• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.522 films
  • 12.249 series
  • 34.035 seizoenen
  • 647.800 acteurs
  • 199.141 gebruikers
  • 9.380.115 stemmen
Avatar
 
banner banner

True Grit (2010)

Drama / Western | 110 minuten
3,46 2.898 stemmen

Genre: Drama / Western

Speelduur: 110 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Ethan Coen en Joel Coen

Met onder meer: Jeff Bridges, Hailee Steinfeld en Matt Damon

IMDb beoordeling: 7,6 (374.300)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 10 februari 2011

  • On Demand:

  • Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • SkyShowtime Bekijk via SkyShowtime
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot True Grit

"Punishment comes one way or another"

Nadat ze ziet hoe haar vader vermoord wordt door Tom Chaney besluit de 14-jarige Mattie Ross deze moordenaar te vangen. Ze huurt de taaiste U.S. marshall, J. "Rooster" Cogburn, om haar te helpen. Mattie staat erop dat ze meereist met Cogburn, wiens drinkgedrag, luiigheid en algemeen veroordelend karakter haar vertrouwen in hem niet vergroot. Tegen zijn wil reist ze met hem mee door de Indiaanse streken om Chany te zoeken. Ze worden bijgestaan door Texas Ranger LaBoeuf, die Chaney wil hebben voor andere doeleinden. Dit onwaarschijnlijk trio staat vele gevaren en verrassingen te wachten op hun reis.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Reuben J. "Rooster" Cogburn

Tom Chaney

"Lucky" Ned Pepper

Moon (The Kid)

Harold Parmalee

Yarnell Poindexter

Emmett Quincy

Repentant Condemned Man

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Hans S.

Hans S.

  • 65 berichten
  • 0 stemmen

Een matige film. Nergens weten de Coen Brothers mij te pakken met hun semi-western die te veel quasi-grappige momenten kent. De bejubelde acteerprestaties zijn so-so, Bridges speelt goed maar een zeer voorspelbare rol(dat gold eveneens voor Pepper en Brolin die beiden weinig screentime kregen), maar Damon vond ik ongeloofwaardig en Hailee Steinfeld ronduit irritant. Ik heb sowieso een ontzettende hekel aan jonge dames die mentaal ijzersterk zijn en alles weten (weten wat Latijnse termen betekenen en hoe je een sigaret moet draaien, irritant betweterig gedoe dat ik ook nog eens ontzettend ongeloofwaardig vind voor boerenvolk uit Arkansas).

Ook de soundtrack ergerde me en ik vond het cinematografisch erg tegenvallen en ronduit kut voor Coenbegrippen.. om maar te zwijgen over de 'humor' (akkoord, het 'indiaantjetrap' was erg geinig en de cowboy die dieren imiteerde was op papier een hele leuke grap, maar niet best uitgewerkt). Niks wist eigenlijk te boeien in deze saaie, tamme film en de 8,1 op IMDb valt in mijn ogen alleen maar te danken (lees: wijten) aan de grote naam die de Coen Brothers hebben.

Ik zie dat ik nu een *2.5 heb staan... een *2 is beter op zijn plaats, even aanpassen.


avatar van Brix

Brix

  • 19685 berichten
  • 5120 stemmen

schram101 schreef:

De muziek, de cinematografie, het verhaal, alles steekt lekker in elkaar en ook het einde klopt als een bus.

4*

Helemaal eens met je commentaar.

Ik begrijp ook niet wat sommigen tegen dat einde van de film hebben.

Ik vind het juist een prima afsluiter.

Wie verwacht dat een western nog een verrassend verhaal kan brengen, na de tienduizenden speelfilms en TV westerns die er gemaakt zijn, is niet goed wijs.

De Coens hebben een mooie bijdrage geleverd aan het genre, met respect voor de ongeschreven regels die daaraan verbonden zijn.

Typische Coen film of niet, ik vind het knap dat ze het aandurfden.

Helemaal niet verbazingwekkend dat de niet-western liefhebbers (en dat zijn er een hele boel hier op MM) niet weglopen met deze film.

Dat was bij voorbaat al duidelijk.

Het zij zo.

De Coens zullen er niet wakker van liggen.


avatar van goongumpa

goongumpa

  • 3057 berichten
  • 4083 stemmen

Helemaal mee eens, Brix.

Vind het een leuke, eigenzinnige stap van de broertjes om geen typische Coenfilm maken, maar een eerder klassiek genrewerk. Fijn dat ze niet voorspelbaar worden.


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Skycrawler schreef:

(quote)

Ik ga er van uit dat dat een persoonlijke mening is, want de score van 95 van de 100 punten en de 219 positieve recensies op Rotten Tomatoes doen wat anders vermoeden.

Het gaat idd om mijn persoonlijke mening, ik wijk als vaker wel eens af van de norm. Ik had die mening graag gedeeld hoor.


avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 4109 stemmen

goongumpa schreef:

Helemaal mee eens, Brix.

Vind het een leuke, eigenzinnige stap van de broertjes om geen typische Coenfilm maken, maar een eerder klassiek genrewerk. Fijn dat ze niet voorspelbaar worden.

Naar ik begrijp was True Grit ook een van hun favoriete boeken in hun jeugd en wilden ze die ervaring zo goed mogelijk vertalen naar film, wat waarschijnlijk de reden is dat de film conventioneler is dan de andere films van de broertjes. Ik verbaas me ook wat over het vele gezeur hier, maar ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat liefhebbers van de Amerikaanse westerns (spaghettiwesterns zijn een ander geval) deze True Grit slecht zullen vinden.


avatar van Montorsi

Montorsi

  • 9717 berichten
  • 2381 stemmen

Gewoon weer erg leuk, zoals zo vaak.

Ik had vooraf een en ander over True Grit gelezen, dat het minder de Coen-stempel zou dragen enzovoorts. Ik vraag me toch af waarom mensen die mening zijn toegedaan. Welke andere filmmakers zouden een man met berenvel op een paard aan laten komen hobbelen, terwijl ze wachten op een Texas Ranger?

De humor is weer als vanouds, de typetjes ook. Ja verder is het een doorsnee Western, qua verhaal, ruwe bolster, blanke pit karakter en ontknoping zelfs erg klassiek, maar de humor trekt het geheel toch flink omhoog. Scenes als waar Bridges die jonge Indiaantjes van de veranda af trapt is echt een instant classic, en zo zitten er wel meer van dat soort scenes in. Bridges is gewoonweg fantastisch in zulke rollen die hem geweldig passen, Damon is een typische loser in de Coen-traditie en Steinfield doet het ook prima.

Vermakelijk lollig filmpje, niet zo veel meer dan dat, maar ach.. die komen ook wel weer. 3.5*


avatar van Kanisz

Kanisz

  • 152 berichten
  • 0 stemmen

Leuke film. Veel gelachen om de typische/absurde/onverwachte gebeurtenissen. Het karakter van Jeff Bridges vond ik geweldig. Al die verhalen die hij maar bleef opsteken tegen z'n medereizigers. Ook de dialogen met LaBoeuf ("Texas Rangers zijn de beste, blabla") waren vermakelijk.

Minpuntje vond ik de muziek (vooral op het einde en tijdens die lange tocht eerder in de film), vond ik niet echt bijpassend. Dramatisch pianodeuntje, jammer. Verder niet echt opvallende soundtrack.

Al met al goed vermaakt, 4*


avatar van pos

pos

  • 14 berichten
  • 30 stemmen

Gisteren gezien deze film en toch wel een behoorlijke tegenvaller. Jeff Bridges is aardig als norse drinkende cowboy, maar meer ook absoluut niet. Matt Damon ? Een vrij onbeduidend rolletje. En de film wordt simpelweg nergens spannend en interessant genoeg om te boeien. Blijft over de sfeer en de leuke rol van dat bijdehandje van 14. Maar dat is niet genoeg.


avatar van pampelonne

pampelonne

  • 442 berichten
  • 203 stemmen

meesterlijke film met nu eens een 14 jarig meisje in de hoofdrol (ik hoop dat zij een oscar krijgt!)

de geestige grappen die voorbij komen verraden weer de briljante signature van de Coen meesters.

een absolute aanrader voor liefhebbers van deze regisseurs.


avatar van Thomas83

Thomas83

  • 4030 berichten
  • 3635 stemmen

Een western-remake van de Coen brothers, had verwacht dat dit echt een Oscarkandidaat zou zijn. Toch hoorde ik de laatste tijd wat minder positieve geluiden, en ik ben het er wel mee eens eigenlijk. Zonder het origineel te hebben gezien en daarmee de vergelijking te kunnen maken vond ik deze film heel aardig en leuk, maar niet een van de beste films van het jaar. Had een beetje zoiets verwacht als No Country For Old Men qua sfeer en uitstraling van de film, maar het is juist een erg rechttoe rechtaan film geworden zonder al te veel of überhaupt echte verwijzingen en dubbele lagen. Ook verrassend conventioneel om te kijken. Al vond ik dat eigenlijk ook wel prettig. Het maakte de film zeer licht verteerbaar.

Qua plot stelt True Grit weinig voor in de basis, maar er zitten toch nog genoeg interessante gebeurtenissen in om het boeiend te houden, hoe voorspelbaar het geheel ook is. Zoals altijd wel bij de Coen Brothers zijn de cinematografie en dialogen van hoog niveau, maar ook op deze vlakken blijft het allemaal nog vrij bescheiden. Door de voice-over van de vrouwelijke hoofdpersoon die terugkijkt naar haar periode als jong meisje en de zoete (maar niet onprettig klinkende) aanzwellende muziek voor de dramatiek met regelmaat moest ik vaagjes aan Titanic denken trouwens. Verder gaat elke vergelijking wel mank hoor.

De meeste lof die de film krijgt is meestal op het vlak van de acteurs. Die maken indruk, de casting is dan ook weer uitstekend gedaan, maar ik vond het toch lichtelijk overtrokken. Jeff Bridges speelt Rooster leuk, zo'n rol kun je wel overlaten aan hem, maar maakt ook weer geen onuitwisbare indruk. Steinfeld valt op doordat ze voor haar leeftijd al zo overtuigend speelt, maar die Oscar-nominatie gaat me echt te ver, net als bij Bridges eigenlijk al. Eigenlijk maakten Damon (je zou hem bijna niet herkennen) en de altijd wat onderschatte Pepper het meeste indruk op me. Jammer dat Pepper maar een klein rolletje had.

Het einde viel me verder ietwat tegen. Heb het niet over de allerlaatste scène, die ik juist wel weer wat vond hebben net als de scène daarvoor met de slangen, maar over de shoot-out. Vond de shots van dichtbij erg teleurstellend eigenlijk, en dat schot van grote afstand was wel imposant maar het is wat weinig.
Al met al is True Grit zeker geen teleurstelling geworden en een van de meest onderhoudende films die ik heb gezien de laatste maanden, maar een meesterwerkje is het zeker niet. Denk zelfs dat True Grit wel eens de grootste verliezer kan worden zondagnacht. Bridges geef ik geen kans tegen Firth, Steinfeld verbleekt bij haar concurrenten en in de andere categorieën zie ik ook anderen winnen. Misschien zit er een Oscar in voor Art Direction of zo.


avatar van cordiacovens

cordiacovens

  • 1526 berichten
  • 1447 stemmen

leuke film, niet super goed en zeker niet slecht..zat weer de zwarte humor die je gewent bent van de coens in, jeff bridges vind ik super en steinfeld is echt goed voor zo'n jong meisje..het verhaal zelf is verder niet echt geweldig, maar aangezien het een remake is zal ik daar niet over zeuren, daar gaat het ook niet om. de utivoering is leuk..leuke beelden en voelt voor mij wel goed maar het is niet echt 'goed' genoeg om een plek in mijn lijstjes te krijgen..zeker goed om gezien te hebben maar had van the coens wel net iets meer verwacht..vond ncfom een stuk beter.


avatar van Prudh

Prudh

  • 3124 berichten
  • 1874 stemmen

Wat een hoop overeenkomsten met het origineel. Of misschien ook: wat weinig originaliteit in de remake. Ik had meer verwacht van de Coens in dit tijdperk. Iets meer durf dan de versie uit 1969 misschien. Dit is leuk, maar wat voegt het toe? Iets meer een eigen draai in plaats van het script amper aanpassen. Hele dialogen zijn onveranderd gebleven. Bridges is cool, maar Wayne is cooler. De rol van Mattie Ross was ook al beter in de oudere versie. Ten slotte jammer dat Dagget in deze film louter een voice over was (J.K. Simmons?)


avatar van (verwijderd)

(verwijderd)

  • 720 berichten
  • 0 stemmen

als de coenbrothers een saaie niksige film maken, dan worden ze geloofd om dat ze normaal kunnen doen, 't is extreem gemiddeld allemaal in deze film


avatar van Prudh

Prudh

  • 3124 berichten
  • 1874 stemmen

Ik zou van de Coens wel een western willen zien zoals ze een ode brachten aan de gangsterfilm en film noir in Miller's Crossing.


avatar van trebremmit

trebremmit

  • 3014 berichten
  • 1465 stemmen

Alsjeblieft niet, wat een zoutloze film is dat, dan lijkt deze mij een stuk beter.


avatar van fappie

fappie

  • 2688 berichten
  • 2005 stemmen

Prudh schreef:

Wat een hoop overeenkomsten met het origineel. Of misschien ook: wat weinig originaliteit in de remake. Ik had meer verwacht van de Coens in dit tijdperk. Iets meer durf dan de versie uit 1969 misschien. Dit is leuk, maar wat voegt het toe? Iets meer een eigen draai in plaats van het script amper aanpassen. Hele dialogen zijn onveranderd gebleven. Bridges is cool, maar Wayne is cooler. De rol van Mattie Ross was ook al beter in de oudere versie. Ten slotte jammer dat Dagget in deze film louter een voice over was (J.K. Simmons?)

Klopt inderdaad.. Verhaal is veelal hetzelfde. Het zijn alleen puur de personages die net een tikkeltje anders zijn. Vond Bridges overigens wel cooler dan Wayne. Lijkt me overigens een supervreemde confrontatie als het fysiek mogelijk geweest was .


avatar van Prudh

Prudh

  • 3124 berichten
  • 1874 stemmen

trebremmit schreef:

Alsjeblieft niet, wat een zoutloze film is dat, dan lijkt deze mij een stuk beter.

Tuurlijk wel. Miller's Crossing is scherp, intelligent en grappig. Die film is zowel een ode als aan als een verrijking voor beide genres. Dat kunnen ze voor de western vast ook wel, in plaats van iets dat al bestaat behoorlijk recht-toe-recht-aan namaken/adapteren. Een typische Coen-western. Woa.

fappie schreef:

Vond Bridges overigens wel cooler dan Wayne. Lijkt me overigens een supervreemde confrontatie als het fysiek mogelijk geweest was .

Het probleem is vooral dat John Wayne een cowboy is (was) en Bridges niet. De eerste associeer je met het genre en Bridges speelt er slechts een rol in. Gemakkelijke kritier hoor, die eigenlijk geen kritiek is. Bridges speelt top. Ik hoop ook dat het genre weer nieuw leven ingeblazen kan worden met dit soort initiatieven. Dat de western weer een springplank kan zijn voor acteurs/regisseurs?


avatar van Brix

Brix

  • 19685 berichten
  • 5120 stemmen

Heeft iemand het originele boek van Portis gelezen?(ook in een Nederlandse vertaling uitgegeven)

Wat ik er van gehoord heb, van Amerikaanse vrienden die het gelezen hebben, is dat de dialogen uit het boek stammen.

Daarom is het maar de vraag wie wat heeft overgenomen van wat.

Ik zou het zelf wel willen kopen en lezen, om eens te zien hoe e.e.a. in verhouding staat tot elkaar, maar heb nog een ellenlange leeslijst af te werken.

De Coens beweren in ieder geval dat ze het boek als inspiratiebron hebben gebruikt, i.p.v. een remake van de Wayne versie te maken.


avatar van Karl van H.

Karl van H.

  • 2812 berichten
  • 2256 stemmen

Wist op voorhand eigenlijk niks over deze film behalve dat het een western is en dat de gebroeders Coen 'm regisseerde. Die tweede wetenswaardigheid bleek achteraf overbodig: hun hand is nauwelijks voelbaar in deze standaard western. Natuurlijk, het camerawerk is bij tijd en wijle ontzettend goed en mooi, net als de belichting (die scène in de rechtbank!), en het acteerwerk is uitstekend - Bridges is cool zoals verwacht, Steinfeld blijkt opvallend niet-irritant voor zo'n jonge actrice -, maar afgezien van een aardig humoristisch elementje hier en daar had deze film net zo goed door iemand anders kunnen zijn gemaakt. Vooral de muziek is storend sentimenteel, het verhaal biedt weinig verrassends. Intelligente grappen of dubbele lagen blijven ook afwezig. Een leuk tussendoortje.

3,0*


avatar van goongumpa

goongumpa

  • 3057 berichten
  • 4083 stemmen

dubbele lagen blijven ook afwezig
Voor een groot deel wel ja. Het moment waarop Mattie in de put valt en gebeten wordt door een slang, net nadat ze Tom Chaney neergeschoten heeft... Leek me toch wel een metafoor: de persoonlijke duivels die een stempel (1 arm) op haar achterlaten , waar ze nooit meer van af kan komen.


avatar van Karl van H.

Karl van H.

  • 2812 berichten
  • 2256 stemmen

Dat is inderdaad wel een mooie metafoor, goed gezien, goongumpa!


avatar van Rednas 2

Rednas 2

  • 170 berichten
  • 196 stemmen

Gewoon weer eens een echte western! De gebroeders Coen hebben weer een goede film neergezet (niet hun beste, maar toch zeer de moeite waard).


avatar van Leo1954

Leo1954

  • 2073 berichten
  • 2565 stemmen

Boeiende film, Hailee Steinfeld vanaf haar eerste zin sterk, Bridges was niet alleen goed, maar ik heb m ook nooit zo leuk gezien. Zo heel erg veel humor zit er niet in deze film, en dat maakt het beetje wat er wel in zit erg verrassend. De man met het berevel bijvoorbeeld. Genoten van deze spannende western.


avatar van dutchtuga

dutchtuga

  • 16970 berichten
  • 4101 stemmen

Beetje saaie Coen brothers. True Grit mist de kenmerkende dialogen die we gewend zijn van de Coens en hoewel dit te wijten is aan het trouw blijven aan het bronmateriaal kon het mij weinig bekoren. Vooral in het begin sleept de film behoorlijk aan. Neemt niet weg dat alles behoorlijk degelijk is, maar iets bijzonders heb ik er niet uit kunnen halen. Ook Jeff Bridges hebben we dit trucje veel beter zien verrichten in Crazy Heart. Nee, True Grit is helaas niet meer dan een tussendoortje.

3*


avatar van filmofieltje

filmofieltje

  • 14 berichten
  • 13 stemmen

In tegenstelling tot andere wat meer negatieve meningen, vond ik deze film heel erg goed en hij krijgt dan ook 3,5 sterren. De kleine Hailee Steinfeld vond ik enorm goed. Ik bedenk dan wel eens bij zo'n film, welke Hollandse meid zou die rol kunnen spelen? Ook Matt Damon en Jeff Bridges gaven een goede acteerprestatie. Kortom een goede cowboyfilm.


avatar van dennis013

dennis013

  • 175 berichten
  • 504 stemmen

Ik vind het wel een typische Coen brothers film, maar helaas vind ik ze de laatste tijd steeds meer tegenvallen. De film is bezaaid met de typsche karakters die in al hun films zitten en dan op eens een geweldsexplosie er tussen door.
Kenmerken die je in elke film van hun terug vindt, dus ik ben het niet eens met de mensen die dat anders beweren.
Daarbij was het een echte Amerikaanse western, niet heel slecht, maar ook niet echt heel goed.
De beste western is nog altijd een spaghetti western.

Overigens zitten er wel een aantal enorme fouten in de film.
zo zwemt de hoofdrolspeelster met haar paard door een rivier en stapt ze er compleet droog uit. Of waarom kan Matt Damon uberhaupt praten als zijn tong er half al ligt? En dan als laatste grote fout, Jeff Bridges rijd weg op het laatste en zegt tegen Damon dat ie daar moet blijven omdat hij niet mee kan rijden op zijn paard. Vervolgens rijd Bridges gewoon langs wat paarden van neergeschoten bandieten.... Dan heb ik zo iets van neem die paarden mee dan..!

En ik heb echt niks tegen Matt Damon, maar wat acteert ie in deze film toch ook weer middelmatig.


avatar van Brix

Brix

  • 19685 berichten
  • 5120 stemmen

@dennis013: (Daarbij was het een echte Amerikaanse western, niet heel slecht, maar ook niet echt heel goed.

De beste western is nog altijd een spaghetti western)

En de beste pizza een Amerikaanse zeker?


avatar van Skycrawler

Skycrawler

  • 741 berichten
  • 0 stemmen

dennis013 schreef:

Overigens zitten er wel een aantal enorme fouten in de film.
zo zwemt de hoofdrolspeelster met haar paard door een rivier en stapt ze er compleet droog uit. Of waarom kan Matt Damon uberhaupt praten als zijn tong er half al ligt? En dan als laatste grote fout, Jeff Bridges rijd weg op het laatste en zegt tegen Damon dat ie daar moet blijven omdat hij niet mee kan rijden op zijn paard. Vervolgens rijd Bridges gewoon langs wat paarden van neergeschoten bandieten.... Dan heb ik zo iets van neem die paarden mee dan..!

En ik heb echt niks tegen Matt Damon, maar wat acteert ie in deze film toch ook weer middelmatig.


Die fouten die jij noemt zijn geen fouten maar onoplettendheid van jouw kant. Mij staat bij dat Mattie zeiknat was toen ze uit de rivier kwam, LaBoeuf kon nog praten omdat er maar een stukje van zijn tong af lag (dit wordt nog door Rooster bevestigd) en hij dit met naald en draad heeft opgelost, en LaBoeuf moest daar blijven voor een hele andere reden dan die jij stelt.


avatar van aspro

aspro

  • 570 berichten
  • 1518 stemmen

Heeft John Wayne niet in een heel ver verleden ook in een film gespeelt met dezelfde titel?

ja,het is een film uit 1969 met john Wwayne,Glen Cambel en Dennis Hopper.

onder regie van Henry Hathaway.

naar de roman van Charles Portis.

en wayne heeft er nog een Oscar voor gekregen.(128 min)

en een TV.film uit 1978 (100 min.

Tru Grit


avatar van aspro

aspro

  • 570 berichten
  • 1518 stemmen

Brix schreef:

@dennis013: (Daarbij was het een echte Amerikaanse western, niet heel slecht, maar ook niet echt heel goed.

De beste western is nog altijd een spaghetti western)

En de beste pizza een Amerikaanse zeker?

dat is de puntjes op de i zetten BRIX!!