Rogue Trader (1999)

Verenigd Koninkrijk
Thriller / Misdaad

geregisseerd door James Dearden
met Ewan McGregor, Anna Friel en Yves Beneyton

In 1995 werd de financiële wereld opgeschrikt door een van de grootste bankfiasco's uit de geschiedenis. Dit is het verhaal van Nick Leeson, de man die in z'n eentje zoveel schulden opstapelde dat de Barings Bank, de oudste handelsbank ter wereld, bankroet ging. Nick is een gewone volksjongen die door hard werk en doorzettingsvermogen in het Indonesische kantoor van de bank belandt. In de sterk groeiende Aziatische economie leidt hij grote verliezen maar weet die handig te verbergen achter schijnbaar fantastische deals. Alleen Nick beseft dat zijn bank in de nesten zit, maar hij hoopt zich uit de nood te redden.

avatar van wackyboy
Grappig die tekst in de poster: "Ewan McGregor is fantastic!". Ze vergaten even toe te voegen: "..but nog in this movie"

avatar van Sjan
Sterke film (waarom hebben zo weinig mensen deze film maar gezien?) met goed spel van McGregor. Prachtig om te zien hoe hij in zijn eentje een hele bank ten onder laat gaan. De beelden op de beurs zelf waren voor mij totaal niet te begrijpen maar dat maakte niet zo heel veel uit. Ook moeilijk voor te stellen hoe hij zich moet voelen wanneer de schulden echt ontzettend hoog op zijn gelopen: hoe moet hij zich in godsnaam gevoeld hebben? Niet fijn iig. 3.5*

Ik vind deze film inderdaad ook een tikkeltje ondergewaardeerd.

FisherKing
Nou ik vind de waardering nu wel OK. Ondanks interessant onderwerp kon de film niet boeien. Ik vond hem veel te onevenwichtig, en wat erger was, ik kon mijn gedachten er niet zo goed bij houden.

Ik vond het onderwerp ook erg interessant. Alle beursperikelen en de aftakelende psychologische staat van McGregor waren ook vrij goed uitgewerkt. Het probleem was alleen dat er enkele vervelende zijsporen in het verhaal slopen zoals een beroerd relatie-verhaaltje bijvoorbeeld. Al met al toch zeer de moeite waard (ik denk aan verhoging).

Eerst nog maar eens herzien denk ik .

FisherKing
Mijn lagere waardering heeft wellicht met Ewan McGregor te maken die ik geen goed acteur vind.
(of geen acteur is waar ik voor warm loop)

Ik vind dit best een goede film.. Ik vind Ewan McGregor juist wel een leuke acteur (vooral in Moulin Rouge). Deze film is natuurlijk al wat ouder, maar ik vind hem best wel leuk om te zien.

avatar van speedy23
Zeker en vast niet vergeten dat deze prent gebaseerd is op ware feiten.

avatar van Peojuzi
goed aan deze film vond ik het verhaal dat echt gebeurd is. redelijk geacteerd. 2,5*

avatar van amco
Goede film, ook goed geacteerd van Ewan McGregor, 1 van mijn favorieten op het scherm. De film verveelt geen minuut, de poster hierboven vind ik wel wat zwak. Had gisteren de dvd gekocht voor 1 euro in mediamarkt. Zeker geen miskoop

3,5 *

avatar van Robi
Wat een draak van een film ! Is echt niet uit te zitten hoor. Aandelen zijn vreselijk saai, daar moet je dus zeker geen film over maken.
Jammer dat je geen nul kunt stemmen.

avatar van sinterklaas
Wel een vermakelijke film met Ewan MC Gregor die weer een werkelijk bestaand persoon speelt. (ook nooit eerder van gehoord, tot ik deze film zag). Het verhaaltje zat wel goed in elkaar alleen zakt de film helaas wel regelmatig in en zitten er ook langdurig saaie stukken in. De locaties waren wel mooi en het opgezette verhaal: manieren vinden om toch op een slinkse wijze van je schulden af te komen. Maar alleen zakt ie wel heel vaak in en das weer jammer.

Redelijke film, naar een waar gebeurd verhaal.
Maar vind hem toch niet zo geslaagd, er zitten te veel saaie momenten in, en van Ewan McGregor heb ik ondertussen al betere dingen gezien.
Maar het verhaal is wel interessant en veroorzaakte toen nogal wat deining, daarom wou ik wel eens weten hoe het allemaal juist in elkaar zat en dat maakt deze prent wel een beetje duidelijk.

avatar van Oliveri
Ik vond de film zeer goed, en heb 'm inmiddels al 3x bekeken. Het waargebeurde verhaal erachter speelt natuurlijk een rol, maar ook het goede acteerwerk van Ewan Mc Gregor mag er zijn. Een volle 5 sterren!

avatar van Lonesome Crow
Meer een goede TV-film, beetje vlak geacteerd maar kijkt wel lekker weg.
Men had er ook een zwaar psychologisch drama van kunnen maken maar het verhaal op zich word duidelijk en helder uitgelegd.

Koste mij 1 euro (Bart Smit), zeer zeker de moeite waard !

avatar van Justinw
Verrassend en vermakelijk,

Leuke film met een Ewan McGregor die de film in zijn eentje moet dragen. Ewan is toch een van mijn favoriete acteurs dus om 101 minuten naar hem te kijken was geen straf. Het economische verhaaltje is soms wat lastig te begrijpen. En al helemaal voor mensen die er de ballen verstand van hebben.
Ben je niet geintresseerd in beursgerelateerde films kijk deze dan niet.

Het is allemaal niet bijzonder maar omdat het zo lekker wegkeek en ik me prima heb vermaakt toch een krappe 3. En voor die 1 euro

avatar van Fortune
Aardige film.

Dit soort films kan ik meestal wel waarderen met dit soort onderwerpen.
Mcgregor speelt niet verkeerd maar kan niet zeggen dat hij nu geweldig dit personage speelt.
Eigenlijk kan je de stress en druk ook niet echt van hem aflezen terwijl dat wel de bedoeling moet zijn.
De film voelt ook gedateerd aan met al die ouwe computers en pakjes en dergelijke.
Leuk om een keer te zien maar daar blijft het bij.

2.5

Er kloppen ook een aantal dingen niet vooral op het einde als Mcgregor 300 miljoen pond aan schulden heeft veroorzaakt maar het blijkt 800 miljoen te zijn en de bank gaat failliet. Hoe is dit dan gebeurt. Wat ik ook beetje wazig vond is waarom Mcgregor van een administratieve functie naar functie manager gaat op de vloer met een eigen team.

avatar van AGE-411
kos schreef:
Ik vind deze film inderdaad ook een tikkeltje ondergewaardeerd.

Ik ben het eigenlijk eens met Kos. Echt fantastisch was ie niet, maar toch beter dan de troep die ze doorgaans op TV uitzenden. En McGreggor vond ik eigenlijk ook niet slecht spelen.

Onderdeel van aankomend tentamen dus werd min of meer gedwongen hem te kijken... had er geen verwachtingen van en dus was het een reuze meevaller. Ik vond Ewan McGregor goed passen bij deze rol, en aangezien het op real-life is gebaseerd vond ik het een vrij boeiende en interessante film. Kan gewoon geen laag cijfer geven hiervoor, dus voor nu 4* en wie weet in de toekomst nog wel meer.

Een onevenwichtig schavuitenverhaal (dat je het beste kon vergelijken met een middelmatige televisieproductie), over een van de grootste en meest omvangrijke financiële rampen in de jaren negentig, dat niet goed wist welke kant ie op moest gaan. Op zichzelf was de hoofdpersoon niet interessant en ook de satire ontbrak volledig. Helaas gaf de regisseur geen inzicht in alle maatschappelijke achtergronden, laat staan dat je als kijker werd gevraagd om kritisch na te denken. Zodat aan het eind de vraag hoe het allemaal heeft kunnen gebeuren niet beantwoord werd. Misschien moet het verhaal nog maar een keer verteld worden.

Wat sfeerloze verfilming van het boek. Leuk om een keer gezien te hebben maar bepaald geen hoogvlieger. Het boek is een stuk interessanter en spannender. 2.5*