Mommie Dearest (1981)

Drama / Biografie

geregisseerd door Frank Perry
met Faye Dunaway, Diana Scarwid en Mara Mobel

Gedeeltelijk biografisch verhaal over de succesvolle actrice Joan Crawford (Dunaway) en de moeizame relatie met haar dochter. De dochter is het slachtoffer van moeders frustraties en moet leven met haar alcoholisme en tyrannieke gedrag. Toch doet de dochter haar uiterste best om aandacht van haar moeder te krijgen.

Wat was Joan Crawford in het echt een BITCH!!

avatar van Tara
ja inderdaad, ik kan me deze film nog wel herinneren. Het is niet echt normaal als je je dochter erbij laat lopen als een popje en haar afranseld met een kleerhanger!

avatar van xenne
stinissen schreef:
Wat was Joan Crawford in het echt een BITCH!!

er van uitgaande dat alles wat we in deze film te zien krijgen waar is tenminste ... het enige dat we tot op heden zeker weten is dat dochter Christina Crawford (auteur vd biografie waarop deze film zich basseerde) niet in haar testament stond

anyway, film zelf is geen hoogvlieger, matig (over the top) acteerwerk ; maar ergens blijft een toch een unieke prent ... een Hollywood ster wordt niet dagelijks de grond ingeboord door haar (geadopteerde) dochter

Faye Dunaway is werelds in deze film vooral de scene met de klerenhangers, gewoon freaky eng die scene.

avatar van Legan
Een aardige film maar verder niets bijzonders.

Waar ik had verwacht meer 'inzicht' te krijgen in iemands leven, laat de film slechts kleine stukjes daarvan zien. Alles draait om Faye Dunaway en dat zullen we weten ook. Erg zwaar en slecht overgeacteerd. Ook de rest doet daaraan mee, maar zij spant de kroon.

Verder kwam het op mij over als een matige ongeïnspireerde tvfilm. Dit houdt dus in matige muziek, weinig diepgang, slappe dialogen, etc...

2,5* is meer dan genoeg

avatar van Querelle
Ik vond Faye Dunaway het nog best aardig doen. Ze lijkt ook veel op de wat oudere Joan Crawford. Beide rollen van de dochter vond ik ook best goed.
Het enige en dramatische minpunt is het scenario dat een te fragmentarisch beeld geeft van de relatie tussen Crawford en haar dochter, zonder tot een kern te komen.
Erg jammer, want er had zeker wat ingezeten.
Het accent op een korte periode leggen, i.p.v. de volle 30 jaar in een film proberen te stoppen, heeft meestal meer resultaat. Het mankement van menig biografie.

Dick2008
xenne schreef:

Als mensen dood zijn, begint het ....ze worden of de hemel in geprezen of ...... Niet dagelijks maar toch. Zo werd Bing Crosby ook al de grond ingeboord door een van zijn kinderen en zo zullen er wel meer zijn.

Interessante film om een keer gezien te hebben.

Interessante biografie over Joan Crawford als moeder en niet als legendarische Hollywoodster. Of Joan Crawford in werkelijkheid zo'n kreng was voor haar kinderen, daarover zijn de meningen verdeeld. Maar de meesten, die haar kenden, kunnen zich wel vinden in de boek van adoptiedochter Christina Crawford. En "waar rook is, is vuur", toch! Bovendien is bekend dat Crawford een nogal turbulent leven geleid heeft, zeker als teenager toen zij naar verluidt misbruikt is door, dan wel een seksuele relatie had met haar stiefvader. Ook heeft zij een tijdje als prostitutée de kost verdiend.
Van de filmster Joan Crawford ben ik nooit onder de indruk gekomen. Ook niet van haar met een Oscar beloonde rol in Mildred Pierce.
In deze biografie wordt zij trouwens knap neergezet door Faye Dunaway, maar Mara Hobel (haar naam staat verkeerd gespeld in bovenstaande synopsis) en Diana Scarwid als Crawford's kinderen zijn in deze film toch een beetje "to good to be true"

avatar van alexspyforever
Nu ik vond de film niet zo geweldig, maar ik ben toch geboeid blijven kijken tot het einde. Ik kan geen oordeel vellen over hoe waarheidsgetrouw deze film is over het leven van de echte Joan Crawford. Het boek heb ik nooit gelezen en ik ben ook niet van plan om dat te doen. Ik heb geen films gezien waarin Joan Crawford heeft geacteerd al staat "What ever happened to baby Jane" nog op mijn "to watch" lijstje. Maar die film wil ik vooral zien omwille van Bette Davis die ik geweldig vond in "The Nanny" en "Hush hush sweet Charlotte". De bedoeling van de film was wellicht dat we maar weinig sympathie zouden opbrengen voor het karakter van Joan Crawford en ik denk dat deze daar wel in is geslaagd. Ik was aan het supporteren voor haar dochter all the way hoewel ze het soms niet naliet om haar moeder uit te dagen. Haar moeder reageerde ook zelf als een klein kind en slecht verliezer en kon ook geen grapjes verdragen. Dat soort mensen verdienen van mij ook niet beter dan een goede trap tegen hun *** Wat me wel stoorde was dat de film soms zo een grote sprongen in de tijd maakte. Al bij al was het de moeite om te zien.

avatar van D-ark
Kitscherig cult drama gebaseerd op het tell-all boek van Christina Crawford. Alles is het er zo erg over dat het heel de speelduur tegen een ongewilde komedie uitzit. Faye Dunaway's over de top rol past eigenlijk nog het beste bij de film die vooral op drama gebied heeft te kampen met een nogal langdradige verhaal en een vreselijk middelmatige support act. De design is prachtig maar vooral na het nog saaie eerste kwartier word het de campy cult-klassieker waar de film bekend voor staat. Diana Scarwid is hierin ook het perfecte tegengewicht met haar ingetogen rol tegen Dunaway's (geweldig) geschreeuw en drama. Zelfs nu ik hem zie voor de 4de keer verveeld de film geen moment.

Zoek vooral ook de Amerikaanse dvd op met een erg interessante onderhoudend commentary track van cult-komedie held John Waters.

Goeie film over Hollywoodster Joan Crawford die een meisje adopteert. Gebaseerd op het boek geschreven door de dochter. De scenes tussen moeder en dochter zijn wel goed, maar omdat het verhaal bijna vier decennia beslaat is het wat fragmentarisch. Faye Dunaway zet haar rol behoorlijk dik aan (maar de rol vraagt hier wellicht ook om). Mooi aangekleed verder en een uitstekend eindshot.