Don't Be Afraid of the Dark (2010)

2,62

Verenigde Staten / Australië / Mexico
Horror / Thriller

geregisseerd door Troy Nixey
met Katie Holmes, Guy Pearce en Bailee Madison

Het jonge meisje Sally (Bailee Madison) staat op het punt om met haar vader (Guy Pearce) en zijn vriendin (Katie Holmes) naar een groot landhuis te verhuizen dat ze aan het verbouwen zijn. Zonder het te weten bevrijdt Sally boze wezens die proberen haar hele gezin te vernietigen en haar aan hun zijde te krijgen.

218 BERICHTEN34 MENINGEN

avatar van baspls
geplaatst op 27 juni 2015, 14:47 uur, permalink
[quote]alexspyforever schreef:

The Gate (1987) en Secret of Roan Inish, The (1994) zijn in de vakantie aan de buurt, die had je me inderdaad al aangeraden.
Paperhouse (1988) ziet er best aardig uit, komt op mijn lijstje. MirrorMask (2005) schijnt vergelijkbaar te zijn met Labyrinth, zal die ook op het lijstje zetten.

avatar van jeroentjuhhhhh
geplaatst op 28 juli 2015, 14:38 uur, permalink
Boooring. Del Toro met z'n vinger in de pap, maar toevertrouwd aan een regisseur die de touwtjes niet goed in handen heeft. Beetje vlees noch vis. Begint als een typische haunted house, maar eindigt als een kinderhorror. Weet in beide gevallen niet een al te beste indruk te maken. Had hem in 2011 al eens geprobeerd, maar na het (verrassend) slagen van een andere ''Toro productie'' ( Mama (2013) ) toch een nieuwe poging gewaagd. Toch mis je hier het gewenste gevoel voor timing, sfeerschepping en de effectiviteit van de horror-elementen. Bouwt veel scenes op om in simpele anti-climaxjes te resulteren. Vaak komt dat neer op een blêhrend kind dat niet geloofd wordt, tot het 5-maal voor is gekomen en de hersendode ouders hun oogkleppen afzetten.

avatar van joolstein
geplaatst op 24 augustus 2015, 8:16 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Zeer sfeervolle film (Waar duidelijk de hand van Guillermo del Toro is in te zien). De kwaliteit van de film zit hem niet zo zeer in het feit dat ie eng is. Maar meer in de uitwerking/vormgeving. De wezentjes, het huis, de cast, enz. Al deze dingen zijn gewoon op zijn plaats. De enige min-puntjes die er waren: Katie Holmes wist van de wezentjes en toch geloofde ze Sally nog niet en het duurde wel erg lang voordat de wezentjes tot actie overgingen om Sally mee te nemen

avatar van K. V.
geplaatst op 14 september 2015, 21:25 uur, permalink
Tja, 'k liep er niet echt wild van, vooral toen de wezentjes volop in beeld kwamen. Anders zag de film er wel prima uit en zat de sfeer ook wel goed.
De cast deed het zeker niet slecht en ook de muziek was passend.
Jammer dat 'k de wezentjes niet zo geloofwaardig vond, anders ging 'k hem wel een hogere score gegeven hebben.

avatar van Beertje45
geplaatst op 10 oktober 2015, 2:06 uur, permalink
Ik werd haast nergens blij met dit werkje dat helemaal geen horror, noch thriller blijkt te zijn. Een oude statig huis, donkere hoekjes, creepy gewelven... hadden we dat al niet eerder gezien dan? De boosaardige wezens zijn niks eng en bang voor fel licht? Tiens, waar hebben we dat eerder gezien? Voor originaliteit scoren ze dus al ver onder de middelmaat. Ik had na een uur zin om de film uit te zetten maar blijf altijd hopen op een goeie twist die misschien toch nog komt. 1 eng moment en fraaie setting maakt weinig uit als het verhaal futloos blijkt. Vond Disney's Snowwhite enger!

geplaatst op 31 maart 2016, 12:25 uur, permalink
Meer een kinder fantasy film en behoorlijk saai de gehele film door , die nooit echt spannend wordt.

avatar van Daan258
geplaatst op 27 mei 2016, 13:49 uur, permalink
Na ongeveer 5 jaar nog is een kans gegeven maar ook nu vond ik er weer weinig aan.
Qua sfeer en cast is het nog wel aardig maar verder word de film totaal niet spannend, heeft een zeer matig verhaal en weet ook nergens echt te boeien.
Al met al zeker geen voldoende.
Een hele kleine 0,5* erbij alleen voor de sfeer.

avatar van keimpeS
geplaatst op 31 augustus 2016, 18:30 uur, permalink
Ik vind de film wel goed & dan voornamelijk wegens de sfeer, maar ook het geluid was erg goed, meestal staat dat los van de inhoud van de film. Het was gewoon grappig die monstertjes te horen fluisteren van ene naar andere speaker. Maar qua verhaal vind ik het ook best te doen, zo saai vond ik 'm niet. Ik moet wel bekennen dat toen ik de 1e keer de film zag het mij ook tegenviel, misschien te hoge verwachtingen gehad, destijds..