Convoy (1978)

Actie / Drama

geregisseerd door Sam Peckinpah
met Kris Kristofferson, Ali MacGraw en Ernest Borgnine

Nadat een truckchauffeur, samen met een stel collega's, een corrupte politieagent in elkaar geslagen heeft en op de vlucht slaat, wordt hij door andere truckers gevolgd. Het wordt een protest-convoy tegen onder meer politiegeweld en hoge benzineprijzen, richting de Mexicaanse grens.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Aardige actiefilm met Kristoffersen die nergens boven de middelmaat uitsteekt.

Couch Potato
Moviemani@ schreef:
Puur jeugdsentiment. M'n vader was toen vrachtwagenchauffeur, daarom nog eens zo spannend.
4 sterren.

Ik ben een trucker, ik zag hem net liggen in Kruidvat, dus maar meegenomen. Ik heb hem trouwens lang geleden gezien en ga dat subietekes terug doen, zie!
Leuke film, voor zover ik het me herinner!

Couch Potato
Gisteren nogmaals bekeken en het blijft een leuke film.
Geloofwaardigheid : nul!
Entertainmentwaarde : zéér hoog!
Kortom : verstand een beetje op nul en genieten van de actie.

avatar van Scorpio11
Niet onaardig maar als je "Duel" hebt gezien valt deze vies tegen.

avatar van salland 1971
Scorpio11 schreef:
Niet onaardig maar als je "Duel" hebt gezien valt deze vies tegen.

je kunt deze films niet met elkaar vergelijken
duel is trouwens ook een hele aardige film

avatar van erik1677
damn zo worden ze weinig nog gemaakt, puur jeugdsentiment en nog steeds goed

avatar van akira124
als deze film een half uur korter had geduurd had ik hem een stuk beter gevonden. Te veel overbodige scenes.

Lang geleden gezien (als kind zijnde) en toen vond ik het een aardige film. Kwam vooral door al die vrachtwagens

shrink schreef:

hij komt niet voor niks uit 1978

leuke film trouwens

shrink schreef:

Helemaal mee eens!

avatar van Phantasm
Eind jaren 70 in de bioscoop gezien en nu op d.v.d. Hij blijft leuk.

Monkey68
Jaren 70er kan niet. Tijd van radiopiraten, 27mc en vrije jongens. Blijft leuk om te zien.

avatar van hannes64
Samen met "White Line Fever", de beste truckerfilms.

Ik was hier vroeger ook dol op, zag maar liefst 3 maal i de bios, en kon ook niet wachten totdat ie op video kwam.
Nu, als ik er weer naar kijk, krijg ik van die flashbacks.......vond trouwens de vechtpartij ( bijna in slowmotion, zoals ik van Peckinpah ben gewend ) in `t trucker-cafe zeer vermakelijk, nu ook nog.

Sommige scenes gaven me alsnog `t beetje kippenvel, wat ik vroeger veel meer had bij deze film.
Ik kocht zelfs nog de single van CW.McCall - Convoy, en draaide em helemaal grijs.
Had op m`n slaapkamer posters van vette vrachtwagens, van Macks to Peterbilts.....( heb ze nu nog ergens liggen, denk op zolder ).
Ja, nog steeds een leuke film, waar ik herinneringen aan heb.
Heeft echt niet veel om `t lijf qua verhaal, maar blijft toch een klein beetje nostalgie bij me te houden.
Ja, voor mij een blijvertje in de dvdkast.

avatar van Stephanovic
Zeer onderhoudende film die mijn verwachtingen eigenlijk slechts deels inlost. Laatste Peckinpah en ik hoopte gezien het plot op de meest verrassende film. In dat opzicht is hij nog best geslaagd, maar uiteindelijk schort er toch te veel aan.

Vooral het eerste half uur is van hoog niveau. Het is jammer dat het absolute hoogtepunt aan het begin van de film zit, wel mooi dat de film na dit moment eigenlijk geen moment meer het tempo verlaagt. Zowel als roadmovie als wel als comedy slaagt de film hierdoor redelijk.

Er was bij mij echter ook irritatie, een heel belangrijk punt. Want ik vraag me toch af waarom ze MacGraw erbij halen als ze zo'n overbodige rol heeft. Haar moet je toch niet zo'n kleurloze rol laten spelen. In The Getaway kreeg ze de mogelijkheid te schitteren, hier wordt ze ongekend voor schut gezet. Ander groot gebrek vond ik de onduidelijkheid voor de reden van het protest. Hier in het plot is het beschreven, maar in de film zelf kreeg ik dat dus echt niet mee.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Handelsmerkende slowmo's.

Peckinpah's slechtste film moet haast wel Convoy zijn. Deze kapot gesneden actiefilm, omtrent een stel vrijbuitende truckers op de vlucht voor de corrupte agent Borgnine, is allesbehalve vermakelijk. De manier waarop de talloze en weinig boeiende scenes aan elkaar geregen zijn, is soms zo slecht dat je het moet zien om het te geloven. Je zou er bijna om kunnen lachen. Maar dan wel als een aan kiespijn lijdende boer.

De doorgaans vermakelijke stoere mannenfilmpjes regisserende Peckinpah gaat behoorlijk de mist in met dit belachelijk uitgevoerde en matig geacteerde onding. Zijn handelsmerkende slowmo's wekken bij dit cinematografische gedrochtje vooral hilariteit op. Ze brengen namelijk nog duidelijker in beeld hoe mis de beroemde regisseur de plank hier slaat. Pijnlijk mis.

Matig.

avatar van Uzza_Sparta
Zinema schreef:
....Peckinpah's slechtste film......

mee eens

ik vermoed dat Peckinpah wat mee wilde pikken van die Smokey & The Bandit films met Burt Reynolds die ook slecht waren maar toen wel erg populair waren de bioscoop?
Wie weet, maar misschien moest Peckinpah een commerciele film maken voor zijn studio?

Gisteren toevalig deze weer tegengekomen op Duitse televisie.

Vaak gezien als kind vroeger omdat mijn vader vrachtwagenchauffeur was maar nu 15 á 20 jaar later na herziening moet ik toch zeggen dat sommige dingen beter zijn als herinnering.

Vond het destijds allemaal zeer indrukwekkend maar tussen een leuk begin en een aardig eind kakt de film enorm in met alleen maar aansluitende truckers en personferenties zonder dat er wat verkondigd word, en meer onzin

Wel tof dat Kristoffersen toch nog bleek te leven aan het einde, dat was me niet bijgebleven.

Redelijk vermakelijke film, met aardige achterliggende (maar weinig subtiele) boodschap. Toch is het een van de mindere Peckinpah's. Weinig echt memorabele momenten en je merkt dat de pit er een beetje uit is geraakt hier. Dikke 3 sterren.

avatar van Betamax
Héél vroeher gezien in de bioscoop (dus in '78) .
Nu viel hij iets tegen maar blijft de moeite om te zien.

avatar van MovieMind
Als klein moviemindje helemaal grijs gedraaid....puur jeugdsentiment.

avatar van GGG
GGG
Blijft een vette film! Toen en nu... Vooral ook die song "Convoy" erbij...nostalgie...;)

avatar van Boneka
Dit is gewoon een leuke actie/humorfilm! Vooral het eerste uur is gewoon leuk. Met een mix van the Dukes of Hazard en leuk gooi en smijtwerk vooral in het begin kijkt ie gewoon lekker. Moet wel zeggen dat ik het eerste uur beter vond dan het tweede. De Wild Bunch elementen zijn hier weer duidelijk aanwezig. Leuke opmerking op het eind. Heb je wel eens een Duck gezien die niet kon zwemmen (LOL). Okay het plot is eenvoudig en rechtlijnig maar zonder te hoeven nadenken is dit gewoon een lekkere film met lekkere muziek en een prima blu ray versie!

avatar van W.V.
Eind jaren 70 deze film voor het eerst in de bioscoop gezien, moet je voorstellen dat de helft van het balkon gevuld was met truckers, krijg je gelijk een heel andere filmbeleving. Wat me toen vooral bij bleef was de muziek, ik vind de titelsong nog steeds een van de beste die is gemaakt. Peckinpah heeft gewoon een wild west verhaal getransfereerd naar de moderne tijd, de rollen zijn 1 dimensionaal, gelukkig want anders raak je in de war, zo krijg je antipathie tegen alle uniformdragende personen in de film en helemaal tegen driedelige kostuums, met gladde scheidingen in het haar en brillen die vreemd aan doen. De sympathie gaat helemaal naar de truckers en aanhangers zoals eleven long-haired Friends a' Jesus In a chartreuse micra-bus,I don't read nothin' in scripture that says thou shall not put the pedal to the metal, geweldige quote. Wat Mcgraw deed in de film, de eerste scene met haar maakte dat wel duidelijk, want dat is eigenlijk de enige bijdrage van haar aan de film. Het is waarschijnlijk helemaal niet de bedoeling geweest, maar Rubberduck zet haar later nog een keer flink op haar nummer But they are all following you, waarop de duck antwoord, No they aint, i'm just in front of them.
Kristofferson zet een accpetabele rol neer maar moet het afleggen tegen zwaargewicht Borgnine die een maniakale sheriff neerzet. Maar de film kent ook enkele uitstekende bijrollen, zoals Madge Sinclair als Widow Woman met die heerlijke zin This piece of white shit! I knew I should've bought myself a black truck! en door Burt Young, het zure gezicht van deze acteur maakt hem geknipt voor dit soort rollen.
Convoy, geen diepgravende film, maar simpel vermaak van een hoog niveau, geen meesterwerk, maar de film krijgt van mij wel 4 sterren

avatar van Quentin
Niet bepaald zonder gebreken (op zijn zachtst gezegd), maar wat een lekkere film! Perfecte Americana sfeer rond een groep vrijbuiters met ronkende dieselmotoren en doortrapte agenten. Peckinpah probeert ook nog wat sociale thema's aan te snijden, maar was te dronken of bedwelmd om er iets coherents van te maken. Dat deert verder ook niet, zeker aangezien Ali MacGraws verschijning zo veel goed maakt.

Matige film over een aantal vrachtwagenchauffeurs op de vlucht voor de politie na een bargevecht. Het verhaal en de personages hebben niet veel om het lijf en de film is redelijk langdradig. De film heeft wel de juiste sfeer, voornamelijk door de mooie opnames van het landschap van New Mexico en de soundtrack. Verder nog wel prima, ouderwets stuntwerk. Net geen 3.0 sterren.

avatar van Filmkriebel
Ben het eens met degenen die zeggen dat dit een matige Peckinpah is, zelfs met een redelijk B-film gehalte. Convoy is een soort Smokey and the Bandit met truckers, maar dan zonder humor, met een zwak verhaal en een Ernest Borgnine als sheriff die niet goed overkomt. Stoere road movies kunnen me meestal wel bekoren... maar in de tweede helft sputtert het allemaal wat met de journalist en de lokale politici die er bij betrokken worden. Toch nog geen regelrechte ramp door de oldskool stunts.