• 8.482.691 stemmen

Met onder meer: Benoît Poelvoorde, Dany Boon en Julie Bernard

Oorspronkelijke taal: Frans

Releasedatum: 26 mei 2011

Plot Rien à Déclarer

Dit is het verhaal van twee douanebeambten die vernemen dat hun kleine vaste douanepost op de grens tussen Courquain (Frankrijk) en Koorkin (België) op 1 januari 1993 zal verdwijnen. De Belg Ruben Vandevoorde, een overijverige douanier én francofoob van vader op zoon, ziet zich gedwongen om de eerste gemengde Frans-Belgische vliegende brigade op te richten. Zijn Franse partner wordt Mathias Ducatel, iemand waarmee hij het absoluut niet kan vinden, maar die tot ieders verrassing spontaan bereid was om de vaste partner te worden van Vandevoorde. Samen zullen ze de binnenwegjes in het grensgebied afschuimen, op zoek naar drugkoeriers en andere smokkelaars. Douanier Ducatel houdt er in het dagelijkse leven echter al bijna een jaar een geheime relatie op na met Louise Vandevoorde, de zus van Ruben. Mathias zal zich dus geen moeite sparen om zijn nieuwe douaneopdracht te doen slagen en de sympathie en achting te winnen van de broer van zijn geliefde.

imageimageimageimageimageimageimage

Le Chef Willems

avatar van Boenga

Boenga

Black Math schreef:

Een francofobe Vlaming kan ik me nog ergens wel voorstellen, maar een francofobe Waal wordt al een stuk lastiger.

Een woord als francofobie gaat zeker een stap te ver, maar er is tussen (een deel van de) Walen en (een deel van de) Fransen wel datzelfde cynische of sarcastische strijdgevoel dat ook tussen (een aantal) Nederlanders en Vlamingen bestaat...

avatar van badfans69

badfans69

9 mei 2020 op Vrt (Belgie), aanvang 21.20 uur.

avatar van ILDIB

ILDIB

Poelvoorde is echt fantastisch. Boon is wat minder. Simpel verhaaltje dat vermaakt op t niveau comedy capers maar t stoort niet. Enige overbodige stuk: de naaktscene. Hoe fraai de dame ook is paste totaal niet.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Vermakelijk.

Hoewel ik nog geen enkele Louis de Funès-film volledig heb gezien, heb ik er natuurlijk wel al fragmenten van gezien en de sfeer uit die fragmenten krijg ik hier bij tijd en wijlen ook. Ik denk dat het mij niet gegeven zou zijn om 5 van dergelijke films op korte tijd te zien, maar deze Rien à Déclarer is hoe dan ook een genietbaar tussendoortje.

Dany Boon vult als grijze muis de schmierende Benoit Poelvoorde uitstekend aan. Met ook nog een aantal andere goed gecaste bijrollen zit het op dat vlak wel snor. En verder is het ook gewoon vlot. De film stokt nergens, het aankomende drama-momentje duurt niet te lang. En zo is Rien à Déclarer een geslaagde eerste ontmoeting met (regisseur) Dany Boon. Zijn andere films zullen op tijd en stond nog wel volgen.

avatar van gizzegiz

gizzegiz

• 1976 stemmen

Beetje Louis de Funès achtige film; nooit echt grappig. Geen aanrader.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Geen gevoel voor humor misschien? De grappendichtheid ligt nochtans vrij hoog. Ik lees hier soms referenties naar Louis De Funès maar dat vind ik net een grote eer.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Vermakelijk inderdaad, heel veel meer heb ik er eigenlijk ook niet over te zeggen. Die schreeuwerige cartooneske humor dito personages liggen me ook minder. Een genre dat wel vaker voorkomt uit Frankrijk. Het is natuurlijk wel een film waar het enthousiasme van afdruipt en bij momenten komt dat zeker tot bij de kijker. Dus dat is zeker een verdienste op zich.

Erg serieus moet het allemaal niet genomen worden, maar als de humor eerder flauw overkomt dan geslaagd, dan schiet er natuurlijk bitter weinig over, een uitstekende Poelvoorde ten spijt.

avatar van stratmans

stratmans