• 8.231.914 stemmen

Geregisseerd door: Jack Hill

Met onder meer: Pam Grier, Antonio Fargas en Peter Brown

• Google Play Bekijk via Google Play

Over Foxy Brown

"A chick with drive who don't take no jive!"

Foxy Brown (Grier) heeft haar liefde gevonden in een undercover narcotica-inspecteur, maar wanneer hij op brute wijze wordt vermoord, zweert zij wraak te nemen op de verantwoordelijke bende. Door zich voor te doen als een callgirl ontdekt ze hoe ver de corruptie is uitgestreken. Een vernietigde oorlog volgt, wanneer zij plannen smeedt om de moordenaars van haar vriend voorgoed uit te schakelen.

imageimage

avatar van milus

milus

Pak de popcorn en de cola of de koelkoelsissende en een zak met Treets of Smarties. En zet een afro op je kop. Ben je niet in het bezit van een dikke 70ies Amerikaan probeer dan toch maar aan het idee te wennen. Verder niet moeilijk doen. Voor 70ies-retro-soul liefhebbers natuurlijk thuiskomen.

Kijken met een veel te grote Tarantino-bril helpt ook. Want hierna kijken we Jackie Brown.

avatar van SPT

SPT

Prima film. Helaas enigszins gedateerd qua filmwerk en special effects. Vooral de actiescenes heb ik ook in jaren '70 films wel beter gezien.

avatar van Apster

Apster

De coole intro schept verwachtingen, maar helaas stelt de film toch teleur. Het sfeertje maakt wel een hoop goed, maar ik vond Hill's Coffy net iets leuker.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20198 berichten

Vermakelijke onzin. Grier acteert als een krant, maar compenseert dat met haar uitstraling. Muziek is zwaar ok en voor ik het beu was was het weer voorbij.

avatar van Insignificance

Insignificance

Zo ongeveer dezelfde onzin als Hill's vorige. Daar iets meer grof geweld, hier iets meer humor. Dat gaat wel eens mis, maar met de big momma nurse voorop in de film, scoort het al snel. Iets dat het eigenlijk al deed met de openingscredits. Foxy laat ze vrolijk dansen en alhoewel de godmother van dienst teveel doet denken aan een huismutsje, is Link een geweldige sleazeball. Ook hier had Hill de soundtrack best wat vaker mogen aanzetten, maar er is iets grappigs met barkrukken, La Brown blijkt ook qua tong groot geschapen te zijn en ze heeft een passende straf in petto. She's a whole lotta woman.

avatar van Richard_Voorhees

Richard_Voorhees

Net iets minder leuk dan de voorganger. Dit komt voornamelijk omdat ik Grier's personage in deze film wat standaard vind. Een "badass black chick" was voor die tijd misschien wel baanbrekend, maar anno 2015 kan ik dat niet meer origineel vinden. Daarnaast vond ik in Coffy het contrast tussen de lieve kant en haar kwaadaardige, wraakzuchtige kant wel sterk. Dit personage is meer rechttoe rechtaan, maar mede door Grier's spel nog steeds wel vermakelijk om naar te kijken.

Verder zitten er wel een aantal geslaagde, humoristische scenes in. Die scene met de neppe mankepoot in het begin bijvoorbeeld, die vond ik nog best leuk.

Ook mag het geweld tegen het einde er wel weer zijn. Zo rekent onze Foxy af met iemand door hem aan stukken te scheuren met een vliegtuigpropeller.

Sid Haig komt ook weer even voorbij in een bijrol, maar deze is wel een stuk minder memorabel dan 'Omar' in Coffy.

De funky muziek past weer geweldig bij de afro's en de klassieke pimps. Een geslaagde soundtrack van de mij verder onbekende muzikant Willie Hustle.

Over de gehele lijn is dit weer een vermakelijke blaxploitation flick waarin Grier wederom de kans krijgt om zich van haar beste kant te laten zien.

avatar van Woland

Woland

Redelijk doorheen te komen, maar veel meer ook niet. Foxy Brown is een rechttoe rechtaan actiefilm (met ook aardig wat komische noten) die vooral als vehikel dient om Pam Grier een ontzettende bad ass te laten zijn. En toegegeven, daar heeft ze ook wel de uitstraling voor. In het begin was het nog wel verfrissend, maar al snel kan je de rest van de film wel min of meer uittekenen, met Foxy Brown die alle bad guys vakkundig de nek omdraait, en ze indien nodig van te voren nog verleidt. Met best nog wel wat bruut geweld. Toch, verrassend is het misschien niet, maar het kijkt wel lekker weg - zeker met de toffe muziek die erbij gespeeld wordt.

Nog een klein filmdetail dat me opviel: als op het einde de (nogal slecht gecaste, maar dat terzijde) vrouwelijke pimp Katherine met een mes Foxy aanvalt doet ze dat op dezelfde manier als in Spider Baby (ook van Jack Hill) gebeurt.

avatar van Aapje81

Aapje81

• 1903 berichten

Redelijke actiefilm in typische jaren 70 stijl die het vooral moet hebben van Pam Grier en een paar stevige scenes. Inmiddels zal dit wel een cultfilm zijn en toegegeven hij kijkt lekker weg en is hier en daar best baanbrekend maar echt goed wordt het nergens.

Neemt niet weg dat dit soort film wel altijd een hoge gun factor hebben. Nu te zien op AMC.

Gemiddeld

avatar van Movsin

Movsin

Misdaadfilmpje zonder veel pretentie, dat gemakkelijk wegkijkt en met Pam Grier, als hoofdrolspeelster, lekker in beeld. Trouwens de gehele film lijkt mij opgezet in functie van Pam, een attractie op zich, en gelukkig maar want veel stelt het eigenlijk allemaal niet voor.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Eigenaardig genoeg staat deze film hier hoger gescoord dan Coffy, wat ik dan weer beter vond. Maar dit is best wel een leuke film. Een guilty pleasure, zoals de actiefilms uit de jaren '70 en '80 met Stallone, Schwarzenegger, Van Damme en andere expendables. Natuurlijk is dit geen hoogstaande film met wat geforceerd acteerwerk. Maar ergens hoort het wel bij dit genre en geeft het de film een cultgehalte. Actie, een mooie vrouw, heerlijke muziek en een simpel verhaal met 'ne goeie en ne slechte'. Soms moet het ook niet meer zijn dan dat.

avatar van FlorisV

FlorisV

hans vd togt schreef:

ik denk dat dit de lekkerste film borsten zijn van de jaren 70

Is Hans vd Togt hetero geworden?

Farrah Fawcett is voor mij de echte jaren 70 godin, flinke bos haar, mooie grote ogen en een fonkelende rij tanden (al vond ik Kate Jackson de leukere Angel), maar als het puur een clash of the tits-n-ass moet worden wint Sybil Danning, hot damn!

Maar Pam Grier zeker niet verkeerd hoor, "a whole lotta woman" indeed.

avatar van John Milton

John Milton

Toch net iets minder dan Coffy (1973) van het jaar ervoor, eveneens van regisseur Jack Hill. Wel leuk om ze eindelijk allebei gezien te hebben.

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

is van een minder niveau dan coffy, vind ik ook en op de commentary track (helaas enkel op de region 1 DVD) legt Jack Hill uit waarom : men heeft hier vlug een sequel willen maken om het succes van coffy te verzilveren maar helaas had men minder geld en tijd om te maken. Dus een haastig in elkaar gestoken script (over een rechtlijnig vigilante verhaal), een paar actie scenes er tussen en klaar is kees. Voor de producenten had Blackexploitation als doel seks en geweld. Niettemin is de motown muziek zeer groovy, is Pam Grier een présence en is gelukkig de actie soms rauw en over the top. Ook de dialogen zijn heerlijk afro street wise maar helaas als film middelmatig.

avatar van Dievegge

Dievegge

Destijds was hier controverse rond, wegens het expliciete geweld, de hoeveelheid bloot en het grove taalgebruik, maar naar huidige normen valt dat nogal mee. Het speelt zich af in een buurt in Los Angeles met veel kansarme Afro-Amerikanen en met een bende die drughandel en prostitutie organiseert. Aangezien politie en justitie banden hebben met de misdaadbazen, is de enige oplossing het heft in eigen handen nemen.

Om Pam Grier imposanter te doen lijken, wordt ze vaak in kikvorsperspectief getoond, terwijl haar slachtoffer op de grond ligt. Ze wisselt van outfit om undercover te gaan, en draagt grote oorbellen. Haar afrokapsel was een modeverschijnsel in de jaren ‘70, maar het symboliseert ook de kracht van een zwarte vrouw. Achter de actie- en de wraakscènes liggen opvattingen over burgerrechten en emancipatie. De Black Panthers komen erin voor. Mannelijke dominantie wordt onderuit gehaald via castratie.

Antonio Fargas speelt de graatmagere, verslaafde, karakterloze broer. “She’s a whole lotta woman,” zegt hij over Foxy. Ook de leider van de bende is een vrouw, gespeeld door Kathryn Loder - de boosaardige tweelingzus van Diana Rigg. De naam Foxy Brown zegt veel over het karakter van de protagonist. De vrouwelijke rapper Inga Marchand maakte er haar artiestennaam van.

Het taalgebruik was erg grof voor die tijd. Er komen racistische scheldwoorden in voor in beide richtingen; spook voor een zwarte; honky voor een blanke. De funky muziek van Willie Hutch past perfect bij het milieu en de periode.