Rien à Déclarer (2011)

Alternatieve titel: Nothing to Declare

Frankrijk

geregisseerd door Dany Boon
met Benoît Poelvoorde, Dany Boon en Julie Bernard

Dit is het verhaal van twee douanebeambten die vernemen dat hun kleine vaste douanepost op de grens tussen Courquain (Frankrijk) en Koorkin (België) op 1 januari 1993 zal verdwijnen. De Belg Ruben Vandevoorde, een overijverige douanier én francofoob van vader op zoon, ziet zich gedwongen om de eerste gemengde Frans-Belgische vliegende brigade op te richten. Zijn Franse partner wordt Mathias Ducatel, iemand waarmee hij het absoluut niet kan vinden, maar die tot ieders verrassing spontaan bereid was om de vaste partner te worden van Vandevoorde. Samen zullen ze de binnenwegjes in het grensgebied afschuimen, op zoek naar drugkoeriers en andere smokkelaars. Douanier Ducatel houdt er in het dagelijkse leven echter al bijna een jaar een geheime relatie op na met Louise Vandevoorde, de zus van Ruben. Mathias zal zich dus geen moeite sparen om zijn nieuwe douaneopdracht te doen slagen en de sympathie en achting te winnen van de broer van zijn geliefde.

avatar van Boenga
Black Math schreef:
Een francofobe Vlaming kan ik me nog ergens wel voorstellen, maar een francofobe Waal wordt al een stuk lastiger.

Een woord als francofobie gaat zeker een stap te ver, maar er is tussen (een deel van de) Walen en (een deel van de) Fransen wel datzelfde cynische of sarcastische strijdgevoel dat ook tussen (een aantal) Nederlanders en Vlamingen bestaat...

avatar van badfans69
9 mei 2020 op Vrt (Belgie), aanvang 21.20 uur.

avatar van ILDIB
Poelvoorde is echt fantastisch. Boon is wat minder. Simpel verhaaltje dat vermaakt op t niveau comedy capers maar t stoort niet. Enige overbodige stuk: de naaktscene. Hoe fraai de dame ook is paste totaal niet.

avatar van Sergio Leone
Vermakelijk.

Hoewel ik nog geen enkele Louis de Funès-film volledig heb gezien, heb ik er natuurlijk wel al fragmenten van gezien en de sfeer uit die fragmenten krijg ik hier bij tijd en wijlen ook. Ik denk dat het mij niet gegeven zou zijn om 5 van dergelijke films op korte tijd te zien, maar deze Rien à Déclarer is hoe dan ook een genietbaar tussendoortje.

Dany Boon vult als grijze muis de schmierende Benoit Poelvoorde uitstekend aan. Met ook nog een aantal andere goed gecaste bijrollen zit het op dat vlak wel snor. En verder is het ook gewoon vlot. De film stokt nergens, het aankomende drama-momentje duurt niet te lang. En zo is Rien à Déclarer een geslaagde eerste ontmoeting met (regisseur) Dany Boon. Zijn andere films zullen op tijd en stond nog wel volgen.