Office Space (1999)

geregisseerd door Mike Judge
met Ron Livingston, Jennifer Aniston en Ajay Naidu

Peter Gibbons besluit na een hypnosebeurt niet langer naar zijn werk te gaan. Dit gebeurt uitgerekend op het moment dat ze op kantoor op zoek zijn naar mensen die ze kunnen ontslaan. Wanneer twee van zijn beste vrienden uiteindelijk ontslagen worden, verzinnen ze een plan om veel geld van het bedrijf te kunnen verduisteren.

FX
Net nog maar eens gekeken, want de laatste keer was ik niet helemaal nuchter meer en ik kan niet anders dan een halfje er bovenop te doen, 4*
Milton: (en dan de tagline 'Work Sucks' )

avatar van Flipman
Regie van Mike Judge, de geestelijk vader van Beavis & Butt-head? Moet ik zien!

avatar van bisse
Deze film is echt hendig lache.

heerlijke komedie, heb me ziek gelachen toen ik hem voor de eerste keer zag, daarna nog 1 maal met mijn vriendin gekeken, meesterlijk

Mister_Pink
Grappig filmpje dat na een uurtje inzakt.

3,5 sterren

avatar van Edie
Office Space..

De allereerste keer heb ik echt een traan van het lachen gelaten, steengoed. Vooral die Milton, en die baas Lumberg zijn om kapot om te lachen.

Een erg leuke comedie, geen echt standaard filmpje vind ik, maar gewoon een goede film. Persoonlijk vond ik het -in mekaar rammen- van de kopiermachine niet lachwekkend, evenals een beetje het rappen van die gozer. Maar om die baas met zijn beker (hulde) en Milton die stotterd en rood word als een... Zijn om even 90 minuten niet van bij te komen

Nu de film op DVD aangeschafd te hebben (DVD bevatte bij mij wat foutjes) is de film soms op enkele momenten misschien wat minder, logisch (welke film niet?..) maar toch de moeite zeker waard.

Ik lach niet snel bij comedie's, vandaar ook 4 * !

leuke film heb hem pas gezien veel humor en wel herkenbaar met al die kantoor dingen enzo

Diesel
Leuke personages en een paar hilarische grappen. 3*

Deze film is grappig. Dat kan ik weten. Want ik moest lachen.

avatar van Gizzmann
Heb ff gestemd. Vanavond komt hij weer WOOHOO! 4.5* voor een komedie met klasse!

Allemaal kijken of de videorecorder aan zetten vanavond. Eén van de beste komedies van de afgelopen tien jaar.

Menni
correctie: dé beste!

leuke vermakelijke komedie...

Menni schreef:

correctie: dé beste!

Correctie goedgekeurd. Inderdaad ontzettend geestig.

avatar van U-96
Geniale en komische film. Had echt niet verwacht dat ik 'm zo leuk zou vinden. Office Space zit vol met geweldige scènes.

Bill Lumbergh (geweldige rol) die Milton Waddams van het kantoorgedeelte tot aan de kelder van het gebouw denigreerd, en dat terwijl Waddams er al lange tijd geen officieel werknemer meer is. Zo grappig om te zien hoe Waddams nog probeert voor zichzelf op te komen, maar tevergeefs.

Peter Gibbons, Samir Nagheenanajar en Michael Bolton die in slowmotion op een open grasveld dat gestolen kopieëerapparaat helemaal molesteren. Die uitdrukkingen ook op hun gezicht en Bolton die helemaal uit 't lint raakt op dat apparaat.

Gibbons' dromen. Onder andere waarin hij Lumbergh ziet die seks heeft met Joanna. En dan die kop koffie die hij erbij pakt en alwéér begint te zeuren over die TPS-rapporten.

Gibbons die in slowmotion door de gangen van het kantoor loopt nadat hij is gepromoveerd. Zo grappig om te zien hoe Gibbions, Nagheenanajar en Bolton het voor elkaar krijgen om die diskette met het virus aan elkaar door weten te geven.

Hoe die 2 consultants (Rob en Rob) gemeen te werk gaan bij Initech.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van geweldige scènes.

Ron Livingston vond ik wel erg goed in zijn rol passen. (net als in Band of Brothers)
Jennifer Aniston daarentegen vond ik matig, maar ook de gehele rol van Joanna was onnodig en had van mijn part weggelaten mogen worden.
Gibbons' buurman Lawrence vond ik ook best grappig.

Office Space is echt een komische en vermakelijke film. Ik wil hem graag nog een keer zien.

3.5 sterren...

avatar van Poisonthewell
Heel erg leuk. 4,5*

Diesel
Bij herziening stem verhoogd naar 3,5*

Luchtig en erg grappig..

Menni
U-96 schreef:

Dat kan ik zeer aanraden! Ik begon met ongeveer dezelfde waardering & uitleg als jij en per (kijk)beurt kwam er een halve ster bij. Dit is trouwens de énige mainstream comedy die ik mijn vader ooit heb aangeraden en ik heb 'm nog nooit zo enthousiast gehoord. Het helpt ongetwijfeld dat hij net na 25 jaar zijn kantoorbaan vaarwel had gezegd en met vette glimlach bijzonder veel herkende .

Errug leuke komedie. Of moet ik satire zeggen? Zeker herziening waard. Ik vond gewoon alles goed. Geen inzakmoment beleefd. Ron Livingston vind ik een fijne acteur om naar te kijken.
Die triestheid van die grasveldjes rond zo'n gebouw en daar dan overheen lopen. Zo fijn. En dan soms een glooiend grasveldje tussen de auto's en die camera vol erop. Haha! Milton was heerlijk triest en hoewel zijn triomf voorspelbaar was aan het eind, vond ik dat helemaal niet erg. Jennifer Aniston doet gewoon goed werk. Het is een dienstbare rol en ze maakt die bijrol niet groter dan ie is. Hoezo is zij matig of normaal gesproken 'annoying'? Ik vind haar een heel goeie actrice.
Ik was erg blij voor de acteurs dat ze normaal gesproken niet in zo'n kantoor hoeven te zitten maar mogen acteren. Anders had ik het niet kunnen aanzien.

Mijn tweede keer gezien, en hij wordt steeds grappiger !!!!!!! Khad wel dilemma.....voetbal of office space........t voetbal zoog wel......maar office space helemaal niet. 4,5 sterruuuuuh!

Inderdaad een toppertje dit, weer eens wat anders dan de overdaad aan american pie humor die we constant voorgeschotelt krijgen. Eindelijk genuanceerde humor . Afijn dit is dus gewoon een leuke film ik heb weinig toe te voegen aan de commentaren voor mij.

***1/2

Inderdaad een leuke film! Vooral dat stotterende mannetje doet het grappig met die nietmachine en op het einde van de film....

Aardige komedie, die ondanks enkele minpunten toch weet te entertainen.

Humor was soms wat flauw en onverzorgd (die kopieermachine scene), na een uurtje heb je het beste inderdaad wel al gehad en de typetjes worden soms iets te veel afgelopen.

Gelukkig zitten er genoeg droge grappen in, enkele erg leuke figuren (baas, buur en dat kereltje met de brilglazen) en duurt de film ook lekker kort. Alleen die herkenbaarheid wil ik betwijfelen. Eerder een uitvergroting van uitvergrote clichés, die herkenbaar over lijken te komen, maar dat niet zijn. Of misschien heb ik gewoon geluk met m'n baan.

3.5*. Nog eens een grappige komedie uit de u es of a.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
filmtweety schreef:

Milton is DE held man! Erg leuke film inderdaad. En dan te bedenken dat ik zelf ooit bijna een baan bij een amerikaans IT bedrijf in de VS zelf had aangenomen, brrrrr. Voor iedereen die ook nog met dergelijke plannen ronloopt kijk deze film eerst maar als voorlichtingsfilm
Gelukkig staan mijn "officespace dagen" nog op 0

O,ja en die printerscene vond ik eigenlijk wel erg tof. Beetje lomp maar okay. Geweldig shot als Michael Bolton helemaal door het lint gaat en dan later met die draden als een soort ingewanden achter zich aanslepend terug loopt naar de auto.. Miste eigenlijk nog maar een ding, Het Microsucks windows 98 blauw "Fatal Error" scherm. Maar goed das dan ook mijn persoonlijke werk-techno frustratie :evil

'Dammit feels good to be a gangsta'

Bovenstaande quote is eigelijk alles wat ik kwijt wil over deze film maar ik kan het toch niet laten.

Office Space is één van de betere komedies. Nu eens geen poep en plas humor, nouja bijna niet, maar zowaar gevatte en genuanceerde humor. Ik heb in een deuk gelegen om het verhaal, de situaties en de karakters. De cast en met name Ron Livingston zijn perfect in hun vertolkingen. Jammer dat Jennifer Aniston niet meer te doen heeft dan het spelen van een potientele liefdespartner. Een verhaaldraadje wat deze film eigelijk niet eens nodig had, maarja het oog wil ook wat zullen we maar zeggen.

****

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Heb gisteren deze film voor de tweede keer binnen een week weer gekeken samen met wat vrienden waarvan een al een aantal jaren persoonlijke "office space" ervaring achter de rug heeft. En die moest toch volmondig beamen dat sommige situaties erg herkenbaar waren. Bovendien werden scenes uit deze film gebruikt als voorbeeld in een cursus "Hoe om te gaan met extreme kantoorsituaties" die hij ooit eens gevolgd had

Dat feit plus dat ik er voor de tweede keer binnen erg korte tijd weer enorm om kon lachen zorgen ervoor dat deze film toch wel een halve ster extra krijgt van mij.

avatar van Pieter Montana
Geen pis-kak humor deze keer maar echt een geweldige komedie.Damn,it feels good to be a gangster !!!!!

ben erg verbaasd had verwacht dat deze film niet zo hoog zo staan

FisherKing
Komedie die me wel totaal verrast. (ahum) Lekker hoog dude gehalte.

Hele fijne prestaties en vond ook de muziekscore briljant bij alles passen. Ron Livingston speelt erg sterk en weet zelfs Jen. Anniston in te pakken. Wat een fantastisch moment als dat copieerapparaat in elkaar wordt gemept

FisherKing schreef:
Wat een fantastisch moment als dat copieerapparaat in elkaar wordt gemept
Je ultieme droom wordt voor even werkelijkheid?