Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Office Space (1999)

geregisseerd door Mike Judge
met Ron Livingston, Jennifer Aniston en Ajay Naidu

Peter Gibbons besluit na een hypnosebeurt niet langer naar zijn werk te gaan. Dit gebeurt uitgerekend op het moment dat ze op kantoor op zoek zijn naar mensen die ze kunnen ontslaan. Wanneer twee van zijn beste vrienden uiteindelijk ontslagen worden, verzinnen ze een plan om veel geld van het bedrijf te kunnen verduisteren.

Lange tijd niet zo gelachen bij n film. 3,5 ster dan maar.
Ik ben nu wel benieuwd naar die 'animated shorts' over Milton, waarop deze film gebaseerd schijnt te zijn...

Milton Waddams: The ratio of people to cake is too big.

lindastuurman
Kan de naam Jennifer Aniston niet vervangen worden door de naam Gary Cole. Ik vond hem nl veel meer aanwezig in de film. Of kan er een 3e naam toegevoegd worden?

Grappige film... vooral die Milton was leuk. Verder weinig bijzonders. Had iets meer verwacht van de maker van Beavis & Butthead. Hij (mike Judge dus..) speelt zelf ook nog een klein rolletje als de baas van Jennifer Aniston. 2,5 sterren.

avatar van Sjan
Erg grappige film, die naar het einde toe wel een beetje 'verplicht goed moet komen'. Verder erg grappige karakters vooral de al lang ontslagen gast en de meeluisterende en pratende buurman. Echte Beavis&Butthead figuren. 3.5*

avatar van Yak
Yak
Erg grappig, aantal geniale en zeer herkenbare scènes: de lange tijd die het kost om bestanden op te slaan wanneer je haast hebt, paperjams in het kopieerapparaat, net te hard staande radio's en minstens één totaal zonderlinge collega. De karakters die worden neergezet: stuk voor stuk geweldig. Minpunt vond ik dat het toch weer uitdraait op het toch al zo vaak vertoonde geldverduistering-thema, maar omdat het lange tijd is geweest dat ik me zo ziek heb gelachen toch nog een 4. Ben ook wel benieuwd naar de animatieserie, ja.

Gezien voor de tweede keer. Weinig toe te voegen aan Yak. 4*

avatar van Phooze
Wat een hoge stemmen voor deze film.... ik heb alleen het laatste half uur gezien, maar dat zag er allemaal ERG standaard uit. Volgende keer als hij op tv komt geef ik hem een kans !

Gewoon een leuke film maar ook niet meer dan dat. En de vergelijking met Debiteuren/Crediteuren kan ik al helemaal niet plaatsen.

Maar aantal keren moeten lachen om (uiteraard) Milton, de Michael Bolton-dialoog, de buurman, Lumberg en de twee ondervragers (waarin ik Paul uit Cheers herkende )

Het einde is helaas een stuk minder. Ze hadden nooit moetn laten zien dat Milton aan dat strand lag. Dan was er nog discussie open gebleven.

Ik vind trouwens dat in bovenstaand verhaal veel te veel van de film al wordt prijsgegeven. Spoiler?

En dat Aniston bovenaan wordt genoemd kan ik ook niet begrijpen. Er zijn er genoeg die een grotere rol in deze film hebben.

EmDee schreef:

de twee ondervragers (waarin ik Paul uit Cheers herkende

Inderdaad ja

avatar van jester
En die andere ondervrager is een acteur die regelmatig in films van Oliver Stone meedoet, in ieder geval in Any Given Sunday en in Platoon.
Aardige film overigens, hier en daar wel herkenbaar, met een leuke rol van Milton. In het middenstuk zakt ie een beetje weg. Toch 3,5 ***.

De scene waarin ze de kopieermachine ín elkaar slaan' vond ik echt zooo grappig
Milton was geweldig, die baas ook.

4*/5*

En ik wil ook een rode nietmachine!

tovenaar
Nog een keer gezien en mijn 4 blijft mooi staan. Heerlijk herkenbaar voor iedereen die een keer op een kantoor heeft gewerkt of nog steeds werkt. Vooral die printer... waarom blijft er in godsnaam altijd papier in de printer vastzitten?! Zeker één van de betere komedies.

avatar van Brooklyn
Echt een hele leuke film ja, de herkenbaarheid doet het hem. Leukste moment vond ik:

dat Peter droomt van zijn baas die sex heeft met zijn vriendin, en terwijl ze bezig zijn zie je die baas zijn eeuwige kop koffie erbij pakken, geweldige scene
De laatste 25 minuten ofzo vind ik weer wat matiger. Al met al: 3,5 sterren...

Erg geestig, ik heb hem tijdje geleden gezien en had er nog niet op gestemd. Zeker de 4* wel waard.

Als echte IT-er met een reorganisatie achter de rug ( en oveleefd ) zie ik zelfs in het nuchtere nederland aardig wat vergelijkingen in mn dagelijkse leven en kan er zodoende nog meer om (glim)lachen dan "normale" filmliefhebbers.

avatar van Petero
Peter, haaai, whatsHAPPening...?
Haha geweldig die humor

avatar van dope
Eigenlijk houdt ik niet van dit soort films, maar ik heb me geweldig geamuseerd, al kan ik niet navertellen waarom ik hem zo goed vind?! 4*

Riiiiiiiiiggghht, if you could just go ahead and do that from now on, that would be greeeeeaaaaaatt! Oh, and I'll make sure you'll get one of those T.P.S. rapports.

sublieme humor!!
waarschijnlijk de beste komedie die ik ooit heb gezien!

Leuke en grappige film alleen veel te voorspelbaar 3 *

FX
De Vries schreef:

Leuke en grappige film alleen veel te voorspelbaar 3 *

Vond je dat dan niet juist het leuke ervan>de herkenbaarheid?

FX schreef:

Vond je dat dan niet juist het leuke ervan>de herkenbaarheid?

De herkenbaarheid wel maar het voorspelbare niet

de irritaties zijn leuk om te zien en bv. zo'n idiote baas ook.

Maar dat die stotteraar de boel in de hens zou steken en ook daarmee hun uit de brand zou helpen en zelf het geld in zijn zak stak. Of dat die nietmachine weer werd gevonden te voorspelbaar

Zo waren ernog meer dingen maar ja hij blijft dus op 3* hangen

steengoed... heel herkenbaar voor ambtenaren.
briliant: de 3 werknemers die een fax-copier in elkaar slaan/schoppen/rammen**
verhaal *
jennifer **

maakt *****

zeker een unieke film in zijn soort

Gewoon een leuke film. De film is met name goed door de goede bijrollen. Zelfs Aniston vind ik in deze film niet eens irritant

avatar van Phoenix
Hahaha, wat zitten hier veel briljante quotes in zeg .

Peter Gibbons : What would you do if you had a million dollars?
Lawrence : I'll tell you what I'd do, man, two chicks at the same time, man. Peter Gibbons : That's it? If you had a million dollars, you'd do two chicks at the same time?
Lawrence : Damn straight. I always wanted to do that, man. And I think if I had a million dollars I could hook that up, cause chicks dig a dude with money.
Peter Gibbons : Well, not all chicks.
Lawrence : Well the kind of chicks that'd double up on a dude like me do.
Peter Gibbons : Good point.
Lawrence : Well what about you now? what would you do?
Peter Gibbons : Besides two chicks at the same time?
Lawrence : Well yeah.
Peter Gibbons : Nothing.
Lawrence : Nothing, huh?
Peter Gibbons : I'd relax, I would sit on my ass all day, I would do nothing.
Lawrence : Well you don't need a million dollars to do nothing, man. Just take a look at my cousin, he's broke, don't do shit.

Wordt met de kijkbeurt genialer. Zit nu op 4,5*. Judge is de man!

avatar van gemaster
Net voor de 2e keer gezien. Schitterende comedy! De film zit zo tsjokvol met subtiele humor, erg leuk. Beste moment is toch dat Peter droomt dat zijn vriendin sex heeft met Lungburgh. Dat ie dan weer die eeuwige mok vastheeft, geniaal!

4 hele dikke sterren.

Geen standaard komedie met ergens in het driekwart van de film een tragische scène. De grappen zijn goed geplaatst en zijn bijna altijd raak. Af en toe gebeurt er iets voorspelbaars, maar dat neemt de lol niet af.

3.5 *

avatar van De GeuS
Redelijk vermakelijke film; het bleef toch wel veel bij alleen glimlachen; 3 sterren....

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Er zijn soms van die films waar je op televisie toevallig langskomt en je blijft hangen. Gisteren om 20.30 kwam ik langs ene Office Space en ik besloot te blijven hangen. En daar heb ik geen spijt van gehad, want wat een héérlijke komedie was dit. Het script zit vol hilariteit, gortdroge dialogen en leuke verwijzingen.

Maar vooral de personages vielen me op. Gary Cole als grote baas Lumbergh met zijn trage praten en kop koffie in zijn hand was hilarisch. En ook Bob en Bob (Paul Wilson en John C. McGinley) waren erg droog. Maar het allerleukste vond ik Stephen Root als Milton Waddams. Wat een bríljant personage met een aantal hilarische momenten en uitspraken. "I could set the building on fire."

4 ruime sterren. Eén van de leukste komedies die ik de laatste jaren heb gezien.

avatar van Sir Odolf III
Erg coole film! De dialogen zijn echt kurkdroog. Het gaafste vond ik het stuk waarin Peter Gibbons moet vertellen wat hij zoal op een dag doet. Heel erg herkenbaar...
Zonder meer 4 * waard!