L'Immortel (2010)

Frankrijk
Misdaad / Actie

geregisseerd door Richard Berry
met Jean Reno, Kad Merad en Jean-Pierre Darroussin

Charly Matteï heeft de pagina van zijn wetteloze geschiedenis omgeslagen. Hij leeft sinds drie jaar een vredig, rustig leventje, toegewijd aan zijn vrouw en twee kinderen. Maar op een winterochtend wordt Charly voor dood achtergelaten op het parkeerterrein van een oude haven in Marseille, met 22 kogels in zijn lichaam. Hoe dan ook, Charly weigert te sterven...

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Aardig misdaaddrama van Franse bodem, degelijk maar weinig origineel. Berry heeft duidelijk goed gekeken naar de grote Amerikaanse voorbeelden maar komt vervolgens helaas niet veel verder dan een redelijk cliché; Maffiabaas wil stoppen maar moet eerst afrekenen met zijn verleden- verhaaltje.

Europese scenery met Marseille in de hoofdrol doet het wel cool. Reno is over het algemeen wel een prettige acteur om bezig te zien maar ik vind vooral zijn tegenstanders in deze film wel erg leuk. Ondanks dat het contrast tussen "de goeie en de kwaaie " veels te dik wordt aangezet vind ik het een behoorlijke bende klootzakken wat voor de film bijeen geraapt is. Merkwaardig einde ook, waar Mattei door zijn rivaal en oude broeder in misdaad fijntjes wordt gewezen op zijn eigen niet al te frisse leventje. Ik dacht; Ah nu komt de moraal en de ommezwaai maar vreemd genoeg gebeurt er helemaal niets met dit gegeven
De politie is vooral een onderbetaald, door de bureaucratie vleugellam gemaakt zootje.

Drama-elementen zijn niet altijd even sterk, vaak te nadrukkelijk en weinig subtiel. Actie is ook niet altijd even geloofwaardig maar afijn wel leuk om te zien (alhoewel het afsnijden van haarspeldbochten echt niet meer kan anno 2010).
Ik heb wel een zwak voor misdaad-flicks maar ze kunnen beter in het land van du vin, du pain et l'Unione Corse...

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Op het eerste zicht een zeer mooie gangsterfilm. Ik hou wel van deze Franse stijl die een mooie mix brengt van de gangsterfilm en de wraakfilm. Jean Reno heeft wel wat charisma in de film. Alleen dat verhaal... nergens echt origineel, maar wel clichématig. Ik had meer verrassingen verwacht of pittige dialogen. Maar de film doet enkel waar hij moet en niets meer. L'immortel laat dan ook een dubbel gevoel achter. Zeer veelbelovend en tegelijk ook nogal leeg. Ik heb wel genoten van de film, maar het is geen echte topper geworden.

avatar van schram101
Film Pegasus schreef:

Heb je mooi verwoord. Wil hier nog even aan toevoegen dat de mooie visuele stijl en trukjes op den duur tegen gingen werken. Vooral omdat de personages nogal op elkaar leken is goed opletten hierbij een must.

Zandadder schreef:
Matig verhaal, teveel toevalligheden, onwaarschijnlijkheden en clichés.
Toch visueel goed en goede actie, dat maakt het net een krappe voldoende.

Wat bedoel je precies met teveel toevalligheden ? In deze film wordt niets aan het toeval overgelaten...

Erg leuke, vermakelijk gangster/wraak film !
Onlangs ook Dead man's shoes gezien, maar dit is toch wel een heel stukje beter verfilmd !
Enige nadeel is dat het Frans is, ben persoonlijk niet zo'n fan van die taal en dat er nogal eens een irritante opera-hit voorbij komt (krijg ik kriebels van, op een negatieve manier).
Echter mocht dat de pret niet drukken en heb ik heerlijk de 117 minuten uitgekeken.
En ja, Reno is gewoon een erg goede acteur !

avatar van sofripa
Heerlijke, eerlijke degelijke wraak/gangster/maffia-film. Reno kan wat mij betreft sinds Leon niet stuk en ook hier zet hij een degelijke prestatie neer. Verhaal op zich is simpel, weinig verheffend en is reeds meerdere malen toegepast. Geeft niet temeer dat vaak van amerikaans receptuur is. En dus ook wel eens aardig dit te aanschouwen op franse bodem. 3,5 sterren

Echt een vette film! Vond de Franse taal in het begin best irritant maar gelukkig toch af gekeken! Aanrader!!!!

avatar van qwertzu
Een hele sterke film, is wel echt mijn genre!
Goed in elkaar zittende gangster/mafia film.
Vond het een verrassend goed verhaal, super geacteerd vooral ook Reno maar zeker ook door het kleine jongetje.
Het hele sfeertje is heerlijk.
Ben normaal absoluut geen fan van Franse films maar deze was echt super!

avatar van jippie2010
Verhaallijn is simpel, doch uitstekend uitgevoerd.
Hard, zoals je van een franse film mag verwachten. 3,5

De film begint eigenlijk al direct lekker hard (zielig voor het hondje overigens) en houdt dit vol tot het einde. Verhaal is uiteraard niet origineel maar zit wel goed in elkaar en is ook boeiend. Dankzij de ijzersterke cast (vooral de bad guys vond ik zeer goed) en de vele actie (soms best spectaculair en ook wel grof) blijft deze film stevig overeind. Van de cast deed Jean Reno het natuurlijk prima maar zeker ook Kad Merad als Maffia baas. Film technisch (veel mooie opnames) zag het er overigens ook allemaal fraai uit. Gewoon een heerlijke misdaadfilm die nergens verveeld. Het einde was trouwens best goed.

avatar van Al DeNiro
Keiharde misdaad-film.

Na Leon weer een geloofwaardige, overtuigende rol van Jean Reno in dit rauwe, snelle, donkere verhaal met interessante karakters. Hij wordt vergezeld door uitstekende spelers. Helaas weet deze Franse film de aanvankelijke getoonde intensiteit niet vast te houden. Het een en ander ziet er gelikt en met toewijding gemaakt uit.

zeer goed vindt ik deze waar gebeurde film
voor mij een van de betere films die ik gezien heb

ik hou van waar gebeurde verhalen, tevens zeer goed gespeeld

top !!!!

Goed verhaal, goed geacteerd, vaak mooie opnames, goeie actie.

avatar van Bottleneck
Lekker vlotte wraak/gangster film in een rauw Frans jasje, prima om te volgen. Reno is natuurlijk charismatisch maar lijkt hier niet echt op z'n plek met z'n goedaardige uitstraling, al heeft dat ook wel wat.

De Volvo-scene is strak en het is geweldig hoe hij al kruipend door prikkeldraad-obstakels niet te stoppen is in zijn gedrevenheid Overige karakters zijn ook tof, alleen het zijplotje van de agente boeide me niet en het script steekt soms onlogisch in elkaar. De sneren naar de politie zijn trouwens wel leuk.

Goeie actie film zoals je van Reno gewend bent, goeie cast

Ongeloofwaardige actiefilm met achtervolgingsscènes en stuntwerk uit de jaren 60. Sommige stukken zijn echt belachelijk en bij momenten zat ik me zelfs te ergeren... vandaar de lage score.

avatar van james_cameron
Onderhoudend maar nogal inhoudsloos gangsterdrama, flitsend gefilmd en gemonteerd maar erg hol en afstandelijk. De makers willen graag pretenderen een Godfather-achtig epos te hebben gemaakt, maar meer dan een standaard wraakfilm is het niet geworden. De personages zijn daarnaast erg oppervlakkig uitgewerkt. Reno is zoals altijd het aankijken waard in de hoofdrol, maar ook hij kan deze gewelddadige en voorspelbare film niet naar een hoger plan tillen.

avatar van sinterklaas
Jean Reno is weer helemaal terug, en slaat harder toe dan ooit in deze Franse gangsterfilm. Deze was dus wat mij betreft harstikke gelukt en is gewoon kei en keihard. Het begint natuurlijk met hoe Reno word neergemaait en met 22 kogels in zijn lichaam toch nog gereanimeerd kan worden. En daar laat de ex-maffialid het niet bij zitten en slaat keihard terug en dat gaat er zeker medogenloos aan toe. Geen grijntje genade is er meer te bekennen bij Mattei. En dat maakt het de film zo mooi aangezien het naderhand gewoon van kwaad naar erger gaat. De film zit gewoon helemaal goed in elkaar, de Marseille locaties zijn meeslepend en we krijgen zelfs nog wat Ronin-achtige autoachtervolgingen erin voorgeschoteld. Ook zitten er weer voldoende actiescenes in waar de Fransen tenminste nog wat mee doen in films ten opzichte van de Nederlanders in film. Vind overgens Mattei nog best erg fit voor iemand die net 22 kogels in zijn barst had. Zo raced hij nog kunstig op een motor, kruipt ie moeiteloos door prikkeldraad heen en kan ie zelfs nog rennen en vechten ook, en een conditie van heb ik jou daar. Verder zijn de bijrollen van zijn familieleden ook erg mooi en die gangsterbaas is echt lekker meedogenloos. Het einde is erg mooi!

Fijne Franse misdaadfilm weer in jaren. Reno is gewoon een van de helden uit Frankrijk en dat bewijst ie weer in L' Immortal, na de teleurstelling Inside Ring.

avatar van Humphrey
Wat een actiebom! Ongelooflijke goede acteerprestatie van Jean Reno. De eerste maal dat ik Kad Merad in een "ernstige" rol zag. Best geslaagd vind ik. Nu en dan wordt de film nogal "te gemaakt" in een bepaalde richting geduwd, maar dat neem je er graag bij. Zeker aan te bevelen. 4*.

puckb96
Damn!!!! wat een werkelijk stukje kunst qua cinema.
de film begint al gelijk met een mega intense en brute schietpartij in een parkeergarage waarin gewoon super wordt vertolkt.
En dan gewoon ook die prachtige locatie: parijs.
Het is nu al een van mijn Franse persoonlijke favorieten geworden.
Een mooie film die een keihard beeld geeft over de Franse georganiseerde misdaad met sinistere beelden.
Een absolute top film!

avatar van Herisson
Met puckb96 eens, constant spannend deze film en wat is die Reno toch een klasse-acteur!

avatar van AjaxRulezzz
Heerlijke actiefilm, lekker spannend en goed geacteerd door Reno.

avatar van Nicolage Rico
Na een kalm, aangenaam begin, verzandt de film in een sneltrein, waar verfrommelde kranten en lege koffiebekertjes her en der op de stoelen liggen.

De manier waarop de makers de standaard maffiabaas, Zacchia, willen laten overtuigen (het corrigeren van zijn personeel, die petieterige regeltjes overschrijden, het schreeuwen en vloeken, etc.) is zelf allesbehalve overtuigend. Verder lijkt Berry niet van karakteruitdieping te hebben gehoord.

Het script is rommelig, er wordt amper de tijd gegund om de karakters te presenteren en veel korte shots worden als een vertraagde stroboscoop getoond, waardoor L'Immortel weinig gevoel weet op te roepen. Na drie kwartier had ik idee dat de film nog moest beginnen, terwijl er toch vrij veel was gebeurd (zie sneltrein).

Jean Reno maakt veel goed met zijn blikken, al geeft hij nooit het gevoel een waardige maffiabaas geweest te zijn. Ik vind de beweegredenen van Charlie niet altijd even goed uitgewerkt. Hij is een prof, maar niet doorgewinterd genoeg om zijn zoontje (en dochter) op adequate wijze te laten beschermen.

Verder vielen me kleine details op, zoals het onlogisch vallen, nadat er een kogel door iemands hoofd werd gejaagd.

Veel minpunten dus, maar tussendoor is er degelijk vermaak te vinden.

avatar van Boogeyman
Aangezet.

Nu was het doel van het kijken van deze film eigenlijk vrij simpel, ik wilde de avond lekker vlot laten verlopen, en wat doet dat beter dan een wraak-film. Begrijp wel, ik was alleen thuis, dus een wraak-film was toch wel het beste alternatief.

Echter al vlug bleek het om een wraak-film te zijn waar familie centraal staat. Gegeven, ik ben zelf geen familie mens, en de reden waarom presenteert zichzelf al in de eerste 5 minuten van de film.
Echt in detail ga ik er niet op in, maar knuffelen met familieleden omdat zij het geen zijn waar men het meeste van houdt en men er alles aan zal doen om hun veilig te stellen is me toch een beetje te veel drama voor wat een vlot avondje zou moeten zijn.

Maar goed, het spreekt mensen blijkbaar aan, want gezien het verzorgde visuele aspect zou dit niet hoger dan 3* mogen scoren. En men kan er ook onmogelijk met een popcornbak overheen kijken want daarvoor is het drama te ver in het concept gewoven.

Wat rest is een man die uit is op wraak omdat ze hem 22 kogels in zijn lijf gepompt hebben, interessant. Echter naar mijn mening is zijn wraak helaas erg zakelijk en niet afkomstig uit hatelijke emoties. Best wel jammer, want dat maakt de film toch behoorlijk droog.

Desalniettemin toch een redelijk vlot filmpje dat dat vooral te danken heeft aan het goede visuele aspect.

avatar van MASSIVE70
Madecineman schreef:

Of het verhaal origineel is of niet is hierbij niet van toepassing, het is namelijk een waargebeurd verhaal. De rest van uw commentaar, is daarom geheel overbodig.

avatar van Insignificance
MASSIVE70 schreef:
het is namelijk een waargebeurd verhaal

Inspired by true events, zoals dat zo mooi heet. Fictie dus.

ExXxtreme
Madecineman schreef:

minus van.. du = van de

avatar van Illum Sphere
Frankrijk. Een land met mooie landschappen (Zuid-Frankrijk met zijn mooie heuvels en wijngaarden) en minder mooie landschappen (Parijs is een voorbeeld). Historisch is en was het een belangrijk land en dat zie je aan de monumenten dat het land en vooral de stad Parijs rijk is. Ook zijn er heel wat mindere punten die Frankrijk en vooral de bevolking hebben. Zo de mentaliteit die vele Fransen hanteren en dan spreken we nog niet over hun arrogantie en chauvinisme. Dit klinkt als vooroordelen en dat is de voorgaande zin ook, want uiteraard zijn niet alle Fransen zo, maar op de één of andere manier trek ik het soort aan waar ik me steeds aan moet ergeren. Ook de taal is iets waar ik me aan erger. Dat was dan ook de reden waarom ik zo weinig opgelet heb in de Franse les, waardoor ik absoluut geen Frans kan. Wat dit nu te maken heeft met de film is simpel. Dit is namelijk een Franse film. Geregistreerd door een Fransman (Richard Berry) en 3/4 van de cast zijn Fransen. Zo ook de hoofdrolspeler (Jean Reno) die eigenlijk van oorsprong geen Fransman is, maar wel al vanaf zijn 17de in Frankrijk woont.

De film is lichtjes gebaseerd op een echt verhaal. Charly Matteï (Jean Reno) is een maffiabaas die op pensioen is omdat hij wat meer tijd wou voor zijn vrouw en twee kinderen. De film begint met een autorit naar de haven van Marseille. Eenmaal aangekomen zet Charly zijn zoon af en rijdt hij vervolgens door naar een ondergrondse parking om daar zijn auto te parkeren. Als hij eenmaal uitstapt, wordt hij beschoten door vijf schutters die allemaal op één doel uit zijn, zonder enige vorm van respect hem vol pompen met lood. Miraculeus overleeft hij deze aanslag en worden er maar liefst 22 kogels uit zijn lichaam gehaald. Vandaar ook de alternatieve titel 22 Bullets. Wanneer hij volledig genezen wordt verklaard, belooft Charly aan zichzelf dat hij het leven van al zijn belagers die meededen aan die aanslag zal ontnemen. De hele film is eigenlijk één en al geweld en daarbij schuwt de regisseur bloedende momenten niet. Extreme bloedige momenten zien we niet, maar dan nog blijft dit een gewelddadige film.

De film maakt gebruik van verschillende effecten, waardoor een simpele achtervolging toch nog wel spannend wordt. De effecten zijn nooit overdreven, dus daar zit het ook goed. Richard Berry blijft trouw aan zijn land en alles wordt ingesproken in het Frans. Ook is het duidelijk te zien dat dit geen Hollywood film is en dat is heel goed. Het acteerwerk is niet van een echt hoogstaand niveau en een band met de acteurs heb ik niet echt gemaakt. L'Immortel is een film die trouw is aan het genre waaronder deze film zich schaart. Geen verheerlijking van de maffia, geen stoere mannen bij zowel de maffia als bij de politie en eigenlijk helemaal geen explosies. Deze film is een hele nuchtere film en daar hou ik wel van.

avatar van nadrin
De film begon zeer sterk.
Zowel kwa sfeer als verhaal en actie.
Doch gaandeweg werd het toch wel wat overgeromantiseerd.
Ook stoorde ik me aan de gemakkelijke manier waarop hij bij zijn tegenstanders kon binnendringen.
Na het bekijken van de film voelde ik me teleurgesteld. De prent had zeker niet de verwachtingen ingelost