Juggernaut (1974)

Verenigd Koninkrijk
Actie / Thriller

geregisseerd door Richard Lester
met Richard Harris, Omar Sharif en Anthony Hopkins

De Britannic, een reusachtige pakketboot van de Britse handelsvloot, maakt een routinevaart naar Amerika. Dan vertelt een mysterieuze stem de eigenaars dat er een bom aan boord is, die de volgende ochtend zal ontploffen tenzij een immens losgeld wordt betaald. Explosievendeskundige Anthony Fallon (Harris) komt aan boord om de bom onschadelijk te maken, maar hij staat voor een haast onmogelijke opdracht.

In het genre 'klassieke rampenfilms' is deze film het helemaal. Misschien is het enigszins vergelijkbare The Poseidon Adventure nog net iets beter en soapachtiger.

Nog even een weetje : een 'juggernaut' is een kolos op de weg, een bakbeest.
Het woord kwam het Engels binnen via de vroegere kolonie India. Daar was een 'Jagganath' een gigantisch groot beeld van Krishna dat op een wagen werd voortgesleept, en waaronder gelovigen zich vrijwillig lieten verbrijzelen.

[en ik beschouw het als mijn Taak om dit soort nutteloze kennis met zoveel mogelijk mensen te delen...]

Rood of blauw..........

Ja !
Dit is nou zo'n echte rood-of-blauw-film.

Ik bedoel op het eind van de film dat moet richard harris een kabel door knippen rood of blauw en ik vind het jammer dat hij pas is overleden. Top Acteur

Dat is ook precies de scène waar ik het eerst aan denk bij deze film. Duizend maal nagedaan... Rood of blauw.

FisherKing
hugohei ; dit is nou ook weer zo'n film die we in een eerdere discussie vergeten zijn

avatar van thunderball
Deze vanochtend eindelijk ook eens bekeken, nadat ik hem ooit een stuk op Duitsland had zitten kijken (midden in de nacht).
Lang leven het MGM Moviekanaal!

Behoorlijk goede rampen- anex misdaadfilm van Engelse makelij, met voornamelijk dus ook Britse acteurs in de meeste rollen.

Harris steelt de show als Navi bommenexpert, maar ook alle andere rollen worden goed ingevuld door oa een nog jonge Hopkins als politie inspecteur, David Hemmings, Freddie Jones in eens schimmige rol, Ian Holm als de scheepseigenaar en Omar Sharif als de kapitein.

Verder nog wat bekende koppen als Jack Watson, latere Bondschurk Julian Glover en Clifton James (vooral bekend van zijn rol als maffe sherif uit 2 James Bond films).

De film is nergens superspannend, ook omdat de bommenlegger te snel en makkelijk achterhaald wordt, zodat de finale geen extra verassing van de schurk nog in houdt.
Des al niet te min is inderdaad het rood of blauw dilemma, hoewel inmiddels voorspelbaar, nog heel even een suspense moment.

Geen must-see, maar een zeer aangename tijdpassering.

Een dikke zeven, ofwel 3,5 ster.

avatar van Justinw
Helemaal vergeten hier een comment te plaatsen maar toen zag ik hem weer voorbijkomen op MGM vanmiddag.

Zeer vermakelijke productie die je zeker een kans moet geven. Leuke cast, leuk onderwerp en goed resultaat. Niks meer niks minder.

Redelijk vermakelijke thriller waarin zeven bommen zijn geplaatst op een cruise-schip. De ontmantelings-scenes duren wel erg lang, waardoor de spanning er op een gegeven moment wel uit is. Het einde weet gelukkig nog enigzins verrassend uit de hoek te komen door het cliche van de rode en blauwe draad op een leuke manier te gebruiken.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Verkeerde lachspier.

Deze thriller is er werkelijk een om van te janken. Wanneer een schommelende camera door de rechtop staand blijvende meubels en schilderijen niet kan verbloemen dat ons op goedkope wijze wordt wijsgemaakt dat men zich aan boord van een schip op volle zee bevindt, weet de gemiddelde kijker wel hoe laat het is: tijd om de film af te zetten en te gaan genieten van het echte leven.

De volhardende kijker en andere neuroten zien dat Sharif en ander beroemd jaren ’70 acteursvolk, waaronder een jonge Hopkins met haardos, ten onrechte hun zakken hebben gevuld met dit broddelwerk. Van de regie tot aan het acteerwerk, werkelijk alles is hier beneden peil. Hilarisch is de plotselinge aanwezigheid van ’s werelds beroemdste filmsheriff: de volstrekt misplaatste James. Ook de in dit slappe script meelijwekkend verzeild geraakte Kinnear werkt onbedoeld op de verkeerde lachspier.

Matig.

Dick2008
Gedateerde film, was toen een trend dit soort rampenfilms op tv. Ziet er nu uit als een verouderde tv-film. Waarin men heel gewichtig doet, maar als je niet uitkijkt val je halverwege in slaap.
De opnamen van het schip zijn nog wel mooi gemaakt, en de film gaat ook nog wel aardig van start maar verder gewoon langdradig en traag. Nauwelijks spannend voor een actiethriller. 2.0

Zo'n rampenfilm uit de jaren zeventig is voor mij pure nostalgie. Mits goed gemaakt.....ik ben er dol op.
Deze heb ik vroeger nooit gezien dus dvd gekocht, maar het viel niet mee, anno 2017 blijft er weinig van over. Actie is allesbehalve spectaculair, spannend word het niet omdat je eigenlijk wel weet hoe dit afloopt. Ook niet gemaakt volgens de gouden regels van het genre trouwens, de personages krijgen nauwelijks aandacht of diepte, Juggernaut focust zich meer op de actie en die is zoals gezegd zeer voorspelbaar. Harris speelt een sterke hoofdrol, wereldberoemde acteurs als Sharif en Hopkins hebben weinig zelfstandige rollen, zijn bordkartonnen personages. De aanwezigheid van dat malle pietje uit de james bond films helpt trouwens ook niet mee. Met pijn en moeite een kleine voldoende voor dit relatief eenvoudig verhaal. Een voldoende niet gebaseerd op hedendaagse maatstaven, maar vooral op mijn hunkering naar vervlogen tijden.