Dirty Girl (2010)

Drama / Komedie

geregisseerd door Abe Sylvia
met Juno Temple, Milla Jovovich en William H. Macy

Danielle, de slet van de middelbare school, wordt naar speciaal onderwijs gestuurd na een aantal ongepaste opmerkingen tijdens de lessen over seksuele voorlichting. Daar ontmoet ze Clarke, een verlegen homofiele dikzak zonder vrienden. Ze moeten samen een schoolproject maken waarbij ze ongewilde en ongeschikte ouders worden voor een zak meel die 'Joan' genoemd wordt. Danielle is vastberaden om naar L.A. te gaan om haar echte vader te vinden, terwijl Clarke hopeloos probeert te ontsnappen aan zijn vader die hem naar de militaire academie wil sturen. Clarke steelt de auto van zijn vader en samen met Joan vertrekt de disfunctionele familie zonder geld naar Californië. Om aan geld te komen is Clarke gedwongen om zijn danstalent aan te spreken in een homo-stripclub om zo het prijzengeld in de wacht te spelen.

avatar van filmfanaat48
Drama voor in de usa, zeer leuken film met veel humor.

avatar van Naomi Watts
If it's a man's world, God wouldn't have made me.

Altijd een leuk gegeven dit soort coming of age films, vooral als de protagonist een buitenbeentje is. Ik had hier vooral wat mee door persoonlijke ervaring. De kracht daarvan ligt 'm in het personage van Temple- Danielle. Een type meisje die dezerdagen en vooral in de jaren 80 het label slet krijgt maar met een erg warme persoonlijkheid. Ook ik kan beamen dat deze combinatie zeer geloofwaardig is.

De 1987 setting is geweldig (de aankleding, de garderobe van Temple), al heeft het ook erg veel jaren 70 invloeden. De setting maakt de sfeer voor zo'n film al erg uniek. Temple is weer eens briljant en ook goed schrijfwerk met erg aangename humor. Maar het belangrijkste is dat de film enorm sympathiek is. Jammer dat Sylvia niet helemaal bij het originele verhaal die uit Sylvia's persoonlijke ervaring komt. Er worden iets te veel concessies naar het publiek gaan doen, was voor mij niet nodig geweest. Vooral de band tussen Danielle en Clarke is zeer effectief, wel cliche buitenbeentjes maar de wisselwerking tussen Danielle en Clarke is hartverwarmend, mede door de maatschappelijke labels die hun hebben gekregen en hoe ze troost vinden bij elkaar. Erg mooi.

Een welbekend gegeven, maar eindelijk met de juiste (rated R) uitwerking (en in een road movie concept). Een fijne cast met een erg mooie en zeer sterke Temple, een ook goede Dozier, fijne rollen van Jovovich en Macy, goed script, sfeervolle setting, hartverwarmende coming of age plot, sterke humor (de fast-paced delivery van Temple ) maar de grootste troef is toch wel dat Dirty Girl enorm oprecht en sympathiek is. Negatieve recensies zwaar onterecht en draag deze film een bijzonder warm hart toe. Beste tienerfilm sinds Ghost World.

avatar van jeroentjuhhhhh
Ziet er echt enorm goed uit, zeker iets waar ik wel wat mee kan. Vlot, gevat, gedurfd...

En de film lijkt me ook prima, dus snel een keer opzoeken!

Ik ging de film kijken terwijl ik er niet al te veel van verwachtte, maar Abe Sylvia heeft prima werk geleverd met deze film. Ik heb hem zelfs de dag erna nog een keer bekeken.

Goede film, leuk verhaal, goed acteerwerk, goede onderwerpen. Het verhaal zit goed in elkaar en je gaat echt met de personages meeleven.
De uitspraken van Danielle op bepaalde momenten zijn gewoonweg hilarisch.
Ik vond de toevoeging van de zak bloem, of zout (wat het ook was) als baby een hele originele toevoeging, wat het verhaal goed hielp.
De emoties die Juno Temple en Jeremy Dozier overbrengen, laten je echt meevoelen en het verhaal was ook heel aangrijpend.

Niet één minuut verveeld, superfilm. (Zelfs nu dat ik erover schrijf krijg ik weer zin om hem te kijken)

Het idee achter deze film is best aardig, de uitvoering echter tamelijk bedroevend. Juno Temple zit redelijk in haar rol, maar zij is dan ook de enige.
Heel matige film.

avatar van Leo1954
Grappige film, klein beetje onevenwichtig, maar viel me reuze mee. Leuk tussendoortje.

Een soort coming of age roadtrip als drama-komedie over acceptatie en jezelf vinden door naar jezelf te leren kijken: vlak, maar ook prettig, over de top, 'n klein beetje verdorven en sentimenteel. Hoewel hun karakterisering niet bijster sterk is, bestaat tussen Juno Temple (Danielle) en Jeremy Dozier (Clarke) chemie en acteren zij uitstekend. Aan het verhaal kleven de nodige haken en ogen (maar wie maalt daarom). De decors en aankleding van de jaren tachtig zijn prachtig maar hebben (per abuis?) teveel elementen uit de zeventiger jaren.

Titel en plaatje van de film doen je denken aan een wat simplistische romantische komedie maar niets is minder waar. "Dirty Girl"is meer een tragi komedie over 2 personages op die op zoek en tegelijkertijd op de vlucht zijn voor hun dagelijkse beslommeringen.
Leuke jaren 80 soundtrack maakt de film een plezier om naar te kijken.
Luchtig drama werkje.
Prima.

Prima film in een heelijke jaren '80 setting en een geweldige chemie tussen Juno Temple en Jeremy Dozier zorgen ervoor dat dit geen simpele rom/kom wordt maar meer een tragiekomedie van een behoorlijk niveau ook de rest van de cast mag er zijn de beide moeders gespeeld door Mary Steenburgen en Milla Jovovich en een kleine rol van William H. Macy als Ray de vriend van moeder Milla Jovovich .

avatar van erpunited
Goede film. Totaal niet wat ik had verwacht. Maar zeker een goede film. Goed verhaal. Goed geacteerd. Zeker een aanrader om een keer te kijken.

Laat me graag meeslepen in een film cq goed verhaal en dat is ook bij deze het geval, leuk goed in elkaar passend geheel met een huge feel good karakter, goed verhaal, leuke karakters en erg goed neergezet door acteurs en actrices, zelfs het zakje meel paste er goed bij, gaf geen echte meerwaarde maar gaf ondanks de overbodige aanwezigheid toch net dat vleugje subtiele humor mee wat de film zo leuk maakt evenals Macy, ook geen echte meerwaarde maar absoluut noodzakelijk om het geheel echt af te maken, ik vond het een juweeltje en geef ditmaal hoge punten, goed gedaan en breng meer van dit soort films uit

avatar van jstinissen
Waku schreef:
Leuke jaren 80 soundtrack maakt de film een plezier om naar te kijken.
Luchtig drama werkje.
Prima.

helemaal mee eens
precies wat ik wou zegge

avatar van Keane1983
gauke schreef:

Hier kan ik me beter bij aansluiten.

avatar van Movie-Addicted
Waardeloos, of gewoon niet mijn cup of tea.

*1.5

avatar van gitmoose
Best een emotionele film met een humoristisch begin. Ik vond het einde wel wat minder maarja, ga hem zeker nog een keer kijken !

avatar van Barry83
Bah nee veel te zoetsappig allemaal. Totaal niet mijn ding. Muziek en sfeer zijn wel oke. En omdat ik nu eenmaal op mooie vrouwen val, en Juno Temple mijn aandacht nog klein beetje kon vasthouden toch nog 1,5 *. Tja kan er niet meer van maken

avatar van Dynamics
Interessant onderwerp, de behandelde thema's vielen me erg mee. De uitwerking was echter zoals ik verwachtte: bijzonder clichématig. Genoeg grappige scenes echter, zeker geen verkeerde film overall. Maar nog een keer kijken? Nee.

avatar van blurp194
Een coming of age film maken zonder over cliches te struikelen valt niet mee. Toch komt deze film een heel eind op weg, en eindelijk eens een keer zonder dat alle schijnbaar haast verplichte onderdelen in de weg zitten, en ook zonder de al te krampachtige politieke correctheid. Op dat ene onderdeel na misschien.

Vooral leuk door Juno Temple. Niet dat de rest stinkt, maar ze stijgt er wel wat bovenuit. Jammer dat het naar het einde toe wat sentimenteel en tranentrekkerig wordt, daar had van mij wel een wat kwaadaardig knipoogje bij gemogen.

avatar van Pazmaster
Komisch drama over de slet van de school en een dikke homoseksuele jongen die ieder met hun eigen problemen kampen. Zij gaat op zoek naar haar echte vader en hij is op de vlucht voor zijn homofobe vader. Dit zorgt voor grappige en ontroerende momenten. Een leuk verhaal maar ook niet heel bijzonder. Soms ook een beetje voorspelbaar en met de nodige clichés, maar wel gewoon een leuke film. 3 dikke sterren

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Dirty Girl heeft op het het eerste gezicht een interessant plot, maar gaat jammer genoeg compleet de mist in door dat de personages te aangedikt waren en de makers er geen moeite voor deden om de al zo bekende clichés helemaal of deels te ontwijken.

Deze film is uit te zitten maar heeft dit vooral te danken aan het aardige acteer niveau. Een van de betere scenes was de gene dat Danielle haar echte vader ontmoet. Jammer dat niet de hele film van dit niveau kon zijn.

Niet super slecht en best kijk baar, maar zeker tegen het einde aan werden de clichés soms behoorlijk irritant en storend.

avatar van Elizannthe
Goede vermakelijke op z'n tijd komische film met en over tienerproblemen.
Ik vond het verhaal niet zo flauw als je misschien zou denken.

avatar van Hollywood007
Ik ben aangenaam verrast door deze grappige feel good komedie. Juno Temple en Jeremy Dozier brengen door hun prima samenspel de film naar een hoger niveau. Het is misschien allemaal een beetje cliché, maar dat kon me bij deze film echt niet schelen.
Voor mij eentje om nog eens terug te zien.

avatar van Noodless
Matige film waarbij vooral de cast in het oog springt. De twee hoofdrolspelers vullen elkaar goed aan en hun enthousiasme is een pluspunt. Ook de rest van de cast doet het vrij aardig.
Helaas kom mij het verhaal niet bekoren. Beetje saai uitgewerkt. Hier en daar wat dramatiek en komische scènes, maar daar blijf het dan ook bij. 5/10

avatar van Shinobi
"Nobody likes a dirty girl."

Met zo een titel schieten - vanzelfsprekend - de meest wilde dingen in me op, alleen blijkt de film verre van wild te zijn.

Qua verhaal lijkt het op het eerste gezicht niet echt bijzonder en kabbelt het maar wat voort met alle clichés van dien wat betreft een high school-/road movie. Hierbij wordt het helaas nergens al te grappig, ondanks een paar dik aangezette situaties. Wel helpt het dat de onderlinge chemie tussen Juno Temple en Jeremy Dozier goed overkomt.

'Dirty Girl' pakte me dan ook pas tegen het einde als de dramatiek eenmaal om de hoek komt kijken; de confrontatie is erg aangrijpend om te zien. Jammer dat het zo lang heeft geduurd om tot dit niveau te komen. Overigens kan de jaren '80 setting er zo voor door als de jaren '70, het is dat de soundtrack hier enig verschil in brengt.

Al met al matig, voor mij had dit gegeven denk ik beter uitgepakt als volbloed drama met een klein vleugje humor erin verwerkt.

Kleine 2,5 sterren.

BBarbie schreef:
Heel matige film.

Ik moet deze film destijds met de verkeerde muts op gekeken hebben, want hij is een stuk beter dan ik in mijn eerdere commentaar van 23 januari 2012 laat doorklinken. Ik heb mij tijdens deze herziening best vermaakt en mijn waardering dan ook verhoogd naar 3,0*.

Goeie film waarin een losbandige scholiere op zoek gaat naar haar vader die ze nog nooit gezien heeft. Een vermakelijke roadmovie die lekker weg kijkt. Leuke personages ingevuld door een leuke cast. De film oogt fris, ook al speelt het zich af in 1987.

avatar van mjk87
Vooral vanwege Juno Temple het kijken waard in een licht komische rol met twee scènes waarin ze echt emotie opwekt: aan het eind met dat liedje en die scène dat haar papa het andere kind optilt, iets dat zij nooit in haar leven heeft gehad.

Verder is het vooral vermakelijk, redelijk dik aangezet allemaal, maar net te dik om echt serieus te nemen (dat is bij komedie best belangrijk) en net te dun om echt helemaal over the top te gaan en op die manier grappig te zijn. Het kijkt dus wel makkelijk weg, maar blijft gezapig en spettert nooit. Wel een mooie kleurrijke aankleding met vooral Jovovich en een fantastisch kapsel. Het jaar geeft '87, mijn geboortejaar, maar het voelt toch verder weg (of helemaal buiten de tijd om). 3,0*.