Rien à Déclarer (2011)

Alternatieve titel: Nothing to Declare

Frankrijk

geregisseerd door Dany Boon
met Benoît Poelvoorde, Dany Boon en Julie Bernard

Dit is het verhaal van twee douanebeambten die vernemen dat hun kleine vaste douanepost op de grens tussen Courquain (Frankrijk) en Koorkin (België) op 1 januari 1993 zal verdwijnen. De Belg Ruben Vandevoorde, een overijverige douanier én francofoob van vader op zoon, ziet zich gedwongen om de eerste gemengde Frans-Belgische vliegende brigade op te richten. Zijn Franse partner wordt Mathias Ducatel, iemand waarmee hij het absoluut niet kan vinden, maar die tot ieders verrassing spontaan bereid was om de vaste partner te worden van Vandevoorde. Samen zullen ze de binnenwegjes in het grensgebied afschuimen, op zoek naar drugkoeriers en andere smokkelaars. Douanier Ducatel houdt er in het dagelijkse leven echter al bijna een jaar een geheime relatie op na met Louise Vandevoorde, de zus van Ruben. Mathias zal zich dus geen moeite sparen om zijn nieuwe douaneopdracht te doen slagen en de sympathie en achting te winnen van de broer van zijn geliefde.

avatar van xel
xel
Leuke film, meest gelachen om "droog water" en aan het eind met die chinees...

Komedies, het is niet mijn favoriete genre en zal dat ook nooit worden, maar er zijn toch filmen die me wel bevallen.
Deze onder andere, een heel leuke film met zeer geslaagde en hilarische momenten.
Er waren momenten in deze film waarin ik me een deuk heb gelachen, vooral dank zij het prachtige samenspel van Benoît Poelvoorde (een Belg) en Dany Boon wat maakt dat deze film bijzonder goed is geslaagd.

avatar van jimcarrey gek
Wel een vermakelijke komedie. Ik heb een aantal keer gelachen, maar soms waren de grappen wel wat afgezaagd. En sommige personages ergerde ik me gewoon aan. (Die van de bar, en die van de drugssmokkelaars, achter het stuur).
De scènes met matthias en ruben vond ik altijd wel geslaagd, en elke keer als ik die twee samen op het scherm zag, was ik alweer blij.
Al met al een leuke komedie die wel eens leuk is om te kijken, maar niets bijzonders.

avatar van martijn011
Gewoon een prima komedie over een Belgische en Franse douanebeambte die van alles met elkaar meemaken, ondanks de enorme verschillen tussen beide personen.
Benoit Poelvoorde is nieuw voor me, maar ik ga zeker meer films van hem opzoeken en kijken. Een geweldige mimiek kent deze man en z'n rol als francofiel speelt hij ontzettend goed. Scenes met hem zijn de grappigste, als is Dany Boon ook weer prima, net zoals altijd.

De film kent ook een alleraardigst deuntje wat behoorlijk lang in je kop blijft hangen. De film op zich niet, want op een paar erg leuke grappen en situaties na komt het niet boven de standaard-komedie uit. Gelukkig dankzij Poelvoorde en Boon is het zeker een aanrader om een keer te zien.
Alleraardigst!

Een leuke komedie die spitsvondige grappen afwisselt met (erg) flauwe grappen, die af en toe lijdt aan voorspelbaarheid, en helaas een volledig overbodig romantisch subplot bevat. Eigenlijk vond ik de film vooral de moeite waard als grappig commentaar op het nieuws in de krant, want het is vast geen toeval dat deze film is gemaakt in een tijd van toenemende euroscepsis. 3*

avatar van aburex
Erg leuke Franse komedie zoals ze ze nu nog zelden maken: dan spreek ik iver de 60 en 70er jaren. Boon en Poelvoorde vullen mekaar erg goed aan. Heb me bijwijlen een deuk gelachen.
Zeker een aanrader voor wie houdt van Franse komedies

avatar van david bohm
Film met een vrij hoog Peppi en Kokki gehalte maar die toch redelijk onderhoudend is door de verschillende, weliswaar infantiele verhaallijntjes. Best grappig bij tijd en wijle. En de zus en minnares van vind ik aangenaam spelen.

Het eerste uur van de film was best leuk en had het veel weg van een ouderwetse Louis de Funes klucht. Daarna wordt de film helaas minder en soms ook wel flauw. Het verhaal was best leuk gevonden en met de uitvoering was eigenlijk ook niet zoveel mis. Er valt best veel te (glim)lachen en visueel mocht de film er ook best wezen. De cast deed het best leuk en dan vooral Benoît Poelvoorde die speelde zeer goed en was ook het meest grappige.

avatar van Gerbe72
Super film !!!!!!!!!!!!

avatar van Jawaddedadde
Bah, niet slecht maar nergens super.

Zeker geen straf om te kijken hoor, maar echt hilarisch wordt het nooit. Poelvoorde is als Belg maar een verzuurd mannetje dat de hele tijd loopt te schreeuwen en Boon is als Fransman een behoorlijke sof. Maar goed, de chemie tussen beide is wel aanwezig, al komt ze er niet altijd even goed uit. Desalniettemin toch een aardige komedie. De aankleding was wel perfect.

Aardig.

Dany Boon, acteur, regisseur, conferencier..., heeft precies een voorliefde voor komedies over 2 bevolkingsgroepen, die elkaar wel niet haten, maar toch wel graag spottend op de korrel nemen.
Ging "Bienvenue chez les Ch'tis" over de tegenstellingen tussen Fransen uit het warme Zuiden en deze uit het kille Noorden, dan krijgen Fransen en Belgen (eigenlijk Walen) nu een beurt.
Helaas haalt deze "Rien à déclarer niet het niveau van de Ch'tis.
In de beginne is het best gevat en grappig, maar na een tijdje gaat de film de holder-de-bolder-toer op met overdreven, onmogelijke en niet altijd in de sfeer van een komedie passende scènes.
Dany Boon heeft nochtans heel wat talent en Benoît Poelvoorde is beslist een joviale en onstuimige komiek.

Ik sluit me een beetje aan bij de mening die hier al vaker gegeven werd. Poelvoorde is geweldig in zijn rol. Zoals wel vaker. Ook het samenspel tussen hem en Danny Boon mag er wel wezen. De gangstertypes op zich zijn ook leuk te noemen.

De film begint echter als een goede Franse komedie, maar vervalt in het laatste half uur in een soort zeemzoeterigheid door een erbij gesleurd verhaaltje.

Er zat meer in ...

avatar van J.V.L.
ik vind dat de film goed in mekaar zit ,er zit een verhaal in
benoit poelvoorde zijn acteerprestaties komen goed tot zijn recht

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik hou wel van de humor van Dany Boon, frisse Franse humor die perfect weet te amuseren op een eigenzinnige manier. Geen slapstick, maar ook geen woordspelerij. Meer situatiehumor. De film ligt uiteraard in de lijn van z'n vorige film Bienvenue chez les Ch'tis dat beter uit de verf kwam. Misschien omdat we het concept van 2 bevolkingsgroepen met hun verschillen al een keer gezien hebben. Grote troef is het interactieve spel tussen Boon en Poelvoorde dat wel werkt. En met daarnaast Julie Bernard als ideale tegenpool. Wat de film minder maakt zijn oa de momenten van dat koppel in die taverne en de quasi kleurloosheid van de randfiguren. Ik mis ook wat de sfeer die je wel had bij Bienvenue chez les Ch'tis en hier minder aanwezig is. Blijft over: zoals gezegd de humor tussen beide hoofdpersonages. Leuke film dus, al had dit met een meer uitgewerkt script beter kunnen worden.

Erg leuke en ontspannen feel good movie, echt een film om relaxed naar te kijken, waar goed word geacteerd en leuke humor in zit.
Film word ook nergens te traag en blijft een lekker tempo aanhouden, en vermaakt van het begin tot het eind waarna je nog even met een lekker gevoel blijft zitten.
Aanrader!

avatar van Dying Rose
Een film van EN met Dany Boon, dan kan er toch niets mis gaan? En zo is het ook. Na het succesvolle ‘Bienvenue chez les Ch’tis’, levert Boon ons een andere goede komedie. Deze man heeft stijl!

Er waren zeker enkele momenten waarbij de tranen uit mijn ogen vloeiden. En dan bedoel ik dit ook positief, niet wenen van ellende.
Om maar enkele pluspunten te noemen : bepaalde uitspraken, het racisme van Vandevoorde (dat wordt overgedragen aan zijn zoon), de Luikse praat van Boon… maakt alles tot een leuk geheel.

Het verhaal zelf is wel origineel, maar boeit niet meer als je Benoît Poelvoorde en Dany Boon samen ziet acteren. Dit duo speelt echt oprecht afkerig t.o.v. elkaar en doet dit op een geweldige manier. Bij momenten lijkt het wel alsof Poelvoorde werkelijk een wrok koestert tegen ‘Les Camemberts’.
Dit alles combinerend met comedy en je krijgt een geweldige mix.

Als ik een minpuntje zou moeten verzinnen, kies ik voor de scène waarin Vandevoorde achter de relatie van zijn zus en Boon komt; in begin reageert hij een ‘beetje’ overdreven, maar later vind hij het al snel OK. Zo moeilijk slikken was het blijkbaar ook niet. Maar dat is dan weer de kracht van hun vriendschap.

‘Rien à Déclarer’ heeft mij noch teleurgesteld, noch mijn verwachtingen overtroffen, het is gewoon een zeer grappige komedie die je bij een humeurige mood snel beter laat voelen.

avatar van John Lee Hooker
Sympathieke komedie waarin de douane op de proef wordt gesteld bij de grens van België en Frankrijk. Er heerst trots en arrogantie tussen de concurrerende buren terwijl er ook een illegale drugsbaas actief is. Een aantal droge momenten, de oude roestbak had een gave pimpbeurt gekregen en het spel van Poelvoorde en Dany Boom zat ook wel snor. Helaas zijn er ook veel ongeloofwaardige tafarelen en kwam het geheel wat eenvoudig over waardoor echte overdondering uitgesloten blijft maar als tussendoortje vind ik het best leuk.

avatar van frolunda
Redelijke film die toch wel een aantal leuke momenten kent.Boon en Poelvoorde doen het goed en ook de rest van de cast speelt aardig mee.Nergens wereldschokkend maar goed voor een amusant,dik anderhalf uur.

avatar van napoleon84
Leuke film 4*

avatar van Shinobi
Erg vermakelijke comedy die het moet hebben van het spel van Benoît Poelvoorde. Ik ging geregeld stuk om zijn rol als de Francofoob Ruben Vandevoorde als douanier.

Zitten geregeld leuke situaties en grappen in en de wisselwerking tussen Poelvoorde en Boon is ook wel redelijk geslaagd.

Leuk om een keer gezien te hebben.
3,0 Sterren.

avatar van Ricardan
Gezellige, en luchtige komedie, goed gespeelde typetjes... Heerlijk om eens naar zo'n 'geen zware kost' film te kijken....

avatar van Boenga
Zoals ik hier al las: dit leunt wel heel dicht aan tegen de Gendarme-films met Louis De Funes; zowel de hele setting - de uniformen, het kleine wagentje dat in uptempo over de weg raast,... - als het hoofdpersonage - Vandevoorde heeft duidelijk pap gegeten van Cruchot.

Maar: ondanks het leuk sfeertje, een paar fijne grappen, en een prima klik tussen Poelvoorde en Boon, mis ik toch wat. Boon had op een of andere manier een stap verder moeten gaan dan de Gendarme-films, iets hedendaagser, wat pittiger,...
Nu zat ik voortdurend met een gevoel van 'seen it all before', en dat is best wel jammer.

Desalniettemin: zeker het bekijken waard; 't is gezellig en luchtig, om Ricardan hierboven te quoten.

avatar van 93.9
Sympathieke ouderwetse lachfilm.
Ik hou daarvan.
Soms wel beetje cheesie, zoals i believe i can fly bij een scene, dàt is zo niet leuk meer nu...

was mij aangeraden de moeite waard om te kijken

avatar van Tiany
Aangename film, enkele keren goed gelachen, vooral met het gangsters-knechtje, weet de naam van die acteur niet, vond hem best grappig, de "verstopte" drugs, de ontdekking van de "gevaarlijke drugshond".
Dany Boon, goede acteur, ook leuk in "Bienvenue chez les Ch'tis".
Het einde van de film vond ik niet zo geslaagd, maar dat is mijn eigen mening natuurlijk.

avatar van dvdfreak123
Heel leuke komedie. Veel beter of verwacht Poelvoorde en Boon spelen geweldig samen als duo. Paar keer goed gelachen met deze film. Zitten vele leuke scenes in heb hier erg van genoten. 8/10

Zo'n anderhalf jaar geleden zaten we in een Chambre d'hotes in Hestrud. Die chambre zat precies op de grens van België en Frankrijk in een voormalig douanehuis. In de gemeenschappelijke ruimte waren er foto's te zien van deze film en ook hing er een poster. De vrouw van de chambre vertelde dat de film daar en in de buurt was opgenomen. En met die kennis in het achterhoofd ga je er heel anders in om deze film dan uiteindelijk eens te bekijken. Het algemene landschap was wel herkenbaar maar verder heb ik geen herkenbare details kunnen ontdekken. Ook het huis van de chambre niet. Tenzij alles voor de speelfilm erg verbouwd was. Maar goed, de film zelf dan maar.
Een komedie over een Belgische en een Franse grenswacht. Bij vlagen zaten er wel leuke elementen in. Het gegeven voor de film was ook best leuk. Maar de uitwerking van de film kende nogal wat Amerikaans-commerciële trekjes, en dat deed voor mij duidelijk afbreuk aan de film. Waarbij de film ook nog eens moeilijk op gang kwam. Het tweede deel van de film was een stuk sterker. Maar het einde haalde alles weer naar beneden. En daarom dus niet de drie sterren die een dergelijke film, die lekker wegkijkt maar ook niet echt bijzonder is, meestal van mij krijgt.

avatar van Black Math
Bienvenue chez les Ch'tis was best leuk, maar deze film is af en toe wel bijzonder flauw. Een francofobe Vlaming kan ik me nog ergens wel voorstellen, maar een francofobe Waal wordt al een stuk lastiger. Nochtans wordt de rol goed neergezet door Poelvoorde, die ik nog kende van C'est arrivé près de chez vous.

Af en toe charmante ogenblikken, maar zoals gezegd af en toe behoorlijk flauw bijvoorbeeld tijdens het diner bij de schoonfamilie thuis, waarbij Boon half ontkleed buiten terecht komt. Of wanneer hij met pistool en al door Poelvoorde achterna gezeten wordt. Allemaal net iets teveel over the top.

Jammer, ik had er uiteindelijk toch wat meer van verwacht. 1,5*.

Hele grappige film. Vooral die hoofdrolspeler is bere grappig. Het verhaal is wel erg 'Luise de Fenue'. Ik zal hem daarom niet voor een tweede keer bekijken.

avatar van Boenga
Black Math schreef:

Een woord als francofobie gaat zeker een stap te ver, maar er is tussen (een deel van de) Walen en (een deel van de) Fransen wel datzelfde cynische of sarcastische strijdgevoel dat ook tussen (een aantal) Nederlanders en Vlamingen bestaat...