• 10.581 nieuwsartikelen
  • 8.966.108 stemmen

Les Aventures Extraordinaires d'Adèle Blanc-Sec (2010)

Avontuur / Fantasy | 107 minuten

Genre: Avontuur / Fantasy

Alternatieve titel: The Extraordinary Adventures of Adèle Blanc-Sec

Oorsprong: Frankrijk

Geregisseerd door: Luc Besson

Met onder meer: Louise Bourgoin, Mathieu Amalric en Gilles Lellouche

Gesproken taal: Frans

Plot Les Aventures Extraordinaires d'Adèle Blanc-Sec

1912. Adèle Blanc-Sec is een jonge, onverschrokken journaliste die op reis is naar Egypte om oudheden te onderzoeken. In de tussentijd staat Parijs op haar kop: het ei van een pterodactylus, 136 miljoen jaar oud, is opengebroken in een Botanisch Museum en dit vliegende wezen zaait paniek boven de stad. Tijd voor Adèle om terug te keren...

Adèle Blanc-Sec

Ferdinand Choupard

avatar van Nicolage Rico

Nicolage Rico

• 20120 berichten

Mooie introductie van het sfeervolle, oude Parijs, onder begeleiding van een Amélie-achtige voice-over.

De film deed met zo nu en dan aan Dick Tracy denken, door de vele aanstellerige, cartooneske figuren - hoewel sommigen best uit de verf kwamen, zoals die rechercheur. De vormgeving is bij vlagen fraai, al zagen bepaalde zaken er nogal onnatuurlijk uit, zoals sommige handelingen van de pterodactylus. Toch ook een aantal knappe, vindingrijke en geestige scènes (zie de tennisscène en het ontstaan van kreunende vrouwen bij die sport.)

Maar Les Aventures Extraordinaires d'Adèle Blanc-Sec mist iets, een duidelijke body. Besson had er meer ziel in mogen gooien, door enkele gegevens beter uit te diepen en te kiezen voor een duidelijke verhaaltrant. Ook zet ik vraagtekens bij de doelgroep; kinderlijke humor, blote borsten (niet dat kinderen daar dood aan gaan), redelijk griezelige mummy's, und so weiter.

Pluspunt is Louise Bourgoin. Een mooie verschijning, met genoeg capaciteiten om Isabelle Avondrood nieuw leven in te laten blazen.

3* (Besson kan beter).

avatar van milus

milus

Heb je iets met de verhalen van Tardi, dan zal deze film je waarschijnlijk te licht en te onderhoudend overkomen, hoewel iedere Tardi-liefhebber de film wel wil zien. De verhalen van Tardi hebben een grilliger en wranger karakter dan deze film, zoals de ellende in de loopgravenoorlogen, -een favoriet onderwerp van Tardi. Er zijn wel wat momenten zoals het gebruik van de guillotine maar het lijkt meer geinsprireerd door de speelsheid van films van Jeunet en Caro (Delicatessen, Cite des Enfants Perdu, Micmacs à tire-larigot); de anekdotes, de kleine feitjes, personages, een zekere retro-nostalgie.
Je zou kunnen zeggen dat er wat van de verhaalelementen losjes uit de serie van Isabelle Avondrood zijn overgenomen en in een onderhoudend jasje zijn gestoken. Ik vraag me af hoe de film er uit zou zien als de toon van Tardi nadrukkelijk aanwezig zou zijn. Veel minder vrolijk in ieder geval, meer ' noir'.

Godzijdank is het niet in een soort Batman- of andere superhelden-platheid terecht gekomen.
Wat dat betreft is het smaakvoller.

Hopeljk komt er een vervolg -gezien het open einde en de titel in meervoud geen onmogelijkheid.

Los van de oorsponkelijke verhalen geeft de film leuk kijkwerk, met af en toe verrassende eigenaardigheden zoals droogjes de manier waarop de mummie bij Adele tot leven komt. Daar komt ook de Tardi-draai er weer even in (de oude Egyptenaren hielden zich ook bezig met kernfysica, wat denken wij wel niet van onszelf ).

Er is me wat te weinig verhaal. Het mag van mij wat steviger, minder vriendelijk en ingewikkelder om bij de mummies te blijven.

avatar van ibendb

ibendb

Leuke franse film.
Dit is een goede film met de juiste dosis humor, actie en spanning. De special effects waren wel echt om te huilen. Denk maar aan die pterodactylus en die mummie, die ook best grappig was. 3*

avatar van henkula

henkula

dit verhaal heeft toch niets met loopgraven te maken, dat zijn andere comic's. dit gaat over Isabella, ik denk dat ik facetten uit de hele serie voorbij heb zien komen in deze film.

op zich leuk gedaan, maar alle hulde gaat naar de artiest Tardi.

avatar van K. V.

K. V.

'k wist niet echt wat te verwachten bij deze film, maar een film van Luc Besson heeft me nog niet teleurgesteld en ook deze wist me te bekoren. Weer een totaal andere film dan dat we van hem al hebben gezien. De film deed me wel een beetje aan "The Mummy" denken, dus liefhebbers van die film, zullen deze ook wel kunnen pruimen.

De cast deed het niet slecht en ook het verhaal wist me wel te boeien. Van mij mag er gerust nog een vervolg komen, want ze kunnen zeker nog verder.

Visueel vond 'k de film wel de moeite waard en de visuele effecten waren goed gedaan.

'k vond het een puike avonturenfilm, die de moeite is om eens mee te pikken.

avatar van namingway24

namingway24

Al vanaf mijn eerste ontmoeting met Isabelle Avondrood in 'Isabelle en het Beest' ben ik gecharmeerd geweest van de strips van Tardi. Helaas is het blijkbaar lastig om deze verhalen over te brengen naar het scherm, want ik vond hier toch niet heel veel aan.

Dat het verhaal behoorlijk wat vrijheden neemt met het oorspronkelijke materiaal is geen groot struikelblok, maar de kleine eigenaardigheden van veel personages werkten in de film niet echt. De humor vond ik ook niet lekker werken en het verhaal had wat meer echte avonturenelementen kunnen gebruiken. In de strips hoefde dat niet echt, maar bewegende beelden zouden toch wat meer spektakel moeten bevatten in plaats van iets te lange praatstukken en bijvoorbeeld die vier-of vijfvoudige uitbraakpoging die ik wederom weer niet echt grappig vond.

Gelukkig zijn de beelden van het oude Parijs wel erg fraai en zijn de special effects niet rampzalig slecht. De pterodactylus bijvoorbeeld had lekker vloeiende bewegingen en de mummies hadden lkeer markante koppen en leuke schokkerige bewegingen. De make-up was ook leuk, een soort live action versies van de strips. Visueel dus erg fraai, alleen had ik gewild dat er wat meer vaart in de film zou zitten.

Acteerprestaties waren goed. Bourgouin als Adèle was erg leuk, hoewel af en toe een beetje te veel een verwend kind. Ze kon af en toe redelijk grappig uit de hoek komen, maar ook goed emotioneel zijn. En ik ben misschien een beetje een klein kind, maar die badscène was ook zeker aangenaam. De rest van de cast was zeker ook lollig en de stemmen van de mummies lekker grappig.

Toch was er iets te weinig lol in de film, en de laatste scène was misschien grappig bedoeld maar misschien een beetje luguber tenzij er een vervolg komt. Er is namelijk zeker ruimte voor verbetering.

avatar van frolunda

frolunda

Aardige verfilming van de strip van Jacques Tardi.Je bent anderhalf uur onder de pannen en dat is in deze tijd ook al heel wat.Louise Bourgoin voldoet als adele en verder zijn de rollen van Regis Royer en Gilles LeLouche erg leuk.

kappeuter (crew films)

Zeer avontuurlijke en prettig gestoorde film vol excentrieke personages, met overtuigende hoofdrol van Louise Bourgoin.

Vooral de scènes in en over Egypte zijn erg leuk.

Duidelijke Jeunet invloeden, maar toch wel wat jammer van de karikaturale en eendimensionale personages. Met iets meer diepgang was het een nog betere film geweest.

Het betreft een stripverfilming, maar toch had er wat dat betreft meer ingezeten.

avatar van moevy

moevy

Super film van Besson ,engelse vertaling was best tedoen . sterk in elk op zicht , bij de Fifth element was ook iets met Egyptenaren en fictie. Super combo dus met die vogel uit Jurasicpark 3

avatar van Baggerman

Baggerman

kappeuter schreef:
Duidelijke Jeunet invloeden

Inderdaad, deed de film me ook meteen aan denken. Wel leuk avontuurlijk en vermakelijk en mooi vormgegeven, ook wat betreft de CGI!

Ik heb zelf de strips nooit gelezen, wat me dus geen handicap geeft om de film hoog te waarderen. De film biedt veel leuke momenten, zoals de tennismatch, de Indiana Jones-achtige sequence in Egypte, het hele gedoe met de mummies, genoeg om mij in ieder geval te entertainen.

avatar van arno74

arno74

Geen onaardige film met een ietwat vreemde stijl. Het begin oogt erg als een kinderfilm met kinderlijke humor. Hierdoor kost het wat meer moeite om in de film de komen. Het duurt dan ook even, maar gaandeweg beginnen de betere scenes voorbij te komen, al waren dat er voor mijn gevoel veel te weinig en eigenlijk ook te laat. Naast een hoop aardige scenes kent de film ook enkele saaie momenten.

Desondanks geen onaardig resultaat.

Onderhond

• 11936 stemmen

Tof.

Leuke mix tussen Indiana Jones en Jeunet. Al moet gezegd dat Besson nooit tot op het niveau van laatstgenoemde geraakt, waar meteen ook de zwakte van deze film ligt. Jeunet is de hele tijd voelbaar, alleen is dit duidelijk niet de meester zelf.

Toch is het een vermakelijke film geworden. Lekker onzinnig verhaaltje voorzien van een voice over die leuke feitjes vertelt en een hoofdpersonage dat dartel overal doorheen vliegt. Dik aangezette karikaturen bevolken de wereld van Blanc-Sec, het bronmateriaal nooit gezien of gelezen, maar het is duidelijk dat deze film een comic-achtergrond kent.

Duurt misschien net iets te lang, vooral het stukje met de mummies vond ik er net wat teveel aan, maar verder erg leuke scenes (de tennismatch), grappige personages en een vlot gevoel voor humor. En dat afgewerkt met een scheut Franse charme.

Leuke Besson alweer. Behoort niet tot z'n beste film, maar een zwierderig tussendoortje als dit mag altijd.

avatar van erik1677

erik1677

Prachtige film!

Echt heel erg mooi gemaakt!

de beelden knallen soms gewoon van je scherm af.

Ik vind dit persoonlijk echt een klein meersterwerkje.

avatar van The One Ring

The One Ring

Ik had nog nooit van het bronmateriaal gehoord, maar het was al snel duidelijk dat dit een stripverfilming was. Het ligt allemaal wat in het verlengde van Kuifje, al doet het op filmisch vlak wat denken aan Indiana Jones, maar dan geregisseerd door Jean-Pierre Jeunet. Ik ben niet de enige die deze link gelegd heeft merk ik.

Het is echter natuurlijk niet Jeunet, maar Besson die de uiteindelijke film geregisseerd heeft. Wellicht dat het daardoor wat beperkter aanvoelt, al ligt dat niet echt aan de aankleding. Besson slaagt er goed in om het cartoonachtige uiterlijk altijd in stand te houden, tot aan de acteurs toe, die half stripfiguren lijken.

Opvallend is de keuze om de grootste avonturenscène (in Egypte) al aan het begin te plaatsen, terwijl de climax een magische genezing door komische mummies is (een fraaie scène overigens). Een soort omwisseling van een normale structuur. Even vreemd is dat Mathieu Amalric geïntroduceerd wordt als een sinistere schurk, maar al snel verdwijnt, buiten een kort optreden in de eindscène. Kennelijk iemand die vooral bedoelt is voor een vervolg?

Of je dit leuk vind hangt er denk ik vanaf of je van dit soort ouderwetse avonturen houdt. Ondanks een opvallend donker grapje hier of daar is dit erg luchtig vermaak. Een soort jongensavonturenboek, maar dan eens met een vrouw in de hoofdrol. Diepgang heeft het niet, maar het heeft wel een bepaalde zwier, een gevoel voor humor en wat fijne actie. Ik kan hier wel van genieten. In feite gebeurt in Les Aventures Extraordinaires d'Adèle Blanc-Sec nooit iets dat echt indruk maakt, maar plezierig is het altijd.
Kleine 3,5*

avatar van HunterXHunter

HunterXHunter

Vermakelijk

avatar van justforuse

justforuse

Tja, leuke stripboekenreeks, dus maar eens kijken wat de film doet, maar viel allemaal tegen. Zit niet echt een lekker lopend verhaal in. Beetje tam en vlak allemaal.

avatar van Rmie

Rmie

Duurt even voordat ie op gang komt maar dan is het best een vermakkelijke film. Adele (Isabelle Avondrood) is goed gecast.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Vermakelijk verhaal over een jongedame die koste wat koste, haar zus zal redden van een ziekte die is ontstaan door een hoedenpen dwars door haar hoofd. Hiervoor heeft ze de lijfarts nodig van Ramses de Farao die de medische kennis bezit om iedereen die nog niet dood is, weer beter te maken. Hieruit ontstaan soms grappige situaties en is de film voor velen "acceptabel kijkvoer".

Zo nu en dan komt het enigszins nep over, bv de pterodactylus die over Parijs vliegt met Adèle op zijn rug maar dat valt over het algemeen wel mee. Trucage heb je nu eenmaal nodig in dit soort films, mooiste is als het niet opvalt!

Een fraaie 7.

avatar van Shadowed

Shadowed

Anders dan verwacht.

Ik heb de reviews dan ook maar met half oog gelezen, en dat blijkt. Ik verwachtte vooraf Amelie achtige beelden, en in de eerste 5-10 minuten leek het ook die richting op te gaan, maar na een tijdje is het wel duidelijk welk pad de film uiteindelijk kiest.

Besson is altijd wel een interessant regisseur geweest, maar tot nu toe heb ik bij zijn meeste films altijd een beetje een "net niet" gevoel. Ook hier is dat weer het geval. Hij had hier ook zeker meer uit kunnen en moeten halen dan uiteindelijk is benut.

Film is wel vermakelijk genoeg, Bourgoin is een ideale keuze voor de hoofdrolspeelster. Draagt de film ook wel goed, al zijn alle personages wel kleurrijk genoeg. Sommige wel iets te sterk en overdreven aangezet, waarbij de humor niet altijd ten goede komt.

Visueel is het wel mooi, maar een film met zo'n charme als deze moet een veel betere visuele stijl hebben. Het cameragebruik wil maar niet meewerken aan de beelden en blijft daarmee opvallend statisch. Opvallend is dat de omgeving wel heel mooi en charmant is.

Ook is er bij lange na niet genoeg detail in de beelden. En zodra de film wat grootser uitpakt, valt het weer een beetje door de mand. De CGI is bijvoorbeeld niet erg mooi, maar wel ergens charmant genoeg, dus veel punten kan je er niet voor aftrekken.

Film heeft voor de rest wel genoeg tempo, en het verhaal, zeker het eerste deel, zijn vlot. Het tweede deel is iets saaier en zodra er maar een beetje drama om de hoek komt kijken, valt de film weer door de mand. Emotie is niet het sterkste vak van Besson denk ik zo.

Wel een charmant filmpje, maar ik denk, zeker op het visuele gebied, dat het veel vlotter en knapper had moeten zijn. Waar is die detail? Waar is het gave cameragebruik? Soms lijkt de film erom te schreeuwen, maar Besson lijkt te weigeren dit te doen. Helaas, gemiste kans daarmee.

Voor de rest wel amusant genoeg. Maar omdat het niet compleet aanvoelde en wel een aantal punten laat liggen geen al te hoge voldoende.

avatar van Rodger

Rodger

Wel aardig om een keer gezien te hebben..

je kan nu echt zien dat de special effects veel verbetert zijn tegenover 10 jaar geleden.

Ik hou het een beetje in het midden qua beoordeling

2.5 **

avatar van Brix

Brix

• 19232 berichten

Vandaag te zien op TV > Film1Action (gratis te bekijken via Ziggo kanaal 102 momenteel) 14:30 uur

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Alweer een ambitieuze maar half geslaagde film van Besson, al ben ik niet vertrouwd met de strip van Tardi. In ieder geval schept Besson een absurdistisch wereldje waar fantasy samenkomt met geschiedenis. Zo wordt de Franse president Fallières aangevallen door een pterosaurus en heeft het Louvre te maken met een mummie-uitbraak. Je moet ervan houden want het leek alsof er totaal geen rode lijn zat in het verhaal, behalve dan misschien het drama stuk met de zuster van Adèle. De personages zijn lekker karikaturaal weergegeven. Ze zien er ook werkelijk uit als stripfiguren. In het begin gaat het even de Indiana Jones toer op en introduceert men een best leuke villain die helaas niet meer meespeelt daarna. De film heeft trouwens een groot gebrek aan een bad guy. De special effects met de pterosaurus vielen mij tegen; zeker wanneer Adèle op het beest kruipt. Dat zag er niet uit. Die met de mummie waren dan wel weer okee. Besson blijft voor mij op zijn best wanneer hij zich NIET waagt aan grootse bombastische spektakelfilms met matige FX.

avatar van joolstein

joolstein

Puur amusement op zijn Frans! Geregisseerd door Luc Besson en gebaseerd op een stripreeks van de Franse striptekenaar Jacques Tardi.(de Isabelle Avondrood-reeks (vanaf 1976) die als belangrijkste inspiratiebron: de pulproman van de jaren 1900 had. In hoeverre de film de strip aan houd weet ik niet? Al las ik wel ergens dat de auteur zichtbaar schik in het lezertje-pesten had door monsters gelijk weer af te voeren, of lullige plotwendingen extra lang te rekken. Dus misschien is het niet al te trouw aan de originele strip (ik heb ze niet gelezen)

Enfin, Miss Adèle Blanc-Sec is geen gewone begin twintigste eeuwse Parijse jongedame, maar een avontuurlijke, zelfstandige stoere schrijfster van detectives die nergens voor terugdeinst. Het type heldin zoals ik ze maar al te graag ziet! Louise Bougoin als de personificatie van Adèle is prachtig, charmant, slim en bovendien grappig. Ze schittert in fijne periode-kostuums en loopt door prachtige decors uit het Parijs van 1912.

Een prehistorische pterodactylus die uit een ei in het (bestaande) natuurhistorische museum Le Jardin des Plantes komt gekropen, telekinese, een geheim Egyptische graf en pratende mummies. Het verhaal is nauwelijks geloofwaardig te noemen maar dat kan de pret niet drukken!

De film heeft veel elementen die je aan andere films doet denken. De gevangenis-scenevdeed wat denken aan de slapstick uit de "Pink Panther" films. Terwijl de rest deed denken aan een mengeling van The Mummy, Lara Croft en Indiana Jones. En qua uiterlijk deed het je wat denken aan de eveneens Franse regisseur, Jean-Pierre Jeunet. (van Amélie,die ook eerst de beoogde regisseur was) Dit was echter zeker een plezierige en zeer amusante film. Visueel is de film net zo indrukwekkend als zo'n beetje elke andere Besson. Als je dus aan een avondje pure ontspanning toe bent, is deze film zeker geen slechte keuze.

Blijf nog even hangen als de aftiteling rolt want er komt een nog cliffhanger. De film was ook eigenlijk bedoeld als trilogie. Waarom die er nooit (of nog niet) is gekomen, is mij een raadsel!

avatar van AniSter

AniSter

• 1941 berichten

Komedie mag zeker als genre toegevoegd worden, want humor zat er behoorlijk wat in. Allemaal leuk gevonden bijvoorbeeld die farao die vindt dat een piramide op de binnenplaats van het Louvre mooi zou staan. Haha, zelfs Indiana Jones verbleekt zo'n beetje in vergelijk met Adèle, zeker wat de openingsscenes in Egypte betreft. Apart plot met nóg apartere karakters, waar ze mooie koppen voor hebben bedacht. Hier en daar jammer genoeg wat magere CGI, maar dat zal aan het budget hebben gelegen. Gewoon een lekkere wegkijker, deze film. Kijk nog even door als de aftiteling loopt; Bokito doet ook nog mee...