Sling Blade (1996)

135 minuten / 148 minuten (director's cut)

geregisseerd door Billy Bob Thornton
met Billy Bob Thornton, Lucas Black en J.T. Walsh

Karl Childers, inmiddels een volwassen man, wordt ontslagen uit een psychiatrisch ziekenhuis waarin hij vanaf zijn twaalfde heeft gezeten na de moord op zijn moeder en haar vriend. Hij keert terug naar het dorp waarin hij opgegroeid is, en vindt ondanks zijn verstandelijke handicap een baantje bij een reparatieshop. Karl raakt bevriend met de jonge Frank.

avatar van TheRisingSun
Ben het met je eens gemaster. Aardige,maar ook wel trage film,wat op zich geen nadeel hoeft te zijn,maar ik vond dat hier wel het geval. Geen groot nadeel,want de film zelf vond ik wél boeiend genoeg,het had alleen ietsje sneller gekunt! Daarbij waren de acteerprestaties van een zeer behoorlijk niveau,waar de rol van Thornton er toch wel boven uit stak.

3,5 ster

avatar van Da Jando
Aandoenlijk filmpje. Geweldig personage, die Karl. Hele sterke opening, en dan kabbelt de film lekker voort. Erg vermakelijk allemaal, traag misschien, maar niet saai. Puntjes van kritiek: die kerel, vriend van moeder van Frank, vond ik nogal een wat aangedikte evil guy. Ik vreesde nog even dat het een hoop sentimenteel gezijk werd waar hij zijn vrouw, Frank en karl zou slaan in RTL4 style, maar dat was gelukkig niet zo. De film deed me qua sfeer ook wat aan Whats eating Gilbert Grape denken, maar verder niet echt te vergelijken. Fijne film, die gedragen wordt door de zwakzinnige Karl, maar dat is alleen maar leuk. 4*

avatar van Tara
Vond dit ook een aardige film. Wel heel sterk acteerwerk en regisseer werk van Billy Bob Thornton. Het enige jammere aan deze film vind ik dat Frank net niet bedreigend genoeg vond om vermoord te worden. Het is een beetje een sukkel en de spanning werd daardoor niet opgebouwd.

Eindelijk dan gezien, na een paar mislukte opneempogingen en uitgestelde uitzendingen.
Dit is echt een film waar je voor moet gaan zitten en er dan langzaam in gezogen wordt.
Een zeer goede rol van BBT, alhoewel de hmmmmm aan het einde van de zinnen wel wat lachwekkends had en hij op het einde wel erg wijs werd. Maar ik stoorde me hier geenszins aan.
Hoewel je het onoverkomelijke noodlot op je af ziet komen, blijft het boeien tot het einde itt bv. Of Mice & Men.

De sfeer erom heen en de natuurbeelden waren prachtig en tezamen met het scenario en BBT had de film zeker op 4,5 ster kunnen rekenen.
Echter enkele bijrollen vond ik wat minder, met uitzondering van Frank en de muziek vond ik ook bij tijd en wijle onprettig.

Eindoordeel 4*

eens met alle positieve reacties hier. een film waar ik vooral heel rustig van werd. de mooie beelden, de muziek en de rustige vertelwijze. eigenlijk was het eind halverwege al te voorspellen, maar dat vond ik niet zo'n nadeel. dat BBT een alleskunner is werd voor mij deze week extra duidelijk toen ik deze film zag en daarna zijn eerste cd aan het luisteren was. 4 sterren voor deze film.

avatar van The One Ring
Iedereen jier lijkt positief over Billy Bob Thorntons acteerwerk, maar ik vond dit juist het grote minpunt aan de film. Hij wist mij er nauwelijks van te overtuigen dat hij geestelijk gehandicapt was. Het leek meer iemand die een zo gek mogelijke bek lijkt te trekken en ik vond zijn rol dan ook niet veel beter dan de gemiddelde prestatie van Adam Sandler, aan wie hij me deed denken.

Verder is het wel een mooie film. Lekker rustig, wat vooral na een The Usual Suspects erg goed bevalt. Zo'n film is op zijn tijd altijd welkom. Daar moet ik wel bij zeggen dat ik bang ben dat ik de zeker de helft over een week waarschijnlijk weer vergeten ben, want er zitten maar een paar écht sterke scénes in (de scéne over Karls broertje steekt er sterk bovenuit). Het begin beviel me ook wat minder, maar dat lag er aan dat ik aan Thorntons spel moest wennen. Daarbij duurt de film mij net iets te lang en ligt het einde er misschien wat te dik bovenop, maar verder wel leuk om eens gezien te hebben.
3 sterren

geweldige film!! ik was onder de indruk van de tegenspeler in het gesticht die vertelt over de moorden die hij pleegt .... erg goed gespeeld!!

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Indrukwekkende en erg interessante film. Thornton doet het erg goed en speelt de rol van de zwakbegaafde Karl (die me qua stem af en toe deed denken aan Ned van South Park ), erg overtuigend.

Ook John Ritter is zoals gewoonlijk weer erg goed in een amusante rol en de altijd geweldige J.T. Walsh was ook weer fantastisch in een leuke maar jammer genoeg een wat korte bijrol. Eigenlijk was de gehele cast (Yoakam, Black, Canerday) gewoon goed.

Verder zag de film er goed uit, was zowel de muziek als de sfeer uitstekend en was het plot interessant genoeg om dik twee uur te blijven boeien.

4 sterren.

avatar van 93.9
Vals sentiment (mijn mening!!)

avatar van Saving Pvt. Pyle
The One Ring schreef:

**Proest**

Tom Hanks deed het zeker beter met FG?

avatar van The One Ring
Ja, veel beter, maar dat was een andere rol.

avatar van Saving Pvt. Pyle
Nee, hoor....

Hij speelde ook een geestelijk gehandicapt persoon. Over flauw en overdreven acteren gesproken......

avatar van The One Ring
Mja, Hanks optreden in die film is niet geweldig, maar gewoon niet zo irritant als hier.

R2NL dvd de moeite waard?

Of kan ik beter de R1 director's cut aanschaffe ?

avatar van Guyke
Ontroerende film. Mooi hoe we geleidelijk inzicht krijgen in het verleden. Enkele zeer sterke beelden: o.a. deze in de instelling, die mij deden denken aan de beste scènes uit one flew over the cuckoo’s nest. Films over mentaal gehandicapten vind ik meestal wat gemakkelijk en plat commercieel (media-aandacht gegarandeerd en de oscars staal al klaar). Sling blade is echter gelukkig geen puur sentimenteel gedoe. De gehandicapte blijkt ook toevallig geen supermens te zijn (rain man, my left foot, Forrest Gump …). Ook door het goed verhaal stijgt Sling Blade boven de middelmaat uit.
3.5/5

avatar van boerenpummel
Heb de dvd aangeschaft, binnenkort maar eens kijken..

avatar van Kasper
Geweldige film met een zeer overtuigende Thornton. Alle mensen die niet zeker zijn van het talent van deze man moeten zeker eens naar deze film kijken!!!

pracht verhaal en Thornton is zeer geloofwaardig is zijn rol.

avatar van boerenpummel
Mooie film hoor, maar er zitten toch wel wat onlogische dingen in: als die Doyle zo'n klootzak is, waarom gaat de vrouw dan nog met hem? Het zoontje sluit vriendschap met Karl en hij wordt meteen in huis genomen? Dit soort dingen waren voor mij wel storend. Hier tegenover staat dan weer de geweldige rol van Thornton die door zijn acteerprestatie er toch voor zorgt dat deze film nog een goede beoordeling krijgt. Ook waren de beginscene (interview) en de dialogen met JT Walsh indrukwekkend.

orbit
Mooie rol inderdaad! Aparte film ook verder, vind dit veel beter dan het mateloos overschatte forrest gump (wat echt nergens op slaat). Gewoon een geloofwaardig drama ergens in fuckin nowhere america.. 4*

Kantje boord film.

Wat mij het meest opviel was de soms prachtige muziek. Het ambient nummertje dat vanaf de eerste seconde tot de climax van Karl's verhaaltje loopt is sfeervoller dan al het geprobeerde in die eerste scenes samen. En zo zijn er nog een paar momenten waar de rustige muziek de kijker op sleeptouw neemt, en de film zelfs overeind houdt.

Mede door de muziek en het trage tempo heeft dit filmpje nog iets integers. Al blijft het moeilijk voor de film om die balans te houden. De opzet en de ontwikkelingen in de film zijn iets té duidelijk (zoveel hints wat betreft het einde waren overbodig), Karl is toch net teveel modelretard. Het loopt allemaal iets te makkelijk waar het makkelijk dient te lopen, het is allemaal iets te dik aangezet waar het drama overheerst. Thornton zet een goeie rol neer, maar ik vermoed dat er gewoon veel meer respect is voor acteurs die typetjes spelen.

Mooiste scene vond ik wanneer het bandje in het huis zit te vergaderen, met de uitbarsting die erop volgt. Er gebeurt vanalles in die scene, maar Karl verroert eigenlijk geen vin. Voor een hoofdpersonage best apart, maakt de film ook iets leuker. Er gebeurt vooral vanalles rond Karl, zonder dat hij daar zelf al te veel mee te maken lijkt te hebben.

Met een iets minder zoete en ingelepelde moraal had het vast iets erg moois opgeleverd, maar nu voelt het allemaal redelijk leeg aan. 't Is een aangenaam filmpje, dat in presentatie subtiel is, maar daar een te dik aangezette dramatiek tegenover plaatst. Fijn, maar niet super.

avatar van jordybeukeboom
Fantastische acteerprestatie van Thornton, die in zijn eentje de film eigenlijk neerzet en bijna maakt. Hij is zowel ontroerend als grappig.

Het mooiste van de film vind ik eigenlijk nog dat Karl door iedereen als achterlijk wordt beschouwd, maar dat hij ondanks zijn onhandige uitdrukkingsvermogen heel intelligent is te noemen.

Hij ziet namelijk in dat zijn vader een zielig figuur is, en hij ziet in dat hij Frank en zijn moeder maar op een manier kan redden van die akelige vent. Voor hemzelf maakt het niet uit dat hij dan terugmoet naar de inrichting. Zoals hij zelf zegt: "Het is daar te groot". Lijkt me een logische denkwijze voor een man die zijn hele leven of in een hut of in 1 gebouw heeft doorgebracht.

Verder vind ik de band een beetje karikaturaal (wel grappig) en is de foute vriend niet helemaal overtuigend in zijn acteerprestaties, net als dat de moeder een beetje een oppervlakkig figuur blijft, mede omdat ze weinig woorden krijgt in de film

Het is gewoon een goede film, op een of andere manier net geen topper

4 sterren

avatar van Icer
Aan de hand van de reacties hier de film bekeken. Uitstekend geacteerd, maar na afloop had ik zoiets van 'niet echt bijzonder'. Nu ben ik een dag verder en blijkt de film toch wel indruk gemaakt te hebben. Je voelt eigenlijk mee met de moordenaar .
Dat is triest...toch? 3,5 sterren .

Goed geacteerd, vooral Billy Bob Thornton speelt een prachtrol. Helaas wel een voorspelbaar einde. Je moet deze film niet als een thriller gaan bekijken want veel spanning vind ik er niet inzitten. Wel is de opbouw goed verzorgd, ik heb me niet verveeld. 3,5 ster

avatar van Joey83
Juweel van een film (klein meesterwerk)
Alle acteurs, acteren geweldig met natuurlijk Billy bob als middelpunt, maar ook zeker niet Dwight yoakam vergeten die net als in Panic room een geweldige schurk neer zet.

Een juweeltje van Billy Bob Thornton, echt genieten geblazen. Zijn 'tics' als verstandelijke gehadicapte zijn zo specifiek dat ze echt zeer geloofwaardig zijn. Ook het gevoel dat de film je geeft is dat je je echt een toeschouwer voelt die langzaam aan het verhaal ontrafeld en dan zeer veel begrip hebt voor enkele hoofdrolspelers.

Typisch zo'n film die veel mensen nooit zullen zien omdat het geen Bioscoophit is maar die echt gezien moet worden *****

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Het verhaal wordt heel rustig in beeld gebracht.
Ik ben ook van mening dat het op deze tragere manier ook meer indruk maakt.
Het verhaal had wel sneller gekunt maar ik denk dat deze film dan op veel mensen minder indruk had gemaakt.
Je moet in de film zitten en mee voelen met de acteurs die erin spelen en dat vind ik bij deze film zeer goed gedaan.
Ik heb deze film gekocht voor 6 euro op bol en heb er helemaal geen spijt van.
Dik 2 uur en geen seconde verveeld mooi verhaal goed geacteerd goede film die indruk maakt .
4 Sterren.

us_raider
Een film die met gemak vier sterren had gescoord als er in mindere mate sprake was geweest van ongeloofwaardigheid, voorspelbaarheid en overbodigheid. Betreffende de ongeloofwaardigheid heb ik met name problemen met de moeder van Frank. Zij laat zonder wikken en wegen een vreemde man in huis? Zij woont samen met iemand die het leven van haar en haar zoontje zuur maakt? Dat laatste is natuurlijk essentieel voor de plotontwikkeling, en dat is wat ik jammer vind. Sling Blade is een te plotgebonden film. Karl wordt na een enkele ontmoeting de beste vrienden met Frank, die een vaderfiguur mist - net als er nooit een vader voor Karl heeft klaargestaan. Nu is het zo dat Karl zijn moeder vermoord heeft, omdat zij zich volgens hem misdragen had, dus het is al per definitie onmogelijk om verrast te zijn als blijkt dat Karl Doyle vermoord heeft. Die 'subtiele' hints die er nog bovenop kwamen hadden dus gerust achterwege gelaten mogen worden.

Iets ander onnodigs is de kritiek op de psychiatrie. Enkel gebruikt in dienst van de plot, maar daardoor niet minder ongeloofwaardig.
Ten slotte wil ik de dikke winkelmedewerker vermelden; die is toch totaal overbodig?

Gelukkig wordt er sterk geacteerd, wat een aantal erg goede scènes oplevert. Ik denk aan het begin van de film, waarin Karl een minutenlange monoloog houdt, ondersteund door de steeds luider wordende muziek. De scène waarin Karl vertelt over zijn broertje is niet minder dan indrukwekkend. De scènes tussen Karl en Frank zijn sowieso stuk voor stuk van vier sterren-niveau, maar helaas wordt dat grotendeels verpest door dat wat ik hiervóór beschreven heb.

Handsome Bill
Geweldige film.
Zelfs ik krijg hier een brok van in de keel op bepaalde momenten.
Wanneer Karl zijn arm over de schouders van dat jochie legt omdat hij zijn vader zo mist.

Goede rol van Dwight Yoakam als de klootzak Doyle.
Yep voor mij in de top 10.

Handsome Bill
Je snapt het niet us_raider.
De moeder van Frank is arm, de klootzak Doyle brent wel geld in het laadje snap je. Het is kiezen voor ellende of honger, niet ongewoon in het zuiden van de States.
En haar zoon mist alles wat een jongen op die leeftijd nodig heeft.
Hij is unhappy! Laat nou de simpele maar gemoedelijke Karl de jongen een steun in de rug geven.
En niemand is verrast dat Doyle door KArl wordt vermoord, wie had het anders moeten doen? Karl had immers de ervaring.

Kritiek op de psychiatrie in het algemeen is overigens volledig terecht.