Greenberg (2010)

Drama / Komedie

geregisseerd door Noah Baumbach
met Ben Stiller, Greta Gerwig en Rhys Ifans

Roger Greenberg (Ben Stiller) is single, veertig jaar, New Yorker en weet niet goed wat hij met zijn leven aan moet. Hij besluit op het huis van zijn succesvolle broer te gaan passen in Los Angeles en vooral een tijdje niets te doen. Zijn voornaamste bezigheden bestaan uit het schrijven van klachtenbrieven en het bouwen van een hondenhok. Ondertussen gaat hij op zoek naar zijn roots en bezoekt hij zijn schoolvrienden. De teleurstelling is groot als blijkt dat ze uit elkaar zijn gegroeid. Dan leert hij Florence kennen, de assistente van zijn broer. Een begin van iets moois.

avatar van John Lee Hooker
Leuk.

Ik kon mezelf wel terugvinden in het personage van Ben Stiller. Hij zet een formidabele rol neer met allerlei verschillende emoties en de bijrollen worden ook prima ingevuld.
Het bleef redelijk basic en dat beviel me wel. Geen goedkope zijweggetjes of voorspelbare twists, clichés blijven achterwege en er waren zelfs verschillende momenten waar ik even moest lachen.

We blijven grotendeels in de huizen en tuinen hangen met af en toe een ritje in de auto. Misschien hadden de locaties wat interessanter gekund maar eigenlijk is dat voor het levensverhaal van Roger maar onnodig.

Hier en daar vond ik het gedrag van Florence een beetje vreemd maar storend werd het gelukkig niet.

Het einde vond ik wel passen. Je kunt wel raden wat de gevolgen van de voicemail zullen zijn en een kleffe toestand is dan ook niet meer nodig.

Aangename wegkijker.

avatar van Safri
De soundtrack was erg goed verzorgd. Hoorde o.a. Galaxie 500 langskomen en Duran Duran met het aangename The Chauffeur

avatar van MovieHolic
Traag, cliché en weinig komisch.

orbit
Best aardige film over een kansloze 40-er, maar voor Amerikaanse begrippen redelijk oprecht en cynisch.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Best een interessant thema, maar uiteindelijk werkt het niet helemaal (en is het een stuk minder dan de enige andere Baumbach die ik zag, The Squid and the Whale). Een film die gaat over, zoals die Britse vriend van Greenberg zegt, het leven dat je niet wil leiden accepteren.

Probleem is dat het verhaalverloop toch weer bijna in een mal van een romantische komedie wordt geperst. Er wordt teveel een plot omheen gelegd, compleet met een moment waarop Greenberg het ineens lijkt te beseffen als hij de auto uitstapt. Een ander probleem is dat zowel Florence als Roger niet boeiend genoeg zijn (en dat is wat anders dan aardig of sympathiek) dus puur op de karakters drijft de film ook niet helemaal

Klinkt misschien wat negatiever dan ik bedoel, want het was zeker geen slechte film, wel een die achterbleef bij mijn verwachtingen.

Kleine 3.0*

avatar van Jawaddedadde
Aparte film.

Vreemde personages en situaties, vreemde dialogen maar helemaal niet onaangenaam om naar te kijken. Ben Stillers personage is wel een gigantische eikel, maar Stiller zet wel een overtuigende rol neer. Gerwig speelt ook aardig en is een erg leuke dame. Lekker wacky!

Verhaal is best leuk en het wordt nergens echt melig of klef, daar hou ik wel van.

Best goed.

avatar van sinterklaas
Erg frisse komedie.

Ben Stiller weet toch wel altijd goed te blijven in zijn genre en weet de films toch vaak niet soapy en zoetsappig te maken en er altijd een scherp komisch randje aan te breien. Dit is ook weer een leuke film van hem. Stiller speelt een neurotische veertig plusser die enkel en alleen op de hond van zijn broer moet passen en uit verveling slechts klachtenbrieven naar allerlei bedrijven stuurt, een hondenhok bouwt, vervelen, en uiteindelijk een soort van liefde bedrijven met huisassistente Florence wat ook zijn ups en downs heeft.

Greenberg weet ook verder gewoon verrassend uit te pakken en het hier en daar ook weer eens flink uit de hand te laten lopen. De klunzigheid van Stiller is ook echt om te gillen af en toe. Ook die hele feest-scene was geweldig waarbij Greenberg zijn eerste drug(s) uit probeert. Geniaal!

Gewoon aangenaam verrast door deze film waar ik toch eigenlijk al veel van verwachte. Toppunt van de kansloosheid!

avatar van NLW
NLW
Aparte film, die me totaal niet vast kon houden.
Op een enkele leuke passage na, viel de film mij zeer tegen.

avatar van hazel motes
Ivan Schrank: Youth is wasted on the young.
Roger Greenberg: I'd go further. I'd go: 'Life is wasted on people.'

De stervende rog met het oog op het strand aan het eind van Fellini's La Dolce Vita (1960) werd hier vervangen door (ja wat eigenlijk?) een harig dier (een possum, een kleine hond?) in een zwembad, met een sprakeloze face-book generatie...
Van Italië 1960 naar USA 2010 ... existentiële thema's zijn van alle tijden, zoek de verschillen per generatie...geen komedie, geen opbeurend verhaal , wel boeiend neergezet en er blijft gelukkig nog veel na te praten over deze film

avatar van Mythos
Helaas weinig komedie, veel drama.
Niet mijn ding in combinatie met Stiller.
Vond de film te traag, alleen de laatste 20 minuten kon ik zonder pauze uitzitten.

avatar van wendyvortex
This is the Gary Shandling Show...The Opening's Theme For Gary's Show...Gary Called Me Up And Asked Me If I Would Write His Theme Song...
...mocht iemand zich afvragen wat Ben Stiller bij de VPRO doet.
Beetje zonder echte pointe deze film, maar een beetje 40+er zal hier toch wel bekende situaties tegenkomen...en daarin zit de charme van de film.
Aangenaam kijkvoer voor de leeftijdsgenoten..de groep 0-40 en 50-100-jarigen zal er wat minder mee hebben..kan ik me ook wat bij voorstellen...echt een goede film is het ook niet echt, maar tsja slacker-generatie....en dan brengt zelfs Ben Stiller het er wel prima mee af.
Korn??? Nee....Duran Duran willen we!!

Meneer Bungel
Van de maker van TSatW - die ik onlangs nog zag - en dat verbaast me niet veel. Droge film, ongemakkelijk hoofdpersoon en then some. Kabbelt voort, met horten en stoten weliswaar, maar het heeft wel wat, ook al deed Stiller me meer dan ooit denken aan de verloren zoon van de Hulk (net na zo'n aanval)... Greta Gerwig speelde haar triestige rol met verve en Ifans hangt er wat bij (m.u.v. wat in your face confessions - die hij vrijwel meteen ongevraagd geretourneerd krijgt) - en laat ook dat nou precies zijn rol zijn.

Toch staat er komedie als genre bij, hier en op imdb, had ik niet verwacht. 3 sterren, krijgt TSatW er een halfje bij.

avatar van Captain Pervert
GreenBerg gaat over Roger Greenberg: een neurotische kerel die een tijdje op het huis van zijn broer past en daar herinneringen ophaalt en aanpapt met de huishoudster/assistent van zijn broer. Dat kan beste leuk zijn: een malle vent die in een andere omgeving zijn eigen ding doet en daarmee mensen irriteert maar uiteindelijk hun harten wint. Dat kan.

Roger Greenberg is echter een vervelende eikel die vervelende dingen zegt, vervelende keuzes maakt en vervelend doet tegen andere vervelende personages. Florence, zijn love-interest, is ook vervelend en heeft een schroefje los zitten, maar niet zoveel schroefjes als Roger Greenberg zelf. Dan is daar nog die Britse vriend, ook een tamelijk vervelend karakter, die het gedoe van Roger alleen maar pikt omdat hij en zijn vrouw uit elkaar zijn.

Het vervelendste is nog wel dat er vrijwel niets in de film gebeurt. Greenberg verwoordt dit zelf als "I'm trying to do nothing right now..." en dat is dan ook onbedoeld metaforisch voor de hele film: er gebeurt niets. En wát er gebeurt, is vervelend om naar te kijken. Vervelend en heel erg saai.

De enige reden om deze film geen 0,5 sterren te geven is dat zowel Florence als Roger prima worden gespeeld door Stiller en Gerwig, maar dat kan niet verbloemen dat dit een vervelende, saaie film is die echt helemaal nergens over gaat. Het einde is helemaal om te janken.

De vervelendste film die ik in jaren heb gezien.

1 ster

avatar van Vinokourov
Verwacht geen lollig Ben Stiller-vehikel a la Zoolander. Greenberg is indie en heeft Stiller in een semi-tragische rol. Hij past op het huis van zijn broer en ondertussen hangt ie de licht cynische mid-dertiger uit met vrienden en vriendinnen van vroeger. Je moet wel houden van dit soort films die vooral wat situaties schetst en je niet in hilarische lachbuien moet laten uitbarsten. Ik vond het wel gaan, maar de andere films van Noah Baumbach waren toch wat minder duffig. In Greenberg gebeurt er uiteindelijk maar niet zo heel veel spraakmakends.

avatar van goongumpa
De kleinschalige dramedy over blanke mensen met een opleiding die een leven leiden dat toch minder is dan ze gedroomd hadden. De laatste vijf à tien jaar heeel erg vaak gezien uit Amerika. Dit is wel een van de betere. Greenberg onderscheidt zich door het hoofdpersonage, wiens sociaal incapabel en lullig gedrag vaak écht grappig is. Stiller doet het erg goed.

Beter dan Baumbachs latere 'Frances Ha', maar blijft toch achter bij zijn eerdere 'The Squid and the Whale' en vooral zijn debuut 'Kicking and Screaming'.

avatar van missl
Een kleine film over een man die het liefst over alles klaagt en over alles een mening heeft. Ik zie Ben Stiller voor het eerst een hele film lang zonder zijn grijns of domme blik, wat daar voor in de plaats komt is een moeilijk in de omgang man, cliché omgeving, moeilijke dialogen, die dan ook nog van zichzelf zegt dat hij grappig is, me dunkt hij kan beter weer komedies maken. (want dit zag ik niet als komedie en vond er niks grappigs aan, wat ik wel verwacht had na enkele reacties hier gelezen te hebben)

Greta Gerwig doet het leuker dan in Frances Ha, maar dat is niet moeilijk want dat vond ik ook geen leuke film.

avatar van K. V.
Deze was een tijdje geleden op tv en nu toch eens meegepikt. 'k wist niet echt wat te verwachten, maar 'k dacht dat het een komedie ging zijn (omwille van Ben Stiller), maar dit was eerder een drama. Het was zeker geen slechte film, wel een beetje speciaal. Misschien kon de film wel een tikkeltje korter.
De cast deed het zeker niet slecht en kwam wel overtuigend over. Ook de muziek was een leuke toevoeging.
Al bij al wel eens de moeite om gezien te hebben.

avatar van 93.9
Redelijk film. Ben Stiller is naar het schijnt een komiek. Hier laat ie een tragische rol zien en dat doet ie best aardig.
Leuke soundtrack.

avatar van k.grubs
Leuke teksten hier en daar en intelligent script. Mooi camerawerk (nazomers licht en kleuren) in combinatie met de muziek. Ik hou wel van 'dit soort films', als je dat kunt zeggen. Maar ik heb me vooral veel geergerd aan Ben Stiller, wat ook wel weer een kwaliteit is... Alle bijrollen zijn fijner om naar te kijken, dat kan toch niet de bedoeling zijn.

avatar van fappie
Ik lees allerlei onzinnige dingen over typisch 40+er gedrag. Nee, nee, nee..

Deze film gaat over een man met een extreem hinderlijke dwangstoornis (OCD). Hij heeft met name last van dwanggedachten vermoed ik en zat daardoor in een inrichting. Maakt elke 40+-er dat dan mee? Nee natuurlijk niet!

Ik heb zelf autisme (Autisme Spectrum Stoornis) en een dwangstoornis (OCD) dus ik vond deze film wel interessant.