Quartier Lointain (2010)

België / Luxemburg / Frankrijk / Duitsland
Drama / Fantasy

geregisseerd door Sam Garbarski
met Pascal Greggory, Jonathan Zaccaï en Alexandra Maria Lara

Thomas is vijftig jaar, getrouwd en huisvader. Wanneer hij na een zakenreis naar huis keert, vergist hij zich van trein en belandt hij in het dorpje waar hij z’n jeugd heeft doorgebracht. Voor het eerst in lange tijd komt hij er terug. Hij profiteert ervan om langs het graf van z’n moeder te lopen. Hij denkt aan haar, en aan z’n vader die veertig jaar geleden spoorloos is verdwenen. Overmand door emotie verliest Thomas op het graf het bewustzijn. Wanneer hij echter wakker wordt staat de naam van z’n moeder niet langer op het graf. Is dit een droom of is hij in de tijd teruggereisd? Aangezien hij ook z’n jeugdige verschijning terugheeft, kan hij niet anders dan terugkeren naar z’n ouderlijke huis, waar hij z’n ouders, z’n zusje en z’n hond terugvindt. Maar één ding is anders: zijn vader is er nog steeds, hij heeft hen nog niet achtergelaten. Misschien kan hij nu z’n verdwijning tegenhouden. Maar kan je het verleden wijzigen door het te herbeleven?

avatar van J. Clouseau
Klinkt veelbelovend! Een erg Van Dormael-achtige plot. Alleen weet ik zo al dat dit nooit de Vlaamse bioscopen zal halen.

avatar van Martin Van K
Het is een verfilming van de meesterlijke manga van Jirô Taniguchi.

avatar van Seamus
J. Clouseau schreef:

Nu woensdag in de betere Vlaamse bioscoop!

Film komt maar niet op gang en je kijkt hier ook niet echt met plezier na het klonk inderdaad veelbelovend maar was het helaas niet.

avatar van benthe
Mooie poster!

Raamvertelling. Verhaal binnen het raam, grootste gedeelte van de film, vond ik sterker dan begin en eind. Terwijl begin en eind van een film best heel belangrijk zijn volgens mij. Geen slechte film, maar film maakte weinig emotie in mij los.

avatar van wrist
Mooi film, leuk om te zien wat de hoofdpersoon gevormd heeft, en hoe hij dat in zijn "tweede jeugd" ter sprake brengt. Voor mij toch een verrassend einde en niet helemaal af. Ik had graag gezien wat moeders met de adviezen heeft gedaan...

avatar van borasi
Prachtig mooie film die door mijn enthousiasme waarschijnlijk nog een halve * moet zakken. Dit ligt nou echt precies in mijn straatje.

avatar van blurp194
Het gegeven is interessant, en de film werkt het ook heel zorgvuldig uit. Maar de belofte komt er niet echt uit, het wordt te weinig spannend, en het trage tempo maakt dat de film nogal saai aanvoelt. Wel mooi gefilmd, met veel aandacht voor detail, kosten noch moeite zijn gespaard om de jaren-50 mooi in beeld te brengen. En prima gespeeld, vooral door de jaren-50 acteurs.

avatar van SaNDuTjE
Best redelijke film met een sterk begin maar daarna wat op de automatische piloot gaat.

Inderdaad, een mooi verhaal dat je wellicht tot nadenken zet over wat je zelf zou doen. Damen met de dromerige muziek en mooie beelden dragen die bij tot een sfeer die de toon zet voor misschien iets magisch. Jammer genoeg wordt vervolgens snel duidelijk dat het verhaal nogal voorspelbaar en zonder echt sentiment is uitgewerkt. Waar sommige films een overschot aan hebben heeft deze te weinig, en dat terwijl er meer dan genoeg scènes zijn waar iets moois meegedaan had kunnen worden. Daarnaast wordt de mooie dromerige muziek wat te vaak gebruikt waardoor het in herhaling valt. De cast doet het goed met o.a. een overtuigende Léo Legrand als de jonge Thomas. Best een aardige film uit eindelijk maar niet zo krachtig als ik in het begin gehoopt had.

avatar van wendyvortex
Een heerlijke melancholische film.
Fenomeen is wel bekend: volwassene komt terug in zijn eigen lichaam als 14-jarige vlak voor een belangrijk keerpunt in zijn leven.
Hier gebeurt het echter allemaal zonder de geijkte humoristische Freaky Friday/Big-achtige toestanden.
Schitterende herweergave van een Frans dorp in 1967, allemaal heel overtuigend gespeeld en Thomas die achter de reden moet komen waarom zijn vader hun gezin verliet zonder ooit weer terug te keren.
En ook niet onbelangrijk de schitterende begeleidende soundtrack van Air en dat maakt het tevens een beetje vergelijkbaar met dat andere meesterwerkje: The Virgin Suicides.
Heerlijk gevoelig meesterwerk.

Prachtige film! 4,5

avatar van Nicolage Rico
J. Clouseau schreef:
Een erg Van Dormael-achtige plot.

Moest ik ook meteen aan denken.

avatar van Decec
Een goede Fantasyfilm...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Jonge acteur Jonathan Zaccaï speelt goed...
Mooi landschap...
Prachtig mooi HD kwaliteit...
Prima achtergrond geluid/muziek (Dolby Digital)...
Geen topper film, maar het is wel aanrader...

Prachtige film waarin een vijftiger terug belandt in zijn jeugd. Een vrij subtiele gedaanteverwisselings-film met een fijne nostalgische sfeer. Ook de hele aankleding van de film ziet er mooi uit, zowel het Franse dorpje als de tijdsperiode. Een mooi en soms ontroerend verhaal waarbij het hoofdpersonage de unieke kans krijgt om een aantal gebeurtenissen uit zijn jeugd beter te begrijpen en wellicht te veranderen.

avatar van Roel_
Dit was echt een melancholische druilerige zondagmiddag film. Heerlijk genoten van de nostalgische inslag...

avatar van Phantasm
Ik vond deze film wel wat traag, keek er met gemengde gevoelens naar, je moet hier van houden.

avatar van Awake78
Ontzettend mooie film. Moet wel bijvermeld worden dat de film flink wat van je inbeeldings- en inlevingsvermogen vergt. Ook hadden sommige scenes nog mooier en voller gemogen.

Beelden zijn fantastisch, deed me ergens ook wel aan Mr. Nobody denken. De hoge waardering krijgt de film echter van mij vanwege de bijna perfecte combinatie van beeld en geluid. Beide van een erg hoog niveau. Muzikaal is de film erg sterk.

Duurt niet te lang, al had er wellicht nog wel 10 minuten aan vervolg bijgekund.

Een verdiende 4,5*

avatar van missl
Mooie film, tenminst het uitgangspunt is mooi maar de daadwerkelijke uitvoering laat wat te wensen over, het is saai, moeilijk om doorheen te komen.

avatar van Friac
Ik wil niet zo ver gaan als missl, maar ben het wel met haar eens dat het uitgangspunt zeer mooi is, maar dat de uitwerking zelf niet helemaal geslaagd is. Net als Awake78 moest ik bij momenten spontaan denken aan Mr Nobody en vond ik de sterkte van de film zeker ook schuilen in de prachtige muziek van Air en enkele fraaie beelden (ik zou graag willen weten hoe dit dorpje heet: prachtlocatie).
De film had net dat tikje "excentrieker" en diepgravender moeten zijn om écht bij te blijven (en een hoge score in de wacht te slepen), nu blijft het een zeer aangename standaardfilm. Twijfelend tussen de 3* en de 3,5* hou ik het voorlopig op een stevige 3*.

avatar van Heester
Supermooie film, die eigenlijk nergens inzakt.

avatar van david bohm
Prachtige film. De beelden zijn fraai, het verhaal is mooi en het acteerwerk dik in orde.
Het tikje melancholische en dromerige van het geheel spreekt me aan. Mooie vrouwen ook en de sfeer van de zestiger jaren in Frankrijk wordt goed neergezet. Absoluut een aanrader.

Zeer genietbare film en beslist origineel.
"Moest ik kunnen alles herdoen en weten wat ik nu weet...".
Die jonge Léo Legrand zie ik nog wel in films verschijnen (een nieuwe Jean-Pierre Léaud ?). In ieder geval een uitstekende vertolking van de jongen die er alles aan doet om het onheil van weleer te verhinderen, in een film die in zijn fantasie wel een ernstige toon aanslaat, zekerlijk weemoedig overkomt, maar niet nalaat af en toe grappig te zijn. Het gegeven zou zich immers kunnen leiden naar dolfrtatserij maar dat is in het geheel niet het geval. Niet alles is perfect in de uitwerking, soms zich wat herhalende situaties, maar deze film die het bij korte scènes houdt, afgewisseld met natuurbeelden en begeleid met mooie muziek heeft mij, hoe dan ook, geboeid.

avatar van Leo1954
Prachtige film, uitstekend gespeeld, de moeder alleen al van Thomas, wat een schitterende rol was dat zeg van Alexandra Maria Lara. Ik raakte er diep van onder de indruk. Fijn melancholiek verhaal, in een sfeervol Frans stadje.

avatar van inquestos
Het verhaalt begint met een leuk gegeven, een man die terugvalt naar zijn jeugd in het Frankrijk van de jaren 60. In hoeverre is hij in staat om het verleden te veranderen, of is dit slechts een droom waar hij geen vat op heeft. Erg mooie en sfeervolle cinematografie, en personages worden ook door de juiste acteurs vertolkt. Helaas verliest de film wat aan vaart in het middendeel, en mist het wat kansen op wat meer diepgang. Daarentegen trapt Garbarski niet in de valkuil van de flauwe grappen waar dit genre zich vaak schuldig aanmaakt. Voor wie het begin niet heeft gemist sluit de film bevredigend af.

Een 3,5* en een herkijking waard

avatar van Diederik58
Een fluwelen film. Mooie sfeerbeelden uit eind jaren 60. Prachtig geacteerd. De ietwat gespannen relatie tussen de Thomas en zijn vader. Een vader waar hij van houdt, maar is het wederzijds? En de liefdevolle relatie tussen Thomas en zijn moeder.
De ontluikende liefde, maar die Thomas moet intomen, omdat hij een volwassene is in het lichaam van een 14 jarige.
Een aanrader.

avatar van Zeriel
Uitstekende verfilming van één van mijn favoriete strips.
Leuk dat Taniguchi ook een cameo heeft.
Mooi met muziek van Air.

avatar van depri83
Erg mooi, sluit me aan bij Diederik58.

Schitterende rol van Alexandra Maria Lara.
Kon er tijdens de film maar niet achter komen waar ik haar nou van kende, bleek dat te zijn van haar rol in 'Der Untergang, je verwacht het ook niet.

Leuke tijdreis fanatasie, die de centrale vraag (wat is er verder met de vader gebeurd?) onbeantwoord laat. Het prachtig gelegen rustieke dorpje én de vertolking van Alexandra Maria Lara als de moeder vormen de voornaamste pluspunten van deze nostalgische film. Geen topper, maar wel erg onderhoudend.

avatar van Boenga
'Fantasy' is m'n ding niet, en zal het nooit worden.
In dit geval vergeet ik het mantra-gedoe en kijk naast de idee die ook achter The Butterfly Effect (2004) zit. Ik zie Thomas senior in het begin flauw vallen en zie hem op het einde weer bij bewustzijn komen; wat mij betreft is al wat daar tussen zit gewoon zijn droom over het verleden.

Vanuit die optiek: meer dan degelijke film die een Frans dorpje dans les années soixante heel mooi in beeld brengt. De personages, de huizen en de auto's (mooie poster) omkaderen het verhaal dat traag voortkabbelt, maar doorlopend de nieuwsgierigheid naar boven haalt over wat er met z'n vader gaat gebeuren.

Het afscheid van z'n vader in het station, en Thomas die daarna de 'boodschap' aan z'n moeder overbrengt: twee heel sterke en pakkende scènes.

BBarbie schreef:
... die de centrale vraag (wat is er verder met de vader gebeurd?) onbeantwoord laat.

Ik denk niet dat het daar om gaat. Waarom ging hij weg, en vooral, kon Thomas hem nog tegenhouden, dat is (imo) de kern van het verhaal...

avatar van Valii
Fijn subtiel stukje Franse cinema. Laat de gebaande paden in dit sub-sub-sub-genre helemaal links liggen (dieu merci!). Voldoet verder op alle vlakken aan de kwaliteit om het verhaal thuis te kunnen brengen.