Friday (1995)

geregisseerd door F. Gary Gray
met Ice Cube, Chris Tucker en Nia Long

Craig en Smokey zijn twee vrienden uit Los Angeles, die op een vrijdagmiddag op hun veranda hangen, rokend en drinkend, op zoek naar iets te doen. Als ze de dope van een drugsdealer op roken, moeten ze snel op zoek naar 200 dollar. In die tijd roken ze veel wiet, worden ze overvallen en beschoten.

avatar van erik1677
Probeer hem jaren al op dvd of vhs ergens te scoren maar ben hem nog niet tegen gekomen.
jaren terug dus een keer gehuurd en was meteen verkocht door de personages in deze film.
net zoals in barbershop eigenlijk.
De vervolgdelen vind ik ook top, maar nog niet zo goed als deze.

avatar van Bruens
Kijkt lekker weg!

lordmars
echt een leuke film, heb me echt kapot gelachen. jammer dat het zo ongeveer onmogelijk is om hem op dvd te krijgen, alleen maar inport (en mijn vrouw d'r engels is slecht)

avatar van dbgin
Geweldige zondagmiddag film

bro
Stoner film zonder een over the top verhaal. Gewoon lekker degelijk. Gewoon al omdat het gaat over het vinden van ...200dollar maakt het allemaal veel menselijker.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Sterke soundtrack.

De volledige anderhalf uur is wel wat veel, maar de dagelijkse beslommeringen van Ice Cube en Tucker leveren genoeg platte en grappige momenten op. Als geheel is deze stoner-komedie in the hood wat onevenwichtig. De sterke soundtrack valt niet te versmaden en is een regelrechte aanrader voor in de cd-kast.

Redelijk.

avatar van eka81
its friday, im high and got no shit to do...

egt leuk .... chris zn doorbraak....niet te veel films gemaakt, maar je lacht je rot....

3.5 ster

p.s. sound track vind ik helemaal de bom...dr. dre met keep their heads Ringin

avatar van Mescaline
Blijft een vermakelijke film die het grotendeels van Chris Tucker moet hebben. Wat je duidelijk merkt in de 2 gevolgen dat Ice Cube zonder Chris Tucker niet echt grappig meer is, je mist een bepaalde chemie.

Friday is vrij simpel maar toch op een leuke en droge manier uitgewerkt.

Stem blijft staan op een 3,5

avatar van DragQueen
Leuke Film, met toffe rollen van Ice Cube en Chris Tucker. Beiden hebben een aardige chemie. Verder is het verhaal simpel, maar leuk bedacht. En levert een hoop vermakelijke momenten op. 3,5 Ster.

avatar van XanderJ
Leuke film, geen hoogvlieger, maar gewoon leuk.

avatar van Jaarme
haha vind hem nu al goed
dit is n vijf

avatar van eka81
Later werk van Chris vind ik leuker, maar deze getho komedie is erg leuk

avatar van John Lee Hooker
Genietbare komedie waarin we het alledaagse leven kunnen observeren van twee vrienden die op vrijdag niets te doen hebben. Ze zitten voornamelijk voor hun huis en soms gaan ze ook naar binnen. Er komen allerlei personen langs die elk zo hun belangen hebben. Het betreft niet altijd gieren en brullen maar je kunt hier gewoon ontspannen zonder ingewikkelde vraagstukken. Chris Tucker was fenomenaal met zijn energieke vertoning en eigenlijk zijn de bijrollen ook best degelijk gecast. Daarbij wordt er een fijne soundtrack geleverd en schijnt de zon lekker door. Perfect dus voor een winterse woensdagavond.

ramonbrenda
hele leuke film met veel grappige momenten 3,5 * zeker waard

avatar van Mescaline
Deze film is toch wel een beetje een guilty pleasure aan het worden, het is namelijk niet een hele goede film maar onlangs dat is dit toch al de derde keer dat ik deze film heb bekeken.
Het heeft gewoon een fijne sfeer, lekker luchtig en perfect om in de late avond uurtjes nog even op te zetten.
Eerlijk is eerlijk, het nuttigen van een alcoholhoudend drankje past wel perfect bij films zoals deze.

Stem blijft op een 3,5 vanzelfsprekend!

avatar van jumpstylemovie
Grappige film over niks. Beetje chillen in de hood toch.
Ik stond er alleen van te kijken hoe ze de effecten van wiet in beeld brachten. Ice Cube begint hem te trippen alsof het LSD was en Smokey zit de hele dag door te blazen maar is zo hyperactief als Tony Montana. Als ik een film ga kijken die geschreven is door Ice Cube dan verwacht ik iets anders maar goed. Het kijkt wel lekker weg.

avatar van john mcclane 2
had een soort grappige versie van boys in the hood verwacht.
das een wreed goede film.
de humor hier zit er in door 2 vrienden die niet zo veel doen en wat blowen in the hood en veel daaamn
roepen.
had er wat meer van verwacht.niet mijn ding.vond het ook nergens grappig.
licht vermakelijk.net aan 2.5 ster

avatar van Kondoro0614
Friday

Vreemd. Ik zou toch zweren wat ik hierop gestemd had en iets over getypt had. Gelukkig keek ik het na anders was ik er nooit achter gekomen... Dom, dom, dom haha!! Maar wat heb ik toch kunnen lachen om deze film. Lolll!! Ik vond het oprecht een hele leuke film waar Ice Cube een leuke rol in speelde. Soms te overdreven geacteerd door Chris Tucker maar het blijft leuk. Gezien op Netflix leuk om eens mee te nemen!

avatar van Antonev
Mijns inziens een van de betere 'stoner' comedies! Het verhaal is niet bijzonder, maar het geheel is luchtig en de zwarte humor komt goed aan.

Grappig en vermakelijk

avatar van Perfect_Cell
It's friday

Heerlijke klassieke komediefilm die zich in de "hood" afspeelt. Wat deze film zo speciaal maakt is de setting en acteurs, alles lijkt net echt. Herkenbare situaties die zich afspeelden.
Het ijzersterke duo Cube en Tucker is ook een pluspunt, net als de sarcastische vader.

Blijft grappig na herziening en het is misschien wel een van de beste comedies die ik heb gezien.

avatar van DrChesterStock
Mijn eerste conclusie was dat deze film toch wel erg dun is. De personages en de muziek zijn leuk en het is best komisch, maar er zit weinig tempo in en wat er gebeurt is wel erg kleinschalig. (Het gaat nota bene om 200 dollar.) Het grootste deel van de film speelt zich ook in dezelfde straat af.

Maar nu ben ik geneigd hem toch meer te zien als een soort zedenschets en schets van dit milieu. Zo bekeken is hij niet geweldig, maar best aardig. De meeste acteurs hebben een hoop charisma.

Of je moet inderdaad per se iets gebruikt hebben om hem goed te vinden. Dan heb ik niks gezegd.

avatar van Mescaline
Wat ik eerder al aangaf is dat deze film duidelijk een guilty pleasure voor mij is geworden, zelfs na 4x gekeken te hebben kan ik nog steeds lachen om deze film en blijft het uiterst vermakelijk!
Dat zomerse sfeertje in de film maakt het een ultieme zomerfilm voor mij, lekker relaxed met op het einde toch nog een beetje spanning.
De combinatie Ice Cube & Chris Tucker werkt gewoon erg goed, jammer dat Tucker niet voor de andere delen terug wou komen.

Stem blijft dus gewoon weer staan op een 3,5, die wel steeds dichter in de buurt begint te komen van een 4.