Dolemite (1975)

Actie / Komedie

geregisseerd door D'Urville Martin
met Rudy Ray Moore, D'Urville Martin en Jerry Jones

Dolemite is een nachtclubeigenaar die valselijk beschuldigd wordt. Zijn gemene concurrent Willie Green heeft hem in de val gelokt en hij verdwijnt de gevangenis in. Een zekere Madam Queen Bee weet hem er weer uit te krijgen onder de voorwaarde dat hij de politie helpt Green te vinden. Er blijken ook een aantal corrupte agenten achter te zitten. Dolemite trekt ten strijde om de slechte elementen aan te pakken met behulp van een legertje vrouwelijke kungfu-specialisten.

Dit is pas echte exploitatie.
Racistisch, gewelddadig en misogyn.

Maar wel erg vermakelijk. En swingend.

Die trailer. .

avatar van goongumpa
Blaxploitationfilm met veel stoere dialogen (rap-fans zullen veel gesamplede stukjes herkennen) en variéte muziek en rijmpjes. Qua sex & violence vond ik het tegengevallen. Wat saaie seksscènes, en een aantal houterige en knullige actiescènes. Een piepklein beetje gore, maar ook op dat vlak niets om over naar huis te schrijven.
Eentje voor de echte blaxplotation-fans dus. Mensen die het genre een kans willen geven, zijn beter af met iets als Truck Turner (1974) of Coffy (1973).