Dolemite Is My Name (2019)

Biografie / Komedie

geregisseerd door Craig Brewer
met Eddie Murphy, Wesley Snipes en Keegan-Michael Key

Rudy Ray Moore was een komiek die vooral bekend stond vanwege zijn ranzige stand-up shows voor volwassenen, waarin de eerste vormen van rap een grote rol speelden. Moore kreeg hierdoor dan ook de bijnaam Godfather of Rap. Als 'Hollywood' hem geen kans wil geven maakt Moore zelf in 1975 de blaxploitation film "Dolemite".

avatar van IH88
“Dolemite is my name, and fuckin' up motherfuckers is my game!”

Leuk. Dolemite Is My Name is een soort van comeback rol voor Eddie Murphy, en wat voor één. Grappig, extravagant en charismatisch, maar je ziet ook de teleurstelling en het doorzettingsvermogen van Rudy Ray Moore. Dolemite Is My Name is een echte feel good film, en tegen het einde van de film kun je niet anders dan meeleven met Rudy (en zit je met een grote glimlach naar de scenes bij de première van Dolemite te kijken). De scenes waarin Dolemite wordt opgenomen is het sterkste gedeelte van de film, en ook Wesley Snipes als D’Urville Martin is briljant.

avatar van macrobody
Er is een reden waarom niemand ooit van ene Dolemite heeft gehoord in Nederland, dat is omdat het totaal oninteressant is. Of is er iemand die de films gemist heeft die Rudy Ray Moore heeft gemaakt?
Er zijn veel teletubbie momenten waar dezelfde tekst herhaalt wordt en het probleem is dat geen enkele tekst grappig is, althans niet voor deze bleekscheet.
Een voor mij veel betere film voor mij was deze: The Disaster Artist (2017) - MovieMeter.nl waarin een mysterieus figuur ook zijn eigen film wil maken, met briljant acteerwerk van James Franco.
Gauw vergeten deze.

avatar van macrobody
davey400 schreef:
Ik snap de hoge beoordeling niet.
Of ik snap de film niet.
Ik vind er niets aan.

Geen cijfer gegeven, want niet afgekeken.

Helemaal gelijk, er was ook niets aan. Oersaai.

avatar van notoirefilmhater
Goede professionele biopic, wat eigenlijk een 3,5* verdient. Daarentegen is de film wel aan de lange en saaie kant, maar dat hoort misschien ook wel bij een biopic. Geen dijenkletser.