Panic in the Streets (1950)

Misdaad / Film noir

geregisseerd door Elia Kazan
met Richard Widmark, Paul Douglas en Barbara Bel Geddes

De arts luitenantcommandant Clinton 'Clint' Reed heeft de leiding over de ‘Public Health Service’ in New Orleans. Clint krijgt het zwaar te verduren, wanneer hij New Orleans voor een pestepidemie behoeden moet. Deze epidemie is New Orleans binnengebracht door de illegale vluchteling Kochak, die via het schip de ‘Nile Queen’ aan land is gekomen. De zieke Kochak verlaat voortijdig het kaartspel en hij wordt gevolgd door de gewelddadige crimineel Blacky en zijn handlangers Raymond Fitch en Poldi. Kockak wordt vermoord door Blacky en de lijkschouwer stelt vervolgens vast, dat hij de pest heeft gehad. Clint ondervindt weerstand van de plaatselijke sceptische politiekapitein Tom Warren bij zijn initiatieven om uitbreiding van de pest te voorkomen. Clint geeft Tom echter 48 uur de tijd om de hoogstwaarschijnlijk besmette moordenaars van Kochak te vinden en verdere verspreiding van de pest te voorkomen. Clint komt op het spoor van de drie criminelen, waarvan in elk geval Poldi besmet blijkt te zijn met de pest.

een uitstekende film, met goede plot en schitterende vertolkingen.
Vreemd dat deze film zo onbekend is.
**** 4 op 5 ****

heerlijke film noir. Realistisch, schitterende beeld en zeer spannend!

Om een luie vergelijking te maken; on the waterfront meets outbreak.

O, o, o, o o, wat is dit goed geregisseerd. Dit zie je nooit meer.
Vijf sterren.

Erg vermakelijk verhaaltje, met lekker veel vaart verteld.

Ik kan niet zeggen dat ik echt helemaal ondersteboven was van orginaliteit en dergelijke, maar het is gewoon een fijne thriller met vooral Widmark en Zero Mostel (waarom is hij zo onbekend?) in prima rollen.

avatar van Mochizuki Rokuro
Voor Kazan's doen een redelijk ingehouden geacteerde thriller. Prachtig gebruik van de locaties in New Orleans en Richard Widmark was (bijna) nooit beter.

De geloofwaardigheid is echter een beetje té ver te zoeken en er is een hoop psychologie van de koude grond. Jammer, want dat houdt de film uit de hogere waardering.

Barbara Bel Geddes (vnl. bekend als Miss Ellie uit Dallas) was in deze periode eind40-begin50 nog wel vaker in films te zien. Echt topklasse. Jammer dat ze in zo weinig films daarna heeft gespeeld.

avatar van italian
Mochizuki Rokuro schreef:

Eind jaren 50 heeft ze nog wel een tamelijk grote bijrol in Vertigo, waar ze de jaloerse, maar altijd trouwe vriendin van Scottie ( James Stewart ) speelt. Was eigenlijk het enige minpunt in een verder ongekend goede film

avatar van Dogie_Hogan
De hele film kan HIER bekeken worden!

Printscreens van de film: thumbnails.

avatar van Poisonthewell
'You sure he got on in Oran?'

^een leuke verwijzing naar Albert Camus' boek La Peste van een paar jaar eerder.

Dogie_Hogan schreef:
De hele film kan HIER bekeken worden!

Niet doen!

avatar van Drs. DAJA
Inderdaad een ijzersterke film-noir, het einde bleef me het meest bij.

avatar van Dogie_Hogan
Een R-2UK release stond gepland voor 31 januari 2011.

avatar van trebremmit
Niet zo'n heel bijzondere noir, de beginscene met die achtervolging bij het spoor is meteen het beste daarna wordt het toch een wat saaie zoektocht naar de moordenaars.
De enige boeiende scenes zijn die met de moordenaars, waarin tenminste nog wat spanning zit.
Het einde viel me ook wat tegen voor een noir, zo zoetsappig.

avatar van trebremmit
Blu-ray release in maart.

Panic in the Streets

Het verhaal speelde zich af in een druk New Orleans. Een knap geschreven, realistisch overkomende en sfeervolle thriller (een race tegen de klok) over de jacht op de moordenaars van een illegale immigrant, die geïnfecteerd bleek te zijn met longpest, zodat een epidemie zou worden voorkomen. Door de cast werd bijzonder goed gespeeld.

Goeie film waarin een immigrant met een besmettelijke ziekte vermoord wordt door een crimineel. Een toch wel origineel verhaal, en zeker geen standaard film noir (voor zover je dat deze film kunt noemen). Tegen het einde wordt het redelijk spannend. Goed acteerwerk en vooral de debuterende Jack Palance valt op als de bad guy.