Holy Smoke (1999)

Australië / Verenigde Staten
Drama / Komedie

geregisseerd door Jane Campion
met Harvey Keitel, Kate Winslet en Pam Grier

De Australische Ruth (Winslet), reist samen met een vriendin naar India en raakt daar in de ban van goeroe Chidaatma Baba en besluit met hem te trouwen. Haar familie begrijpt er niks van en probeert bezorgd haar onder de invloed van Baba weg te halen. Ze besluiten de beroemde 'cult-exiter' P.J. Waters (Keitel) in te huren om haar, met intense sessies, weer te deprogrammeren.

aardige film, alleen vond ik keitel wat zwak, niet zijn rol,wel zijn personage

de zogenaamde goeroe gaat wel erg snel op de knieen, dat maakt hem te ongeloofwaardig

verder leuk om te zien, het verhaal is best bijzonder en winslet zit goed in de rol

de vragen die je overigens stelt vind ik persoonlijk niet echt boeiend en ook niet om eens over na te denken

avatar van Fran
De film begon best goed. India werd heel realistisch en mooi weergegeven. Mooi stukje vond ik het moment dat Ruth's moeder naar India komt en het arme vrouwtje middenin de Indiase hectiek terechtkomt. Er werd heel goed weergegeven hoe confronterend en druk dit soort steden kunnen zijn.

De australische outback vond ik ook schitterend weergegeven in deze film. Grappig waren de stukjes waarin die blonde bimbo ( ben haar naam kwijt) een hyperventilatieaanval krijgt en PJ roept "keep breathing, keep breathing. Als de aanval ontaard in een "blowjob" roep hij nog steeds "keep breathing". Het schaap in de woonkamer met de schalen chips op zijn rug, daar moest ik ook wel om lachten, hoe stom ook.

De tweede helft van de film vond ik aanzienelijk minder. Hoewel het spel tussen Kate en Harvey heel sterk is in deze film en op einde zeker als Ruth het machtspelletje wint van PJ en hij vervolgens compleet door zijn baricades breekt en zichzelf compleet verliest. Sommige momenten in de film werd het allemaal even too much qua zweverigheid.

Het allerlaatste einde vond ik dan wel weer heel mooi als ze hij op zijn knieen voor haar ligt en roept dat zij liefde is. Opeens werd ze heel erg met zichzelf geconfronteerd, zoals zij zelf was in de sekte. Ook het stukje op de terugweg in de auto als ze naar hem kijkt en dan toch de liefde in zich voelt om hem in haar armen te nemen was ook heel mooi.

Nog even dit: wat een prachtige vrouw is Kate Winslet toch ! Deze film krijgt van mij toch wel een *4. Maar het moet wel een film zijn waar je wel op het moment voor open moet staan. Niet één om tussen neus en lippen door te kijken.

avatar van johnboer
De film inmiddels twee keer gezien.Blijft een leuke,aangename film om naar te kijken.Het verhaal? Ach,flinterdun en onlogisch.Na een potje sex raakt iemand helemaal psychotisch.Dat ben je toch als je op 1 laars en in vrouwenjurk,zwalkend door de "woestijn",Indiase fantasie-beelden ziet.Nou? Dat is echt het enige dat ik er van kan maken.Als ik Winslet in haar blootje zie ga ik toch echt niet daarna in een jurk lopen hoor.
De moeder! Die speelt een prachtige karakterrol.Heel goed.Let daar maar eens op.
Maar nogmaals.We moeten niet elke film te serieus willen zien en deze film is gewoon boeiend en is eigenlijk geen moment saai.Hele leuke film dus en absoluut een aanrader.Verder niet TE veel achter gaan zoeken.

avatar van soom
'Cause the love that you gave that we made
Wasn't able to make it enough for you to be open wide, no
And every time you speak her name
Does she know how you told me you'd hold me
Until you died, 'till you died
But you're still alive

And I'm here to remind you
Of the mess you left when you went away
It's not fair to deny me
Of the cross I bear that you gave to me
You, you, you oughta know..

Mooie scene waarin de muziek van Alanis gebruikt word. Holy Smoke is ook weer een beetje van alles. Stukje roadmovie, beetje actie, een beetje drama. Aparte film. The Piano ligt ergens in de grote zooi dvd's klaar om ook weer eens ooit te worden bekeken. Maar ik kan nu alweer niet wachten om die te zien. Jane Campion maakt volgens mij best wel shockerende films, namelijk. Kate Winslet en Harvey Keitel zijn als belangrijkste spelers verwikkeld in een soort Interview-achtig scenario. Erg goed. 4,5*. Wat een ongelooflijke sfeer weet Jane Campion te leggen. Soms eigenzinnig, dan weer een beetje stout en wat broeierig. Daarvoor moet je echt sterke acteurs in de leading rollen hebben. En Kate en Harvey doen het uitstekend. Met recht en zonder twijfel, is Kate Winslet dan ook écht de enige actrice die mijn aandacht en mijn interesse al 10 jaar lang vast weet te houden. Hoewel ik wel een bepaalde interesse in actrices heb (Winona, Monique), is Kate Winslet echt zeer zeker degene die favoriet is. Ik zie haar graag spelen, ze heeft me nooit eerder teleurgesteld. Ze veroverde mijn hart in Titanic, toen ik pas 11 of 12 was.. Liet me recenter smelten in Eternal Sunshine of the Spotless Mind, gaf me een goed gevoel in Sense and Sensibility. Wat Kate ook doet, ik vind haar gewoonweg geweldig.

MovieEter
Beetje rommelige film die me naarmate hij vorderde steeds minder kon boeien.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een fascinerende film die best wel goed begint. Het verhaal draait de goeie kant op en met de acteerprestties volgt er een relaas dat het houdt tussen drama, humor en een sfeer van documentaire. Later heeft de regisseur blijkbaar niet altijd de teugels in handen, al begrijp ik wel waar hij naar toe wil. Ruth raakt overtuigd door P.J. maar dan lijkt het zwaard naar de andere kant te wankelen. Ruth is niet langer de labiele persoon onder het juk van de sekte. De persoonlijke invloeden bij P.J. en de andere personages komen nu van andere bronnen: verliefdheid, seksualiteit, religie, ...

Mooie soundtrack en enkele sublieme scènes, al wringt het soms wat met het script in de 2e helft en komt het wat rommelig over. Toch een boeiende film die de moeite is om te kijken.

avatar van wasta
Onzinnige en totaal niet grappige relatie-komedie.

avatar van Verdronkenvis
wat een aanfluiting.. Compleet onlogisch verhaal zoals je die wel schreef op de middelbare school. De stuffkikker die op het idee kwam hier een film van te gaan maken mogen ze van mij subiet in de Jeker kieperen.

Greeneyelady1
Wat een verschrikkelijke film.. Ik heb spijt dat ik niet inplaats daarvan een film gehuurd had, dan naar deze rommel te kijken..
Een 1 omdat Kate Winslet degelijk geactiveerd heeft.. (voor zover je het zo kunt noemen)

(verwijderd)
soom schreef:
Wat Kate ook doet, ik vind haar gewoonweg geweldig.

Ook met de rest van SOOM ben ik het vanharte eens.

Voor Kate Winslet zou ik ook een knal rode jurk aandoen en lippenstift op laten brengen. Jammer dat de film niet eindigde met het shot van de pick-up wagen in de woestijn ... Die briefkaartjes waren een te typisch Hollywood einde (waarschijnlijk zitten die producers daar achter?).

speranza
Dit is een heerlijke film met uitmuntend acteerwerk van Kate Winslet. De ijzersterke dialogen en de erotisch getinte spanning tussen haar en Harvey Keitel grijpen je bij de strot. Het fraaie landschap van Australië wordt mooi in beeld gebracht. De heerlijke muziek van Neil Diamond is de slagroom op de taart.

avatar van Akkiej
Geweldige film, Ik kan er niet genoeg van krijgen. Het acteerwerk van Kate Winslet is perfect. De film heeft verschillende wendingen die je niet zou verwachten, dat maakt de film nooit saai. ****

Kate Winslet is hier zo ongeloofelijk sexy en mooi ,met hemelse rondingen , heerlijk gewoon.

avatar van k.grubs
Neil Diamond?!!!! Gelukkig herinner ik me daar niets van. Mooie film met erotiek, drama, humor en spanning. Kate Winslet op haar best.

avatar van Akkiej
Het begin is met het liedje van Neil Diamond - Holly Holy. Supertof nummer!

avatar van kuk
kuk
Wat Winslet en Keitel hier aan het doen zijn is mij een raadsel. Die twee maken het geheel nog om aan te zien (vooral Kate natuurlijk, want die ziet er om op te vreten uit zo fijn) maar als film stelt het allemaal bijster weinig voor. Psychologisch waren de gesprekken totaal niet uitgediept, filosofisch bezien worden er talloze thema's aangestipt maar nimmer uitgewerkt en het verhaal zelf wordt opgeleukt met willekeurig stilistische afwisseling en doelloze 'opvulpersonages'. Een beetje random en met name een beetje overbodig.