The Company Men (2010)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

geregisseerd door John Wells
met Ben Affleck, Tommy Lee Jones en Chris Cooper

Wanneer het succesvolle bedrijf dat Gene McClary heeft opgebouwd uit zijn handen glipt, raakt hij in conflict met zijn partners om zijn jarenlange collega Phil te beschermen. Daarnaast zoekt hij troost in een affaire met zijn collega Sally. Sally ontslaat de arrogante bedrijfsmedewerker Bobby Walker, die zich hierna wanhopig probeert vast te houden aan de symbolen van zijn status; zijn hoge salaris en zijn Porsche. Bobby wordt nu gedwongen een baan in de bouw te accepteren, die zijn hardwerkende zwager Jack Dolan hem aanbiedt.

avatar van SPT
SPT
Leuke film. Het is trouwens in de VS heel gebruikelijk dat mensen die goed verdienen ipv. meer te sparen hun levensstandaard een stukje omhoog schroeven, vooral als ze nog relatief jong zijn. Alleen die xbox leek me idd. een beetje overdreven.

slappe film waarin je medelijden moet krijgen met mensen die ontslagen worden,120000 dollar of meer verdienden ,goed gekwalificeerd zijn,en in 2 maanden zonder geld zitten....als je nu toch over crises een film maakt doe het dan met mensen die rondom modaal zitten.die hebben echte problemen. de film heeft geen hoogtepunten en geen schokkend drama, het kabbelt maar voort.....het is zelfs leuk om werkeloos te zijn... na een uurtje doorgezapt....de film kan je rustig overslaan, je mist helemaal niks.

avatar van Pazmaster
Redelijk drama waarin goed gespeeld wordt, maar het verhaal is niet echt indrukwekkend. 3 sterren

Uw job verliezen en de problemen allerlei die dit verlies onvermijdelijk met zich meebrengt is het thema (erg actueel) van deze film, die naar mijn gevoelen veel beter, diepgaander vooral en minder clichématig had kunnen worden uitgewerkt. Vond het nogal kabbelend en daar kunnen zelfs de topacteurs die nu de cast bevolkten niets aan doen.

avatar van Al DeNiro
Acteerwerk van oudjes Cooper, Costner en Jones is top.

Ik ben nu niet direct de grootste Ben Affleck-fan en op zich gebeurd er ook niet echt heel veel bijzonders in de film maar toch wel met plezier uitgekeken. Goed verdienen, baan verliezen en uiteindelijk stapje terug moeten doen...dit vertaald naar de Amerikaanse situatie...komt best herkenbaar en reeel over. Had alleen wel iets meer drama, spanning in mogen zitten want het kabbelt zich wel wat voort allemaal.

avatar van Decec
Een mooie dramafilm...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Wel leuk bekende acteurs Ben Affleck, Tommy Lee Jones,
Chris Cooper, Craig T. Nelson, Kevin Costner en
Tommy Lee Jones...
Perfect mooi HD kwaliteit...
Perfect achtergrond geluid/muziek...
(Dolby Digital)...

Deze film deed me met name in het begin denken aan de indrukwekkende film "Margin Call (2011)", welke een jaar later uitkwam. Deze film is overigens ook op bepaalde momenten indrukwekkend, maar vond ik persoonlijk wel iets minder dan "Margin Call".

Hoewel het verhaal op het begin na een andere koers vaart (met name gezien vanuit het oogpunt van Bobby Walker, goed gespeeld door Ben Affleck, nadat hij ontslagen wordt) m.b.t. de beurscrash wist deze film me te boeien van de eerste tot de laatste minuut. Ook met de uitvoering zit het goed en de cast is indrukwekkend met een aantal oude gedienden als Tommy Lee Jones, Kevin Costner, Chris Cooper en Craig T. Nelson. Ze speelden overigens allemaal goed. Ook de rol van de altijd appetijtelijke Maria Bello (zelfs eventjes topless te zien) als de bitch Sally Wilcox (verantwoordelijk voor de ontslagen) was wel goed. Het laatste gedeelte van het verhaal had wel een beetje een EO-achtig toontje en was ook behoorlijk cliché (zeker wat betreft Chris Cooper).

Het was overigens indrukwekkend om te zien hoe die gasten eerst allemaal in luxe en weelde leefden en opeens zomaar op straat werden gezet en toen niet meer rond kwamen en ook geen andere baan vonden. Maar echt medelijden had ik niet met hun (gezien hun belachelijk hoge salarissen verdienden ze het eigenlijk ook wel, uiteraard ook de CEO's, maar die ontlopen natuurlijk altijd de dans en gaan geregeld over lijken ten koste van het bedrijf).

avatar van Filmkriebel
Het WK geweld staat geen goede film in de weg. Toen ik The Company Men zag staan in de krant, wist ik dat dit een ondergewaardeerd en onderbekeken kwaliteitsfilm was. Geen Spanje-Chili vanavond.

Werken in tijden van crisis. Weliswaar in de Verenigde Staten. Toch daarom niet minder een boeiend drama, zeg maar praatfilm, waarbij drie kaderleden hun job verliezen en in het dagelijks leven moeten zien om te gaan met het inkomensverlies. Het geval van Affleck als Bobby Walker kwam niet altijd goed over : plots gaan werken als assistent-timmerman bij de schoonbroer en dan op het einde bijna kiezen voor deze job, amper huiselijke problemen. Okééééé. De cast doet het voortreffelijk en ook het narratieve is goed uitgewerkt : zonder veel woorden te verspillen zie je plots iemand met Afflecks porsche wegrijden, of verdwijnt de vrouw uit Gene's leven. De wereld rondom hen verandert en als kijker stel je dat visueel vast.

avatar van AC1
AC1
Film valt goed mee, inderdaad. Sterkste punten zijn het centrale thema en het uitmuntend acteerwerk van de cast. 7/10

avatar van wihu61
De aanloop vond ik wel aardig, de periode van afwijzing en teleurstelling t.o.v. zijn vlotte carrière ervoor kwam niet helemaal uit de verf:, had wat dieper uitgewerkt mogen worden. Happy-end kwam een beetje uit de lucht gevallen.

avatar van des1
Goeie film. Moedig ook om te willen maken, want wie er nou naar de bios gaan om een potje ellende te zien van ontslagen higher echelon werknemers? M.n. in de VS. Hoe hoger de klim, des te groter de val. Een werkloze metaalarbeider zorgt nu eenmaal niet voor het type gearticuleerd drama als dit stel. Goed gedaan. Je kunt ook niet allerlei spectaculairs erbij bedenken om het thema kick ass te geven. Understated. Goed om Affleck eens in een andere rol te zien. Tommy Lee Jones en Chris Cooper geweldig. Kregen ook duidelijk ruimte van de regisseur om eigen invulling te geven.

avatar van Roger Thornhill
Ik had wel even m'n bedenkingen : moet je nou een film maken over mensen met een inkomen van 120.000 dollar als er ook wel pijnlijker ontslagen in de kredietcrisis zijn gevallen? Maar ja, elk verhaal verdient het misschien wel om verteld te worden. Uitstekend spel van alle betrokkenen; iedereen hier noemt de uitstekende Jones, sommigen twijfelen aan de prestaties van Costner en Affleck (wat mij betreft onterecht), maar hoewel je bij Chris Cooper het minste van zijn thuissituatie leert (en het meeste op afstand blijft) mag zíjn prachtige rol toch ook niet onvermeld blijven. En net als kos (9-2-2011) ben ik blij dat Bobby op het einde niet als timmerman blijft werken, dat was toch wel een èrg romantisch slot geweest.

avatar van lucdecoster
Goede film. Toch had ik mij bedenkingen. Men verdient een hoog loon zoals 120.000 dollar, mooie dure villa, 2 dure wagens. Dan jobverlies en direct problemen met allerlei zaken te verköpen. In België lees ik overal op het internet dat men minstens 10 maanden loon moet sparen om het hoofd boven water te kunnen houden.

avatar van VforVictor
Goeie film, van te voren d8 ik dat best saai zou zijn maar dat viel reuze mee, dr werd goed geacteerd en hte verhaal was in orde, met plezier uitgekeken.

avatar van Karim de Palma
Niet onaardige film om te bekijken dankzij de sterke vertolking van steracteurs Tommy Lee Jones,Ben Affleck en Kevin Costner. Het geeft ons een goed inzicht hoe mensen in de V.S. persoonlijk omgaan met hun ontslag en daarbij horende inkomenverlies. Hoe ze tegenover familie,vrienden en buren koste wat het kost gezichtsverlies willen vermijden en de schone schijn ophouden.
Tegelijkertijd zien we hoe hebzuchtige,harteloze directieleden van multinationals in één vingerknip kunnen beslissen over het lot van duizenden van hun werknemers.

Goeie film waarin drie succesvolle mannen worden ontslagen bij een groot bedrijf. De afwisseling tussen de drie verhaallijnen houdt deze film over de gevolgen van de financiële crisis onderhoudend. De personages zijn goed neergezet, mede door de uitstekende cast. Wellicht een iets te rooskleurig einde.

Goede film, uitstekende acteerprestaties. Tommy Lee Jones ongeëvenaard goed!

geweldige film, 5 sterren van mij omdat het heel herkenbaar was. Heb ook geëmotioneerd gekeken.
Natuurlijk heel amerikaans maar de emoties zijn hetzelfde voor iedereen lijkt me. Amerikaans einde ook maar geeft de burger wat moed. Van mij had de film ook wat langer mogen duren en wat meer uitgewerkt maar al met al maakte het enorme indruk op me.

Bellefleur
Ik vind dit een prima film. Goed hieraan is dat niet alles expliciet verteld wordt; soms moet de kijker inferenties maken en dit zorgt ervoor dat ik me als kijker niet betutteld voel Acteerwerk vind ik prima. Het middenstuk vond ik soms wat weg hebben van een slechte familiefilm, met name wanneer Bobby een baan accepteert bij zijn schoonbroer; de muziek deed met name dan nogal cliché aan. Al met al wel het kijken waard.