Swiri (1999)

Zuid-Korea
Actie / Romantiek

geregisseerd door Je-kyu Kang
met Suk-kyu Han, Kang-ho Song en Min-sik Choi

In 1992 wordt Hee opgeleid door een Noord Koreaanse terroristenorganisatie tot de perfecte killer. Zes jaar later heeft ze veel Zuid Koreaanse levens op haar geweten en proberen Ryu en Lee, twee Zuid Koreaanse geheim agenten, haar al die jaren op te sporen, echter zonder resultaat. De terroristenorganisatie van Hee heeft Zuid Korea's nieuwste wapen CTX, een explosief sterk genoeg om heel Seoul te vernietigen, weten te stelen en wil het gebruiken tijdens een voetbalwedstrijd tussen Noord en Zuid Korea, om zo een oorlog tussen de twee landen te ontketenen. Ryu komt achter dit duivelse plan, maar zal hij de geheimzinnige Hee kunnen vinden en het plan op tijd kunnen stoppen?

avatar van Macmanus
Is dit wat?

Is dit wat?

Geen idee, maar heb weken geleden dit filmpje voor slechts 5 Euro's gekocht. Het verhaal leek me wel wat, plus het feit dat de film Koreaans is. Op de kaft staat zoiets als: "de eerste Koreaanse film die zich kan meten met de Hollywood-blockbusters" en "een kruising tussen de films van John Woo en Luc Besson".

Proberen dan maar.

avatar van JayLunar

Dat soort marketing gebrabbel moet je natuurlijk maar met een korreltje zout nemen, en Shiri is natuurlijk een stuk beter dan de gemiddelde Hollywood-blockbuster. Qua structuur lijkt het er misschien wel een beetje op, maar deze film is gestileerd en er wordt erg goed geacteerd, wat niet vreemd is, aangezien de 3 allerbeste Zuid-Koreaanse acteurs (Choi Min-sik, Han Suk-gyu en Song Kang-ho) erin meespelen. Koreaanse films roeleren, en deze film is zeker een aanrader!

gimli f
Meer dan aardige actiefilm. Op zich ben ik geen liefhebber van (dit soort) actiefilms of misdaadfilms, maar dit was heel behoorlijk.

Het ziet er prima uit allemaal, het is goed gefilmd, erg modern en met sterke special effects en prima acteerwerk. Het ziet er wat Amerikaanser (of moderner, of gelikter) uit dan andere Aziatische films, die ik heb gezien. Dat geldt ook zeker voor het verhaal, wat wel een zekere mate van voorspelbaarheid in zich herbergt.
De muziek onderscheidt zich dan weer: vooral op het eind lekkere beklemmende muziek, die wat lijkt op die uit Das Boot!

Hoe dan ook: prima actiefilm, die ik een ieder die van de betere actie houdt wil aanraden.
Wat dat betreft was de tekst op mijn video niet helemaal onwaar: de film zou een soort kruising zijn tussen films van John Woo en Luc Besson. Shiri heeft inderdaad wel iets in zich van die betere moderne actiefilm.
Kijken dus.

Ik ben nu trouwens wel gerust op de (goede) kwaliteit van het eveneens Koreaans(/ Chinese) Musa- The warrior, wat mij zelfs nog leuker lijkt (want: avonturenepos) en waarvan de kaft van de video er erg mooi en interessant uitzag.

avatar van JayLunar
gimli f schreef:

Bedenk wel dat de Nederlandse versie (lees DVD) van Musa incompleet is, en zo'n 30 minuten beeldmateriaal mist. Bovendien schijnt de beeldkwaliteit van de DVD niet super te zijn. De film zelf is absoluut een must voor de adventure-liefhebber!

avatar van pjotr
Ik stoorde me dus énorm aan het camerawerk....
Zo'n camera in glijvlucht die om de zoveel meter blijft stilhangen en ondertussen ongelofelijk is in-gezoomed op het onderwerp....-op deze manier weet je wel wat er zich afspeelt in een scene maar zie je het nauwelijks...
Deze manier van filmen komt op mij als een maniertje over - je zou het zelfs als onkunde kunnen opvatten....

Gimli F, mag ik vragen waar je deze voor 5 euro hebt gekocht? (Ik zag de trailer staan op een Wasabi DVD en wil 'm erg graag zien.)

gimli f
IAB: Lag maanden terug in de schappen/bakken van Free Record Shop. Wel video hoor.
Goed kijken in verschillende FRS's...! Kan wel eens overal weg zijn al.

Ik zou trouwens eerder gaan voor Musa-The Warrior. Is wel meer avontuur, maar beviel mij iets beter.

Overigens:
voor liefhebbers van Koreaanse (en Aziatische) cinema is dit wel een leuke site:
Molodezhnaja. Staan veel Koreaanse films op, inclusief recensie, mooie posters en cijfers/ranking. Wel een Duitstalige site.
Kan wel zeggen dat die Koreaanse posters ERG mooi kunnen zijn.
Hier een kleine recensie van Shiri: Swiri (Shiri)

Ook staat dit nog te lezen over Shiri:
"Insbesondere im Genre-Bereich (Horror, Thriller) wurden koreanische Filme zu Geheimtipps. Auch im Land selbst wurden Eigenproduktionen sehr populär. So fegte Shiri / Swiri "Titanic" spielend vom Thron als erfolgreichster Film des Landes."

Thx Gimli, ik ga op zoek!

avatar van Sjan
Niet echt geconcentreerd zitten kijken, maar het geheel zag er spannend, verzorgd en stijlvol uit. Hier en daar werd het chaotische camerawerk me iets te veel, maar het droeg vaak ook bij aan de beklemmende actiescenes (met als hoogtepunt de stadionscene). Voor nu 3.5*, maar ik ga hem zeker nog eens herzien.

avatar van pascal83
Bij media markt ligt de dvd voor 6.99

avatar van pascal83
Toch wel een tegenvaller. Nogal onwaarschijnlijk verhaal (althans de vloeibare bom). De wending maakte er nog wat van, maar helaas pakten de hoofdrolspelers me niet ... Het week naar mijn mening niet echt af van de gemiddelde hollywood film, en het camerawerk was bij de actiescenes soms erg irriterend.
Moet gauw maar eens wat betere koreaanse films gaan zien.

Toch nog 3*

gimli f: meer dan aardige actiefilm -> kijken dus.
pascal83: een tegenvaller. Het week naar mijn mening niet echt af van de gemiddelde hollywood film, en het camerawerk was bij de actiescenes soms erg irriterend.

Beiden geven 3*

I know, iedereen gebruikt de sterren anders maar het blijft opmerkelijk.

Zelf zou ik een 'meer dan aardige actiefilm' ook drie sterren hebben gegeven maar een 'tegenvaller met irritant camerwerk' zeker niet.

"de eerste Koreaanse film die zich kan meten met de Hollywood-blockbusters"

100% akkoord.

"een kruising tussen de films van John Woo en Luc Besson".

Nog in geen 100 jaar.

Dom flikken/buddy filmpje, dat alle, maar dan ook alle typische elementen bevat. Foute romantiek/drama, bommetje hier, bommetje daar, met mooi aftelklokje erbij, twee agenten die voor een schermgrote explosie wegduiken, ellenlange vuurgevechten waar alleen maar cannon fodder geraakt wordt. Je geeuwt wat, kijkt op je uurwerk ... blijkt dat dit alles nog tot 120 minuten gerekt wordt. Nee dank je.

my little eye van dezelfde makers is beter

redelijke film, die mij beetje aan hollywood actie deed denken, ook kwa verhaal.is zeker wel een 3 waard

avatar van as
as
Matig filmpje. Alle cliche's die we kennen uit andere (en soms betere)actiefilmpjes worden er weer eens bij getrokken. Het geheel grossiert in voorspelbaarheid zonder een echt goed verhaal. Ook de onbeholpen romantiek doet het geheel flink de das om. Hier een daar een aardige actiescene daargelaten, en zelfs dat is zoeken geblazen, is het maar een matig en saai prul.

djelle
"de eerste Koreaanse film die zich kan meten met de Hollywood-blockbusters"

Nog niet helemaal denk ik. Die Holywood-blockbusters hebben wat betere actiescenes en een afwisselender tempo.

"een kruising tussen de films van John Woo en Luc Besson".

Nog in geen 100 jaar, inderdaad.

Onderhond schreef:
Goed gezegd
Dat waren dan weer de leuke stukjes. Maar helaas:
waar alleen maar cannon fodder geraakt wordt.
...en de lage kwaliteit van alles dat meestal de fun belemmerde.
Niet voor mij ook. 1* voor een paar mooie visuele effectjes...

avatar van sinterklaas
Misschien is deze film niet echt goed maar de koreanen hebben er wel wat van proberen te maken.

avatar van sinterklaas
De eerste Koreaanse actiefilm. Wel vermaak maar die camera bij die schietpartijen was echt schijtiritand alsof het door een vlieg gefilmt is.

Maar voor de rest wel goed gemaakt het verhaal slaat nergens op maar gewoon een leuke film.

Licht dimmen, tosti's of chips klaarzetten, frisdrank erbij en kijken maar.

pascal83 schreef:
Moet gauw maar eens wat betere koreaanse films gaan zien.

Toch nog 3*

Check Yesterday(2002),Tube(2003) en Natural City (2003)
dan eens

avatar van Vinnie_NL
Ik heb hem gisteren dus gezien op tv en ik vond het toch wel beter dan de meeste actiefilms die ik gezien heb. Het kwam gewoon allemaal wat geloofwaardiger over dan bijvoorbeeld de actie in Bad Boys. Special effects waren meestal ook goed, maar wat ik een beetje storend vond was dat bij actiescenes waarbij Ryu samen met een hoop politie-mensen de terroristen achtervolgd en dat die politiemensen geen reet raken, en dan schiet een van de terroristen terug en die schiet er wel een paar van hun neer, maar ach de film zou er niet echt beter op worden als die terroristen meteen werden doodgeschoten.

avatar van mikoz
Lekkere Aziaatische actiefilm , zoals vinnie al zegt dit is ook voor mij gewoon geloofwaardiger dan de meeste Amerikaanse actiefilms , verder mooie settings en een alleraardigst camerawerk.

ik verhoog mijn stem naar 4,0 want een 3 is voor deze niet genoeg

avatar van Cwk
Cwk
Goed te doen, maar na het zien van een rijtje koreaanse meesterwerken kan je niet anders dan het wat oppervlakkig vinden.

Het begin was heftig en goed, daarna zakte de film een tijd in (Ongeveer 1/3 lengte). Het verhaal was daar niet te volgen en vriend en vijand waren niet uit elkaar te houden. De schietpartijen waren overdreven en duurden te lang.
Zo omstreeks de helft begon het weer leuk en echt spannend te worden, met een prima, zij het wat sentimenteel einde.
Jammer van dat ingezakte deel, ik kom nu niet verder dan een ruime voldoende dus 3,5 **

avatar van J.T.O
Wel aardig, niets specials. Het had wel zijn momenten, maar te veel onnodige rotzooi. Enerzijds is de actie wel goed, anderzijds slaat het weer nergens op, waarom een squadron niet eens één vijand kan neerhalen in een rechte lijn. De rest is niet eens waardig om op te noemen, geef mij maar de oude Police Stories van Jackie Chan of iets in de geest van John Woo

2,5 sterren

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Standaard actiefilmpje, al is er gelukkig voldoende actie in de film om er een avondfilm van te maken. Jammer genoeg is het verhaal niet erg dik. Wel is het eens leuk om in afwisseling van de typisch Amerikaanse actionmovies een Koreaanse achtergrond te zien. Zowel qua 'achtergrond' als Koreaanse gewoontes.

Niet mijn eerste Koreaanse film. Heb ook al Bom Yeoreum Gaeul Gyeoul Geurigo Bom (2003) Nabbeun Namja (2001) Pon (2002) en
Samaria (2004) gezien. In dat lijstje hinkt deze Swiri er toch maar achter aan. Heb er toch een beetje van genoten, al is het zeker geen blijver. Misschien met herziening binnen enkele jaren, al betwijfel ik het. En visueel absoluut geen John Woo of Luc Besson zoals op de kaft vermeld staat!

Best wel leuke actiefilm, er zijn veel slechtere die in de top 250 staan.

hele spannende actiefilm.

avatar van james_cameron
Prima aktiethriller met een spannend, sporadisch verrassend verhaal. Het politiek beladen gegeven wordt interessant uitgewerkt en de emotionele lading van het geheel doet de film ver uitstijgen boven de middelmaat. Qua camerawerk en montage soms iets te chaotisch, waardoor de aktiescenes hier en daar wat moeilijk te volgen zijn. Niettemin fraai in beeld gebracht en sterk geacteerd.

Film volgens een beproefde (Koreaanse) actieformule, d.w.z. veel extreem geweld dat de held evenwel nagenoeg ongedeerd laat. Nog voor de film goed en wel begonnen is, is het aantal lijken al niet meer te tellen. Die nadruk op geweld verhult dat het verhaal weinig samenhang vertoont, terwijl je al vrij vroeg voelt aankomen hoe de vork in de steel zit met betrekking tot de “geheimzinnige” terrorist Hee. Gedachteloos vermaak voor de liefhebbers van buitensporig geweld.