The Crow: City of Angels (1996)

Alternatieve titel: The Crow II

Actie / Thriller

geregisseerd door Tim Pope
met Vincent Perez, Mia Kirshner en Richard Brooks

Tijdens het feest der doden in Los Angeles zijn Ashe Corven en zijn zoon getuige van een executie. Ze moeten dit met de dood bekopen. Een kraai brengt hem echter terug naar zijn vriendin Sarah, die hem vertelt dat hij moet uitzoeken wie er achter hun dood zat. Het spoor leidt naar een drugdealer en zijn excentrieke topman.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Het eerste deel was geniaal, een vervolg kan dus enkel tegenvallen. Het is dan ook geen verrassing dat The Crow: City of Angels niets is vergeleken met het origineel. Desondanks zit de film hier en daar best aardig in elkaar en kent zijn goede momenten. Het maakt City of Angels misschien weinig bijzonder, maar het principe weet nog wel te vermaken.

3 kleine sterren.

avatar van sinterklaas
Ook in de zomer van 2005 gezien direct na The Crow 1.

Dit was dan een ietsje mindere maar evengoed een vermakelijk vervolg. Dit keer met een heel nieuw begin gespeelt door de Zwitser Vincent Perez. Opnieuw oogt alles weer lekker donker en creepy en word er redelijk in geacteerd. Ook leuk dat Iggy Pop een rol krijgt in deze film als slechterik. Het verhaal is wel een beetje hetzelfte als deel 1 maar voor vermaak staat deze niet in de weg. Wel jammer dat deze zo kort duurt.

Ook deze moet ik eens herzien.

avatar van Halcyon
Geen echt vervolg, eerder een remake met andere personages en lichtjes andere subplots. Iggy Pop steelt de show, maar voor de rest is het huilen met de pet op. Het sfeertje is er zwaar op achteruit gegaan tegenover het eerste deel, met name de decors en de belichting zien er erg nep uit. Bijgevolg is dit tweede deel enkel goed voor één goede scène: de confrontatie tussen Ashe en Curve.

avatar van Aapje81
Ik was erg onder de indruk van het eerste deel en zelfs The Crow Salvation kon mij erg bekoren. Een aantal jaren geleden was ik hier al eens aan begonnen maar toen heb ik hem afgezet, ik had me er toen veel van voorgesteld maar het was een flinke teleurstelling.

Perez zie ik meestal wel graag met Swept from the Sea als hoogtepunt. Ik had verwacht dat hij een charismatische Crow neer zou zetten maar dat viel erg tegen. Heel af en toe kon hij er net mee door maar overtuigde te weinig. Dit kan overigens ook de schuld zijn van de regisseur want die doet werkelijk alles fout wat je maar fout kan doen. Alles ziet er verschrikkelijk amateuristisch uit. Het scenario stelt niets voor, de personages zijn zo belachelijk dat ze totaal niet overtuigen. De decors en belichting zijn kitcherig en het acteerwerk is gewoon dieptriest vooral de opperboef was gewoon waardeloos. Een derderangs pornoacteur zou zich nog schamen voor deze prestatie.
Het enige dat ik de moeite waard vond was de soundtrack met o.a. Hole, N.Y. Loose, PJ, Harvey en Korn en ach Iggy Pop heeft wel een schattige bijrol, maar over het geheel genomen is dit een zeer ondermaats vervolg dat absoluut niet in de buurt komt van zijn voorganger.

avatar van maerk
Pope probeert hetzelfde te doen als Proyas, maar slaagt er maar half in... Of eigenlijk maar een kwart.

Ik begin even met het positieve: Het sfeertje. De film oogt erg duister en Pope weet wel het naargeestige sfeertje uit The Crow na te bootsen. Best knap om een overtuigende fantastiewereld te creëren in zo'n slechte film. Maar ondanks de sfeer is de film erg saai tot ronduit lachwekkend. Het verhaal is ook gewoon The Crow, maar dan ietsje anders. Geen vrouw maar een zoontje, geen gitaar maar een motor en een andere bad guy. Perez doet heel veel onder voor Lee. Brandon Lee deed het goed, Perez zet hier een slechte rol neer. Op sommige momenten viel het wel mee, maar als hij achter zijn moordenaars aan gaat speelt hij lachwekkend slecht. Zo kon ik zijn personage ook niet serieus nemen. Een voor een jaagt hij zijn moordenaars naar de andere wereld, maar zonder enige spanning of iets. Slaapverwekkend wordt de film op een gegeven moment. De finale is ook niet veel soeps. De bad-guy krijgt de Crow krachten en kan niet dood, maar wordt wel gedood door de kraaien. Ach, flikker toch op. Wat een hoop onzin allemaal. Het sfeertje en bij vlagen redelijke camerawerk zorgen er nog voor dat de film iets heeft dat het een beetje waard is om naar te kijken.

avatar van Near_Dark
Aangezien ik de eerste The Crow (1994) altijd een goeie film heb gevonden kon ik het me niet permitteren deze tweede nooit te zien. Omdat bijna iedereen me vertelde dat het een rotslechte film was heeft het geduurd tot nu,
13 jaar later, dat ik hem voor't eerste heb gezien.

De eerste 15 minuten waren rotzooi, een amper te volgen beeldenstroom die ogenschijnlijk kant noch wal raakt.
Maar daarna komt er gelukkig structuur in het verhaal en wordt alles duidelijk.

Het is een onvervalste B-Film die nergens het niveau haalt van zijn voorganger maar voor de liefhebbers toch nog genoeg weet te boeien door er een genietbare geweldfilm van te maken. De erg sfeervolle soundtrack is zeker het vermelden waard, die is beter dan gemiddeld en valt meteen op.

6/10.
Na dat vervelende eerste kwartier werd het toch nog een erg genietbare Actie-Geweldfilm die me kon boeien tot op't einde. Het zag er allemaal erg groenachtig uit, maar dat zal nodig geweest zijn om de special effects er nog enigszins geloofwaardig uit te laten zien

De moeite om eens gezien te hebben, ALS je een fan bent van dit genre

Tarkus schreef:
Ook een goede, doch iets minder film dan het eerste deel.
Eigenlijk is deze film net hetzelfde als het eerste deel, een gelijkaardig verhaal, maar met andere personages.
Uiteraard is Brandon Lee (tijdens de opnamen van de eerste film dodelijk verongelukt) niet van partij, en wordt vervangen door Vincent Perez, die het er toch goed vanaf brengt.
Maar ik heb vooral met bewondering gekeken naar de rol van rockicoon Iggy Pop, die hier prachtig is in een voor hem op maat gechreven rol.
Ook een ander icoon uit de muziekgeschiedenis maakt in deze film zijn opwachting, namelijk Ian Dury (van Ian Dury and The Blockheads, punkband uit de jaren '70), inmiddels ook al een hele tijd overleden.
Wederom heb ik ook weer genoten van de (hardrock) soundtrack.
Toch een kleine opmerking voor de heren die de DVD hoesjes van informatie voorzien, de hoes vermeld een speelduur van 122 minuten terwijl de werkelijkheid 82 minuten is, dat voel je je toch een beetje bedrogen als je je aankoop daarop baseerd en wil genieten van een 2 uur durden prent, die dan 40 minuten korter blijkt te zijn, of zou het alweer een verkoopstruuk zijn.
Ik kende de film al van vroeger en wist dat hij goed was, maar toch zullen velen zich een beetje bedrogen voelen door de verkeerde informatie.
Toch kan ik hem aanraden, net als de eerste van deze 2 Crow filmen.

Deze film is me deze tweede keer dat ik hem kijk iets minder bevallen.
Het lijkt te erg op de eerste film en gaat daardoor snel vervelen.
Maar het blijft wel leuk de Rockiconen, Iggy Pop en wijlen Ian Dury, aan het werk te zien.