Gone in Sixty Seconds (2000)

Alternatieve titel: Gone in 60 Seconds

Actie / Misdaad
118 minuten / 127 minuten (director's cut)

geregisseerd door Dominic Sena
met Nicolas Cage, Giovanni Ribisi en Angelina Jolie

Het broertje van de gestopte autodief Memphis (Nicolas Cage) raakt in de problemen na een mislukte opdracht voor een crimineel. Memphis moet met een groep oude vrienden binnen 1 nacht 50 auto's stelen om zo het leven van z'n broer te redden.

avatar van Richard_Voorhees
Dat ik hier nog niet op gestemd had. Ik heb deze film inmiddels toch al wel meerdere keren gezien.
Cage speelt een best aardige hoofdrol in deze flitsende actiefilm waarin we ook nog een wat jongere Angelina Jolie te zien krijgen.
Vooral de actie zelf ziet er best goed uit en de vlotheid van de actie en scenes zorgt ervoor dat de tijd zo omvliegt. Geen hoogvlieger in het genre, maar zeker ook geen slechte film. Leuk om eens te zien.

Hele leuke film met een prima cast. Cage is in dergelijke films altijd prima op zijn plek. Jones steelt de show, maar ook "good old" Duvall doet het weer uitstekend. 3,5 ster!

avatar van DVD-T
Om een of andere rare reden vind ik deze film echt leuk. Ik kan niet echt uileggen waarom dat zo is maar ga toch een poging doen. Het verhaal is niet van het allerhoogste niveau en laat soms behoorlijk wat steken vallen. Ook is het acteerwerk, alhoewel best ok gedaan, niet van het allerbeste niveau. De echte sterren van deze film naast Nic Cage zijn natuurlijk de vele prachtige bolides. Deze film is de hemel voor autoliefhebbers. Daarnaast is het ook nog eens erg leuk wat er met deze auto's wordt gedaan. Het moeten stelen van 50 auto's binnen 24 uur is natuurlijk een leuk gegeven. Zorgt voor een aantal geweldige boosts en leuke situaties. Nic Cage staat aan het hoofd van een bende autodieven met allen hun eigen kwaliteiten. En in dit leuke gegeven ligt ook de kracht van de film. Echt veel actie bevat de film dan weer niet maar de chase aan het einde maakt gelukkig veel goed. Er is erg veel gaande op het scherm tijdens deze achtervolging. Daarnaast is de Mustang natuurlijk een van de coolste auto's ooit gemaakt. De achtervolging is niet zo lang als in H.B. Halicki's origineel. En dat is maar goed ook omdat het daar zo lang door gaat tot op een punt dat het echt vervelend wordt. Gelukkig wordt er hier de gang behoorlijk in gehouden. De film bevat ook geweldige muziek die helemaal bij de beelden passen. Nic Cage laat leuk acteerwerk zien en ook de rest doet zijn/haar taak goed. Dankzij de boosts en de laatste achtervolging is het gewoon een erg leuk geheel. Past perfect binnen de Bruckheimer wereld. Vaak bombastisch, nietszeggend maar gewoon erg leuk.

Herziening.

Eén van die films waar ik m'n eerste dag MM op gestemd heb zonder iets bij neer te pennen. Ik had het toen niet echt zo op Hollywood films. Niet dat ik ondertussen een geweldige fan ben geworden, maar ik kan ze toch beter waarderen dan een jaar of 10 geleden.

Die 0.5* van weleer waren dus aardig overdreven, bij herziening bleek dit toch een aardig actiefilmpje te zijn. Geen échte hoogvlieger, daarvoor zijn de bijrollen wat te zwak, is de actie net niet blits genoeg en is er soms net iets teveel aandacht voor drama en plot, maar ondanks dat het twee uur duurt voelt het nergens echt traag of sloom aan.

Cage is uiteraard geschikt voor deze rol, de rest van de cast vond ik minder. Visueel hangt er een warme gloed over de film, de editing laat de actiescenes alleen een beetje in de steek. En ook de soundtrack is iets te melig.

Verder aardig wat exclusieve wagentjes die voorbij komen. Met 50 wagens op het menu is er aardig wat keuze, slim ook om wat verschillende types van wagen te mixen (met die klassieke Amerikaanse bakken heb ik niet zoveel).

Simpel maar vlot actiefilmpje dus, met een klein beetje extra visuele panache om het aangenaam te houden.

Leuke en vooral een vermakelijke Actie / Misdaad, waarvan het verhaal draait om het stelen van 50 dure en zeldzame auto's binnen 1 nacht. Lukt dat niet dan wordt broertje Kip (verdienstelijk gespeeld door Giovanni Ribisi), die in de problemen is gekomen bij de crimineel Calitri (zijn passie met hout was wel geinig), van de gestopte autodief Memphis (leuk en goed gespeeld door Nicolas Cage) vermoordt. Wat dat betreft is het verhaal dus eenvoudig.

Het eenvoudige verhaal mag dan wel niet veel voorstellen, maar de uitvoering (inclusief de sfeer) ervan was leuk. In het eerste luchtige uur van het verhaal gebeurt er eigenlijk weinig, maar vanaf het moment (dus na een uur) dat men met een team begint met het stelen van de 50 dure en zeldzame auto's, kijkt het verhaal zich lekker weg t/m het einde en gebeurt er ook meer dan genoeg. De vele fraaie auto's waren mooi om te zien en hetzelfde geldt voor de indrukwekkende cast met o.a. Nicolas Cage (in de rol van Memphis Raines, die er met zijn team voor moet zorgen dat er 50 dure en zeldzame auto's binnen in nacht worden gestolen), Angelina Jolie (met een soort van dreadlocks kapel, in de rol van Sara 'Sway' Wayland, die ook min of meer de vriendin is van Memphis Raines), Robert Duvall (in de rol van Otto Halliwell, waar Memphis Raines vroeger mee/voor heeft gewerkt) en Delroy Lindo (in de rol van politierechercheur Roland Castlebeck, die graag Memphis Raines wilt oppakken). De cast deed het goed en leuk en m.b.t. dat laatste was Vinnie Jones (in de rol van de harde "The Sphinx", typische rol voor Vinnie Jones, die niet praat, m.u.v. op het einde) een leuke toevoeging.

Het verhaal kijkt zich ook lekker weg (duurt 110 minuten) en er gebeurt, zoals al eerder gezegd, meer dan genoeg en zeker in het laatste uur. De meeste actie ziet overigens in de laatste 20 minuten van het verhaal als Memphis Raines de laatste auto steelt (een fraaie "Shelby GT500" die hij Eleanor noemt, alle gestolen auto's worden overigens voorzien van een vrouwen naam) en daarbij op de hielen wordt gezeten door de politie, wat dan een fraaie en spannende achtervolgingsscène oplevert van 10 minuten. Het einde van het verhaal is misschien flauw en zeker ook voorspelbaar, maar was toch wel aardig.

Al met al gewoon een leuke en vermakelijke eenvoudige Actie / Misdaad film om eens gezien te hebben en dan vooral vanwege de indrukwekkende cast en natuurlijk ook de vele mooie auto's.

Met het basisidee van het plot had toch best een wat interessanter script gemaakt kunnen worden.

avatar van Saving Pvt. Pyle
Jezus. Weer al eens op tv.

avatar van IH88
“I just stole fifty cars in one night! I'm a little tired, little WIRED, and I think I deserve a little appreciation!”

Wat een zalige film blijft dit toch. Ik kan er moeilijk de vinger op leggen waarom deze film na al die jaren nog zo vermakelijk is en blijft, maar bijna alles klopt aan deze rollercoaster van een actiefilm. De film heeft ontzettend veel vaart, humor, lekkere actiescènes en autoachtervolgingen, schitterende auto's (die ronkende motoren alleen al...) en sterke acteurs.

Na het zien van deze film ben ik er ook weer achter gekomen waarom ik ooit zo'n fan van Cage was. Dat gaat nooit helemaal weg, maar de recente rij films van Cage hebben mijn loyaliteit wel danig getest. Ook Duvall, Patton, Lindo, Jones (hilarische rol) en Ribisi spelen erg sterk en deze film was toentertijd mijn eerste prettige kennismaking met mevrouw Jolie. Maar de prachtige auto's zijn de echte hoofdrolspelers van de film en er zitten een paar waanzinnige exemplaren tussen. Gone in Sixty Seconds blijft een zeer vermakelijke actiefilm die alles heeft wat dit soort films moet hebben.

avatar van Aazhyd
Inhoudsloze kutfilm.

avatar van supadragon8
lekker voor de auto liefhebber, vooral latje niet te hoog leggen

TMP
Gone in Sixty Seconds doet denken aan de Fast and Furious reeks. Best vermakelijke actie hier en daar, maar zeker geen hoogstaande film. Nicolas Cage mist toch wel wat uitstraling om hier een overtuigende rol neer te kunnen zetten. Angelina Jolie zet ook geen heel overtuigende rol neer. Het kijkt wel best aardig weg, maar echt spannend wil het niet worden, daarvoor verloopt het allemaal iets te gemakkelijk.