Iron Eagle II (1988)

Canada / Israël
Actie

geregisseerd door Sidney J. Furie
met Louis Gossett Jr., Mark Humprhey en Stuart Margolin

Chappy Sinclair wordt opgeroepen om een gemixt team van Russen en Amerikanen te leiden bij een aanval op een doel in het Midden-Oosten. Aanvankelijk lijkt de missie nog niet zo moeilijk, ondanks de culturele verschillen, Maar de missie komt in gevaar wanneer Chappy ontdekt dat iemand in het Pentagon de missie probeert te saboteren.

avatar van Quentin
Vreselijke film: slecht verhaal, slecht acteerwerk en grote fouten. Zo wordt een Phantom F-4 (bekend van de Vietnam oorlog aan de VS kan) gebruikt als russische jet. Vliegtuigen veranderen vaker opeens. Gewoon erg rommelig, goedkoop en slordig. 0,5/5*

avatar van Captain Pervert
Best vermakelijk maar wel typisch 80's. Je moet er ook met een "forgiving heart" naar kijken.

2 sterren

avatar van Jorick
Flauwe film, nog minder dan het eerste deel.

djelle
Onwaardige opvolger van het eerste deel. De actie is best leuk, maar komt veel te traag op gang. Positief is wel dat het luchtgeweld eens afgewisseld werd met gewone actie op de begane grond. 1,5*

Clichematig en geforceerd vervolg op deel 1.
Script vol gaten en zeer matig acteerwerk.
Simpelweg commercieel vervolg om aan te verdienen.
Nog erger? Deel 3...

Guardian667
Aardige film, iron eagle was natuurlijk beter maar zeker goed voor zijn tijd

Diesel
Guardian667 schreef:
Aardige film, iron eagle was natuurlijk beter maar zeker goed voor zijn tijd

Kwaliteit van cinema heeft niets te maken met jaartallen. Wat mij het meest stoorde aan deze film is de waslijst aan plotholes en het hoge aantal laag gekwalificeerde acteurs. Je kunt van een film als deze natuurlijk niet verwachten dat alles goed in elkaar steekt maar als de actie ook ondermaats is, valt er bijster weinig te beleven. 1*

Zwak vervolg op het redelijke eerste deel 1.

Zelfde mening als waku

Wat ik vreemd vond was dat ik er in II achter kwam dat Chappy Iron Eagle uit de totel schijnt te zijn en niet Doug Masters, terwijl daar in I toch een duidelijk hint aar is:

Chappy noemt Doug immers Iron Eagle als ze voor de krijgsraad verschijnen??

avatar van sofripa
Zeldzame baggerzooi. Kijken naar het groeien van gras is vele malen spannender.

avatar van movie acteurs
Zwak vervolg op het redelijk succesvolle actie film, die best goed was.
Deze is zwak en saai. Gossett Jr is best cool maar de rest van de cast is slecht, en het verhaal was erg mager en de film wordt zwak opgebouwd. 1,5.

avatar van Phantasm
Dit was een enorme tegenvaller na eerste het 1-ste deel te hebben gezien, deze was lang zo spannend niet, alleen de aktie in het laaatste half uur is nog te pruimen.

avatar van mnrk
Hey Downs, what do you do for a living?.....I blow up things, especially people. Bend over captain, I'll give you a demonstration.

Een redelijk vervolg na de 1e Iron Eagle...

Het verhaal is natuurlijk niet zo bijzonder maar het ziet er allemaal wel leuk uit (is ook al weer uit 88) en de vliegscene's blijven leuk om naar te kijken...

De groep acteurs is ook redelijk, maar gelukkig is Louis Gossett Jr. weer van de partij...

Wel weer een leuke soundtrack in dit deel...

Het eerste deel vond ik al tenenkromend slecht en daar is met dit vervolg geen verbetering in gekomen. Het verhaal is wederom te belachelijk voor worden en de uitvoering zelfs nog beroerder (best knap om dat voor elkaar te krijgen).

Omdat het eerste deel het best goed deed in de videotheken heeft men een vervolg gemaakt. Van de cast uit het eerste deel is alleen Louis Gossett Jr. nog overgebleven en hij is ook de enige die nog redelijk speelt. De rest speelt gewoon echt dramatisch slecht.

Bij mij belanden de "Iron Eagle" films standaard op de "shitlist" en deze dus ook. Wat een zooi.

avatar van mrklm
Omdat Doug Masters [Jason Gedrick], de held uit Iron Eagle, is neergeschoten door een Russisch squadron - een incident dat de Amerikaanse regering probeert geheim te houden - staat zijn 'wing man' Captain Matt Cooper [Mark Humphrey] niet te trappelen om samen te werken met Russische collega's ter voorbereiding op een missie in het Midden Oosten. Temeer daar de verantwoordelijke piloot [Colm Feore[ één van hen is! Het is aan de ervaren generaal Charles "Chappy" Sinclair [Louis Gossett Jr] om alles in goede banen te leiden.
Nog meer een kloon van Top Gun (1986) dan zijn voorganger. Humphreys gelijkenis met Tom Cruise (zeker wanneer hij die zonnebril opzet) wordt alleen overtroffen door zijn gebrek aan acteertalent. Regisseur Sidney J. Furie weet opnieuw een paar aardige vliegscènes in elkaar te zetten, maar de schermutselingen op de grond behoren tot de zwakste die ik ooit heb mogen aanschouwen. Meer van hetzelfde, maar nog niet eens zo'n goed als z'n toch al weinig verheffende voorganger.