Fear and Desire (1953)

Oorlog / Drama

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Frank Silvera, Kenneth Harp en Paul Mazursky

Vier soldaten, ingesloten door de vijand, plannen een ontsnapping langs de rivier. Op weg zien ze een paar vijandelijke officiers en ze beslissen om ze te vermoorden. Wanneer de soldaten de vijandelijke officiers te lijf gaan, ontdekken ze dat ze het slachtoffer zijn van hun eigen dubbelgangers.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Dwaas debuut.

En daarom door Kubrick zelf verguisd en bijna geheel opgekocht en vernietigd. Gelukkig bestaat er voor de cinefiel het bedrijf Kodak.

Alhoewel. Een fijne film blijkt dit niet te zijn. Eerder een vingeroefening. Filosofisch geneuzel en amateuristisch opgedreunde dialogen in een opmerkelijk oorlogsdrama dat stuurloos aan de kijker voorbij gaat.

De liefhebbers zullen er ongetwijfeld een ruwe diamant in zien, maar veel meer dan een glazen knikker is het niet.

Matig.

avatar van fappie
Grappig dat hij in het interview op Youtube gewoon zegt dat hij nog maar weinig verstand had van regisseren en dergelijke bij deze film . Hoe het is ontstaan weet hij ook niet meer.

avatar van jipt
Zie idd dat ie uit is op blu-ray Amazon.com: Fear & Desire [Blu-ray]: Paul Mazursky, Virginia Leith, Stanley Kubrick: Movies & TV Kubrick zal zich wel omdraaien in z'n graf

avatar van stephan73
Masters of Cinema gaan hem in England uitbrengen op zowel DVD als Blu-Ray!

avatar van Spetie
Het werd tijd dat ik deze Fear and Desire ook eens zag. Het debuut van een van de beste regisseurs aller tijden en de enige film van Stanley Kubrick, die ik nog niet gezien had. Maar om nou te zeggen dat ik het beste voor het laatst bewaard heb? Nou, nee.

Kubrick had zelf ook een hekel aan deze film, maar je moet toch ergens mee beginnen nietwaar? Zo superslecht was het nu ook allemaal weer niet. Het is vooral het acteerwerk, de matige dialogen en het soms wat amateuristisch overkomende gebeuren, dat de film parten speelt.

Los daarvan is de tijdsduur niet zo lang, de actie nog wel vermakelijk en de regie ook nog best redelijk. Kubrick heeft hierna in ieder geval flink bijgeleerd. Fear and Desire is een niet al te sterk debuut van hem, maar blijkbaar toch van grote invloed geweest op de beste man. Want door dit als slecht te zien, en het hierna anders aan te pakken, werd hij wel een topregisseur.

Reinbo
Interessante eerste film van Kubrick. Vond m beter dan verwacht. Set up en idee zijn aardig. De met gedachtes gevulde geluidsband had wel iets weg van het werk van Malick. Natuurlijk waren de filosofische bespiegelingen lang niet allemaal even boeiend of scherp, maar dat maakte ze wel echt. De gedachtewereld van de 'gewone man' is nu eenmaal niet die van Plato of Nietzsche. Verder mooi gefotografeerd en ook qua verhaal niet onaardig. Acteerwerk van met name de soldaat die doordraaide liet wel iets te wensen over. Maar film als geheel is toch zeker een voldoende waard. Scenes op het vlot en de eerste overval waren absoluut indrukwekkend.

Kijk deze niet op youtube maar op blu ray, dat scheelt een pak.

Zwakke Kubrick film (wellicht de enige in zijn repertoire). Ik vond z'n short films en documentaires zelfs interessanter dan dit. De positieve puntjes van de film zijn enkele camerastandpunten die Kubrick innam (bijvoorbeeld als de soldaten op de grond lagen en je zag de camera tussen de struiken filmen). Ook dat mist-effect was wel geinig. Kubrick wou kostte wat het kost een mistlaag en daarvoor hebben ze dus zo'n apparaat gebruikt.

De scène met het meisje was het beste van de film. Ook het beeld van het meisje dat vastgemaakt is aan een boom is toch wel vrij iconisch voor die tijd. Verder is het eindgevecht ook nog interessant gefilmd en het idee dat de soldaten eigenlijk zichzelf (de goede en de slechte waren ook gespeeld door dezelfde acteurs) aanvielen was een leuke knipoog naar de dualiteit tussen de mens en de keuzes die hij in het leven moet maken (iets wat later in Kubrick films nog meer aan bod komt).

Maar verder is deze film niet interessant te noemen. De dialogen zijn zwak, het acteerwerk (vooral de soldaat die gek wordt) is zwak en op een gegeven moment speelt Kubrick te lang met de gedachtegang van de soldaten zodat het een saaie boel wordt.

avatar van The One Ring
Eindelijk Fear and Desire eens gezien, na lang wachten met de laagst mogelijke verwachtingen. En wat blijkt, de film valt reuze mee. Ja, veel eraan is slecht, maar als geheel is het ook weer niet zo rampzalig dat het van de aardbodem moet verdwijnen.

Het zijn vooral de pretentieuze dialogen in combinatie met houterige acteerprestaties en een wat knullig plot die de film parten spelen. Een voorbeeld: de luitenant zegt op een gegeven moment doodleuk tegen zijn mannen dat ze zich "native" moet gedragen als vijanden ze zouden zien reizen door hun gebied. Je krijgt toch sterk de indruk dat niemand zich enorm verdiept had in oorlogen en niet veel verder was gekomen dan "oorlog is slecht". Kortom: het is echt een project van een jeugdige filmmaker, met idealistische, maar nog wat onuitgewerkte ideeën. Zelfs het meest interessante punt, dat de soldaten het opnemen tegen hun evenbeelden, is eigenlijk al subtieler, sterker en niet op zo'n overdreven directe manier behandelt in het veel krachtigere La Grande Illusion. Verder was het ook zo nu en dan wat saai en Paul Mazursky's (jawel, de man die later nog meerdere Oscarnominaties kreeg als scriptschrijver, producent en regisseur) acteerwerk kan echt niet. Veel slechter acteerwerk als dat hij levert zul je niet snel vinden.

Dat is een hoop kritiek, maar toch werkt de film ten dele wel, vooral als een soort koortsdroom. Ik vond het erg sfeervol gefilmd eigenlijk, vooral ook wel met dank aan de belichting. Dat Kubrick voorheen fotograaf was komt de film ten goede en ik vond de sfeer zelfs wat dromerig. Je zou er bijna het geluid (en dan vooral de dialogen) bij uit willen zetten en het willen afspelen met wat broeierige, duistere en misschien wat hallucinante muziek. Het zou zo maar kunnen werken. De film blijft door zijn sfeer ook wel echt hangen. Alleen de montage maakt er soms een beetje een rommeltje van.

Dit is voor mij echt een grensgevalletje van onvoldoende/ voldoende. Ik ga net voor dat laatste, maar echt op het randje. Er zijn immers regisseurs die met minder ambitie en met een slechter oog begonnen.

avatar van mjk87
Niet heel goed, maar deze amateurfilm is nog altijd beter dan wat sommigen heden ten dage met een budget van $ 200 miljoen flikken.

De film zelf dan: het acteerwerk is om te beginnen zeer belabberd. De mimiek is tamelijk doods en de dialoog die lijkt zo van een briefje te worden afgelezen. Dialoog ook die niet heel boeiend is. Verder is de snelle montage opvallend maar niet heel goed, elke vorm van ritme wordt daarin gemist. Het zijn eerder snelle beelden achter elkaar dan dat er echt goed over is nagedacht. Verder zijn de locaties wat saai, maar het werkt wel voor het verhaal over een oorlog die overal en tegelijk nergens is. De locaties zijn zo universeel dat ze dat ondersteunen. Alleen de fotografie is echt goed te noemen, met mooi belichte scènes, goed gebruik wat zwart-wit en sterke kadreringen - toen al wist Kubrick wel waar de camera moest worden neergezet. Ook de muziek af en toe werkt en zeker die marsmuziek zo tegen het einde laat iets zien van de latere Kubrick. De speelduur is net klein genoeg om niet helemaal verveeld te raken. 2,0*.

avatar van kevin_vp
mjk87 schreef:

Avatar van James Cameron

avatar van mjk87
kevin_vp schreef:

Avatar van James Cameron

Fast Five, Furious 6, Word War Z, After Earth, om er maar een aantal te noemen.