Unstoppable (2010)

Actie / Thriller

geregisseerd door Tony Scott
met Denzel Washington, Chris Pine en Rosario Dawson

Een op hol geslagen 800 meter lange goederentrein met aan boord brandbare vloeistoffen en giftige chemicaliën raast op een grote stad af. Het spoorwegbedrijf werkt koortsachtig samen met het personeel en ingenieurs om de trein te stoppen. Een machinist (Denzel Washington) en een conducteur (Chris Pine) besluiten de trein na te jagen in een aparte locomotief voordat deze ontspoort in een bocht en de giftige lading de complete stad zal verwoesten.

avatar van mikey
Mijn eerste Scott film sinds zijn overlijden. Meester van de overdrijving&kitsch. Probeerde alle wetten van de logica te omzeilen. De film begint met een karakterstudie van de jonge held, die al compleet over the top gaat. En dan heb je nog niet eens de actie gehad. Geschreeuw tussen spoormedewerkers over radio's en telefoons. Versneden met nieuwsflashes plus animaties die van te voren lijken gemaakt. 'Oh kijk een gast springt op de trein om iets af te remmen... okay daar hebben we een animatie van (?)'. Die gast Denzell heeft een hete dochter die in HOOTERS werkt! die haar bloed-eigen pa aanmoedigt om van de ene wagon op een andere te springen met 120 km. per uur (??). ZIjn andere dochter werkt trouwens ook voor HOOTERS

De jonge zwaargewonde held moet dan vanuit een rijdende auto op de locomotief springen met 200 km. per uur en zijn vrouw kijkt naar de beelden en zegt: YOU CAN DO IT!!! (????) Die vrouw staat trouwens op de rampplek om de echte trein te zien ontsporen. Die trein rijdt dan door, maar vanaf dat moment blijft ze toch telkens op dezelfde locatie staan en in dezelfde richting kijken... maar die trein is al 100 km verderop dus eeehm waar keek ze dan naar???? Om nog maar te zwijgen over agenten die een trein laten ontsporen en op diezelfde plek blijven staan toekijken 'Hier blijf ik naast staan, kijken!!'. En nog veel meer kapitale onzin. Maar lachen is het wel. Kolder bovenste plank.

Jammer trouwens dat er maar 1 dooie viel. In deze film had je er makkelijk 10 in kunnen stoppen.. dan heb je een slasher met de trein als killer. Too bad.. toch thanx TONY!!

avatar van Vinokourov
Geregisseerd door Tony Scott en met Denzel Washington in de hoofdrol. Die combi is wel vaker voorbij gekomen. In The Taking of Pelham One Two Three was zelfs het onderwerp hetzelfde: 'een voertuig slaat op hol! Komt dit nog ooit goed?' Enfin, Unstoppable is wel wat beter dan Pelham. Uiteraard zijn er die belachelijk overdreven scenes en heeft het ook zijn corny elementen zoals de relaties van die stoere mannen die op de klippen zijn gelopen. Het stoort gelukkig niet teveel en de actie vergoedt een hoop. Daarbij is Washington wel een acteur die ik mag.

avatar van steventje
Leuk actiefilmpje voor een zondagnamiddag. Waarom het 100 minuten moest duren weet ik ook niet.
Konden ze geen mannetje in de hoofdcabine van de trein droppen en dit gevaarte stoppen? Moest dat allemaal zo ingewikkeld zijn?

avatar van Lovelyboy
Behoorlijk standaard verhaal met nogal wat haken en ogen in de verhaallijn die bijzonder 'ingewikkeld' zijn of gewoonweg dom. Ik bedoel waarom stapt die marinier niet vanaf die trein die voor triple 7 gaat rijden aan boord? Waarom moet dat via een helikopter? De politie gaat op de trein schieten om een noodstop te activeren. Pas tijdens het schieten ontdekken ze dat de brandstoftank akelig dichtbij zit. Dat vind ik al schrijnend, wat ik nog erger vind is dat ze haaks staan op een groot metalen voorwerp. Het is een wonder dat ze zichzelf niet omleggen met ricochet. Dan moeten ze beslist de trein met eigen remmend vermogen stoppen terwijl ze duidelijk gezien hebben dat de trein veel te hard rijd, te zwaar is, kijk naar de derailers. Waarom gaan ze niet remmen en gaat meteen een van de mannen naar voren over de wagons om de loc zelf uiteindelijk te stoppen? Wat mij betreft een hoop onlogische dingen die alleen maar eenvoudige reden hebben, dat is de spanning opschroeven en het verhaal rekken.

Desalniettemin, het lukt. Unstoppable is ondanks dat een intense, gejaagde en behoorlijke spannend filmpje die je op het puntje van je stoel dwingt en bij mij zeker op dat vlak een bepaalde snaar weet te raken. Ondanks alle bovengenoemde fouten is het een heerlijke wegkijkertje. Geen ingewikkelde shit, recht toe, recht aan, en niet te vergeten moeilijk te stoppen en een heel aardig ritje om mee te maken vanaf de bank.

avatar van Shadowed
Vaart.

Jammer dat Scott niet meer onder ons is, de beste man kan echt wel toffe actiefilmpjes maken. Deze Unstoppable is daar onder andere ook een voorbeeld van. Je verveelt je helemaal nergens tijdens de film en kent een lekkere vaart (letterlijk).

Pine speelt prima, Washington speelt altijd wel leuk. Dawson was ook prima, maar kan toch echt niet tegen het eerder genoemde duo op. De film kent haast geen verhaal, maar is heel vermakelijk. De nieuwsbeelden zijn absoluut een goede keuze geweest hier.

Mooi cameragebruik soms ook, vooral de shots bij de snel rijdende trein waren toch wel een genot om zo te zien. Visueel was het daarom ook niet verkeerd, en kent het een aantal lekker intense scenes. Het verhaal zelf is ook wel doordacht en het klopt allemaal wel.

Absoluut vermaakt, toppertje in het genre, al zal ik niet zeggen dat het een favoriet van me gaat worden. Voor de rest een lekker doordenderend filmpje.

avatar van Fisico
Tony Scott heeft een aantal leuke actiefilms op zijn conto. Deze Unstoppable, jammer genoeg zijn laatste prent, belicht een ander onderwerp. Naar verluidt gebaseerd op een soortgelijk treinincident. Sowieso niet eenvoudig om de nodige spanning en vaart te houden in een film die op zich vrij monotoon is. Behoudens een ronddenderende trein en wat gekibbel achter de schermen is er niet zo veel te zien. Desondanks slaagt Scott erin een aangename en kijkbare film te produceren. De nieuwsflashes zorgen ook voor wat afwisseling en krikken de ernst van de situatie (en de spanning) op. En ook de camerabeelden onder de trein doen hun duit in het zakje.

Goed gedaan van Pine en Washington. Zoals steeds minstens behoorlijk, die Washington. Op zich stelt de film niet zo heel veel voor. Leuk om eens gezien te hebben. Weinig op aan te merken, maar ook eentje die snel uit het geheugen gewist zal zijn. Maar dat ligt niet zozeer aan Scott of de film op zich, wel omwille van het te monotone eenvoudige plot.

avatar van missl
Prima over de top actiefilm gebaseerd op ware gebeurtenissen.