Hanna (2011)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Duitsland
Avontuur / Thriller

geregisseerd door Joe Wright
met Saoirse Ronan, Cate Blanchett en Eric Bana

De 16-jarige Hanna (Saoirse Ronan) is een unieke tiener. Ze heeft de kracht, de hersens en het uithoudingsvermogen van een soldaat. Dat heeft ze van haar vader (Eric Bana), een voormalig CIA-agent, die haar in Finland opgevoed en getraind heeft als perfecte huurmoordenaar. Als ze door haar vader er op uit gestuurd wordt voor een missie door heel Europa, vindt er een scherpe verandering in haar jonge bestaan plaats. Wanneer ze achterna gezeten wordt door de agenten van een meedogenloze spion (Cate Blanchett) en haar ultieme doelwit nadert, wordt Hanna geconfronteerd met een aantal openbaringen die haar doen twijfelen over haar bestaan en menselijkheid.

avatar van Left4Dead
Tja........... de film geeft aardige momenten weg, maar daar staan ook weer de slechten momenten lijnrecht tegenover. Niet alles binnen Hanna's roadtrip is even interessant te noemen, dat zijn dan ook momenten die je graag wilt doorspoelen. Best een aardig cast die het verhaal aardig belichaming geeft, toch laat het script het wat afweten.

Voor het eerst is Joe Wright de uitdaging aangegaan om een actiefilm te maken, tijdens de actiemomenten valt daar weinig beklag over in te dienen, dat zit echt wel snor. Maar de momenten waarop Hanna vreemde gasten ontmoet, verzandt het verhaal. Die momenten halen het tempo uit de film, menig moment dat die je concentratie voor de film weg laat slippen.

De film is te delen in ruwweg drie delen, een zeer sterk begin gevolgd door een erg matig middendeel, om weer goed te gaan eindigen. Vond de gekke Duitsers, die overduidelijk in de jaren 80 zijn blijven steken, nog enigszins grappig,. Zeg maar de tijd waarin electro-pop en bauhaus sterke invloeden hadden.

Het verhaal is dun, dat kun je echt merken tijdens het middenstuk. Dat lijkt meer als opvulling te dienen dan als ruggengraat voor het verhaal ingezet te zijn. De actie is wel oké, de soundtrack vond ik te pruimen en de cast doet het goed. Ook de regisseur heeft mooi camerawerk te bieden, soms met kleine glimlach erbij. De rollen en het script slingert echter wel ergens tussen serieus en onserieus, dat doet de focus voor het verhaal geen goed moet ik eerlijk zeggen. Steeds vraag je jezelf af of Wright nu wil met het script, vaag op sommige momenten voor mij. Een paar prima locaties heeft hij uitgezocht, qua kleuren is het best aantrekkelijk te noemen.

Ja en dan de beoordeling, dit was mijn tweede kijkbeurt. De eerste kijkbeurt ontving een matig zesje van mij, ook dit keer kom ik niet verder. Teveel schommelingen in focus, een actiefilm maken is voor Wright nog iets waar hij van mij op studeren mag om de kneepjes te leren. Op momenten zit hij goed met zijn actie maar er ook faliekant naast. Wederom 3** dus, een 6,5/10

avatar van TornadoEF5
Toch wel een typisch voorbeeld van een style-over-substance film. Een van de stijlvolste films die ik lange tijd heb gezien, en vooral door de zeer goede muziekkeuze (waarom kiezen niet meer films voor een soortgelijke score) die zelfs een beetje deed denken aan Lola Rennt. De camerabewegingen waren ook zeer goed, en deden een beetje denken aan Mr. Robot die ook over een eigenzinnige cinematografie beschikte. Deze elementen zorgen ervoor dat de film in ieder geval op dat vlak de rest bovenuitstijgt, en met nog geen klein beetje ook in dit genre, waar de inspiratie het vaak laat afweten. Dat was verrassend omdat ik niet wist of niet door had dat deze film daarover beschikte, en het altijd als een ietwat tweederangsthrillertje beschouwde die ik nog niet gezien had.

Helaas blijft het jammer wanneer je het idee krijgt dat de inhoud het toch niet doet voor je. De verpakking is mooi, maar de inhoud is vrij tot zeer zwak met een Cate Blanchett die eigenlijk doet denken aan haar wanprestatie uit Indiana Jones and the KIngdom of the Crystal Skull, alleen hier dan in de rol van een Duitse, terwijl daar in de rol van een Russische. Ik heb wel vaker het idee wanneer Amerikaanse acteurs en actrices een andere etnische rol innemen, het niet werkt, en biJ Blanchett werkt het zeker niet omdat ze er vaak niet alleen in overacteert met accenten die niet werken, maar er vaak ook niet uitziet. Dit zijn ook echt geen rollen die geschikt zijn voor haar. En verder heb ik ook wel het gevoel dat de makers ook niet altijd zeer goed weten waar ze naartoe willen. Een spanningsboog is eigenlijk vaak nauwelijks aanwezig, misschien daarom dat deze film op Moviemeter de genre-aanduiding avontuur krijgt. Ik heb sowieso al het gevoel dat Hanna veel richtingen in probeert te gaan, maar nooit een duidelijke richting kiest. Je kan het als een actie, drama, thriller of avontuur beschouwen, maar uiteindelijk past geen enkele genre bij deze film, omdat de film nooit een duidelijke richting kiest. Het ontbreekt aan een duidelijk plan.

avatar van nathaniel177
Vermakelijk. Heb het gevoel dat er dingen missen in de film. Kon inderdaad een beter einde hebben.

avatar van JanLo
Snaaf schreef:
Zoals gezegd eigenlijk allemaal al hierboven gezegd:

Goed geacteerd. Koele characters. Leuk verhaal. Prima gevoel voor humor. Fantastische soundtrack. Nog betere geluidsmix. Top visuals (Choreografie).

De volle vijf!!

Hoe kan dit in godsnaam nog op 3,14* staan?
Ik begrijp ook niet dat dit op 3.14 kan staan, maar inmiddels staat het op 3.10, en daar kan gerust nog een punt af!!!!!!!!

Matig.

avatar van Night owl
Op het eerste gezicht een leuke film. Goede afwisselende sfeer. Goede acteurs.
Je moet er alleen niet teveel bij nadenken, want dan ga je je storen aan onlogische en soms ronduit slechte details en wendingen. Heel jammer want deze film had zoveel beter kunnen zijn. Maar er blijven veel vraagtekens achter.

Geniet vooral van de sfeer, camerawerk, muziek en avontuur... meer eigenlijk niet.

(Eerste afknapper was voor mij het ontsnappen uit de woestijn... een auto van onder beetpakken om te liften terwijl hij snel rijdt??? ..en dan lekker met je blote voeten over kokend heet woestijnzand lopen )

avatar van Elchapo
Leuke film,een soort tieneravonturen film........niet hoogstaand maar vermakelijk....3.5 stars.

Niet best.

avatar van des1
Gelukkig hoeft de talentvolle Saoirse dit soort stupide films niet meer te doen.

avatar van Velazques
Slecht gefilmd, veel te rommelig en slechte muziek. Geen aanrader

avatar van ILDIB
Wisselvallig. Intrigerende momenten en boeiende shots afgewisseld met nutteloos gedoe. De acties in t laatste half uur slaan gewoon nergens op. Wat willen de karakters nu eigenlijk bereiken ook?

avatar van Don Homer
De film focust zich duidelijk in over the top cinematografie waar ik erg van heb genoten. Sterk camerawerk (niet altijd nodig, maar vermakelijk), mooie editing en een lekker actiemuziekje eronder. Mooie overgang was de eerste keer dat Hanna Westerse muziek hoorde, de prachtige Peer Gynt suite van Grieg (het duistere: "in de hal van de bergkoning") die toepasselijk wordt omdat het gevaar dreigt. Acteerwerk was prima, Hanna blonk uit en de Duits pratende sadistische weirdo was soms wel grappig.

Aan het script werd echter duidelijk minder aandacht besteed, hoewel het goed begon kwamen er steeds meer onrealistische momenten in voor. Wat de film nu wil vertellen weet ik ook niet. Toch waren deze minpunten niet zwaar genoeg om de beoordeling de diepte in te drukken .

De film heeft aardige momenten, maar bij mij blijft teleurstelling heersen. Het verhaal wordt ook afgeraffeld. Het moment dat ze vanuit de put aan de onderkant van een rijdende auto vastpakt heb ik maar even voor lief gelaten.

zeer goede actie thriller erg goed gespeeld door het meisje. Hanna is erg
slim ze weet haar mannetje wel te staan ook als is ze maar 16 jaar ze werd getraind door haar vader die een cia agent is geweest nu stuurt hij haar op een missie Hanna komt in een wereld terecht die ze niet kent en voor haar vol wonderen is maar deze is niet zonder gevaar ze word meegenomen en ergens ondergebracht door een vrouw een spion die haar wil gebruiken voor haar spel. maar Hanna is erg slim en speelt het spel mee en door dat kan ze dan toch ontsnappen uit haar gevangenis. onderweg komt ze een paar mensen tegen die haar soms helpen ondertussen is de vrouwelijke spionnen ook niet stil gezeten en maakt ze jacht op haar samen met enkele die ze meegenomen heeft. spanning van het begin tot het einde