Red (2010)

Actie / Komedie

geregisseerd door Robert Schwentke
met Bruce Willis, Morgan Freeman en John Malkovich

'Red' vertelt het verhaal van Frank Moses (Bruce Willis), een voormalig CIA agent, die nu een rustig leven leidt. Totdat op een dag een hightech huurmoordenaarsteam opduikt dat hem wil vermoorden. Nu zijn identiteit bekend is en het leven van de vrouw om wie hij geeft in gevaar is, roept Frank zijn oude team weer bij elkaar in een ultieme poging te overleven.

avatar van Ajax&Litmanen1
Old man my ass!

Bij vlagen een erg grappige en onderhoudende actie-komedie met vooral Bruce Willis goed in vorm. Hij is gevat, hij is cool en hij schiet en slaat zich prima door de film heen! Hij heeft de laatste jaren helaas in wat teleurstellende films gespeeld (niet allemaal), maar in Red zit hij echt goed!

De rest van de cast speelt ook naar behoren, maar Bruce is de ster. Fijn om zoveel oude bekende namen weer eens in 1 film te zien. Freeman, Mirren, Malkovich etc. Wel jammer dat Freemans rol wat karig was. En bij Mirren had ik toch niet helemaal het idee dat ze in deze film op de juiste plaats was. Maar toch geinig haar eens in zon rol te zien.

De film heeft een leuke mix van actie en humor. Er zitten best een stel goede oneliners in de film (The general has lost his contact lens ) en die komen er op het goede moment uit. Neem daarbij ook overtuigende actie (o.a. Bruce in de introscene van de film!!!) en het kijkt lekker weg. Ik vind wel dat de film wat korter had gekund. Zon 2 uur speeltijd is eigenlijk 20 minuten te lang. Sommige momenten duurden gewoon net een paar minuten te lang waardoor het niet elke tel van de film even amusant was. De film is geen topper en ook niet vernieuwend, maar is wel een fijne wegkijker.

Ruime voldoende: 3,5*

avatar van wimnoot
Retired Extremely Dangerous

Is een hele leuke actiekomedie geworden. Waar ik bang was dat er in de trailer al te veel te zien was, bleek dit achteraf wel mee te vallen. Er blijven nog genoeg momenten en one-liners over om deze film leuk te maken. Ik heb een paar keer hard mee zitten lachen, maar dat kwam denk ook omdat er een mevrouw achter me zat met een hele aanstekelijke lach.

De acteerprestaties van de vijf hoofdpersonen zijn gewoon goed, niet meer en niet minder. Bruce Willis kan dit soort rollen fluitend spelen, Morgan Freeman is gewoon een oude Afro-Amerikaanse man en John Malkovich hebben we al eens vaker een beetje in de war gezien. Mary-Louise Parker vond ik wel een opvallend snoezig karaktertje spelen. Karl Urban, Brian Cox en Richard Dreyfuss dragen ook hun steentje bij en zo hebben we toch wel een hele redelijke cast.

Voor een actie-komedy zat het verhaal ook verbazend goed in elkaar. Natuurlijk hebben we dit soort complot-intelligence plotjes al veel vaker gezien, maar ik had nergens het idee dat er dingen bij de haren bij gesleept waren om het maar te laten kloppen. De film wordt nergens lastig te volgen en dat geeft je de kans gewoon lekker mee te lachen.

Wat ik leuk vond aan hoe de film geschoten is, is dat je bij elke nieuwe locatie waar ze zich bevinden, een ansichtkaartje te zien is met de naam. En dat zijn er heel wat. Van Louisiana tot New York en Virginia tot Moldavië En de actiescenes zagen er ook gewoon tof uit. Daar mankeerde niets aan. Ik heb me prima vermaakt.

Hij krijgt dus een dikke voldoende 3.5

avatar van JacoBaco
De formule van dit jaar is weer schieten, lachen en explosies. Kijk maar naar The A-Team, The Losers, The Expendables en Red is dus eigenlijk net zoiets, alleen Red komt dan weer van een strip die nog niet zo heel lang geleden het levenslicht zag. Maar als ik heel eerlijk ben zal de strip me verder een worst wezen.

Red is een lekkere film en kan zich prima meten met de andere actieknallers van dit jaar. De film zit vol bekende koppen en ze lijken allemaal op hun plaats (wat ook zo is). De rol van John Malkovich zou eigenlijk gespeeld worden door John C. Reilly, maar die haakte af. Reilly had ook niet verkeerd geweest, maar Malkovich is uiteindelijk wel meester in dit soort (verknipte) rollen. De trailer geeft al heel wat leuke scènes weg, maar je zit je tijdens de film wel te verheugen op die scènes. Bruce Willis krijgt de meeste aandacht, maar steelt niet echt de show vind ik. Hij doet het goed, maar ze doen het gewoon allemaal heel goed.

Er zaten wel 1 a 2 momentjes in de film dat ik dacht, oké nu slaat de film een beetje dood, maar schijnbaar had de film dat zelf ook in de gaten en wordt er gelukkig meteen weer iemand neergeschoten. Verder vind ik wel dat niet iedereen genoeg screentijd krijgt. Helen Mirren bijvoorbeeld die inmiddels 65 jaar is, zet voor haar leeftijd echt nog een overtuigend stoer personage neer en Morgan Freeman heeft ook een leuke rol, maar komt amper aan bod.

Uiteindelijk is Red wat mij betreft een succes geworden en de film staat inderdaad garant voor (over het algemeen) geslaagde humor, actie, een leuk verhaaltje en de juiste acteurs.

3,5 Sildenafil voor deze film

avatar van rep_robert
Vermakelijke film dankzij alle oude rotjes die in de film spelen. Zij zorgen vaak voor een leuke glimlach op het gezicht en doen het stuk voor stuk meer dan prima.
Vooral het begin van Red is erg komisch, al houdt de film dit niet de gehele speelduur vol. Een speelduur die overigens wel 20 minuten te lang is.

Er zit namelijk ook een heleboel geknal in wat soms wel eentonig aanvoelt. De scene waarbij Willis en zijn team de vice-president kidnappen duurt wel en minuut of 20. Dat is mij wel iets te gortig. Heb ook het gevoel het allemaal al wel is eerder te hebben gezien, de film is natuurlijk ook wel erg basic als je die opoes allemaal wegdenkt.

Gewoon prima biosvoer dankzij de cast en her en der leuke komische situaties. Maar wat mij betreft nergens echt een film die het predikaat "topper" verdiend.

avatar van Jack Sparrow
Tegenvaller; vooral de eerste helft is erg traag. Humor valt ook tegen, een enkele keer moeten lachen. Vooral de rol van Malkovich maakt veel goed. Ook enkele acties scènes zijn de moeite waard. De film is eigenlijk een soort EO versie van The Expendables; veel te braaf. Had meer ingezeten!

avatar van mr.shhh
Ik vond de film erg matig.. Er zat ook echt meer in. maar helaas niet gelukt. Een goede cast is nog steeds geen garantie voor een goede film.

Persoonlijk vond ik die topcast best slecht spelen. met uitzondering van Malkovich.

Goed makers waren in dit geval John en een aantal goed in elkaar zittende actie scenes

avatar van Starmaster501
Erg leuke film, leuke humor en leuke actie. Hij was beter dan ik had verwacht en er zat genoeg actie in om niet te vervelen. Wel moet ik zeggen dat de film een stuk minder was zonder Malkovich. Hij maakte deze film behoorlijk leuk. Dit is een aanrader voor in de bioscoop m et publiek erbij. Ik denk toch dat deze iets minder zou zijn als je hem thuis op de bank kijkt. Maar dat komt nog wel als hij uit is op DvD.
Een 3,5*

avatar van Beloki
Grappige actiekomedie met een stel echte acteerkanonnen. Hoewel ik hem grappiger had verwacht, trekken Mirren en Malkovich de film echt omhoog met hun zeer geestige rollen.

Toch wel een aanrader.

B.

avatar van james_cameron
Geforceerde aktiekomedie met een indrukwekkende cast maar een alarmerend gebrek aan plot en humor. Flauwe dialogen en ongeïnspireerde aktiescenes voeren de boventoon. De cast lijkt zich te vermaken maar kan uiteindelijk weinig met de bordkartonnen personages. Regisseur Schwentke zorgt hier en daar voor een cool shot maar vertilt zich hier behoorlijk aan het materiaal. Het is allemaal veel te dik aangezet. Het meest verrassend vond ik de atypische rol van Richard Dreyfuss als bad guy.

avatar van Naomi Watts
Een actie comedy met enorm veel gebreken. Qua actie film doet de film niets nieuws, enorm veel formule werk, enorm voorspelbaar, een aansprekende cast en met zeer voorspelbare geforceerde humor. Wat dat laatste betreft heeft de film nog geluk dat Malkovich daar vooral mee aan de haal gaat, want hoe niet leuk het ook is, hij maakt het best leuk.

Qua actie enorm matig natuurlijk (geen enkele actie scene is echt indrukwekkend), nog even een standaard love sub plot erin en ook elke turn of event van elke average conspiracy flick zit erin. De conspiracy wordt gepresenteerd als er één van enorme omvang, waarmee ze op de roppen komen is dan natuurlijk onbevredigend. Vooral enorm ongeïnspireerde chaos, er zijn weinig films die het voor elkaar weten te krijgen op elk vlak zo enorm voorspelbaar en clichematig te zijn. Wel een echte bios film, want het gros van het bioscooppubliek die vinden dit soort ongrappigheden en formulewerk heerlijk. Willis speelt de rol die hij altijd speelt, Parker voelt heel de tijd out of place, Mirren probeert te veel te acteren, ook Freeman voert zijn gimmick op wat hij al jaren doet, alleen Malkovich weet nog positief op te vallen. Best knap, want de middelen die hij aangereikt krijgt zijn waardeloos.

Een leuk filmpje voor het biospubliek, maar de doorgewinterde filmkijker, en vooral op actiegebied, zal inzien dat dit niet zo veel voorstelt. Zelfs voor pretentieloos vermaak, is dit rommel.

avatar van simonvinkie
Kicken filmpje hoor!

Een meesterwerk is het natuurlijk niet, maar ik heb me toch prima vermaakt met dit erg leuke actie filmpje. De montage is lekker flitsent en de film kent prima humor. Het trio Willes, Freeman en Malkovich is erg geinig. John Malkovich was toch wel een beetje de ster van de film. Misschien had de film wel wat korter mogen zijn, maar ik heb me er in ieder geval uitstekend mee vermaakt. De actie was ook best gaaf trouwens. Ik vind niet dat Red zoveel onder doet voor de grote actie knaller van dit jaar (The Expendables). Die film kreeg een krappe 3,5 en dit prima actiewerkje krijgt gewoon een ruime 3 ster.

Prima vermaak!

avatar van wwelover
Heerlijke film, met een misschien wat bekend verhaal, dat overigens wel nog leuk is gebruikt en natuurlijk erg grappig was. Ik wist van tevoren niet dat er zoveel humor in zou zitten, dus dat was wel een prettige verrassing. De actie was ook top, geen moment verveeld dus. Maar de film wordt gewoon gedragen door de geweldige cast. Bruce, Morgan, Helen en natuurlijk vooral John spelen echt uitstekend. Maar ik moet bekennen dat ik ook een tikkeltje verliefd ben geworden op Mary-Louise Parker, terwijl ze niet eens zo knap is normaal gesproken.. En Karl Urban zette ook een prima acteerprestatie neer. Verder zag het er visueel ook mooi uit.

Gewoon weer een goede Bruce film. Veel schieten en humor. Ik heb mij goed vermaakt. Soms doorzichting, maar dat geeft niet, Bruce maakt het vaak goed. Hij kan in het rijtje van Die hard!

avatar van Insignificance
Gedrocht met een kijk-ons-eens-cashen-cast. Een opening met Willis op blote voeten (jaja) en een aantal gave vuurmonden die zijn huis overhoop schieten, maar daarna is de sjeu er snel van af.

Allemaal leuk en aardig, dat idee van oudjes die de boel op stelten zetten, maar Malkovich is de enige die er een beetje mee weg komt. Alhoewel het lastig is om verfijnd uit de hoek te komen met een donzig varkentje en een Flavor Flav-klok. Het centrale duo is zelfs pijnlijk om naar te kijken. Grapjes, kwinkslagen, one-liners, je moet ze kunnen afleveren. Bij en tussen Willis en Parker werkt het op z'n zachtst gezegd nogal ongemakkelijk. Maar ze gaan tortelen, hoor. Zit er maar niet over in..

Mirren komt niet verder dan de oudere vrouw met het grotere geschut. Een grapje dat in iets andere vorm al eerder voorbijkwam: het mantelpakje met de granaatwerper. Dan is er nog een, let op, wodka drinkende Rus met accent, Freeman die zich verkleed als monsieur Baptiste en iemand die gilt dat hij de bad guy is. Ja, het is om je te bescheuren. We gaan nu gek doen, dus u moet zometeen lachen, dat idee.

Schwentke probeert nog wel hip uit de hoek te komen met allerlei trucjes, er is het nodige wapengekletter en voor Ernest Borgnine kan je alleen maar sympathie opbrengen, maar dat kan niet verhullen dat Red zo ongeveer net zo geraffineerd is als haar titel.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Red, niet de hilarische actie/comedy met sterrencast zoals de marketing doet geloven, eerder een slappe Die Hard 5.

Toegegeven, er zitten inderdaad een paar heel behoorlijk gegeochrafeerde actiescenes in en Malkovich is de enige van de hele cast die nog enigszins iets leuks met zijn rol weet te doen. Bruce Wiilis vind ik eigenlijk nog te jong om een overtuigende pensionado te zijn en hij speelt ook met name op routine. Hellen Mirren als gewezen femme fatale met een sniperrifle doet ook niet meer dan precies dat. Natuurlijk zit er ook een oude wodka drinkende Rus in die de sentimenten en het heimwee naar die goede oude vertrouwde koude oorlog moet aanwakkeren.
De humor is gewoon erg veilig, net zoals de hele film een grote crowdpleaser is geworden die het niet schuwt de nodige gebaande paden te bewandelen.

Krap aan een 2.5* voor Malkovich en enige geslaagde actiescenes.

Red dus, Retired and Extremely Dangerous.

Met zo'n titel weet je ongeveer wel wat je kunt verwachten, maar toch was dit een uitermate vermakelijk tussendoortje.

Niets diepgravends natuurlijk, maar wel een geinig script en de 'oude' steracteurs die er allemaal duidelijk veel lol in hebben met big guns te spelen.
Met name John Malkovich is echt geweldig. .

kleine 3,5* voor eindelijk eens een leuke blockbuster.

ook aardig om Mary-Louise Parker weer eens te zien, was een beetje in de vergetelheid geraakt.

Overigens; qua echt vernieuwende actiescenes moet je hier niet zijn, maar er zat er wel eentje in die erg gaaf was, namelijk: Bruce die uit een nog rijdende auto stapt die dan nog rondcirkelt. Nice

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Een film die het inderdaad niet moet hebben van een hoogstaand script of vernieuwende actiescènes. Sterker nog, met een nietszeggende cast was dit zonder meer een niemendalletje en vergeetbaar geweest. Gelukkig is voor Red gekozen voor een leuke cast. Bruce Willis is cool als altijd, John Malkovich is een held en steelt de show, Brian Cox gaat heerlijk over the top en Helen Mirren houdt zich uitstekend staande tussen deze mannen. En deze acteurs op leeftijd, samen met een hoop leuke kleine bijrollen, zorgen er toch voor dat je met veel plezier bijna twee uur naar de meest over the top actie kan kijken.

3 dikke sterren.

avatar van brabusRUS
You smell like Washington

Hilarisch! Drie topacteurs in een komedie, dat kan niet mis gaan. En dat ging inderdaad niet mis. Wat een top film. Vooral John Malkovich was hilarisch, als een paranoïde ex-CIA agent. Vooral in de scene waarin een een vrouw hen achtervolgt op het vliegveld en de scene waar John Malkovich met een bomgordel naar de vice-president rent zijn fantastisch. Maar ook Bruce, met zijn typisch Willis-role, was goed. En laten we de rest ook niet vergeten, want iedereen was top.

Kortom, leuke film waarin humor en actie een hele grote rol speelden in deze film.

avatar van sinterklaas
Na The Expendables mogen we weer een ouwe lullen over de top actiefilm ontvangen. Dit keer met gepensioneerde CIA agenten, die toch nog op hun ouwe dag meer kunnen dan de meesten zouden denken. In Red mogen we ook genieten van de vele droge humor en natuurlijk de over de toppe actie. Bruce Willis is om te beginnen hierin weer heerlijk op dreef en hij blijft toch altijd cool. Ook John Malkovich en het debuutrolletje van Mary Louis Parker en natuurlijk mag Freeman ook weer deelnemen. De film opend al geweldig met dat het hele huis vanm Willis in gatenkaas word veranderd en dat Willis met zijn slimme trucjes in slow-mo iedereen 1 voor 1 afknald. Duidelijke taal dat het dus een actieknaller word.

De humor is zoals gezegt gortdroog en aan de actiescenes is ook zeeker veel aandacht aan besteed. De kogels, bommen en granaten vliegen je om je orgen en meestal ook in slo-mo dat het plaatje compleet maakt. Vond die scenes dat bv Bruce Willis in Slo Mo uit zijn slippende auto stapt en schiet, die haven scene en die scene in dat gebouw in Chigaco ook de hoogvliegertjes. Ook verder vele leuke locaties (die altijd worden aangetoont in een grappige ansichtkaart vorm).

Gewoon een heerlijke zalige actiekomedie waarin de ouwtjes weer helemaal los gaan. Tevens ook een stripverfilming (waar je ook vaak later achterkomt)

avatar van huVILEub
Fijn vermakelijk filmpje.
Kijkt makkelijk weg en is goed te volgen. Enkele grote acteurs die goede rollen neerzetten, maar niet bijzonders. De over-de-top actie is in orde, het verhaal wat simpel en onorigineel maar dat stoort niet heel erg. Een goede portie humor en het is allemaal fijn gefilmd. Gewoon een heerlijk actie-tussendoortje. Maar verder niet veel bijzonders.

Goed geacteerd, lekker begin, goede humor, oké verhaal en alles nét niet over de top. Fantastisch! Zo hoort een actie-komedie te zijn!

avatar van The One Ring
Degelijke actiekomedie, waar ik echter niet bijzonder veel voor voelde. Het probleem is dat het team wel érg weinig waardige tegenstand krijgt en er een indrukwekkende bad guy ontbreekt. Een enorm zeurderig acterende Dreyfuss als de grote schurk? Dat kan toch beter zou ik zeggen. Veel van de acteurs doen wat ze gewoonlijk doen, al blijft Malkovich genietbaar en was het leuk om Ernest Borgnine even lang te zien komen. Verder zitten er een aantal leuke grappen en acties in, maar niets wat me lang zal bijblijven.

avatar van maerk
John Malkovich!

Zonder enkele voorkennis naar deze film gegaan. Ik wist dat het een actiecomedy betrof, en met dat idee ging ik ook zitten.
Opzich zijn sommige actiescènes wel geslaagd en is de film soms best grappig... maar niet genoeg.
Erg tof hoe Willis uit die rijdende auto stapt en hoe Malkovich een kogel tegen een raketwerper aanjaagt. Beter wordt het echter niet. Te lachen valt er vooral om John Malkovich die het echt geweldig doet. De rest van de cast heeft gewoon lol en doen het goed. Leuk om Richard Dreyfuss te zien als badguy. Alleen Willis valt tegen. Hij speelt op automatische piloot en in zijn geval maakt hij een saaie drol van Frank Moses.
De actie en humor zijn heel aardig, maar vaak veel te braaf. De film doet zich heel stoer voor, maar nergens wordt het echt goed. Naar mijn mening had de actie wel wat groffer gemogen soms en ook de humor had wat scherper gekunnen. Nu blijft een nogal flauwe film over. Plot en liefdesverhaal zijn overigens belachelijk, maar dat neem ik voor lief. Daar gaat het hier niet om.
Opzich nog wel leuk genoeg om een avondje mee door te komen.

avatar van Elineloves
'' Frank, I never thought I'd say this again. I'm getting the pig! ''

Red, Ik wist niet wat te verwachten van deze film, maar het feit dat Morgan Freeman er in speelde was voor mij genoeg reden om deze film een kans te geven. Toegegeven: Bruce Willis weet ook altijd mijn aandacht te trekken, dus dat kwam mooi uit.

Direct weet je dat je naar een actiekomedie kijkt, want de verdeling is snel zichtbaar. Toch is het meer actie dan komedie, want de goede oneliners zijn verdwenen en de humor is niet altijd even scherp.

Het plot is chaotisch en niet alle acteurs komen even goed tot hun recht. Freeman had meer uitgediept kunnen worden, Willis lijkt 'het' kwijt te zijn en Mary Louise Parker probeert het te erg en legt het daardoor veel te dik er boven op.

Het stijgt nergens boven de middelmaat uit, en dat is zonde. De dialogen stellen soms een tikkeltje teleur, maar ach, het blijft vermakelijk. Ergens vrees ik dat hier ook wel weer een tweede deel van zal komen, dat hoeft wat mij betreft niet zo.

3.0*, voor nu.

avatar van Revolt
Wat een heerlijk filmpje.

Ontzettend hoge entertainment waarde. Vlot, ontzettend grappig en flitsende actie.

Uiteraard zat het met het acteren ook helemaal prima in elkaar.

7,7/10

avatar van 606
Met een hoop acteurs op leeftijd is dit zeker een leuke actie / komedie geworden.
John had een leuke rol die hij prima neerzette, Bruce zoals altijd goed in zijn rol en Morgan helaas te kort.
Vele mooie actie scenes kwamen aan bod.

4 sterren

Vreselijke film , werkelijk zonde van de mooie cast , waarom gewoon niet een lekkere thriller van dit plot i.p.v deze super flauwe over the top komedie.

avatar van thunderball
Deze afgelopen dinsdag te Breda gaan zien.

Hoewel vermakelijk toch wel een beetje een teleurstelling:

film komt vrij traag op gang en blijft ondanks een aantal spectaculaire en/of hilarische scene's in een sukkelgangtje zijn weg te vervolgen. Kortom: het had allemaal wel wat vlotter gekund.

Hoewel de sterrencast in trailer en op posters anders doet vermoeden is Willis toch echt de enige werkelijke hoofdrolspeler, de rest doet slechts fragmentarisch mee.

Vooral Freemans rol is betreurenswaardig klein (hierboven staat ie zelfs als tweede genoemd!!) en zit tegen kijkersbedrog aan.

Feitelijk zijn de enige twee, die de film echt meerwaarde geven Helen Mirren (haar met een machinegeweer bezig te zien is onvergeetelijk) en natuurlijk John Malkovich, die zonder twijfel de show steelt in een compleet van de pot gerukte rol.

Verder mag wat dat betreft ook de kleine doch hilarische bijrol van Richard Dreyfuss niet onvermeld blijven.
Helaas staat daar tegenover de rol van Mary Louise Parker, die behoorlijk irritant is. Wat doet zij eigenlijk tussen deze sterrencast?

Dit is meer een film, want nergens echt bijzonder of geweldig, om als ie toevallig eens op TV is een keer te bekijken, maar er niet speciaal voor naar de bioscoop te gaan.

Een magere zeven, ofwel 3,5 ster.

avatar van Film Fan
De film viel eigenlijk tegen. Dit kwam vooral door een cast waar ik meer van verwacht had. Alleen Helen Mirren kon bij benadering aan de verwachting voldoen. Het plot was erg simpel maar dat kun je verwachten met een actie / komedie. Actie heb ik hier en daar wel gezien maar de humor was ver te zoeken. Het enige moment dat de film een beetje op dreef kwam was het moment dat Malkovich, Freeman, Mirren en Willis samen in een scene speelde maar de pret was eigenlijk weer snel voorbij. CGI was ook niet op orde. Ik denk daarom dat het budget van bijna $60 mln vooral op zijn gegaan aan de diverse gages. Ze hadden beter wat meer geld aan een paar goede script schrijvers uit kunnen geven want een paar goeie dialogen ben ik niet tegen gekomen.

avatar van booyo
Red moet het hebben van haar eigenzinnige verhaal, de droge humor en de sterke cast. Met name John Malkovich is puur genieten, wat een heerlijke acteur is dat toch. Een bijzonder goede film is het niet, maar ik heb me absoluut vermaakt in de bioscoop!