Office Space (1999)

geregisseerd door Mike Judge
met Ron Livingston, Jennifer Aniston en Ajay Naidu

Peter Gibbons besluit na een hypnosebeurt niet langer naar zijn werk te gaan. Dit gebeurt uitgerekend op het moment dat ze op kantoor op zoek zijn naar mensen die ze kunnen ontslaan. Wanneer twee van zijn beste vrienden uiteindelijk ontslagen worden, verzinnen ze een plan om veel geld van het bedrijf te kunnen verduisteren.

avatar van zxstyle
boemboem27 schreef:
aardige film,maar een uit velen,maw 13 in een dozijn.
leuk om gezien te hebben.maar dat is dan ook alles

Ik sluit aan bij boemboem, inderdaad leuk om gezien te hebben, maar niet uniek in zijn soort of bijzonder grappig.

avatar van linxde1
Wat een film is dit toch. Ik zie hem elk jaar. Ik heb nu ook die Milton cartoons kunnen downloaden. Die zijn ook erg leuk.

avatar van Pelagatti
Geen hoogstaande film, wel subtiele humor en wordt nergens banaal. Geen pis in je broek film, maar gewoon een wegkijkertje met herkenbare ergernissen op kantoor. Leuk om eens gezien te hebben niet meer en niet minder.

avatar van baasbas17
lumbergh is wel gaaf. ''that would be greeeeat''...maar vond de film voor de rest vaak indutten. niet een sterke komedie.

avatar van stultmeister
Heerlijke film met droge en zeker ook herkenbare humor. Iedereen met een kantoorbaan zou deze film volgens mij moeten zien. Als iedereen dat even zou doen then that would be great...:)

De scene waarin de printer 'in elkaar geslagen' wordt is echt ontzettend grappig. Zeker als ze die ene op het einde nog even tegen moeten houden.

Een comedy zoals ze tegenwoordig niet meer veel gemaakt worden. 4,5 sterren

avatar van moviemafketel
Blijft een meesterlijke film met gortdroge humor. I like it. Ik verhoog met een halfje.

avatar van 1311811
moviemafketel schreef:

Me too!

avatar van moviemafketel
1311811 schreef:

Me too!

Je hebt er juist een halfje afgehaald !

avatar van 1311811
moviemafketel schreef:

Je hebt er juist een halfje afgehaald !

Nah, ik was hier een mafketel en klikte per ongeluk op het laatste gedeelte van de 5e ster i.p.v. de 4e ster (serieus!)

avatar van wilofski
Vond het film een zeer sterk begin hebben waar ik vaak bij strijk gegaan ben.

De humor vond ik zalig. Lekker droog en op niet alledaagse wijzen door te spelen met de omgeving zoals bijvoorbeeld rap muziek bij het ineen slaan van een printer. Normaal had die scène enkele grinniken opgeleverd, nu was ze echter geniaal en moest ik de hele tijd lachen.

Het verhaal zit ook wel snor maar weinig speciaals.
Maar tegen het einde van de film namelijk, vanaf dat ze merkten dat ze veel te veel geld ahdden leek het echter wel alsof het scenario op was en de film gewoon effe snel afgerond moest worden. Alles vanaf dan vond ik namelijk slecht en vrij irritant om naar te kijken.

Toch, goede moppen en deftige humor. Moest het einde beter geweest zijn dan had ik de film zeker een 4* of mss zelfs 4.5* gegeven. Nu blijft hij amper haken op 3.5*.
Zeker wel het kijken waard!

avatar van möök
Ik heb me aardig vermaakt maar anderhalf uur is toch net wat te lang voor Mike Judge's grauwe observaties.

De verhaallijn is misschien niet heel bijzonder, maar als verzameling van hilarische scenes kantoorhumor stijgt deze film (vooral in het eerste uur) ver boven de middelmaat uit.

avatar van Wuotanaan
Mike Judge. Beavis & Butthead. Die vind je hilarisch. Vanwege de gortdroge, flauwe humor. Of heel vervelend. Vanwege de gortdroge, flauwe humor. Dus dan zal je een film van Mike Judge ook wel hilarisch, dan wel vervelend vinden. Vanwege de gortdroge, flauwe humor.

Wat dat betreft valt het met Office Space eigenlijk nog wel mee. Daardoor kun je, in tegenstelling tot B&B, hier wel de gulden middenweg bewandelen. Een pré is wel dat je ooit op kantoor hebt gewerkt; dat maakt de materie ietwat makkelijker te behappen.

Aan mooie acteerprestaties en oneliners hier geen gebrek; met name Gary Cole als baas Bill Lumbergh blijft steeds verbazen met zijn ogenschijnlijk moeiteloze yuppie/businessman schtick. Ook de soundtrack is erg treffend gekozen; het hangt een beetje in tussen fifties swing en gangsta rap. Een beetje vreemd, maar op een of andere manier toch wel treffend.

Helaas kan de film verhaaltechnisch de acteerprestaties niet helemaal volgen; tegen het einde aan komt de humor op het tweede plan en is men vooral bezig de losse eindjes aan te elkaar te knopen.

Desondanks blijft er wel hele mooie comedy over. Het dient gezegd: je moet er van houden. Als dat zo is, heb je je anderhalf uur prima besteedt.

avatar van Proeneke
Echt een leuke!

Take this job and shove it !

avatar van N00dles
Herkijk.

Een vermakelijk tussendoortje. De film heeft enkele memorabele personages die prima zijn neergezet (Milton, Lumberg) maar niet alles is even goed uitgewerkt; sommige verhaallijnen vond ik wat doelloos en onaf, met name de romance tussen Joanne en Peter.

De sleur van de negen-tot-vijf kantoorbaan is goed weergegeven. Van de sleazy yuppie baas tot de consultants en de diverse irritante collega's, alles is ergens wel herkenbaar voor mensen die een kantoorbaan hebben (gehad). In zekere zin deed het me denken aan Falling Down en Fight Club, maar dan met een knipoog.

Niet echt veel gelachen, maar ik heb me nergens verveeld. Alleen jammer dat de film een beetje gedateerd begint te raken; alleen al door de computers en floppy's kreeg het zelfs een 80's feel. Maar ja, dat mag de pret niet drukken.

avatar van DVD-T
Een film met veel herkenbare aspecten van werk.

Al is het natuurlijk allemaal wel wat aangedikt. Die herkenbaarheid komt de film zeker ten goede en daar kunnen leuke dingen mee gedaan worden natuurlijk. De printer die het nooit doet. Trage computers en nog meer leuke kleine elementen. Die Lumbergh is vaak hilarisch met zijn bak koffie en ook Milton is een geniaal personage. Zelfde geld ook voor die buurman trouwens met zijn obsessie voor Channel 9. Het hoofdpersonage alleen is dan weer wat minder en lijkt alleen te werken met een goede wisselwerking met de leukere personages. Wel brengt hij in een aantal scenes dat nonchalante erg goed over. Humor had af en toe wel net even wat meer mogen zijn. Sommige grappen zitten net aan het randje en zijn net niet scherp genoeg. Er is zeker genoeg wat wel werkt gelukkig en zorgt toch voor heel wat vermaakt. De soundtrack is ook erg lekker trouwens.

avatar van Blackbeard
Na lange tijd weer eens aangezet. Wat een heerlijke film blijft dit toch.

Laat ik beginnen te zeggen dat als je de scene met de rollator daadwerkelijk hilarisch vindt, je de film daarna beter af kan zetten. Dan is dit niet weggelegd voor je en kun je misschien beter in het Scary Movie genre shoppen (no hard feelings ).

Ook voor de verhaallijn of je deze film niet aan te zetten. De acteerprestaties daarentegen vind ik spot on. Livingston, niet per se mijn favoriete acteur, zit wat mij betreft perfect in zijn rol. Wat een heerlijk moment is het toch als hij de ochtend na de therapiesessie volkomen relaxed wakker wordt en naar kantoor gaat. De soundtrack "Damn it feels good to be a gangster" had niet beter gekozen kunnen worden. Ook de printerscene vond ik geniaal. Daarnaast vele herkenbare momenten (zoals hier al vaker gezegd) die je gemakkelijk door de film helpen. Bill Lumbergh, Milton en The Bobs zijn geweldig en zorgen er voor dat er elk moment wel iets te zien is.

Perfecte film om aan te zetten na een k*tdag op kantoor

Het moet volgens mij een beetje in je straatje vallen, voor mij een dikke aanrader.

avatar van Kondoro0614
Office Space

Een degelijke komedie film die mij het laatste uurtje van dit middag toch wel heeft doen lachen. Er komen zoveel vergelijkbare gebeurtenissen in deze film voor die je ook zelf op de werkvloer mee kan krijgen, zodat mijn moeder en ik elkaar lachend aan keken want een gebeurtenis hier daar zit ik tijdelijk mee in mijn maag. Dat terzijde overigens. Toch is deze film gewoon leuk en komisch, echt heel speciaal was Office Space niet.

Het verhaal was geinig. Peter Gibbons werkt op kantoor alleen dat gaat niet zo goed. Peter Gibbons is gestrest en denkt daarbij dat zijn vrouw Anna vreemd gaan. Ze gaan naar een psycholoog alleen daar wordt Peter gehypnotiseerd. Opeens is Peter heel erg relaxed en kan alles aan in zijn ogen, hij komt niet meer naar zijn werk, neemt zijn telefoon nooit meer op en het gaat uit met Anna. Toch vind hij zijn nieuwe liefde; Aniston (goddelijke vrouw). Ze gaan het bedrijf 'drogeren' maar willen dit niet, paniek en komische momenten ontstaan.

Het verhaal was geinig het concept was erg leuk. Het acteerwerk was prima en niet iets om te klagen en ik heb me dus prima weten te vermaken met dit leuke tussendoortje. Komedie was goed en ik heb me prima weten te vermaken. Speciaal was hij echter niet.

avatar van leatherhead
Flauwtjes. Er banjeren enkele leuke personage rond in Office Space, maar helaas worden de meeste beetjes guitigheid ondergesneeuwd door flauwiteiten. Dat Milton personage is écht niet leuk, die allochtoon is zo mogelijk nog tergender, en tegen het einde aan daalt de grappendichtheid aanzienlijk. Niet dat ze voorheen van zo'n hoog niveau waren overigens, want de meeste jokes hadden wel wat scherper gemogen.

Die baas, de buurman, en die kerel uit Scrubs waren lollige figuren, in schril contrast met de rest van de cast. Voor ieder een 0,5*, waardoor ik op 2,0* uitkom. Tegenvaller.

avatar van Aazhyd
Milton niet leuk? OMG.

avatar van Ajax&Litmanen1
Aazhyd schreef:
Milton niet leuk? OMG.

Inderdaad! 1 van de tofste personages uit een komedie.

Check alleen al zijn quotes: Milton Waddams (Character) - Quotes - imdb.com

avatar van leatherhead
Ik verbaasde me er al over dat iedereen vol lof over zijn personage sprak. Mja, gewoon niet mijn humor dan of zo, vond hem vooral irritant en flauw spelen. Dan vond ik die baas toch een stuk amusanter.

avatar van IH88
“Excuse me, I believe you have my stapler...”

Office Space is een zeer vermakelijke komedie en ik heb vooral in het eerste gedeelte veel moeten lachen om alle geslaagde grappen. Vooral de personages Lumbergh en Milton zijn legendarisch en acteurs Gary Cole en Stephen Root verdienen een standbeeld. Het eerste uur heeft zoveel geweldige en herkenbare momenten zoals de file frustratie, de printer frustratie, de veeleisende baas, de consultants, die ene maffe collega etc.

Alle personages worden op een fantastische manier geïntroduceerd en de makers verdienen een groot compliment voor de spitsvondige en hilarische dialogen en oneliners. Ook hoofdrolspeler Ron Livingston is erg sterk als Peter Gibbons en vooral in de momenten dat hij desinteresse moet tonen in het werk dat Peter doet is hij geweldig. Speciale vermelding voor de consultants Bob en Bob en de acteurs want ook zij waren echt weergaloos. Aniston is cute en haar relatie met Livingston begint goed maar vlakt wel wat af naar het einde toe. Ook de verhaallijn rond het geld verduisteren is niet al te interessant en de geslaagde grappen worden wat minder. Maar het eerste uur is magisch en ga ik nog vaak terugkijken. Topvermaak!

avatar van jippie2010
Zeker een leuke film, vaak gelachen, en daar draait het om.
Toch zakte de film een aantal keren in, soms tegen het flauw aan.
Maar in zijn geheel zeker vermakelijk. *3.0

avatar van des1
Aanrader. Jammer dat Livingston inmidels te oud en te ernstig is geworden om dit soort meiligheid te (willen) debiteren. De film is een cult classic onder liefhebbers en nerds met gevoel voor humor. Indien niet, overslaan. "Je naam is écht Michael Bolton?"...

Geen enkele werknemer, kantoorbediende gelooft dit, maar grappig om in dit, wellicht satirisch bedoeld, verhaal te worden meegezogen.

"I'm doing nothing illegal !"
"Illegal ? But, Samir, this is America".

Absurde situaties, lekkere dialogen en absurd-lekkere vertolkingen.

Als ontspanning met wat onderbouw and everybody happy.

avatar van K. V.
Deze was op tv en eens bekeken. 'k vond het wel een vermakelijke film waar 'k toch een aantal keren heb moeten lachen. De cast deed het prima en verder zag de film er goed uit. Voor mij was het een onbekende film, maar vond hem wel het bekijken waard.

avatar van Roger Thornhill
Behoorlijk grappig en lekker onsentimenteel, hoewel het moment waarop de hoofdpersoon voor zijn onverschilligheid door Bob & Bob wordt beloond met promotie de film over de streep van het realisme naar het absurdisme trekt, en zo tegen het slot is de inspiratie een beetje zoek om er een mooi einde aan te breien. Maakt niet uit, hij blijft vermakelijk tot de laatste seconde toe, met een speciale vermelding voor Peters baas Bill Lumbergh ("Ah... yeah...") die zelfs wanneer hij in Peters nachtmerrie Jennifer Aniston een beurt geeft nog zijn koffiemok vasthoudt. Een film die in de herinnering nog aan statuur wint.

avatar van John Milton
Ik kan niet geloven dat ik dit nu pas zie, als 'kantoorpik'.

Hoe kan ik dit gemist hebben!? En ik snap opeens waar het if you could just.... that would be great-meme plaatje vandaan komt...

Erg lekkere film voor iedere twintiger/dertiger die ooit in een groter bedrijf/kantoor heeft gewerkt en wel eens gedacht heeft: ....meh......? Eigenlijk gewoon mandatory viewing, dit.

Er is zelfs een floppy! Woohoo!

avatar van SmackItUp
John Milton schreef:
Ik kan niet geloven dat ik dit nu pas zie, als 'kantoorpik'.

Als kantoorpikken onder elkaar, BOKS!