Convoy (1978)

Actie / Drama

geregisseerd door Sam Peckinpah
met Kris Kristofferson, Ali MacGraw en Ernest Borgnine

Nadat een truckchauffeur, samen met een stel collega's, een corrupte politieagent in elkaar geslagen heeft en op de vlucht slaat, wordt hij door andere truckers gevolgd. Het wordt een protest-convoy tegen onder meer politiegeweld en hoge benzineprijzen, richting de Mexicaanse grens.

Piss on you and on your law...

Geweldige film.

neo (crew)
Wat vind je dan zo waanzinnig goed aan deze film?
Laat me raden jos2, zeker de beste film in het genre?

Wat is het genre?

Vond het ook een heerlijke film, trouwens.

Is imho een roadmovie.

wat vindt je dan zo waanzinnig goed aan deze film?

Geweldig hoe Peckinpah zijn libertijnse ideeen zelfs in zo'n actieffilm als deze kan stoppen.

avatar van Captain Pervert
Stoere kijkbare film, beetje in de "Smokey and the Bandit" stijl maar dan minder flauw.

avatar van Captain Pervert
Na jaren weer eens gekeken, en deze film slaat werkelijk waar nergens op. Ten eerste, er is geen reden om ueberhaupt dat konvooi te vormen. Daarmee samenhangend: iedere trucker heeft een vrachtje, dat moet toch ergens heen? Ineens besluiten ze om naar Mexico te gaan, en de lading dan? Neem nou die varkens van Love Machine (Burt Young), daarmee rijdt hij mooi een heel sheriffkantoor plat. Nee, lekker diervriendelijk. En moeten die beesten niet eten enzo?
[/quote]
Verder zijn de badguys niet echt bad (kom nou, het is Ernest Borgnine!). En die gouverneur wil de truckers helpen bij hun "cause" maar nooit wordt duidelijk wat dat precies is. Ik vraag me af waar degene die de samenvatting hier op MovieMeter heeft geschreven die informatie vandaan haalde. Het lijkt wel of de hele film zich in een parallelle dimensie afspeelt ofzo. Een zeer vage zooi.

In mijn herinnering is hij 3 sterren, maar ik geef er nu 2 voor.

avatar van Bananas
Pervert, spoilers zijn een must als je op de inhoud in gaat. Ik ben het voor een groot deel wel met je eens maar toen ik hem als kleine jongen voor het eerst op TV zag, was ik onder de indruk van het geweld en de stoerdoenerij. Hoort thuis in een lange lijn van ongeloofwaardige maar amusante actiefilms uit die tijd.

FisherKing
Destijds erg stoere film, in mijn beleving, maar ik zal die bedoelingen van Peckinpah toen niet herkend hebben.
Rijp voor herziening. !

deze film is meer dan alleen vermaak. Duidelijk dat peckinpah iets wil met zijn libertijnse opvattingen.

avatar van De GeuS
Niet echt mijn film. Een beetje een flauwe, oninteressante road-movie; 2*....

avatar van SmuttWars
sentiment. *** maybe na herzien ** of **** ofzo.

avatar van as
as
Wouter schreef:

Jammer dat de studio met zijn cut-up de film de nek heeft omgedraaid.

Vertel

avatar van as
as
Peckinpah is doorgedraaid op de set. De studio heeft hem ontslagen. Het was aan kristoffersen te danken dat zijn ontslag ongedaan werd gemaakt maar het koste Peckinpah wel zijn final cut. De studio had gewoon geen vertrouwen meer in de man.

avatar van aSMoDeuS
Erg vermakelijk.
Leuk einde ook.

Puur jeugdsentiment. M'n vader was toen vrachtwagenchauffeur, daarom nog eens zo spannend.
4 sterren.

Stoere mannenfilm.
Imposante trucksachtervolgingen.

Mager verhaal.

avatar van streeter
verbazend sterk voor een cash-in film gebaseerd op een novelty-song. ook was het leuk om wat over de CB radio kultuur van die tijd te leren. het was alleen jammer dat de humor in de film ongeveer op het niveau van een Dukes of Hazzard aflevering zat.
Ik was ook verbaasd dat het liedje 'Convoy' niet 20 keer gespeeld werd (alleen in de aftiteling, en kleine fragmenten ervan een paar keer gedurende de film)

dit vindt ik nu echt een superfilm..

geweldig, al die truckers onder elkaar..
zeer vermakelijke film

echt een goeie roadmovie

De beste film oooooooooooit ik heb die al zeker 200 keer gezien ijn mijn leven.

avatar van thunderball
Wouter schreef:

Denk het niet! Wat ik er van begrepen heb is dat hij maar bar weinig zelf echt aan de film heeft gedaan en dat medewerkers hem af hebben gemaakt. Zeker wat eindmontage betreft.

Wanneer je deze vergelijkt met bv The Wild Bunch en The Getaway, vind ik dat een wereld van verschil in qualiteit!

Ik zag deze film voor het eerst in mijn tienertijd op de Belgische TV op een vrijdagavond (daar kwam nog al eens een goede film op, itt de Nederlandse TV) en vond hem toen al niet veel aan. Inderdaad Smokey and the Bandit niveau, net zo ongeloofwaardig, maar dan stukken saaier.

1,5 ster

avatar van Quentin
22 maart een heruitgave op DVD van Universal/Canal +

Tja ... follow the leader, in een rijtje rijden omdat we in een rijtje rijden en meer van dat omdat we een groep zijn zijn we wat ook al weten we niets te vertellen. En als uiting van elke emotie hangen we maar weer aan de luchthoorn.

Natuurlijk is zo'n truck imponerend groot maar dat wil niet zeggen dat alles wat ermee te maken heeft extra waarde krijgt.

Het doet misschien wat denken aan Vanishing Point.

Chips, bier en onderweg zijn thuis op de bank.

Inhoud: 1.0
Enterterainment: 3.5

het is echt een goeie film heb hem al vaak gezien.

avatar van Carl
1978 - en noch altijd een aansprekende film. Pluimpje voor Peckinpah.
een 4

Kris Kristofferson is trouwens nog steeds aktief in showbizz.
Maar nu als zanger. Troubadourliedjes.

avatar van thunderball
Carl schreef:
1978 - en noch altijd een aansprekende film. Pluimpje voor Peckinpah.
een 4

Kris Kristofferson is trouwens nog steeds aktief in showbizz.
Maar nu als zanger. Troubadourliedjes.

Is het niet andersom?
Hij is eigenlijk zanger en doet af en toe een film (oa Blade, Planet of the apes, Pat Garret and Billy the Kid, The way we were etc).

avatar van salland 1971
deze film heb ik al tig keer gezien hij blijft mooi,altijd mooi tegen de maatschapij aan te schoppen.