Office Space (1999)

geregisseerd door Mike Judge
met Ron Livingston, Jennifer Aniston en Ajay Naidu

Peter Gibbons besluit na een hypnosebeurt niet langer naar zijn werk te gaan. Dit gebeurt uitgerekend op het moment dat ze op kantoor op zoek zijn naar mensen die ze kunnen ontslaan. Wanneer twee van zijn beste vrienden uiteindelijk ontslagen worden, verzinnen ze een plan om veel geld van het bedrijf te kunnen verduisteren.

avatar van DiamondsRealDeal
John Milton schreef:
Eigenlijk gewoon mandatory viewing, dit.

Hi Milton. What's happening? If you could just increase your vote to ***** that would be great.
Thanks a bunch, Milton. Goodbye.

avatar van max cady
Misschien wel eerder genoemd hier maar de "red stapler" bestond tijdens het maken van deze film nog niet. Swingline begon hier later pas mee en het werd een groot succes. De nietmachine in de film is een overgespoten zwart exemplaar.

avatar van FlorisV
Niet zo vlijmscherp en satirisch als de film had kunnen zijn (en ik blijf het gevoel hebben dat ook de onvolprezen Mike Judge beter had gekund), maar de film heeft desondanks, mogelijk ook gewoon door de toename aan kantoorslavernij en "bullshit jobs", en sowieso een zeer relevant en onderbelicht onderwerp (de werkvloer), een cultstatus verworven. Terecht stelt de film de vraag waarom zovelen zich laten vernederen door hun tijd te verdoen op een kantoor van een bedrijf waar inspiratie het nulpunt heeft bereikt en hard werken niet eens beloond wordt. En waar een overmaat aan micromanagement het beetje wat overgebleven is aan werkplezier vakkundig de nek omdraait. Waar elke kostenbesparing resulteert in ontslagen, omdat het management er maar niet in slaagt de productiviteit hoger te krijgen (hooguit de schijn ervan). Waar langzaamaan de ziel weg mag kwijnen en verpieteren, paycheck tot paycheck, tot de dood erop volgt...wie echt denkt, dat lijkt me wel wat, zo'n kantoorbaan, ga deze film zien. Destijds comedy, nu meer documentaire (afgezien van de floppies en enorme monitoren, die hebben we niet meer).

De casting is vrijwel perfect, Ron Livingston is precies het type voor de hoofdrol van Peter, geen lach-of-ik schiet Jim Carrey achtig figuur maar gewoon een average Joe die zich stilaan wil verzetten tegen het systeem. Ik vond de achterlijke Milton zelf wat minder grappig, hoewel zijn achtergrondverhaal wel weer leuk is (door een foutje is hij op de loonlijst blijven staan). De suffe Lumbergh vond ik wel een goed typetje, met al zijn "uhmmm....yeah...that would be great..." stokpaardjes. Ik had graag nog wat meer gezien van IT-er Michael Bolton (en vooral zijn opgekropte woede). Alleen al hilarisch hoe hij in zijn auto (uiteraard in de file) uit zijn hoofd de aggressieve teksten van Geto boys meerapt. En dan het slopen van die printer....heerlijk! De gangsta rapmuziek hier en daar is briljant en uitstekend geselecteerd, met vele klassiekers (vooral Geto Boyz en Scarface, maar ook Ice Cube). En daarbij nog de passende eindtitelrap "Take this job and shove it!" van Canibus met Biz Markie in het refrein (overigens gebaseerd op een song van ene Johnny Paycheck).

Aniston is ook een goede toevoeging. Zij werkt niet op kantoor maar heeft deels met dezelfde onzin te maken als Peter. Zijn uiteindelijke plan (de ultieme vorm van "sticking it to the man!") spreekt erg aan maar de afwikkeling ervan had beter gekund.

avatar van Majestics
Leuke film, heb er zeker van genoten. De hiphop muziek tussendoor was niet verkeerd.