Lili Marleen (1981)

West-Duitsland
Drama / Oorlog

geregisseerd door Rainer Werner Fassbinder
met Hanna Schygulla, Giancarlo Giannini en Mel Ferrer

Het verhaal van de zangeres van 'Lili Marleen' (gebaseerd op de historische figuur van Lale Andersen, een randfiguur in WOII) en het liedje dat bij vriend en vijand populair werd.

FisherKing
Ik vraag me af waarom niemand op de films van Fassbinder reageert: is het te onbekend?

avatar van blabla
Te lang geleden dat ik ze gezien heb. Durf daardoor geen oordeel meer te vellen, ze zullen als ik ze nu zou zien wel beter zijn als ik me herinner.

Bijna alles van hem is top, maar wil je nu een echte in druk kijk dan naar "Berlin Alexanderplatz.

FisherKing
De echte indruk bedoel je?
Berlin Alexander Platz is 10 sterren....

fassbinder zei ooit eens "ik slaap wel als ik dood ben, dan slaap ik lang genoeg'. ik heb begrepen dat ze hem dood gevonden met 5 verschillende filmscripts om zich heen. de bovenstaande zin is ook de titel van zijn biografie geloof ik.

Berlin Alexanderplatz, waar verschillende lovende stemmen over opgaan zou ik graag willen zien, maar is er een dvd beschikbaar?

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Nog niet, maar het gonst van de geruchten dat het geheel op dit moment opgeknapt zou worden. Niets officieels nog, maar dikke kans dat de DVD wel in aantocht is.

(op zich off topic bij deze film natuurlijk)

Fassbinder-programma in het Filmmuseum van 3 november t/m 28 december! vele klassiekers opnieuw in de bioscoop

Regelmatig geniet ik nog van de films van Fassbender. De uitgebrachte boxen zijn echt juweeltjes.

Ik ben al een hele tijd op zoek naar een exemplaar van Lilli Marlene met nederlandse ondertiteling.

Heeft iemand enig idee waar ik deze zou kunnen vinden???

Alvast bedankt!!!

Pete

Dick2008
Gebaseerd op het beroemde liedje en op Lale Anderson. Daarom destijds gekeken en viel me toch wat tegen.

avatar van Korova
Pete123 schreef:

Heeft iemand enig idee waar ik deze zou kunnen vinden???

Alvast bedankt!!!

Pete

Zag van de week een nieuw uitgebracht los exemplaar bij van leest liggen voor 9.99 door het sublabel cinefiles classique label van a-film evenals een aantal titels van werner herzog

avatar van Drs. DAJA
Klopt en die titel zit niet in de enorme reeks boxsets die al eerder is uitgebracht door A-Film!

avatar van 93.9
Drs. DAJA schreef:

Iemand enig idee waarom?

avatar van 93.9
Waarom waarom waarom??

Ik heb Lili Marleen van Fassbinder bekeken. Vrij wonderlijke tegenhanger van Mefisto (István Szabó). In beiden gaat het over de positie van de kunstenaar tijdens het naziregime. Bij Mefisto een molensteen om je nek, maar Lili vlindert vriendelijk en argeloos door de oorlog heen. Verwijten dat ze zich verkoopt wuift ze weg met: "Het is toch maar een liedje?" Knap verbeeld door Schygulla; uberhaupt een uiterst technisch-knappe film. Toch mist er wel wat in, en dat zit 'm vooral in de uitwerking van het nazisme, volgens mij. Lili en de joodse Robert hebben een Romeo en Julia verhouding, die uiteindelijk door het verschil in millieu en afkomst onmogelijk gemaakt wordt. Fassbinder situeert dat dan tegen het decor van WO2, maar laat geheel liggen dat dit monstrueuze regime er juist op uit was die rangen en standen te nivelleren. (Maar vraag niet hoe.) Hij geeft de derde partij, dwz. de Duitse officier die Lili wil bezitten, geen enkele inhoud, waardoor de film toch net niet geniaal te noemen is. In Lola lukt het hem wel; daar is de makelaar inhoudelijk een duidelijke tegenpartij tov de oudere ambtenaar, zodat de driehoek 'magisch' wordt, of geloofwaardig. (Waarschijnlijk was het begin jaren tachtig nog steeds niet mogelijk ook maar enige menselijke gedachtengang aan het nationaalsocialisme toe te kennen.Waarmee ik dus niet bedoel dat het goed was.)
Verder ken ik maar weinig films die zo verfijnd en creatief zijn in overgangen, locatie/decor, kostuum, en keuze voor scene's van waaruit het verhaal verteld wordt. Dit, samen met een soms wel subliem te noemen Hannah Schygulla maken de film meerdere malen kijken zeker waard.
3,5 sterren

avatar van Drs. DAJA
Drs. DAJA schreef:

93.9 schreef:
Iemand enig idee waarom?

Pas naderhand uitgebracht.

avatar van reommeke
Deze week dinsdag (1/6) op ARD om middernacht.
Dat is dus in de nacht van Maandag op Dinsdag.

Waarom komen die Duitse zenders hier zo weinig aan bod? Vaak hele goede films.

avatar van Mochizuki Rokuro
reommeke schreef:
Waarom komen die Duitse zenders hier zo weinig aan bod? Vaak hele goede films.
Zie opmerking bij Maria Braun

avatar van henkula
ik vind het altijd moeilijk de scheidslijn te vinden tussen een liedje, dat natuurlijk weer aanslaat en de film, maar Fassbinder weet daar een mooie draai aan te geven.

avatar van McSavah
Geen andere Fassbinders?

avatar van Mochizuki Rokuro
Speelde Schygulla er in meer dan? Schygulla treedt de avond ervoor op in het BIM-huis.

avatar van McSavah
Alleen niet in die ik heb gezien Zie dat ik haar wel ben tegengekomen in Faust en Werckmeister Harmóniák.

Dick2008
Mochizuki Rokuro schreef:
Speelde Schygulla er in meer dan? .

Die Ehe der Maria Braun (1979)
Die Bitteren Tränen der Petra von Kant (1972)

Was het geen favoriete actrice van Fassbinder?

avatar van Jan met de pet
Prima film.........1 van de beste van Fassbinder......4,0