Quartier Lointain (2010)

België / Luxemburg / Frankrijk / Duitsland
Drama / Fantasy

geregisseerd door Sam Garbarski
met Pascal Greggory, Jonathan Zaccaï en Alexandra Maria Lara

Thomas is vijftig jaar, getrouwd en huisvader. Wanneer hij na een zakenreis naar huis keert, vergist hij zich van trein en belandt hij in het dorpje waar hij z’n jeugd heeft doorgebracht. Voor het eerst in lange tijd komt hij er terug. Hij profiteert ervan om langs het graf van z’n moeder te lopen. Hij denkt aan haar, en aan z’n vader die veertig jaar geleden spoorloos is verdwenen. Overmand door emotie verliest Thomas op het graf het bewustzijn. Wanneer hij echter wakker wordt staat de naam van z’n moeder niet langer op het graf. Is dit een droom of is hij in de tijd teruggereisd? Aangezien hij ook z’n jeugdige verschijning terugheeft, kan hij niet anders dan terugkeren naar z’n ouderlijke huis, waar hij z’n ouders, z’n zusje en z’n hond terugvindt. Maar één ding is anders: zijn vader is er nog steeds, hij heeft hen nog niet achtergelaten. Misschien kan hij nu z’n verdwijning tegenhouden. Maar kan je het verleden wijzigen door het te herbeleven?

avatar van Boenga
'Fantasy' is m'n ding niet, en zal het nooit worden.
In dit geval vergeet ik het mantra-gedoe en kijk naast de idee die ook achter The Butterfly Effect (2004) zit. Ik zie Thomas senior in het begin flauw vallen en zie hem op het einde weer bij bewustzijn komen; wat mij betreft is al wat daar tussen zit gewoon zijn droom over het verleden.

Vanuit die optiek: meer dan degelijke film die een Frans dorpje dans les années soixante heel mooi in beeld brengt. De personages, de huizen en de auto's (mooie poster) omkaderen het verhaal dat traag voortkabbelt, maar doorlopend de nieuwsgierigheid naar boven haalt over wat er met z'n vader gaat gebeuren.

Het afscheid van z'n vader in het station, en Thomas die daarna de 'boodschap' aan z'n moeder overbrengt: twee heel sterke en pakkende scènes.

BBarbie schreef:
... die de centrale vraag (wat is er verder met de vader gebeurd?) onbeantwoord laat.

Ik denk niet dat het daar om gaat. Waarom ging hij weg, en vooral, kon Thomas hem nog tegenhouden, dat is (imo) de kern van het verhaal...

avatar van Valii
Fijn subtiel stukje Franse cinema. Laat de gebaande paden in dit sub-sub-sub-genre helemaal links liggen (dieu merci!). Voldoet verder op alle vlakken aan de kwaliteit om het verhaal thuis te kunnen brengen.

Oké, als voor mij is deze film echt bagger. In de film valt een man in slaap in de trein, hij wordt te laat wakker en komt in zijn oude dorp aan. Hier valt hij bewusteloos neer (omdat hij rond een vlinder draait?‍♀️). Hij wordt wakker en is opeens 14. Zijn vader is weggelopen en dit wilt hij tegenhouden. Uiteindelijk lukt dit niet, maar weet hij wel waarom hij het heeft gedaan. Hij gaat terug naar huis en komt zijn moeder tegen. Ze is ongelukkig omdat haar man weg is. De man probeert haar te kalmeren en tips te geven. Uiteindelijk wordt hij wakker zonder veranderingen. En daarna lijkt dit allemaal een droom te zijn?. Dan lijkt het ook nog dat hij van zijn gezin in het heden wilt weglopen. Alleen zij de grapjes en de acteurs goed.

avatar van Filmkriebel
Als kind en puber heb je toekomstdromen. Als volwassene heb je alleen maar herinneringen en spijt aan keuzes die je wel of niet hebt gedaan in het verleden, en die aan je ziel blijven knagen. Op het ritme van nostalgie en melancholie zie je hoe een volwassene in zijn geboortedorp terechtkomt en er wakker wordt in het lichaam van zijn 14-jarige zelf. Hij probeert erachter te komen waarom zijn vader het gezin heeft verlaten zovele jaren terug. Ik wou bijna in één adem zeggen: dit doet me denken aan Japanse anime drama's en hop, zie ik in de aftiteling dat het een verfilming is van een populaire manga van Jiro Taniguchi. De film kent een dromerige sfeer en muziek met enkele ernstige reflecties over het Leven met een grote L. Quartier Lointain is geslaagd voor mij want het wist me aan te grijpen en aan te zetten tot filosoferen. De film is niet unaniem goed ontvangen geweest maar verdient zeker een kans of herkansing want de juiste snaar wordt wel degelijk geraakt.