Foxy Brown (1974)

Actie / Misdaad

geregisseerd door Jack Hill
met Pam Grier, Antonio Fargas en Peter Brown

Foxy Brown (Grier) heeft haar liefde gevonden in een undercover narcotica-inspecteur, maar wanneer hij op brute wijze wordt vermoord, zweert zij wraak te nemen op de verantwoordelijke bende. Door zich voor te doen als een callgirl ontdekt ze hoe ver de corruptie is uitgestreken. Een vernietigde oorlog volgt, wanneer zij plannen smeedt om de moordenaars van haar vriend voorgoed uit te schakelen.

Pak de popcorn en de cola of de koelkoelsissende en een zak met Treets of Smarties. En zet een afro op je kop. Ben je niet in het bezit van een dikke 70ies Amerikaan probeer dan toch maar aan het idee te wennen. Verder niet moeilijk doen. Voor 70ies-retro-soul liefhebbers natuurlijk thuiskomen.

Kijken met een veel te grote Tarantino-bril helpt ook. Want hierna kijken we Jackie Brown.

avatar van SPT
SPT
Prima film. Helaas enigszins gedateerd qua filmwerk en special effects. Vooral de actiescenes heb ik ook in jaren '70 films wel beter gezien.

De coole intro schept verwachtingen, maar helaas stelt de film toch teleur. Het sfeertje maakt wel een hoop goed, maar ik vond Hill's Coffy net iets leuker.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Vermakelijke onzin. Grier acteert als een krant, maar compenseert dat met haar uitstraling. Muziek is zwaar ok en voor ik het beu was was het weer voorbij.

avatar van Insignificance
Zo ongeveer dezelfde onzin als Hill's vorige. Daar iets meer grof geweld, hier iets meer humor. Dat gaat wel eens mis, maar met de big momma nurse voorop in de film, scoort het al snel. Iets dat het eigenlijk al deed met de openingscredits. Foxy laat ze vrolijk dansen en alhoewel de godmother van dienst teveel doet denken aan een huismutsje, is Link een geweldige sleazeball. Ook hier had Hill de soundtrack best wat vaker mogen aanzetten, maar er is iets grappigs met barkrukken, La Brown blijkt ook qua tong groot geschapen te zijn en ze heeft een passende straf in petto. She's a whole lotta woman.

avatar van Richard_Voorhees
Net iets minder leuk dan de voorganger. Dit komt voornamelijk omdat ik Grier's personage in deze film wat standaard vind. Een "badass black chick" was voor die tijd misschien wel baanbrekend, maar anno 2015 kan ik dat niet meer origineel vinden. Daarnaast vond ik in Coffy het contrast tussen de lieve kant en haar kwaadaardige, wraakzuchtige kant wel sterk. Dit personage is meer rechttoe rechtaan, maar mede door Grier's spel nog steeds wel vermakelijk om naar te kijken.
Verder zitten er wel een aantal geslaagde, humoristische scenes in. Die scene met de neppe mankepoot in het begin bijvoorbeeld, die vond ik nog best leuk.
Ook mag het geweld tegen het einde er wel weer zijn. Zo rekent onze Foxy af met iemand door hem aan stukken te scheuren met een vliegtuigpropeller.
Sid Haig komt ook weer even voorbij in een bijrol, maar deze is wel een stuk minder memorabel dan 'Omar' in Coffy.
De funky muziek past weer geweldig bij de afro's en de klassieke pimps. Een geslaagde soundtrack van de mij verder onbekende muzikant Willie Hustle.
Over de gehele lijn is dit weer een vermakelijke blaxploitation flick waarin Grier wederom de kans krijgt om zich van haar beste kant te laten zien.

avatar van Woland
Redelijk doorheen te komen, maar veel meer ook niet. Foxy Brown is een rechttoe rechtaan actiefilm (met ook aardig wat komische noten) die vooral als vehikel dient om Pam Grier een ontzettende bad ass te laten zijn. En toegegeven, daar heeft ze ook wel de uitstraling voor. In het begin was het nog wel verfrissend, maar al snel kan je de rest van de film wel min of meer uittekenen, met Foxy Brown die alle bad guys vakkundig de nek omdraait, en ze indien nodig van te voren nog verleidt. Met best nog wel wat bruut geweld. Toch, verrassend is het misschien niet, maar het kijkt wel lekker weg - zeker met de toffe muziek die erbij gespeeld wordt.

Nog een klein filmdetail dat me opviel: als op het einde de (nogal slecht gecaste, maar dat terzijde) vrouwelijke pimp Katherine met een mes Foxy aanvalt doet ze dat op dezelfde manier als in Spider Baby (ook van Jack Hill) gebeurt.

avatar van Aapje81
Redelijke actiefilm in typische jaren 70 stijl die het vooral moet hebben van Pam Grier en een paar stevige scenes. Inmiddels zal dit wel een cultfilm zijn en toegegeven hij kijkt lekker weg en is hier en daar best baanbrekend maar echt goed wordt het nergens.

Neemt niet weg dat dit soort film wel altijd een hoge gun factor hebben. Nu te zien op AMC.

Gemiddeld

Misdaadfilmpje zonder veel pretentie, dat gemakkelijk wegkijkt en met Pam Grier, als hoofdrolspeelster, lekker in beeld. Trouwens de gehele film lijkt mij opgezet in functie van Pam, een attractie op zich, en gelukkig maar want veel stelt het eigenlijk allemaal niet voor.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Eigenaardig genoeg staat deze film hier hoger gescoord dan Coffy, wat ik dan weer beter vond. Maar dit is best wel een leuke film. Een guilty pleasure, zoals de actiefilms uit de jaren '70 en '80 met Stallone, Schwarzenegger, Van Damme en andere expendables. Natuurlijk is dit geen hoogstaande film met wat geforceerd acteerwerk. Maar ergens hoort het wel bij dit genre en geeft het de film een cultgehalte. Actie, een mooie vrouw, heerlijke muziek en een simpel verhaal met 'ne goeie en ne slechte'. Soms moet het ook niet meer zijn dan dat.

avatar van FlorisV
hans vd togt schreef:
ik denk dat dit de lekkerste film borsten zijn van de jaren 70

Is Hans vd Togt hetero geworden?

Farrah Fawcett is voor mij de echte jaren 70 godin, flinke bos haar, mooie grote ogen en een fonkelende rij tanden (al vond ik Kate Jackson de leukere Angel), maar als het puur een clash of the tits-n-ass moet worden wint Sybil Danning, hot damn!

Maar Pam Grier zeker niet verkeerd hoor, "a whole lotta woman" indeed.