Rogue Trader (1999)

Verenigd Koninkrijk
Thriller / Misdaad

geregisseerd door James Dearden
met Ewan McGregor, Anna Friel en Yves Beneyton

In 1995 werd de financiële wereld opgeschrikt door een van de grootste bankfiasco's uit de geschiedenis. Dit is het verhaal van Nick Leeson, de man die in z'n eentje zoveel schulden opstapelde dat de Barings Bank, de oudste handelsbank ter wereld, bankroet ging. Nick is een gewone volksjongen die door hard werk en doorzettingsvermogen in het Indonesische kantoor van de bank belandt. In de sterk groeiende Aziatische economie leidt hij grote verliezen maar weet die handig te verbergen achter schijnbaar fantastische deals. Alleen Nick beseft dat zijn bank in de nesten zit, maar hij hoopt zich uit de nood te redden.

Ik vond het onderwerp ook erg interessant. Alle beursperikelen en de aftakelende psychologische staat van McGregor waren ook vrij goed uitgewerkt. Het probleem was alleen dat er enkele vervelende zijsporen in het verhaal slopen zoals een beroerd relatie-verhaaltje bijvoorbeeld. Al met al toch zeer de moeite waard (ik denk aan verhoging).

Eerst nog maar eens herzien denk ik .

avatar van sinterklaas
Wel een vermakelijke film met Ewan MC Gregor die weer een werkelijk bestaand persoon speelt. (ook nooit eerder van gehoord, tot ik deze film zag). Het verhaaltje zat wel goed in elkaar alleen zakt de film helaas wel regelmatig in en zitten er ook langdurig saaie stukken in. De locaties waren wel mooi en het opgezette verhaal: manieren vinden om toch op een slinkse wijze van je schulden af te komen. Maar alleen zakt ie wel heel vaak in en das weer jammer.

avatar van Justinw
Verrassend en vermakelijk,

Leuke film met een Ewan McGregor die de film in zijn eentje moet dragen. Ewan is toch een van mijn favoriete acteurs dus om 101 minuten naar hem te kijken was geen straf. Het economische verhaaltje is soms wat lastig te begrijpen. En al helemaal voor mensen die er de ballen verstand van hebben.
Ben je niet geintresseerd in beursgerelateerde films kijk deze dan niet.

Het is allemaal niet bijzonder maar omdat het zo lekker wegkeek en ik me prima heb vermaakt toch een krappe 3. En voor die 1 euro

avatar van Fortune
Aardige film.

Dit soort films kan ik meestal wel waarderen met dit soort onderwerpen.
Mcgregor speelt niet verkeerd maar kan niet zeggen dat hij nu geweldig dit personage speelt.
Eigenlijk kan je de stress en druk ook niet echt van hem aflezen terwijl dat wel de bedoeling moet zijn.
De film voelt ook gedateerd aan met al die ouwe computers en pakjes en dergelijke.
Leuk om een keer te zien maar daar blijft het bij.

2.5

Er kloppen ook een aantal dingen niet vooral op het einde als Mcgregor 300 miljoen pond aan schulden heeft veroorzaakt maar het blijkt 800 miljoen te zijn en de bank gaat failliet. Hoe is dit dan gebeurt. Wat ik ook beetje wazig vond is waarom Mcgregor van een administratieve functie naar functie manager gaat op de vloer met een eigen team.

Onderdeel van aankomend tentamen dus werd min of meer gedwongen hem te kijken... had er geen verwachtingen van en dus was het een reuze meevaller. Ik vond Ewan McGregor goed passen bij deze rol, en aangezien het op real-life is gebaseerd vond ik het een vrij boeiende en interessante film. Kan gewoon geen laag cijfer geven hiervoor, dus voor nu 4* en wie weet in de toekomst nog wel meer.

Een onevenwichtig schavuitenverhaal (dat je het beste kon vergelijken met een middelmatige televisieproductie), over een van de grootste en meest omvangrijke financiële rampen in de jaren negentig, dat niet goed wist welke kant ie op moest gaan. Op zichzelf was de hoofdpersoon niet interessant en ook de satire ontbrak volledig. Helaas gaf de regisseur geen inzicht in alle maatschappelijke achtergronden, laat staan dat je als kijker werd gevraagd om kritisch na te denken. Zodat aan het eind de vraag hoe het allemaal heeft kunnen gebeuren niet beantwoord werd. Misschien moet het verhaal nog maar een keer verteld worden.

Wat sfeerloze verfilming van het boek. Leuk om een keer gezien te hebben maar bepaald geen hoogvlieger. Het boek is een stuk interessanter en spannender. 2.5*