Helden Wie Wir (1999)

Alternatieve titel: Heroes like Us

Duitsland

geregisseerd door Sebastian Peterson
met Daniel Borgwardt, Xenia Snagowski en Adrian Heidenreich

De politiek loopt als een rode draad door de gehele levensduur van de bescheiden Klaus Uhlzscht. Bij zijn geboorte rollen de tanks door Praag, zijn jeugd heeft hij doorgebracht in een huis pal tegenover het Ministerie van Staatsveiligheid en als jonge pionier belandt hij bij de Freie Deutsche Jugend (FDJ) en verschijnt hij samen met leider Egon Krenz op de titelpagina van een groot blad. De carrièrekeuze leidt de 18-jarige naar de gelederen van de Stasi. En zijn liefde van kindsbeen af is Yvonne, dochter van dissidenten. Uhltzschs bloeddonatie redt zelfs het leven van president Erich Honecker na een zware medische ingreep. De verlegen jongeman is uitgerust met een groot geschapen mannelijkheid welke alle gekende beelden overtreft en daardoor slaat Klaus de weg in naar de vrijheid van miljoenen mensen, daar op die legendarische avond van de 9de november 1989.

avatar van Purmerend
Had ie nou niet ff een broek aan kunnen doen.