Genre: Biografie / Drama
Speelduur: 120 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: David Fincher
Met onder meer: Jesse Eisenberg, Andrew Garfield en Justin Timberlake
IMDb beoordeling:
7,8 (812.264)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 28 oktober 2010
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via meJane
Bekijk via HBO Max
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot The Social Network
"You don't get to 500 million friends without making a few enemies."
Herfst, 2003. Na een pijnlijke beëindiging van de relatie met zijn vriendin Erica besluit Harvard student Mark Zuckerberg zijn frustraties te uiten door erover te bloggen op zijn computer. Na een aantal drankjes krijgt hij samen met zijn kamergenoot Eduardo Saverin het geweldige idee om foto’s op internet te zetten van de vrouwelijke medestudenten en ze door te sturen naar andere universiteiten, om ze vervolgens te laten beoordelen op uiterlijk. Ondanks dat Mark hierdoor in de problemen raakt met het Harvard bestuur, is het de start van een idee dat begint in zijn studentenkamer, maar al snel een wereldwijd sociaal netwerk wordt en een revolutie in communicatie. Maar 500 miljoen vrienden en een status als de jongste miljardair ter wereld krijg je niet zonder een paar tegenstoten.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,8 / 812264)
- Trailer (YouTube)
- The Accidental Billionaires (BoekMeter)
- The Social Network: Original Screenplay (BoekMeter)
- The Social Network (MusicMeter)
- Kijk op Netflix
- Pathé Thuis: vanaf € 7,99 / huur € 2,99
- Kijk op meJane
- Kijk op HBO Max
Social Media
Acteurs en actrices
Mark Zuckerberg
Eduardo Saverin
Cameron Winklevoss / Tyler Winklevoss
Tyler Winklevoss (Body Double)
Sean Parker
Divya Narendra
Christy Ling
Marylin Delpy
Sy
Gage
Reviews & comments
IcU
-
- 6783 berichten
- 3051 stemmen
Pfff, wat een lange zit. Hoewel ik de term 'saaie praatfilm' iets vind voor kinderen en mensen die geen brede kijk op film hebben, komt deze term bij deze prent volledig tot zijn recht. De dialogen volgen elkaar rap op, waardoor het een warboel van gesprekken werd, over dingen die mij persoonlijk weinig interesseren. Dat het einde bekend is, werkt ook niet lekker mee. Dit zorgt er voor dat de film weinig om naar toe te werken heeft en weet een redelijke voorspelbaarheid met zich mee brengen. Ik had hele hoge verwachtingen voor deze film, wat dus verre van terecht was. Film van het jaar, my ass.
brookie
-
- 177 berichten
- 278 stemmen
Hoezo dat? Zoals hij tegen Eduardo bezig was ("With your ridiculous suits"), wou ik 'm echt slaan.
Een beetje popiejopie doen over de rug van anderen vind ik niet echt sympathiek.
Eduardo had it comin' Daarbij zijn die suits ook ridiculous .
Hij stelde zich van dag 1 negatief op jegens Sean, omdat hij iets over hem gelezen had.
Eduardo past gewoon niet bij het 'nerd' clubje Hij heeft niet het zakelijk nerdinzicht wat de andere hadden..dat wordt perfect weergegeven door de 'advertentie-oorlog'
Moest meteen bij het eerste beste succes een pak aan en een groupie als vriendin nemen(waarvoor hij heerlijk de rekening kreeg).
Hij kent zijn eigen product niet eens. ( weet niet hoe hij zijn relatiestatus moet veranderen)
Neen, Eduardo had meer zelfkennis moeten hebben en alleen als financier optreden en zich niet met de inhoudelijke kant bemoeien.
Als je iemand op zijn gezicht wil kloppen stel ik Eduardo voor.
brookie
-
- 177 berichten
- 278 stemmen
De dialogen volgen elkaar rap op, waardoor het een warboel van gesprekken werd, over dingen die mij persoonlijk weinig interesseren.
Haha wat dat betreft is de film dus goed geslaagd. Waarschijnlijk zou jij dezelfde mening hebben over de dialogen die mensen als Zuckerberg, Parker en co echt gevoerd hebben. Blijkbaar niet jou cup of tea. Dat maakt de film er natuurlijk niks slechter op.
Persoonlijk denk ik dat je in je tweede zin heel eerlijk bent, eerlijker dan je zelf zou willen, Ondanks dat je het nog probeert te verbloemen 
jacobine_rodijk
-
- 2806 berichten
- 9511 stemmen
Heeft The Social Network dan helemaal geen minpunten? Jawel, een kleintje. De aftitelingsong past totaal niet bij de film en haalt je er in één klap uit. Fincher zal er wel een reden voor gehad hebben, maar voor mij werkt het niet.
Wat een geweldige aftitelingstrack was dat toch, die blik op Zuckerberg's kop terwijl die de pagina maar blijft refreshen, de witte titels op het scherm dat ie de jongste miljairder ter wereld is, scherm gaat zwart, aftiteling begint en direct "Baby you're a rich man" laat zich horen van The Beatles.
Heerlijk contrast en perfecte gekozen nummer.
YouTube - Baby You're a Rich Man - The Beatles
IcU
-
- 6783 berichten
- 3051 stemmen
Haha wat dat betreft is de film dus goed geslaagd. Waarschijnlijk zou jij dezelfde mening hebben over de dialogen die mensen als Zuckerberg, Parker en co echt gevoerd hebben. Blijkbaar niet jou cup of tea. Dat maakt de film er natuurlijk niks slechter op.
Zo kun je het opvatten. Maar daardoor wordt er geen blijvende interesse gewekt. Het kan zijn dat deze warboel voort komt uit het feit dat het mij weinig interesseert. Veelal gebeurt dit met politiek beladen films, zoals 'Der Baader Meinhof Complex' welke ik nog niet zo lang geleden gezien heb, eveneens een film die mij weinig kon boeien door het vele gepraat over een onderwerp waar ik weinig mee heb. Dan kun je zeggen; kijk de film dan niet. Maar een film die minimaal in de top 5 van het jaar staat en over de persoon van het jaar gaat, moet je natuurlijk gewoon kijken.
Persoonlijk denk ik dat je in je tweede zin heel eerlijk bent, eerlijker dan je zelf zou willen, Ondanks dat je het nog probeert te verbloemen
Haha, volgens mij valt dat wel mee 
gijsvogel
-
- 225 berichten
- 940 stemmen
Goede en zeer vermakelijke film die boeit.
In de eerste helft moest ik wennen aan de snelheid van de dialogen, en heb zelfs ook even gekeken of de afspeelsnelheid wel goed stond... haha.
Maar ik keek deze film dan ook na The American... dus wellicht lag het daaraan...
Goed acteerwerk, zelfs van Timberlake, maar Eisenberg is wel echt een goede keuze voor zijn rol geweest.
Ook leuk om de tilt-shift-lens gebruikt te zien in de kano scene.
een verdiende 4*
apolicum
-
- 451 berichten
- 5047 stemmen
De meeste komedies waarbij het de bedoeling is dat je plat ligt van het lachen zijn vaak niet eens leuk.
Maar daarbij is het in elk geval de bedoéling dat je ermee lacht! Je snapt het punt blijkbaar niet? Met 80% van de B-horrorfilms uit de jaren 70-80 lig ik ook 90% van de tijd in een deuk ipv te huiveren, maar dat maakt van die films nog geen komedies? het blijven horors, maw: bedoeld om te huiveren!
wat "komedie" hierbij komt doen, snap ik dus ook niet... evenmin wat Timberlake komt doen. Hij blijft in elk geval een geweldige R&B ster 
apolicum
-
- 451 berichten
- 5047 stemmen
Zelfs die gast met zijn "Million Dollar Homepage" had het destijds goed voor elkaar.
Ik vraag me wel af of Mark Zuckerberg gelukkig is met al dat geld
(natuurlijk is hij dat, wie zou dat niet zijn).
Lol, vrij naief te denken dat hij per definitie "gelukkig" is... Ik zeg niet dat hij ongelukkig is, maar "gelukkiger" dan de gemiddelde mens zal hij zeker niet zijn.
Financieel hoeft hij zich alvast nooit geen zorgen meer te maken, maar langs de andere kant... beseffen dat minstens 95% van de mensen die je nu "leuk" vinden, je niet zouden zien staan als je een gewone werkende mens was.. lijkt me toch niet de perfecte basis om gelukkig te zijn 
Mora
-
- 19 berichten
- 0 stemmen
boooooooooooooring. echt geen zak aan.
Zo lijkt het me ook, maar moet hem eerst zien.
Een verhaal over Facebook klinkt niet echt interessant.
Waarschijnlijk ga ik je gelijk geven.
Denveen
-
- 355 berichten
- 288 stemmen
Verrassend goed.
Afgaand op de titel wilde ik deze film liever mijden, echter na het zien ben ik positief verrast. De film gaat namelijk helemaal niet over Facebook zelf. Het is een verhaal over een jongen, die met zijn kennis, kunde en creativiteit een idee ontwikkelt en zo de verhouding met zijn vrienden ziet veranderen. Bepaalde keuzes in het leven brengen gevolgen met zich mee.
Het feit dat dit zo goed wordt overgebracht is vrijwel volledig te danken aan Eisenberg, die deze film op alle fronten draagt. Zuckerberg wordt tegelijkertijd neergezet als geniaal, ambitieus en vol overgave, maar ook als neurotisch, arrogant en sociaal incapabel, op het gebied van zowel zakelijke contacten als persoonlijke relaties.
Ondanks dat, afgaande op het aantal daadwerkelijke gebeurtenissen, de film wat lang lijkt te duren, houdt Fincher het geheel zeer onderhoudend. Enerzijds door de interessante dialogen, anderzijds door de bij vlagen zeer scherpe humor.
Kortom, een ruime voldoende. 4*
18.000 dollars?
- Yes.
In addition to the 1.000 you had already put up?
- Yes.
A total of 19.000 dollars now?
...- Yes.
> Hang on..
(Writing)
> Just checking your math on that... Yes, I got the same thing.
Denveen
-
- 355 berichten
- 288 stemmen
Zo lijkt het me ook, maar moet hem eerst zien.
Een verhaal over Facebook klinkt niet echt interessant.
Waarschijnlijk ga ik je gelijk geven.
Het verhaal gaat niet over Facebook.
hessel
-
- 145 berichten
- 173 stemmen
Niet echt een film die je moet kijken om de vermakelijkheid maar meer omdat je hem gezien moet hebben. Vooral om te kijken hoe in het begin facebook tot stand is gekomen. Na dit stuk begint de film mij behoorlijk te vervelen, veel van het zelfde zonder de thrill van het onbekende, wat wel goed in het eerste stuk zat. Zo gauw als Timberlake erin komt, wordt de film alleen maar slecht. Ik vond hem buitengewoon slecht acteren! Dit in tegenstelling tot de twee hoofdpersonen, met name Eisenberg. Een leuke beginfase maar een saai verder verloop. 3*
Mora
-
- 19 berichten
- 0 stemmen
Het verhaal gaat niet over Facebook.
Over wat dan?
Twin Towers???
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Over de opkomst van een bedrijf dat ons leven compleet veranderen zal, over vriendschap die daar onder te leiden heeft en bovenal over life in the 21st century.
The-Batman
-
- 140 berichten
- 0 stemmen
Deze film zal veel oscars winnen denk ik.Maar ik zal het onterecht vinden.
Omdat:Het verhaal alleen laat zien dat je een enorm Egoisme moet hebben om zoiets als Facebook te kunnen creeeren.Maar we weten toch allang dat Het Sociale Netwerk er is om mekaar te bespioneren om mekaar als een soort Big Brother te checken,we hebben geen camera's nodig,we hebben Facebook,Hyves,Twitter ze weten alles al van ons.
Het zou pas intressant geweest zijn als er een film was geweest die er voor zou waarschuwen dat dit soort sites eraan zaten te komen,en ze hadden de mensen dus kunnen uitleggen waar het allemaal echt voor bedoelt is (Namelijk je totale privacy weggeven) of gewoon een grote leugen weggeven.
Ik ga een 1geven er gaan dus 2sterren af.Want laten we eerlijk zijn:Deze film komt op het verkeerde moment het is al te laat.
intezar
-
- 262 berichten
- 0 stemmen
Over de opkomst van een bedrijf dat ons leven compleet veranderen zal
Niet te snel conclusies nemen. Het gaat nu alleen om jouw leven he. Wist niet dat deze bedrijf jouw leven drastisch heeft veranderd..
Filmkriebel
-
- 9971 berichten
- 4657 stemmen
Deze film zal veel oscars winnen denk ik.Maar ik zal het onterecht vinden.
Omdat:Het verhaal alleen laat zien dat je een enorm Egoisme moet hebben om zoiets als Facebook te kunnen creeeren.Maar we weten toch allang dat Het Sociale Netwerk er is om mekaar te bespioneren om mekaar als een soort Big Brother te checken,we hebben geen camera's nodig,we hebben Facebook,Hyves,Twitter ze weten alles al van ons.
Het zou pas intressant geweest zijn als er een film was geweest die er voor zou waarschuwen dat dit soort sites eraan zaten te komen,en ze hadden de mensen dus kunnen uitleggen waar het allemaal echt voor bedoelt is (Namelijk je totale privacy weggeven) of gewoon een grote leugen weggeven.
Ik ga een 1geven er gaan dus 2sterren af.Want laten we eerlijk zijn:Deze film komt op het verkeerde moment het is al te laat.
Waarom iedereen waarschuwen voor iets wat algemeen geweten is? Niemand is toch verplicht om een profiel aan te maken op Facebook en iedereen is slim genoeg om te weten dat alles wat je online zet opgevist kan worden door anderen. Je eerste opmerking dat je enorm egoistisch moet zijn om iets als fb te creëren begrijp ik niet. Snap het verband niet.
Mora
-
- 19 berichten
- 0 stemmen
Over de opkomst van een bedrijf dat ons leven compleet veranderen zal, over vriendschap die daar onder te leiden heeft en bovenal over life in the 21st century.
Klinkt niet echt interessant.
En ik bepaal mijn eigen leven wel, dus spreek voor jezelf aub.
Mora
-
- 19 berichten
- 0 stemmen
Niet te snel conclusies nemen. Het gaat nu alleen om jouw leven he. Wist niet dat deze bedrijf jouw leven drastisch heeft veranderd..
Totaal mee eens.
Hij moet voor zichzelf spreken, gelukkig zijn er ook nog verstandige mensen die niet beïnvloed worden door zulke 'bedrijven'.
Ceeda7
-
- 3544 berichten
- 1381 stemmen
Hangt ook natuurlijk af van waar de hype zich afspeelt of afgespeeld heeft. Ik heb de indruk dat deze in Nederland nog niet echt heeft bereikt.
In Belgie kunnen we niet meer zonder, zo erg is het.
Ik spreek namens heel Belgie dus en die andere 500 miljoen users. En dit is toch al een serieus aantal Mora, me dunkt.
Facebook is een makkelijk en vriendelijk bruikbaar medium om mensen zowel op relationeel vlak als professioneel vlak dichter bij elkaar te brengen. Zuckerberg doorzag dit snel. Al het bovenstaande is trouwens onafhankelijk of ik de film goed of slecht vindt.
The-Batman
-
- 140 berichten
- 0 stemmen
Wow dus in belgie is het nog erger? shiiit.
Ceeda7
-
- 3544 berichten
- 1381 stemmen
Heel veel erger. En meer uitleg graag bij je stemverandering graag, The Batman. Je gaat toch geen film beoordelen op de maatschappelijke achtergrond ervan? Dan kreeg Schindlers List 0.5 sterren van mijn part.
The-Batman
-
- 140 berichten
- 0 stemmen
Logisch eigenlijk.Er wonen ook meer mensen in belgie dan in Nederland.
The-Batman
-
- 140 berichten
- 0 stemmen
Dat verklaart de andere 500 miljoen users nog niet.
Tja da's weer wat anders.
_Se7en_
-
- 2041 berichten
- 1780 stemmen
Eduardo had it comin' Daarbij zijn die suits ook ridiculous .
Hij stelde zich van dag 1 negatief op jegens Sean, omdat hij iets over hem gelezen had.
Eduardo past gewoon niet bij het 'nerd' clubje Hij heeft niet het zakelijk nerdinzicht wat de andere hadden..dat wordt perfect weergegeven door de 'advertentie-oorlog'
Moest meteen bij het eerste beste succes een pak aan en een groupie als vriendin nemen(waarvoor hij heerlijk de rekening kreeg).
Hij kent zijn eigen product niet eens. ( weet niet hoe hij zijn relatiestatus moet veranderen)
Neen, Eduardo had meer zelfkennis moeten hebben en alleen als financier optreden en zich niet met de inhoudelijke kant bemoeien.
Als je iemand op zijn gezicht wil kloppen stel ik Eduardo voor.
Wat een onzin zeg! Natuurlijk stelde hij zich negatief op tegenover Sean.Het was een enorme gladjakker die Zuckerberg met zijn mooie praatjes direct inpalmde. Uiteindelijk bleek ook dat Eduardo gelijk had over Parker, omdat hij probeerde het bedrijf in te pikken en daarmee Eduardo buitenspel zetten.
Eduardo had juist een goed zakelijk inzicht. Er moest geadverteerd worden, zodat de site kon groeien. Hij was er alleen wat te vroeg mee, maar zeggen dat hij geen zakelijk inzicht heeft is totale onzin. Zuckerberg was juist degene met weinig zakelijk inzicht.
Een pak aan? Natuurlijk. Als je met potentiële adverteerders gaat spreken wil je er wel netjes uitzien, of niet? Of ga jij naar een sollicitatiegesprek in een Spongebob-pyjama?
Wat je zegt over de groupie geldt net zo goed voor Zuckerberg. Die liet zich ook afzuigen bij de eerste kans. En wat zou jij doen als je als nerdy figuur voor het eerst in je leven zoveel aandacht van meiden krijgt?
Hij kent zijn eigen product niet eens. Wat een onzin argument. Hij wist genoeg van de zakelijke kant en van de bedoeling van het 'product'. Hij hoeft niet per se te weten hoe de site precies werkt om zijn werk goed te kunnen doen.
Ben eigenlijk wel benieuwd of er meer mensen zijn die Eduardo onuitstaanbaar vonden, want het was duidelijk de bedoeling van Fincher om Sean Parker als de klootzak neer te zetten en niet Eduardo.
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Over de opkomst van een bedrijf dat ons leven compleet veranderen zal,
Nogal overtrokken, maar misschien klopt het wel voor mensen die echt verder niets te doen hebben.
...en bovenal over life in the 21st century.
Als je daar werkelijk geïnteresseerd in bent, zou ik je adviseren om naar Winters Bone te gaan. Daar krijg je een wat ander beeld van de US anno 2010 dan Hollywoodfilms als deze je laten zien..
_Se7en_
-
- 2041 berichten
- 1780 stemmen
Logisch eigenlijk.Er wonen ook meer mensen in belgie dan in Nederland.
Nederland telt ongeveer 6 miljoen inwoners meer dan België. Waar haal je die flauwekul vandaan? 
Gerelateerd nieuws

‘The Social Network’ krijgt een vervolg, dit keer zonder David Fincher aan het roer

Welke biopics mag je behalve 'Oppenheimer' nog meer niet laten liggen?

Dramafilm ‘The Social Network’ met Jesse Eisenberg is binnenkort ook te bekijken op Netflix

'The Social Network' krijgt mogelijk vervolg over 'donkere kant' Facebook
Bekijk ook

O.J.: Made in America
Documentaire / Biografie, 2016
47 reacties

Inception
Thriller / Sciencefiction, 2010
7.006 reacties

Slumdog Millionaire
Drama / Misdaad, 2008
1.747 reacties

Shutter Island
Mystery / Thriller, 2010
2.690 reacties

The Wolf of Wall Street
Biografie / Komedie, 2013
870 reacties

Whiplash
Drama / Muziek, 2014
431 reacties
Gerelateerde tags
gebaseerd op boekex-girlfriendboston, massachusettshackerharvard universitynarcissismgebaseerd op een waargebeurd verhaalhackinghistorical fictiontweelingendouble crosscreator frat partysocial networkdepositionintellectual property entrepreneurarrogancesociale mediaquestioningmeditativeyoung entrepreneur facebooklegal dramainspired by true eventsboat racing antagonisticcallousdefiantfrustratedwry
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








