• 8.296.777 stemmen

Geregisseerd door: Rainer Werner Fassbinder

Met onder meer: Anna Karina, Margit Carstensen en Andrea Schober

Oorspronkelijke taal: Duits

Plot Chinesisches Roulette

Een rijk echtpaar, met een gehandicapte dochter, vertelt elkaar dat zij voor werk op reis moeten. In werkelijkheid hebben zij beide een weekend gepland met een geliefde en beide in het vakantiehuisje van de familie. Ze betrappen elkaar maar doen alsof er niets gebeurd is. Dochter Angela zet de boel op scherp door tijdens het eten het spel ' Chinese roulette' voor te stellen, waarin iedereen door middel van vragen probeert te raden wat de ander denkt.

image

avatar van Freud

Freud

Heel sterke film. Lelijke kleuren, zwak geacteerd en verre van realistisch, maar toch héél knap gedaan, hoe raar dat ook mag klinken. De film maakt een heel fascinerende en bevreemdende indruk na, en is bij momenten ronduit verbluffend.

avatar van 93.9

93.9

Met Kraftwerk op de soundtrack.

Zaten een paar mooie scenes in, maar over de gehele linie genomen: matig.

Veel decadente middelbare vrouwen, whiskey, sigaren, drugs, sex etc.

avatar van 93.9

93.9

Film die het echt verdiend om op te waarderen.

Moet namelijk nog vaak aan de film denken, hetgeen een groot pluspunt is.

avatar van Querelle

Querelle

Ja grappig, er valt op veel films van Fassbinder, en met name deze film veel aan te merken, en toch heeft het iets dat ontzettend goed werkt en zeer uniek is.

Deze film is weer totaal anders dan andere films van hem. Het lijkt wel een soort Brits mysterie drama, met een totaal onverwacht einde.

avatar van ThomasVV

ThomasVV

Hoe interpreteren jullie het einde van deze film?

avatar van Bélon

Bélon

93.9 schreef:
Met Kraftwerk op de soundtrack.
Zaten een paar mooie scenes in, maar over de gehele linie genomen: matig.
Veel decadente middelbare vrouwen, whiskey, sigaren, drugs, sex etc.

Voor Kraftwerk liefhebbers: slechts 1 minuut of zo (OK wel grappig met die krukkendans )

Het lijkt meer op een uitgewerkt kort verhaal daarom lijkt de film ook veel te lang te duren hoewel de speelduur < 90 minuten is. Gelukkig zit er wel venijn in de staart.

avatar van Movsin

Movsin

Bijzonder filmdocument, wat ge eigenlijk steeds van Fassbinder mocht verwachten.

Ironisch, troosteloos en cynisch dit verhaal dat hier wordt opgedist.

Fassbinder blinkt weer uit door een resem van ongewone toestanden, verrassend extreme houdingen van zijn (expressieve) personages en door de zorgvuldige beeldcomposities. Op een verrassing steekt het niet en dat hij graag met de toeschouwer speelt is hier wel duidelijk, want het is niet de eerste keer dat hij de kijker in het slot met minstens één grote vraag achterlaat.

avatar van Robi

Robi

• 1913 berichten

Mysterieuze film waarvan ik eigenlijk niet zo heel zeker ben of ik hem wel goed begrepen heb. Een familie komt bij elkaar in een kasteel terwijl het eigenlijk niet de bedoeling was dat ze elkaar daar zouden treffen. Dan stelt de dochter voor om het spel "Chinese roulette" te spelen. En dat komt er op neer dat iedereen door middel van zelf gestelde vragen kiest wie de slechtste persoon in het gezelschap is. Althans zo kwam het op mij over. Maar wel een bijzondere en zeker erg fascinerende film. En helaas ook weer van het soort, zo maken ze ze tegenwoordig niet meer.