Genre: Horror / Drama
Speelduur: 108 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Darren Aronofsky
Met onder meer: Natalie Portman, Vincent Cassel en Mila Kunis
IMDb beoordeling:
8,0 (881.527)
Gesproken taal: Engels, Frans en Italiaans
Releasedatum: 3 februari 2011
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Black Swan
"The pressure of perfection."
Balletdanseres Nina (Natalie Portman) maakt deel uit van een balletgezelschap waarbinnen hevige concurrentie heerst. De belangrijkste danseres van dat moment, Beth (Winona Ryder), staat op het punt om te vertrekken en iedereen wil haar plaats innemen, te meer daar zij tot dan toe een hoofdrol vertolkte in het populaire Zwanenmeer-ballet van Tsjaikovski. Volgens artistiek leider Thomas Leroy (Vincent Cassel) heeft ze zeker talent, maar mist ze het één en ander op het mentale vlak. Ook moet ze afrekenen met haar speelzieke rivale Lily (Mila Kunis) wil zij een kans maken om de hoofdrol te gaan vertolken.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,0 / 881527)
- Trailer (YouTube)
- Spoilertopic
- Black Swan (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 10,99 / huur € 3,99
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Nina Sayers / The Swan Queen
Lily / The Black Swan
Thomas Leroy / The Gentleman
Erica Sayers / The Queen
Beth Macintyre / The Dying Swan
David Moreau / The Prince
Veronica / Little Swan
Galina / Little Swan
Madeline / Little Swan
Andrew / Suitor
Reviews & comments
Ste*
-
- 2072 berichten
- 1387 stemmen
Mwa. Ik weet niet hoor. Ik ben tegenwoordig best ervaren wat betreft mindfuck-films, en ik vond een hoop dus ook vrij voorspelbaar. Je voelt eigenlijk vanaf het begin al aan dat ze niet 100% in haar hoofdje is. Of is dat de bedoeling? Ik vond het rommelig uitgewerkt. Dan is haar moeder weer de creepy factor, dan Lily weer, en dan wordt ze ineens weer geconfronteerd met haar evil zelf. Had eigenlijk wel behoefte aan een scene waarin alles op zijn plaats viel, want nu blijft het toch wel vrij onduidelijk. Wat was nou echt? Waarom verwondde ze zichzelf? Heeft ze nou echt seks gehad met Lily, en waarom dan niet? Hoe zat het nou met haar vingers en haar wonden en bloed? Een hoop blijft onduidelijk, en daar hou ik gewoon niet van.
Vond dat er ook vrij weinig gebeurde, werd op een gegeven moment Natalies dramatische blikken wel een beetje beu. Ik kon me maar moeilijk in haar verplaatsen, misschien omdat ik zelf niet zo'n introverte timide persoon ben, maar vond het toch wel redelijk irritant worden.
Vond trouwens ook het erotische element nogal in your face en overdreven.
Wat betreft de positieve punten, het was wel spannend en eng, vooral het laatste half uur, en het was ook wel een leuk en origineel onderwerp, leuk gebracht, zag er vaak ook wel mooi uit.
Maar overall... nee toch net iets te vaag en iets te pathetisch gebracht. Maar wie weet heb ik het niet helemaal begrepen en moet ik meer over de film lezen.
Voorlopig 3.5*
Kippie.
-
- 426 berichten
- 1018 stemmen
Wat was nou echt? Waarom verwondde ze zichzelf? Heeft ze nou echt seks gehad met Lily, en waarom dan niet? Hoe zat het nou met haar vingers en haar wonden en bloed?
Voorlopig 3.5*
De lesbische scène met Lily is niet echt gebeurd (Lily zegt de volgende dag dat ze helemaal niet bij Nina heeft geslapen), evenals de nacht waarop ze naar Beth gaat, ze een veer uit haar rug trekt en haar benen ineens breken. En het zichzelf tegenkomen in de gangen van de metro. Wat ze dan in werkelijkheid doet, is zichzelf krabben. Je ziet dan ook als ze wakker wordt van die 'night of terror' dat haar moeder sokken om Nina's handen heeft gebonden, want "You were scratching all night.". Ze krabt zichzelf dus als ze uit de werkelijkheid is en wellicht om de druk te verlichten van haar bestaan.
Nicolage Rico
-
- 20220 berichten
- 2365 stemmen
Ik was echt geschokt toen ik alles zo een plaats kon geven :-p
Wat dacht je van het moment dat Nina haar moet laten gaan en met zichzelf speelt in bed en dat haar moeder ineens naast haar in de kamer op een stoel zit...
Kisje
-
- 970 berichten
- 1190 stemmen
Wat dacht je van het moment dat Nina haar moet laten gaan en met zichzelf speelt in bed en dat haar moeder ineens naast haar in de kamer op een stoel zit...
Hoe bedoel je wat ik ervan dacht? Ja ik vond het natuurlijk erg vreemd, maar ergens wil dit zeggen dit zeggen vermoed ik, dat Nina haar seksuele gevoelen niet kan uiten, omwille van het seksuele misbruik door haar moeder, en dat altijd als zij zich wil ontdekken op het seksuele vlak, zij geconfronteerd wordt door het feit wat haar moeder haar heeft aangedaan. Zo interpreteer ik het..
Kisje
-
- 970 berichten
- 1190 stemmen
Mwa. Ik weet niet hoor. Ik ben tegenwoordig best ervaren wat betreft mindfuck-films, en ik vond een hoop dus ook vrij voorspelbaar. Je voelt eigenlijk vanaf het begin al aan dat ze niet 100% in haar hoofdje is. Of is dat de bedoeling? Ik vond het rommelig uitgewerkt. Dan is haar moeder weer de creepy factor, dan Lily weer, en dan wordt ze ineens weer geconfronteerd met haar evil zelf. Had eigenlijk wel behoefte aan een scene waarin alles op zijn plaats viel, want nu blijft het toch wel vrij onduidelijk. Wat was nou echt? Waarom verwondde ze zichzelf? Heeft ze nou echt seks gehad met Lily, en waarom dan niet? Hoe zat het nou met haar vingers en haar wonden en bloed? Een hoop blijft onduidelijk, en daar hou ik gewoon niet van.
Vond dat er ook vrij weinig gebeurde, werd op een gegeven moment Natalies dramatische blikken wel een beetje beu. Ik kon me maar moeilijk in haar verplaatsen, misschien omdat ik zelf niet zo'n introverte timide persoon ben, maar vond het toch wel redelijk irritant worden.
Vond trouwens ook het erotische element nogal in your face en overdreven.
Wat betreft de positieve punten, het was wel spannend en eng, vooral het laatste half uur, en het was ook wel een leuk en origineel onderwerp, leuk gebracht, zag er vaak ook wel mooi uit.
Maar overall... nee toch net iets te vaag en iets te pathetisch gebracht. Maar wie weet heb ik het niet helemaal begrepen en moet ik meer over de film lezen.
Voorlopig 3.5*
M'n eerste gedachte was ook dat Nina gewoon de druk niet aankon en gewoon een tweede persoonlijkheid ontwikkelde. Maar ik vond dat de moeder zich gewoon té creepy gedroeg.
MAAR
Mijn mening is veranderd nadat ik een tweede keer BS bekeken had. Wat ik niet kon loslaten, was de creepy rol van de moeder in de film, ik focuste me te hard op de rol van Lily, maar eigenlijk heeft de moeder van Nina, de allerbelangrijkste rol in BS.
Ik ben er zeker van dat Nina seksueel werd misbruikt door haar moeder, en hierdoor wordt alles zo klaar als een klontje. nl.
- Nina die cake aflikt van haar moeder's vinger - zich zeer onderdanig gedraagt
- Als de dansleraar vraagt of Nina maagd is, zegt ze nee, maar als hij vraagt of ze van seks geniet, kijkt ze erg bedenkelijk.
- De moeder kleedt Nina uit, wat ik vreemd vind voor een persoon van 29 jaar.
- Het feit dat Nina zichzelf krabt, vind ik een vorm van zelfverminking
- De scène waarin Nina terugkomt met Lily, van een avondje stappen. Je ziet dat Nina de deur van haar slaapkamer barricadeert, vervolgens noemt Lily Nina 'my little girl' wat de moeder van Nina geregeld zegt gedurende de film.
- Nina krijgt de rol van de zwaan aangeboden, nadat ze haar dansleraar kust/bijt, de dag erna zie je dat de moeder van Nina een wond heeft aan haar lip.
Nina rekent af met haar moeder, door Lily te "vermoorden" en zo kan ze zichzelf wél op een seksuele manier uiten en danst ze hierdoor de perfecte zwarte zwaan..
Dit zijn maar enkele voorbeelden, maar zo duidelijk. Voor mij een MEESTERWERK. Ik krijg er nog rillingen van!
Ste*
-
- 2072 berichten
- 1387 stemmen
Ik ga 'm zometeen nog eens bekijken, met in mijn achterhoofd de nieuwe inzichten over de film. Wellicht dat hij dan hoger uitvalt, maar ik vrees dat ik het nooit het meesterwerk zal gaan vinden wat bijna iedereen hier vindt.
Wat ik echt niet begrijp is dat iedereen Natalie zo geweldig vind acteren. Ze heeft één dramatische blik de hele film lang, die me behoorlijk ging irriteren. Ik kan ook een Oscar winnen met dramatisch kijken. Ze heeft, naar wat ik me herinner, ook nauwelijks tekst, wat het pathetische gedoe eigenlijk alleen nog maar erger maakt.
Ik kan me gewoon moeilijk verplaatsen in een timide, introvert persoon zoals zij en ik vond haar er bovendien ook ongezond dun uitzien. Niet prettig om naar te kijken. Ik snap ook wel dat dat de bedoeling is voor een balletdanseres, maar al die dingen bij elkaar maakten de kijkervaring wel een stuk minder voor me. Ze riep irritatie bij me op, in plaats van bewondering of medelijden of wat dan ook.
NarcissusBladsp.
-
- 1630 berichten
- 600 stemmen
"My sister and I the movie Black Swan together over the holidays. As two survivors of mother-daughter sexual abuse, the underlying theme driving the story was glaringly obvious, but I suspect that the movie is much more of a puzzle for those who have not suffered from childhood trauma... etc.".
Ste*
-
- 2072 berichten
- 1387 stemmen
Na herziening werd me al een stuk meer duidelijk, vooral haar relatie met, en gedrag ten opzichte van de andere personages. Haar moeder, die een evil factor lijkt, wil haar alleen maar beschermen (in mijn ogen althans), uiteraard wat teveel, en hebben ze een ietwat opmerkelijke relatie, maar ze weet van Nina's destructieve gedrag, en wil haar alleen tegen zichzelf beschermen. Het seksuele misbruik vind ik een aardige theorie, maar ietwat vergezocht. Maar zou goed mogelijk kunnen zijn.
Ook het hele Lily/Nina plot begreep ik nu beter. Nina ziet in Lily de Black Swan die zij ook wil zijn, niet zo gecontroleerd, maar los. Ik vond dat nu ook duidelijk te zien was dat Lily niet echt met haar meegekomen was die avond. Ze verbeeldt Lily zich als ze met haar moeder praat, op een gegeven moment zie je ook Lily's mond de woorden zeggen die Nina zegt 'To the moon and back', als ik me niet vergis. Woorden die haar dus worden ingegeven door 'black swan' Lily.
Ik begreep eerst ook niet waarom ze de spulletjes van Beth stal, maar ze zegt het op een gegeven moment letterlijk, I want to be perfect, like you. Heel die verminking met de vijl is me nog ietwat onduidelijk, maar Nina is uiteraard niet in orde, dus je moet ook niet alles willen duiden.
Maar toch zitten er nog vrij veel kleine dingetjes in de film die volgens mij als hint of als symboliek opgevat moeten worden, maar die ik gewoon niet zo kan plaatsen.
Dat Whore op de spiegel bijvoorbeeld, heb er nog niemand over gehoord, maar dat heeft ze zelf gedaan neem ik aan? Ze pakt immers die lippenstift een paar scenes eerder, een beetje geoefend filmkijker legt die link wel.
En als Lily op een gegeven moment bij haar in het toilet binnenkomt, en haar slipje uittrekt. Gebeurt dit echt? En waaorm doet ze dit?
Het seksuele element vind ik nog steeds overdreven en ietwat onnodig. Had beter uitgewerkt kunnen worden, nu komt het bij mij iets teveel over als seks om de seks.
Het enige wat ik nu nog erg raar vindt is dat ze blijkbaar zichzelf neergestoken heeft, maar dat ze toch nog een heel stuk gedanst heeft, en pas op het laatst haar wond zichtbaar is.
Ik ga de film met een halve punt verhogen ten opzichte van gisteren. Het onderwerp is leuk, er wordt een interessante wereld geschapen, het is vaak mooi geschoten, en er is altijd spanning en sfeer aanwezig. Toch is dit geen groots meesterwerk voor mij, met name omdat, zoals ik in mijn vorige post aangaf, Natalie me niet echt aanstond, en, (en dat is misschien wel het belangrijkste), het raakt me nergens echt. Het blijft niet hangen als de film is afgelopen. Ik heb een mooie balletfilm gezien, met wat freaky en geheimzinnige elementen, maar echt wegblazen doet het me toch niet.
4*
93.9
-
- 3124 berichten
- 4209 stemmen
Opnieuw een film, die zich kan rekenen tot de top van de filmwereld. Beter dan dit ga je gewoon weinig nog zien.
Aronofsky blijft hoogwaardige kwaliteit bieden.
Prachtige scenes, minpunt is de karakterontwikkeling, deze was wel heel erg theatraal. Misschien zo bedoelt, maar met niemand kon enige meelevendheid gevoeld worden.
4 sterren.
Kisje
-
- 970 berichten
- 1190 stemmen
Ik ga 'm zometeen nog eens bekijken, met in mijn achterhoofd de nieuwe inzichten over de film. Wellicht dat hij dan hoger uitvalt, maar ik vrees dat ik het nooit het meesterwerk zal gaan vinden wat bijna iedereen hier vindt.
Wat ik echt niet begrijp is dat iedereen Natalie zo geweldig vind acteren. Ze heeft één dramatische blik de hele film lang, die me behoorlijk ging irriteren. Ik kan ook een Oscar winnen met dramatisch kijken. Ze heeft, naar wat ik me herinner, ook nauwelijks tekst, wat het pathetische gedoe eigenlijk alleen nog maar erger maakt.
Ik kan me gewoon moeilijk verplaatsen in een timide, introvert persoon zoals zij en ik vond haar er bovendien ook ongezond dun uitzien. Niet prettig om naar te kijken. Ik snap ook wel dat dat de bedoeling is voor een balletdanseres, maar al die dingen bij elkaar maakten de kijkervaring wel een stuk minder voor me. Ze riep irritatie bij me op, in plaats van bewondering of medelijden of wat dan ook.
Dat kan hoor, ik vond Nathalie in deze rol écht uitblinken, maar dat is voor iedereen anders. Ik geef ook toe dat toen ik de film voor de 1ste x bekeken had, ik er niet zoveel van begreep.. Maar na een 2de herziening, en wat rondgesurft op het net werd alles gewoon duidelijk.
Over dat ongewoon dun, ja ze is érg mager... Maar misschien kan je dat ook zien als magerzucht - stress - trauma? Ik weet het niet, het mooie aan deze film (en ergens ook wel het vervelende) is dat je zelf op basis van details je conclusies moet trekken..
Ste*
-
- 2072 berichten
- 1387 stemmen
Het wordt een beetje een gebed zonder einde van mijn kant, maar ik ga hem misschien toch weer verlagen naar 3,5. Mede doordat ik op een andere site iemands (negatieve) visie over de film heb gelezen, en me daar wel in kon vinden, en nu ook beter begrijp waarom het me emotioneel niet aangreep.
Hij maakt wat mij betreft een heel goed punt over de oppervlakkigheid van de bijrollen. De personages moeten het hebben van één karaktertrek, die op zichzelf ook nog eens erg clichématig zijn;
De overbezorgde balletmoeder die zelf graag een carriere had gehad, en zodoende (?) een nogal problematische relatie met haar dochter ontwikkeld, de strenge balletleraar die er een nogal ongezonde manier van lesgeven op nahoudt, de (bij nader inzien) erg overbodige rol van Beth, wiens tijd als ballerina voorbij is, en dat niet kan accepteren, en Lily die, om haar losbandigheid te illustreren, te laat verschijnt, haar warming up overslaat, en de nacht voor de voorstelling nog uitgaat.
En in zekere zin geldt dit ook voor Nina zelf. Schuchter, timide meisje, wat nog een meisjeskamer heeft, en alles doet voor haar balletcarriere, en die dan op het laatst, bij wijze van 'doorbraak' eens ageert tegen haar moeder, en haar knuffels weggooit. Had qua script toch sterker en origineler gekund wat mij betreft.
Daarnaast vind ik dat je geen binding met Nina voelt, omdat je totaal niks weet over haar achtergrond, waar ze vandaan komt, waarom ze op haar 28e nog bij haar moeder woont. Je wordt in de film gegooid alsof (en dat vond ik een vrij sterke vergelijking) je bij de film Cast Away begint bij het stuk dat die gast op het eiland aanspoelt. Het interesseert je dan geen reet hoe het hem vergaat, omdat je zijn achtergrond niet kent.
Dit had ik zelf ook bij Nina, je ziet de hele film lang haar gekwelde blik, en haar moeite om los te komen, maar zelf voelde ik totaal geen compassie met haar omdat je niks weet over haar drijfveren, hoe ze gekomen is waar ze nu is, waarom ze uberhaupt moeite heeft met het vinden van passie in zichzelf. Ja, wellicht door haar moeder, maar hoe dat nu precies zit is eigenlijk maar gissen en speculeren.
Misschien dat haar levensverhaal, en diepzinnige karakters in deze film niet het belangrijkst zijn, (het gaat uiteraard vooral om hoe Nina uiteindelijk de Black Swan vindt in zichzelf en hoe alles in beeld gebracht is, wat erg sterk gedaan is, daar hoor je mij niks over zeggen), maar het had alsnog wel beter uitgewerkt kunnen worden dan nu het geval was, zodat het verhaal van Nina de kijker meer aangrijpt.
3.5* en ik hoop dat ik het daar nu bij kan laten 
Kisje
-
- 970 berichten
- 1190 stemmen
Het wordt een beetje een gebed zonder einde van mijn kant, maar ik ga hem misschien toch weer verlagen naar 3,5. Mede doordat ik op een andere site iemands (negatieve) visie over de film heb gelezen, en me daar wel in kon vinden, en nu ook beter begrijp waarom het me emotioneel niet aangreep.
Hij maakt wat mij betreft een heel goed punt over de oppervlakkigheid van de bijrollen. De personages moeten het hebben van één karaktertrek, die op zichzelf ook nog eens erg clichématig zijn;
De overbezorgde balletmoeder die zelf graag een carriere had gehad, en zodoende (?) een nogal problematische relatie met haar dochter ontwikkeld, de strenge balletleraar die er een nogal ongezonde manier van lesgeven op nahoudt, de (bij nader inzien) erg overbodige rol van Beth, wiens tijd als ballerina voorbij is, en dat niet kan accepteren, en Lily die, om haar losbandigheid te illustreren, te laat verschijnt, haar warming up overslaat, en de nacht voor de voorstelling nog uitgaat.
En in zekere zin geldt dit ook voor Nina zelf. Schuchter, timide meisje, wat nog een meisjeskamer heeft, en alles doet voor haar balletcarriere, en die dan op het laatst, bij wijze van 'doorbraak' eens ageert tegen haar moeder, en haar knuffels weggooit. Had qua script toch sterker en origineler gekund wat mij betreft.
Daarnaast vind ik dat je geen binding met Nina voelt, omdat je totaal niks weet over haar achtergrond, waar ze vandaan komt, waarom ze op haar 28e nog bij haar moeder woont. Je wordt in de film gegooid alsof (en dat vond ik een vrij sterke vergelijking) je bij de film Cast Away begint bij het stuk dat die gast op het eiland aanspoelt. Het interesseert je dan geen reet hoe het hem vergaat, omdat je zijn achtergrond niet kent.
Dit had ik zelf ook bij Nina, je ziet de hele film lang haar gekwelde blik, en haar moeite om los te komen, maar zelf voelde ik totaal geen compassie met haar omdat je niks weet over haar drijfveren, hoe ze gekomen is waar ze nu is, waarom ze uberhaupt moeite heeft met het vinden van passie in zichzelf. Ja, wellicht door haar moeder, maar hoe dat nu precies zit is eigenlijk maar gissen en speculeren.
Misschien dat haar levensverhaal, en diepzinnige karakters in deze film niet het belangrijkst zijn, (het gaat uiteraard vooral om hoe Nina uiteindelijk de Black Swan vindt in zichzelf en hoe alles in beeld gebracht is, wat erg sterk gedaan is, daar hoor je mij niks over zeggen), maar het had alsnog wel beter uitgewerkt kunnen worden dan nu het geval was, zodat het verhaal van Nina de kijker meer aangrijpt.
3.5* en ik hoop dat ik het daar nu bij kan laten
Ikzelf vind het ook niet altijd even leuk om constant over de film te speculeren, liefst vanal zou ik willen dat ze me haarfijn uitleggen waar, wat en waarom een personage een bepaalde handeling uitvoert... Maar in BS heb ik daar geen moeite mee. Helemaal niet slecht bedoelt, en m'n excuses als het op één of andere manier verkeerd overkomt.
Kippie.
-
- 426 berichten
- 1018 stemmen
Laatst voor de tweede keer herzien. Wat een film. Elke keer als ik de film opnieuw bekijk vallen me weer andere subtiele details op. Geluid, kleine special effects die niet schreeuwen om aandacht. De eerste keer dat ze naar de schilderijen die haar moeder van haar maakte kijkt bijvoorbeeld. 1 schilderij daarvan rolt steeds met haar ogen. Heel subtiel. Ook de clubscène is magnifiek gemaakt. Wel vele malen beter wanneer die scène in de bioscoop wordt gedraaid met bas en surround geluid. Dat horrorelement tegen het einde kwam ook niet ongelegen. Het paste perfect in de setting.
Het verhaal is absoluut sterk, evenals het acteerwerk van de cast. Dat Natalie Portman 'één bedroefde blik heeft' heeft mij nooit gestoord. Sterker nog, ik merkte het niet eens. Die vrouw kan acteren zeg. Wat een verdiende Oscar. Het gevoel wat deze film me geeft is denk ik met niks te vergelijken. Die soundtrack ook
.
Had 'm trouwens in Blu-Ray maar het beeld was soms ronduit korrelig. Viel me echt op. Komt dat omdat ze met een bepaald soort camera hebben gewerkt?
canciser
-
- 938 berichten
- 558 stemmen
Fuck, wat een goed geregisseerde film. Geweldige cast, brute sfeer, geweldig camerawerk, nergens begon de film te irriteren, tussendoor werd het even luchtig en wat een spanning. Daarnaast de soundtrack niet te vergeten 
In het verhaal vond ik veel gelijkenissen terug met die van Fight Club, soms had ik zelfs het gevoel dat het een beetje jatwerk was. Toch heeft Black Swan een heel eigen feeling waardoor de film in mijn ogen redelijk uniek is. Toch had de film ook zijn minpuntjes. Zo vond ik de uitbouw van de personages wat krampachtig en soms zelfs cliché. Aan de andere kant is het bijna onmogelijk om personages uit te bouwen en zo'n intense spanning vast te houden. Toch is de film minimaal 4* waard.
karilem
-
- 210 berichten
- 943 stemmen
een hele goede film. Zeer goed opgebouwd verhaal.De film blijft tot het eind verbazend en boeiend. Er hangt in deze film een een benauwde sfeer die je vanaf het begin in de spanning houdt. Kracht, mysterie, spanning..... 4 sterren
Kanisz
-
- 152 berichten
- 0 stemmen
Wow, wat een schitterende film. Natalie Portman is briljant. Zoveel emoties en verschillende karakters weet ze op het scherm te krijgen, geniaal. Soms heel 'zoetsappig', dan weer heel duister, soms zelfs freaky, de verandering van Nina wordt echt zeer sterk verhaald. Ik had niet verwacht dat ik een film waarin ballet zo'n grote rol speelt zo interessant en boeiend zou vinden
...
Elboo
-
- 42 berichten
- 384 stemmen
Ik heb de film 1 maal gezien, en het riep behoorlijk wat vragen op. Na het zien/lezen van:
Black Swan - The Freedomain Radio Review
faithallen.wordpress.com/2011/01/03/black-swan-movie
deze sites valt alles op zijn plaats. Erg sterke film, het thema dat naar voren komt verdient sowieso altijd meer aandacht dan het krijgt.
Reacties als deze
Daarnaast vind ik dat je geen binding met Nina voelt, omdat je totaal niks weet over haar achtergrond, waar ze vandaan komt, waarom ze op haar 28e nog bij haar moeder woont. Je wordt in de film gegooid alsof (en dat vond ik een vrij sterke vergelijking) je bij de film Cast Away begint bij het stuk dat die gast op het eiland aanspoelt. Het interesseert je dan geen reet hoe het hem vergaat, omdat je zijn achtergrond niet kent.
begrijp ik van de ene kant wel. Maar deze film roept discussie op, en is te goed om maar 1 keer te zien. Na enig simpel speurwerk (de bovenstaande sites zijn al vaker genoemd hier op moviemeter) kan je de film veel beter begrijpen. Het is dan misschien niet eens nodig om de film een tweede keer te zien, maar je zult dan wel veel maar "aha" momentjes hebben.
Aanrader om de sites te lezen!
you have to provide the missing piece yourself for the picture to come into focus. I suspect that most people who go to see this movie won’t have that missing puzzle piece and will leave the movie feeling Nina’s emotional disturbance without the “aha” moment of the logic that ties it all together … and I suspect that is was the director was going for.
To my sister and me (both survivors of mother-daughter sexual abuse), the missing piece seemed pretty obvious.
Dreiecke
-
- 2768 berichten
- 902 stemmen
Er wordt niet gezegd dat Nina 28 is, toch? Ze zegt wel een keer tegen haar moeder dat die 28 was toen ze Nina kreeg.
Ik denk dat mensen die seksueel misbruikt zijn hier herkenning in vinden, maar ik denk dat mensen die het slachtoffer waren van overbezorgdheid of extreme control zonder seksueel misbruik hier ook herkenning in kunnen vinden. Het kan namelijk zo zijn dat je hetgeen waar je bang voor bent steeds kan zien in waanbeelden. Dus als je bang bent voor je eigen seksualiteit omdat de ouder je klein wilde houden en je seksuele ontwikkeling ontkent, kun je seks zien waar het niet is, hallucineren uit angst dus. In mijn opinie hoeft Nina niet persé seksueel misbruikt te zijn, maar ze zit wel vol angsten door de controlerende opvoeding van haar moeder.
Leland Palmer
-
- 23785 berichten
- 4897 stemmen
Er wordt niet gezegd dat Nina 28 is, toch?
kingland
-
- 34 berichten
- 13 stemmen
Redelijke film. Het verhaal blijft de hele film vaag, daarom moet je m echt 2 keer zien. Dan snap je m. De film heeft continue een dramatische en beklemmende sfeer. Origineel script, omdat ,voor zover ik weet, het Zwanenmeer alleen als ballet uitvoering bestaat en niet eerder is verfilmd. Verder is de invulling weer net iets anders als het originele van origine Russische stuk. Ondanks het bijna voortdurend onzeker en angstig kijken van Portman (Nina) vind ik r fabuleus spelen !
DuB-ST3PP3R
-
- 6 berichten
- 6 stemmen
sorry maar ik vind dit niet echt een leuke film dus vandaar een 2.5
Alinam202
-
- 38 berichten
- 69 stemmen
Ben er zonder enig verwachtingspatroon aan begonnen, vond het een hele mooie film. De locaties waren mooi en het acteer werk was ook heel goed. Nathalie portman zet een hele goed persoonlijkheid neer. Een absolute aanrader.
stefan dias
-
- 2499 berichten
- 1464 stemmen
Ja, jongens. Geweldige film, maar wat ik hier allemaal lees. Die twee sites daar met name: ik vat het bijna op als spoilers.
Noem me naief maar volgens mij heeft Aronofsky gewoon een film willen maken over....euh...ballet?
Het kan allemaal wel kloppen wat jullie daar zeggen over sexual abuse, maar dan zou de film toch veel meer daar op gefocust zijn en ik vind ook dat er wel heel veel 'Hineininterpretierung' is.
Ik vond (in tegenstelling tot The Fountain) deze net lekker eenvoudig en rechttoe rechtaan. Het is een geweldig donkere film. Op wat ochtendlicht in haar slaapkamer na is het heel de tijd beton, beton, beton. Ook die geweldig realistische, kille kleedkamers met die naakte cementblokken en zonder greintje glamour werken heel de sfeer in de hand.
Het is een bikkelhard wereldje en als je enkel zoet bent, kom je er eenvoudig niet (dat is dan MIJN BREAKDOWN) Als het erop aan komt moet je ook een smeerlapje kunnen zijn (Black Swan). En als dat er niet in zit, dan komt het er ook niet uit. Portman moet blijkbaar heel diep gaan, ze moet bijna letterlijk haar broze zelf kapot maken om die andere kant naar boven te halen.
En ze speelt dat schitterend. Ze speelt eigenlijk een heel onaangenaam personage (in tegenstelling tot Kunis). Een neuroot die het huilen steeds meer nabij staat dan het lachen. (er zit geen greintje humor in deze film, maar dat is voor één keer geen bezwaar, integendeel) Haar hang naar perfectionisme zadelt haar met oogkleppen op en haar al even verknipte moeder (die blijkbaar dezelfde plastische chirurg heeft als Mickey Rourke) helpen natuurlijk niet geweldig.
De concurrentie IS er, de seksule manipulatie IS er, het gefluister, de afgunst. Het is er allemaal. (Mooi trouwens dat we niet te weten komen wie er 'WHORE' op die spiegel geschreven heeft.) Alleen is het zo dat de paranoïde inslag van Nina, het allemaal buiten proportie uitvergroot. Zal haar talent de bovenhand halen en haar in staat stellen het allemaal te overwinnen?
Een paar vraagtekentjes weliswaar: waarom wordt zij uiteindelijk toch gekozen? (Tja, ze is nu eenmaal bloedmooi) En waarom draait die moeder 180° van enerzijds haar dochter naar voren branden en anderzijds haar laten overslapen als de dag daar is.
Dé scène die Portman op zich al de Oscar mocht opleveren: als ze net verneemt dat ze toch uitverkoren is en in het toilet naar haar moeder belt. Adembenemend.
Deze film heeft diepte genoeg en heoft geen diepere, dubbele betekenissen. Hoewel Aronofsky wel niet zo stom zal zijn ze te ontkrachten.
Donker juweeltje.
JoBBuS
-
- 24 berichten
- 55 stemmen
Ja, jongens. Geweldige film, maar wat ik hier allemaal lees. Die twee sites daar met name: ik vat het bijna op als spoilers.
Noem me naief maar volgens mij heeft Aronofsky gewoon een film willen maken over....euh...ballet?
Het kan allemaal wel kloppen wat jullie daar zeggen over sexual abuse, maar dan zou de film toch veel meer daar op gefocust zijn en ik vind ook dat er wel heel veel 'Hineininterpretierung' is.
Ik vond (in tegenstelling tot The Fountain) deze net lekker eenvoudig en rechttoe rechtaan. Het is een geweldig donkere film. Op wat ochtendlicht in haar slaapkamer na is het heel de tijd beton, beton, beton. Ook die geweldig realistische, kille kleedkamers met die naakte cementblokken en zonder greintje glamour werken heel de sfeer in de hand.
Het is een bikkelhard wereldje en als je enkel zoet bent, kom je er eenvoudig niet (dat is dan MIJN BREAKDOWN) Als het erop aan komt moet je ook een smeerlapje kunnen zijn (Black Swan). En als dat er niet in zit, dan komt het er ook niet uit. Portman moet blijkbaar heel diep gaan, ze moet bijna letterlijk haar broze zelf kapot maken om die andere kant naar boven te halen.
En ze speelt dat schitterend. Ze speelt eigenlijk een heel onaangenaam personage (in tegenstelling tot Kunis). Een neuroot die het huilen steeds meer nabij staat dan het lachen. (er zit geen greintje humor in deze film, maar dat is voor één keer geen bezwaar, integendeel) Haar hang naar perfectionisme zadelt haar met oogkleppen op en haar al even verknipte moeder (die blijkbaar dezelfde plastische chirurg heeft als Mickey Rourke) helpen natuurlijk niet geweldig.
De concurrentie IS er, de seksule manipulatie IS er, het gefluister, de afgunst. Het is er allemaal. (Mooi trouwens dat we niet te weten komen wie er 'WHORE' op die spiegel geschreven heeft.) Alleen is het zo dat de paranoïde inslag van Nina, het allemaal buiten proportie uitvergroot. Zal haar talent de bovenhand halen en haar in staat stellen het allemaal te overwinnen?
Een paar vraagtekentjes weliswaar: waarom wordt zij uiteindelijk toch gekozen? (Tja, ze is nu eenmaal bloedmooi) En waarom draait die moeder 180° van enerzijds haar dochter naar voren branden en anderzijds haar laten overslapen als de dag daar is.
Dé scène die Portman op zich al de Oscar mocht opleveren: als ze net verneemt dat ze toch uitverkoren is en in het toilet naar haar moeder belt. Adembenemend.
Deze film heeft diepte genoeg en heoft geen diepere, dubbele betekenissen. Hoewel Aronofsky wel niet zo stom zal zijn ze te ontkrachten.
Donker juweeltje.
Ben het helemaal eens met dat te veel mensen hier naar 'hineininterpritierung' (mooi woord, heb ik t goed overgenomen?;)) doen en/of er te ver in doorschieten. Maar er zit wel meer diepgang in dan jij nu voorstelt naar mijn idee. Niet zozeer in de personages, want die beschrijf je redelijk goed denk ik, maar vooral hoe in beelden (lichteffecten)/ personages het zwart/wit van het balletstuk terugkomt. Laatstgenoemde gaf de film voor mij dat beklemmende en het gevoel dat beeld en verhaal zo goed in elkaar opgingen.
stefan dias
-
- 2499 berichten
- 1464 stemmen
Ben het helemaal eens met dat te veel mensen hier naar 'hineininterpritierung' (mooi woord, heb ik t goed overgenomen?;)) doen en/of er te ver in doorschieten. Maar er zit wel meer diepgang in dan jij nu voorstelt naar mijn idee.
HineininterprEtierung
Die Duitsers kunnen het soms mooi zeggen toch"Deze film heeft diepte genoeg…" schreef ik al. Als ik de indruk gaf dat de film voor mij niet zo diep ging, dan was dat zeker niet de bedoeling.
Ik begeef me nu op glad terrein, maar toch wat 'hineininterpretierung' mijnentwege. Ik denk dat het ook een film is over artistieke ambities, en dus ook over Aronofsky zelf: soft als het kan, hard als het moet.
Competitie, tegenwerkende krachten, mensen die je voor je karretje willen spanne, frustratie, toewijding, hang naar perfectionisme, het zijn allemaal dingen waar A. vast en zeker ook mee te maken heeft. Alleen heeft hij zijn 'stuff together' en kan hij heel daarvan in een film over ballet steken.
En natuurlijk is het filmisch prachtig. De decors zijn eerder lelijk dan mooi en dat mist zijn kracht niet: de kille repetitieruimtes spelen gewoon mee in de film. De opening (met de droom) zet trouwens meteen de toon: heel minimalistisch, heel zuiver en gefocust.
Ik vind het trouwens ook mooi hoe A. weigert een mooi afgelijnd verhaaltje te vertellen. Nina mag dan uiteindelijk wel met haar demonen lijken af te rekenen, of het helemaal goed met haar komt is nog maar de vraag. Ook mooi hoe de "My little princess…" als een ultieme onverwacht scheut vitriool ons nog eens duidelijk maakt dat het geen zwart-wit verhaaltje is. Het dubbelzinnige gedrag van Kunis wordt uiteindelijk ook niet in een context geplaatst of uitgelegd. En dat is goed.
Nogmaals: het gaat er soms smerig aan toe en leuk is anders, maar te midden van die verkniptheid (en ook net daardoor!) kan ook pure schoonheid gecreëerd worden.
Geweldige film. Halfje erbij

PS. Ik zeg niet dat de interpretatie van het seksueel misbruik volledig uit de lucht gegrepen is. Het is een mogelijke uitleg die de kracht van de film zelfs niet in de weg staat. Ze gaat voor mij alleen wat ver en zeggen dat het "een film is over…" is echt een brug te ver.
stefan dias
-
- 2499 berichten
- 1464 stemmen
sorry maar ik vind dit niet echt een leuke film dus vandaar een 2.5
Snap ik wel: geen film die je iedereen met de glimlach kan aanraden. Geen 'helden' om lief te hebben. Maar wel een 'gutt turner'. Heel, heel donker juweeltje toch wel.
NarcissusBladsp.
-
- 1630 berichten
- 600 stemmen
Kort gezegd: ik ben het met dias 'insteek' eens. Aronofsky laat bewust veel onderhuids... Dat is ook de aantrekkingskracht van de film.
Gerelateerd nieuws

Psychologische thriller 'Black Swan' is sinds kort te streamen via Disney+: 'Zelden zo gegrepen'

Absurde horrorfilm 'The Substance' is een hype: kijk deze 3 films als je de smaak te pakken hebt

Geprezen thriller 'Black Swan' met Natalie Portman en Mila Kunis vanavond te zien op televisie

Geprezen thriller 'Black Swan' van Darren Aronofsky morgenavond op Paramount Network
Bekijk ook

Into the Wild
Biografie / Drama, 2007
2.368 reacties

Requiem for a Dream
Drama, 2000
3.074 reacties

So-won
Drama, 2013
28 reacties

Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain
Komedie / Romantiek, 2001
1.837 reacties

Donnie Darko
Drama / Mystery, 2001
4.059 reacties

Slumdog Millionaire
Drama / Misdaad, 2008
1.747 reacties
Gerelateerde tags
new york citydansencompetitieseksdanserobsessieparanoianachtmerriehallucinatieballet dancerkrankzinnigheidballetvrouwelijke hoofdrolspelerpsychologische thrillerangstheartbreakgeestesziektekrankzinnigheidpsychological horrormacabrereality vs fantasyswan lake ballerinastage performance mysteriousaggressiveself-harmcomplexmoeder dochter relatieself destructivenesstheater provocativesuspensefulintensepointe shoes antagonisticdistressingexhilaratedfrightened
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








