Office Space (1999)

geregisseerd door Mike Judge
met Ron Livingston, Jennifer Aniston en Ajay Naidu

Peter Gibbons besluit na een hypnosebeurt niet langer naar zijn werk te gaan. Dit gebeurt uitgerekend op het moment dat ze op kantoor op zoek zijn naar mensen die ze kunnen ontslaan. Wanneer twee van zijn beste vrienden uiteindelijk ontslagen worden, verzinnen ze een plan om veel geld van het bedrijf te kunnen verduisteren.

Ontzettend grappig!
Ik vond 't ook zeer herkenbaar. Behandelt hetzelfde thema als Jiskefet's Debiteuren Crediteuren.
Hilarisch die scene's over die man met die rode nietmachine, Milton, die steeds verder het pand uit wordt gedreven.

avatar van Yak
Yak
Erg grappig, aantal geniale en zeer herkenbare scènes: de lange tijd die het kost om bestanden op te slaan wanneer je haast hebt, paperjams in het kopieerapparaat, net te hard staande radio's en minstens één totaal zonderlinge collega. De karakters die worden neergezet: stuk voor stuk geweldig. Minpunt vond ik dat het toch weer uitdraait op het toch al zo vaak vertoonde geldverduistering-thema, maar omdat het lange tijd is geweest dat ik me zo ziek heb gelachen toch nog een 4. Ben ook wel benieuwd naar de animatieserie, ja.

avatar van Chainsaw
Er zijn soms van die films waar je op televisie toevallig langskomt en je blijft hangen. Gisteren om 20.30 kwam ik langs ene Office Space en ik besloot te blijven hangen. En daar heb ik geen spijt van gehad, want wat een héérlijke komedie was dit. Het script zit vol hilariteit, gortdroge dialogen en leuke verwijzingen.

Maar vooral de personages vielen me op. Gary Cole als grote baas Lumbergh met zijn trage praten en kop koffie in zijn hand was hilarisch. En ook Bob en Bob (Paul Wilson en John C. McGinley) waren erg droog. Maar het allerleukste vond ik Stephen Root als Milton Waddams. Wat een bríljant personage met een aantal hilarische momenten en uitspraken. "I could set the building on fire."

4 ruime sterren. Eén van de leukste komedies die ik de laatste jaren heb gezien.

Errug leuke komedie. Of moet ik satire zeggen? Zeker herziening waard. Ik vond gewoon alles goed. Geen inzakmoment beleefd. Ron Livingston vind ik een fijne acteur om naar te kijken.
Die triestheid van die grasveldjes rond zo'n gebouw en daar dan overheen lopen. Zo fijn. En dan soms een glooiend grasveldje tussen de auto's en die camera vol erop. Haha! Milton was heerlijk triest en hoewel zijn triomf voorspelbaar was aan het eind, vond ik dat helemaal niet erg. Jennifer Aniston doet gewoon goed werk. Het is een dienstbare rol en ze maakt die bijrol niet groter dan ie is. Hoezo is zij matig of normaal gesproken 'annoying'? Ik vind haar een heel goeie actrice.
Ik was erg blij voor de acteurs dat ze normaal gesproken niet in zo'n kantoor hoeven te zitten maar mogen acteren. Anders had ik het niet kunnen aanzien.

Aardige komedie, die ondanks enkele minpunten toch weet te entertainen.

Humor was soms wat flauw en onverzorgd (die kopieermachine scene), na een uurtje heb je het beste inderdaad wel al gehad en de typetjes worden soms iets te veel afgelopen.

Gelukkig zitten er genoeg droge grappen in, enkele erg leuke figuren (baas, buur en dat kereltje met de brilglazen) en duurt de film ook lekker kort. Alleen die herkenbaarheid wil ik betwijfelen. Eerder een uitvergroting van uitvergrote clichés, die herkenbaar over lijken te komen, maar dat niet zijn. Of misschien heb ik gewoon geluk met m'n baan.

3.5*. Nog eens een grappige komedie uit de u es of a.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
filmtweety schreef:

Inderdaad een leuke film! Vooral dat stotterende mannetje doet het grappig met die nietmachine en op het einde van de film....

Milton is DE held man! Erg leuke film inderdaad. En dan te bedenken dat ik zelf ooit bijna een baan bij een amerikaans IT bedrijf in de VS zelf had aangenomen, brrrrr. Voor iedereen die ook nog met dergelijke plannen ronloopt kijk deze film eerst maar als voorlichtingsfilm
Gelukkig staan mijn "officespace dagen" nog op 0

O,ja en die printerscene vond ik eigenlijk wel erg tof. Beetje lomp maar okay. Geweldig shot als Michael Bolton helemaal door het lint gaat en dan later met die draden als een soort ingewanden achter zich aanslepend terug loopt naar de auto.. Miste eigenlijk nog maar een ding, Het Microsucks windows 98 blauw "Fatal Error" scherm. Maar goed das dan ook mijn persoonlijke werk-techno frustratie :evil

Zeer aardige film met af en toe goede grappen. Geen dijenkletsers, maar lekker flauw. Naar het einde toe zwakt de film wel af maar een 3,5* is op zijn plaats.

avatar van otherfool
Als ik een rode nietmachine zie begin ik al te grinniken

Ja, erg leuke film, leuke vondsten (dat copybalkje!) die feitelijk nergens over gaan, toch herkenbaar zijn en voor een grote glimlach zorgen. Zwakt ietsjes af naar het einde toe, maar toch een aanrader (bijvoorbeeld voor mensen die weglopen met The Office).

3,5*.

avatar van Rianneke_Dan
Wel een aardig vermakkelijk filmpje met wat flauwe humor.
Om sommige scene's moest ik wel lachen, ook mede door de extreem flauwe personages die erin spelen.
Alleen erg jammer dat Aniston niet zo'n hele grote rol heeft, ze is altijd zo'n leuke actrice.

Ik denk ook dat mensen met een kantoorbaan het misschien leuker vinden, door de vergelijking van hun zelf.

Maar toch lekker filmpje, en ik heb me wel vermaakt.

avatar van Baggerman
Ontzettend grappige film, voor mij zeer herkenbaar.

Begon al meteen met die file, daar sta ik ook elke ochtend in...

Ik heb zelf voor een Amerikaans bedrijf gewerkt en in Amerika hadden ze inderdaad ook van die idiote cubicles. Mijn Amerikaanse baas verbaasde zich altijd over het feit dat ik een raam op mijn werkplek had; dat is daar alleen weggelegd voor de topmanagers in het bedrijf!

Ook gaaf is dat repeterende gedoe met die printer. Waarom geven die dingen inderdaad van die idiote foutmeldingen waar je niks mee kan als: 'Error 321' of 'Printer Load'!

Enige minpuntje vond ik dat de film, na ijzersterke start, toch een beetje inkakt. Maar de acteurs zijn fantastisch gecast en de typetjes zijn geweldig (toevallig hebben wij ook net zo'n externe adviseur op bezoek! Mmm, misschien moet ik ook maar in bed blijven liggen, zodat ik een promotie krijg??).

Hilarisch!

avatar van Tommeh
Erg grappige film, met idd veel herkenbare situaties. Vooral de eerste scene in de file, met het verwisselen van de rijbaan en de frustratie die erop volgt als de andere baan dan toch gaat rijden.

Geweldige humor film die vanaf het begin tot het einde grappig blijft. Het verhaal is ook best in orde. Ron Livingston en Gary Cole vond ik subliem spelen in deze film. Zelfs Jennifer Aniston (normaal gesproken vind ik dit een actrice van niets) deed het aardig in deze film. Ook Stephen Root vond ik geweldig in deze film. Kortom een sublieme humor film.

avatar van Hannibal
Een kantoorbaan: Ik heb er ook één, en hoewel ik me niet druk maak om een nietmachine kan ik me de frustraties van Peter Gibbons en zijn collega's heel goed voorstellen.
Ik weet uit ervaring dat een gemaakte fout, of een 'vergeten klusje' (TPS reports) je blijft achtervolgen, soms nog jaren nadat het heeft plaatsgevonden.
Het bedrijf waar Peter Gibbons werkt, is wel een heel erg onvriendelijk bedrijf voor zijn werknemers, met een ontzettende lul van een bedrijfsleider.
Hij deed me overigens wel een beetje denken aan mijn ex-baas, die inmiddels een dikkenekkenbaantje heeft bij een ander bedrijf, verkregen door geslijm met nog dikkere nekken.

Peter Gibbons doet wat we eigenlijk allemaal wel eens zouden willen doen, maar het niet durven omdat we toch ons inkomen niet in gevaar willen brengen.
Na een bezoekje aan een hypnotiseur besluit hij om te doen wat hij echt wil: niets.
Hij gaat niet meer naar zijn werk, belt niet af, meldt zich niet ziek, neemt geen ontslag, hij gaat gewoon niet meer.

Je kunt je voorstellen welke hilarische woordenwisselingen plaatsvinden wanneer Peter een aantal dagen later met een uiterst laconieke houding toch even op kantoor verschijnt om even iets op te halen. Hij voert een oprecht en eerlijk gesprek met 2 mannen die het bedrijf moeten reorganiseren en dus een overzicht moeten maken welke werknemers binnen het bedrijf een totaal nutteloze functie bekleden en eigenlijk gewoon ontslag moeten krijgen.
Hij zorgt ervoor dat hij vanuit zijn bureau naar buiten kan kijken door simpelweg een muur uit zijn hokje om te schoppen, en speelt een spelletje Tetris, om vervolgens doodleuk de deur weer uit te wandelen voor een afspraakje.

Wanneer hij te horen krijgt dat hij door zijn eerlijke uitspraken promotie heeft gemaakt terwijl zijn hardwerkende vrienden ontslag hebben gekregen besluit hij dit onrecht te bestraffen door het bedrijf van zijn kleingeld te beroven.

“Office Space” is een erg grappige film vol herkenbare situaties, zij het sterk aangedikt, maar daarom bijzonder komisch, terwijl de hele situatie natuurlijk erg dramatisch is.
Een dikke aanrader, vooral voor ontevreden werknemers met een hele vervelende baas.

avatar van Denden 100 Piek
Ik heb net deze film gekeken op aanraden van een vriend, die weet dat ik een Scrubs fan ben en John C. McGinley hier in speelt. Zijn rol was klein maar vermakelijk, en gelukkig was de rest van de film ook erg vermakelijk.

Toch heb ik ergens het gevoel dat er meer had gezeten in deze film. Hoe kantoorbanen in de eerste helft van de film zo heerlijk worden afgezeikt, zeker met geinige personages als Milton en situaties zoals een kopieermachine die het niet doet, dat vond ik echt mooi. Ook wat er gebeurt na een hypnosesessie met hoofdpersoon Peter, die ineens inziet dat hij zich onnodig druk maakt om alles en begint te relaxen, dat is een prachtig gegeven en wordt heel aardig uitgewerkt hier. Mijn favoriete scene is als hij gaat praten met de consultants en de waarheid spreekt over dat hij in feite geen flikker uitvoert op zijn werk. Dat hij vervolgens wordt gepromoveerd en twee van zijn collega's, die wel hard werken, worden ontslagen is triest en komisch tegelijkertijd. Ik vind het alleen jammer dat de film in de tweede helft de focus op het kantoorleven een beetje verliest, dat maakt de film ook een stuk minder sterk in de tweede helft en wordt slechts nog gered door het einde, ondanks dat die flink voorspelbaar is.

De film was een stuk leuker geweest als ze in de tweede helft zich ook wat meer gefocust hadden op de "office space", maar al met al is het toch een hele aardige comedy die ik zeker nog wel vaker wil zien, vooral omdat de acteurs zich goed inleven in de personages.

avatar van Niveath
Erg grappig comedy met heerlijke personages. Meest moeten lachen om die buurman die alles hoort. Is van begin tot eind onderhoudend en er zitten meer dan genoeg goede grappen in. Was elke comedy maar zo.

avatar van Zandkuiken
Geinig filmpje, maar in tussentijd heeft de wereld al kennis kunnen maken met The Office (Ricky Gervais) waarin het kantoorleven nog treffender en geestiger op de korrel wordt genomen.

Niettemin een zeer fijn eerste uur, hoewel het vet daarna jammer genoeg van de soep is.

avatar van Leland Palmer
Hey Peter, man, check out channel 9!

Dankzij één of andere ingeving deze film maar op dvd aangeschaft. Dat deze Office Space leuk was, wist ik wel, want ik zag 'm al een paar keer eerder, maar sinds vandaag ben ik er pas achter dat dit eigenlijk gewoon geniaal is. Wat een geweldige personages, geweldige quotes en geweldige humor.

Bill Lumberg is hilarisch als de baas van Peter. Die kop koffie van hem steeds, zelfs in de scéne dat ie' Aniston staat te wippen En dan die Milton die steeds verder wordt weggewerkt, werkelijk fantastisch. Dat gedoe met die namen is altijd wel leuk, maar in deze film is het dubbelop met Michael Bolton en Samir z'n achternaam die niemand kan uitspreken, heerlijk. 's Ochtends stoer in de file staan met ''Damn it feels good to be a gansta'' op en op het oersaaie kantoor ruzie hebben met de printer, geweldig Peter zelf is ook geweldig, vooral wanneer hij het kantoor weer binnen komt lopen, nadat ie' een paar dagen gemist heeft en op totaal geschifte manier z'n promotie versiert. Ook z'n buurman Lawrence is geweldig: Fuckin' A, man! Eigenlijk is het allemaal fantastisch.

Ik had de film op drie sterren staan, maar daar gooi ik mooi wat bij op, want dat verdiend deze geweldige film wat mij betreft. Ook de scénes met Jennifer Aniston vond ik leuker dan de eerste keer en ondanks het voorspelbare einde (niet omdat ik 'm eerder zag, want het wordt zovaak duidelijk gemaakt dat Milton de boel in de hens gaat zetten) viel deze eigenlijk ook erg goed in de smaak. Het past precies allemaal.

Work Sucks!

avatar van Vinokourov
Hehe, toffe komedie met een hoge grapdichtheid en gelukkig niet al te herkenbare werksituaties . Erg goed geschreven met eveneens veel leuke bijrollen. Denk maar bijvoorbeeld aan die bouwvakkerbuurman van Peter of die irritante puistencollega van Aniston.

avatar van brabusRUS
Geweldige film, ben het eens met de meeste comments, dus veel kan ik er niet meer over kwijt. Door deze film ben ik wat meer over mijn opleiding gaan denken, namelijk bedrijfseconomie. Ik heb helemaal geen zin in een 'saaie-kantoorbaan' en ga daarom nu overstappen naar commerciele economie denk ik.

avatar van DeCol
Lekker droge kantoorfilm.

Hij moet wel wat op gang komen. "Het plan" vond te laat plaats denk ik. Het had het verhaal ten goede gekomen als het wat eerder werd uitgevoerd. Wel waren er een aantal zeer grappige moment op het kantoor! Sowieso vond ik de film iets te kort, natuurlijk moet hij niet te lang duren, maar dit was vrij plotseling klaar. Het einde was dan ook wat te makkelijk, maar wel verwacht! Verder op Aniston na waren het allemaal te gekke personages. Die Milton, zo makkelijk, maar het werkt altijd. Mooiste vond ik misschien nog wel Lawrence, Peter zijn buurman. Ik moest om alles wat hij zei lachen. Geweldig!

Het verhaal had dus beter gekund, maar lachen kun je zeker om deze film.

avatar van Spetie
Wel een aardige film. Er zitten een aantal heel herkenbare momenten in en sommige stukken op kantoor worden lekker droog gebracht. Hert had echter nog wel wat scherper gemogen. De personages zijn echter wel leuk. Iedereen komt erg duf en suf over en dat heeft op de een of andere manier iets natuurlijks. Zitten een aantal zeer geslaagde grappen en momenten in, zoals met de bouwvakkerbuurman, die alles hoort wat er gezegd wordt, maar ook wel wat mindere, zoals het hele gebeuren met Anniston eigenlijk. Toch vermaakt de film wel en kijkt het lekker weg.

avatar van Bottleneck
Lachen film, dat kantoorsfeertje met al die hokjes blijft leuk voer voor comedy's. Lekker suf en droog, leuke overdrijving van het bestaande kantoorleventje. De stereotiepen zijn goed neergezet (volgens mij hebben de acteurs zich soms doodgelachen op de set) en Anniston is ook wel grappig als serveerster, maar wordt naar het einde toe een beetje zoetsappig.

avatar van booyo
Hoe kon ik deze nog nooit gezien hebben? Een topper. Je moet er denk ik wel van houden, humor is ontzettend droog, maar ik hou ervan! Vooral die Bolton met zijn liefde voor da Gangsta's is geweldig, maar ook al de andere typetjes die op het kantoor werken zijn steengoed. Niet te vergeten John C. McGinley als Bob, briljant. Zoals je al merkt, alle karakters van deze film zijn zeer sterk. Vond het laatste deel van de film net iets minder helaas, waardoor het voor mij niet een super score krijgt.. Maar zeker een aanrader, weet wel zeker dat ik Office Space vaker zal bekijken.

Mijn favoriete scène.

avatar van Lord Flashheart
Een feest van herkenning.

Office Space is een geweldige satire op het kantoorleven, met erg herkenbare irritaties. Printers die niet werken, domme memo's, zeurende managers en vervelende collega's. Ook sommige typetjes kom je in bijna elk kantoor tegen: de arrogante manager (Lumbergh), de autist (Milton), de 'allochtoon' (Samir), de kwebbelende secretaresse (Nina) en de overbodige consultants (The Bob's). Na drieënhalf jaar detachering spreek ik uit ervaring. En ik krijg steeds minder zin om ooit nog aan de slag te gaan; zeker na het zien van deze film. Wat dat betreft heb ik dezelfde droom als Peter: lekker de hele dag niets doen.

De humor had hier en daar wat scherper gekund, maar ik ben allang blij dat de film nergens grof of platvloers wordt. Iets wat de laatste jaren in bijna elke komedie schijnt te moeten. Office Space blijft tot het einde toe subtiel ironisch en dat zal voor sommige kijkers even wennen zijn. Zeker als je zelf nooit op kantoor hebt gewerkt. Als je dus onderbroekenlol à la The Hangover verwacht ben je met deze film duidelijk aan het verkeerde adres.

Het verhaaltje stelt verder weinig voor, maar wat boeit het. Office Space is gelukkig geen zwarte komedie met quasi diepzinnig geneuzel rond de zoveelste onrealistische disfunctionele familie. Integendeel: juist het alledaagse en herkenbare maakt de film grappig. Hoewel sommige karakters ook op het filosofische vlak best wat toevoegen. Neem bv. Peter's wijze bouwvakker buurman Lawrence. Andere karakters komen wat minder uit de verf, met name het hele gedoe in het restaurant van Aniston.

Het einde tot slot is makkelijk, maar het werkt. De hoofdpersonen vinden geluk en het geld gaat naar outsider Milton, zodat daar ook geen discussie over is. Wat wil een mens nog meer! 4****

avatar van Insignificance
Komt niet helemaal ongeschonden uit de strijd met de verwachtingen. Ik had 'm nog niet gezien, dus het moet nogal opboksen tegen hoge beoordelingen, The Office en Debiteuren, Crediteuren. Niet fair misschien, maar onbewust is de lat hoog gelegd. Desondanks lange tijd een hele leuke film. Het wordt alleen wat moeizamer naarmate de plot de film meer overneemt en de grappen uit een andere hoek moeten komen.

Dan is zo'n ex-verslaafde aan de deur nog wel leuk, maar toch een pakje minder dan het zoveelste kansloze gesprek met een bazelende baas (Gary Cole is goed) die niet luistert, de eeuwige echo van Nina op de achtergrond of de ruzies met en over kantoorspullen. Judge had me al toen Milton ging uitleggen waarom hij zijn radio niet zachter wilde zetten. Een redenering om gek van te worden en o zo herkenbaar.

Milton is ook stiekem de held van de film. Sowieso zijn de meeste personages wel aardig gelukt, behalve misschien Samir (beetje standaard) en de buurman (als hij in beeld komt). Met name Herman's kop is spot-on (die rap scène in de file; touché) en McGinley's verschijning is erg goed gelukt. Wat mij betreft had Judge 90 minuten ingezoomd op dat vervelende Initech, maar ook op deze manier is het nog een grappig filmpje.

Erg leuke comedie met hilarische personages, waarbij vooral het Milton-personage er uit springt. Zonder de dagelijkse irritaties van het leven op een kantoor te vergroten of te parodieren, is de film erg humorvol. Ik werk zelf niet op een kantoor (alhoewel, soms wel), en ik denk dat de vele situaties voor veel mensen herkenbaar zijn.
De romance met Jennifer Aniston voelt een beetje geforceerd, en had eigenlijk niet in de film gehoeven.

avatar van dave
Geinig verhaaltje waarin de frustratie voelbaar en overdraagbaar is. Vooral de onfortuinlijke Milton wekte plaatsvervangende woede op, al was de man zelf goddank gestoord genoeg om zijn zaakjes te regelen. Er zitten een aantal verrassende wendingen in het verhaal, maar alles kwam gelukkig op zijn pootjes terecht. Office Space geeft een zekere genoegdoening, en niettegenstaande het feit dat er een cynische ondertoon te bespeuren valt, voelt het al lang goed dat ieders hart is gelucht. De scene waarin de fax grondig wordt aangepakt zag ik nu pas voor het eerst, nadat ik in het verleden al een paar referenties naar dit moment ben tegengekomen. Meteen het hoogtepunt van de film, dankzij de hilarische hip-hop op de achtergrond.

3,50

avatar van blurp194
Geniaal. En heel herkenbaar van de scene in de file totaan het gedoe met Milton, de TPS-reports, en Lumbergh.

avatar van boozebelly
Lekkere komedie. Wat is er ook leuker dan de allerdaagse sleur van een stel kantoorpikkies uit te vergroten en lekker tot in het absurde op te blazen.
De film bevat leuk neergezette personages en de frustratie wordt heerlijk weergegeven.
De gehele cast zit ook prima in hun rol en vullen elkaar goed aan. Geen echt grote sterren, maar die mis je ook totaal niet.

Heerlijk gelachen. Zo zie ik een komedie graag. Rotsvaste & degelijke 3,5*

TMP
Leuke komedie. De sleur van een kantoorbaan wordt op een leuke en droge wijze op de hak genomen. Vooral Milton en Lumbergh zijn leuke karakters. Jennifer Aniston ziet er goed uit, maar deze verhaallijn wordt er wel een beetje bijgesleept.

Dikke 3,5*