Office Space (1999)

geregisseerd door Mike Judge
met Ron Livingston, Jennifer Aniston en Ajay Naidu

Peter Gibbons besluit na een hypnosebeurt niet langer naar zijn werk te gaan. Dit gebeurt uitgerekend op het moment dat ze op kantoor op zoek zijn naar mensen die ze kunnen ontslaan. Wanneer twee van zijn beste vrienden uiteindelijk ontslagen worden, verzinnen ze een plan om veel geld van het bedrijf te kunnen verduisteren.

Dick2008
Ik vind dit wel een aardige film, die al meteen grappig begint. Toch had er wat mij betreft wel wat meer in kunnen zitten. Zo zijn er leuke gedeelten, zoals met het gezeur over die memo en de functioneringsgesprekken. De kantoorsleur wordt goed weergegeven. Er zitten echter ook gedeelten in en als je dan zo'n film gaat kijken en je hebt toch al een slaperige houding dan ben je zo ingedut.

Ron Livingston doet het goed als Peter, andere acteurs zijn wisselend. Ik vind die Jennifer Aniston, zoals vaker, toch al een tamelijk vervelende actrice dus dat helpt ook niet echt. De bazen worden wel leuk neergezet, vaak met heel droge humor. Het einde is eveneens geslaagd. Leuke maar toch ook onevenwichtige film. 3.0.

TMP
Leuke komedie. De sleur van een kantoorbaan wordt op een leuke en droge wijze op de hak genomen. Vooral Milton en Lumbergh zijn leuke karakters. Jennifer Aniston ziet er goed uit, maar deze verhaallijn wordt er wel een beetje bijgesleept.

Dikke 3,5*

Er zitten een paar hilarische scenes in (vooral in het begin met de rollator naast de file), maar verder is het een beetje flauw allemaal. En zoals TMP hiervoor beweert de verhaallijn met Jennifer Aniston is er echt met de haren bijgesleept. Ik had veel meer verwacht van deze film.

avatar van Casus Belli
Echt grappig vond ik deze film niet... Af en toe deed hij me even glimlachen, maar dat was het dan ook. Het begin sprak me erg aan omdat het een originele verhaallijn leek te worden die wat kritiek zo geven op hoe arbeid georganiseerd is en het daaruit resulterende ongelooflijke monotone bestaan van de hoofdrolspeler. Dat maakte plaats voor een andere verhaallijn die me iets minder aansprak. Er zat volgens mijn mening veel meer in deze film!

In het kort: onderhoudend, maar niet meer dan dat.

avatar van MovieKnower
Geen standaard komedie met ergens in het driekwart van de film een tragische scène. De grappen zijn goed geplaatst en zijn bijna altijd raak. Af en toe gebeurt er iets voorspelbaars, maar dat neemt de lol niet af.

avatar van mock turtle
enkele leuke, (herkenbare) glimlachmomenten, maar verder voor mij geen bijzonder hoge notering waard.

avatar van rep_robert
Office Space is een grappige film met erg leuke typetjes(Bill Lumburgh: 'Hmmm okay..yeahh') die vooral het eerste uur een extreem hoog niveau haalt en richting het einde helaas wat inboet aan creativiteit.

avatar van maxcomthrilla
+ 1,0*

Er lopen enkele geweldig, gestoorde personages in deze film rond. Bill Lumburgh zet een zeer komische rol neer met zijn 'automatische piloot' stem en alle scenes waarin Milton present is zijn goud waard. Het was alweer lang geleden dat ik deze film gezien had, maar de loftrompetter mag nu ook een lange tijd door blijven spelen. De film blijkt zelfs flink wat in waarde gestegen te zijn.

Een dikke 4*

avatar van Aazhyd
"I have people skills!!"

The Bobs

Geniaal.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Goedaardige gangsters.

Een aantal dialogen zijn scherp en komisch en het suffige kantoorgedoe staat in leuk contrast met de Geto Boys- en Ice Cube-soundtrack, maar niet alles is even leuk. De ietwat onevenwichtige film begint vooral erg sterk, om halverwege bijna de aandacht van de kijker te doen verliezen wanneer een ongepast misdaadplot de overhand begint te nemen en de kantoormedewerkers veranderen in goedaardige gangsters.

Redelijk.

Het begin is enorm komisch, die file met die man in een looprekje. Daarna werd het snel minder. Slecht verhaal, slecht einde. 2 punten voor de moeite, ik deel de mening van mijn voorganger. Er had veel van dit concept "kantoorbaan" gebruik gemaakt kunnen worden.

avatar van linxde1
Ik heb hem gisteren weer eens bekeken. Hij blijft goed. Die scene met Smykowski en the Bobs is geweldig. "...What would you say... you DO here...?" "Well-well look. I already told you: I deal with the god damn customers so the engineers don't have to. I HAVE PEOPLE SKILSS. I am good at dealing with people. Can't you understand that? What the hell is wrong with you people?"

Dick2008 schreef:

Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden. Ik sluit mij hier helemaal bij aan.

avatar van RuudC
Soms een pijnlijk feestje van herkenning. Ik denk dat iedereen wel eens te maken heeft met een klootzak als baas en zinloos papierwerk. Echt een topfilm kan ik dit niet noemen. Het verhaal is om eerder genoemde redenen iets te gewoontjes. De situaties waren wel aardig, maar eigenlijk moet Office Space het voor het grootste deel hebben van de nogal vreemde personages. Heerlijk bizarre personages. Wat sommige mensen ook voor tics kunnen hebben. Leuk om te aanschouwen, maar de humor komt helaas niet goed genoeg uit de verf. Dat stuk met het antwoordapparaat (yeahhhh…) en het continu aan de kant zetten van Milton waren komisch, maar het hoofdplot deed me erg weinig. Ik denk dat sommige dingen ook gewoon te makkelijk waren. De film verklaart trouwens heel wat avatars. Niet alleen hier, maar ook op andere fora.

avatar van Bottleneck
Yeahhhhh.. Die baas is toch wel het beste van de film, vooral in die droom

yeahhhh.... That's terrific..

avatar van Ajax&Litmanen1
RuudC schreef:

Milton!

Haha, Milton en Lumbergh inderdaad

avatar van Traiannnn
Lumbergh is geweldig, maar zeker niet te vergeten ook Peter, de hoofdrolspeler, die in deze film erg veel lijkt te acteren zoals Kevin Spacey in American Beauty. Goed acteerwerk. Ook The Bobs waren grappig en de nachtmerrie van Peter over Lumbergh die zijn vriendinnetje aan het bevredigen brengt me ook altijd een geweldige glimlach!

avatar van The One Ring
Vermakelijke komedie over het kantoorleven waarin ik met plezier benadruk is dat ik er niets uit herken uit mijn eigen leven. De film werkt vooral dankzij enkele geslaagde typetjes, zoals Lumbaugh en Milton (kennelijk beiden de favoriet van iedereen), wat geslaagd absurdisme (die nachtmerrie met Lumbaugh) en hier en daar een scherp moment (de Bob's). Het is jammer dat het verhaal rond de hoofdpersoon niet zo sterk is als de meeste randzaken. Ik vond hem leuk toen hij besloot om niets meer te doen, maar toen het hele plot op gang werd gezet rond de diefstal van het geld verloor de film wat stoom en het loopt dan ook met een voorspelbare sisser af. Ook het zijlijntje met Aniston en haar baan halen de focus wat weg van het centrale bedrijf en zet daar weinig voor in de plaats. Daardoor was dit voor mij niet een film die echt constant grappig bleef, maar het is niettemin een meer dan aardige poging.

avatar van david bohm
Aardig filmpje met als thema werk. We volgen Peter die geen plezier in zijn werk heeft en na een bezoek aan een hypnotherapeut een plan verzint. Helaas hadden de makers wat weinig echt goeie grappen waardoor er ook een romantisch plot in de film zit. Paar geinige personages zorgen voor een toch onderhoudende film.

avatar van Nicolage Rico

Bij jouw avatar moet ik altijd denken aan de nieuwslezer John Bakker van 3FM.

YouTube - John Bakker WK 2010 / EK 2012 Hit! videoclip - alweer een kans

Hoewel ze eigenlijk amper op elkaar lijken... het zal de bril zijn.

avatar van Nicolage Rico
Mike Judge en zijn crew zetten een hilarische parodie op het kantoorwereldje neer. Een wereld vol doldwaze types, met levensgrote brillen en de meest foute snorren.

Het grootste pluspunt van de film is het aantal gelukte typetjes, waarvan Milton, Bill "yeeahh" Lumbergh en Bob Slydell op afstand de meest komische zijn. Die kop van Slydell... als ik eraan denk, schiet ik al in de lach.

En met zulke types hoeft het verhaal niet eens zo aantrekkelijk te zijn, wat het dan ook niet is.

Ruime 3,5* en bij herziening zal er best een halfje bijkomen.

avatar van krizl
weet er nog toevallig iemand vergelijkbare films als deze ?

avatar van John Lee Hooker
Eenvoudige komedie waarbij een medewerker niet tevreden is met zijn huidige kantoorbaan. De personages hebben allemaal een duidelijke rol toegekregen en de boel wordt bijgestaan door rapmuziek. Jammer genoeg begon het financiële plan te domineren en verdwenen de grappen. Over het algemeen een prima zonnig niets-aan-de-hand dalletje.

avatar van Ajax&Litmanen1
Gisteravond mijn 1e herziening van Office Space gedaan, gelukkig blijft de film nog net zo geniaal en grappig als de eerste keer. Nouja, het eerste uur dan, want het laatste half uur is toch wel minder met de Jennifer Aniston romance en allerlei zaken buiten kantoor. Maar dat eerste uur is zo vreselijk briljant zeg. Baas Lumbergh met zijn TPS rapporten, de gesprekken met de mannen die mensen moeten ontslaan, de frustraties om een printer en natuurlijk de held Milton. Niet voor niets is hij op MovieMeter al geruime tijd mijn avatar waard
Het laatste half uur is niet slecht, maar haalt helaas niet het niveau van het eerste uur. Anders zou de film zeker boven de 4* eindigen. Nu laat ik mijn oude score (4* dus) staan.

Milton Waddams: I was told that I could listen to the radio at a reasonable volume from nine to eleven, I told Bill that if Sandra is going to listen to her headphones while she's filing then I should be able to listen to the radio while I'm collating so I don't see why I should have to turn down the radio because I enjoy listening at a reasonable volume from nine to eleven.

avatar van witboek
Leuke film die veel gemeen heeft als je als bediende werkt. Niet allemaal natuurlijk maar toch.

avatar van boemboem27
aardige film,maar een uit velen,maw 13 in een dozijn.
leuk om gezien te hebben.maar dat is dan ook alles