Iron Eagle (1986)

Verenigde Staten / Canada
Actie / Oorlog

geregisseerd door Sidney J. Furie
met Louis Gossett Jr, Jason Gedrick en David Suchet

De vader van Doug Masters wordt neergeschoten boven het Midden-Oosten en gevangengezet. Doug, die zelf ook ooit graag straaljagerpiloot wil worden, vindt dat de regering te weinig doet en besluit samen met zijn vrienden iets te ondernemen om hem vrij te krijgen. Ze roepen de hulp in van onderhoudsmonteur Chappy, een voormalige luchtmachtkolonel

avatar van Beertje45
Ik vind deze film nog steeds erg goed, soms komen bepaalde delen van de film nogal stripachtig over, maar ik vind het geen minpunt. Louis Gossett jr. en Gedrick spelen aardig op mekaar in en er is voldoende aktie aanwezig. Bevalt me beter dan Top Gun en andere vergelijkbare films.

Geinig filmpje leuk om een keer gezien te hebben maar meer ook zeker niet.

avatar van mrklm
Domme actiefilm gemaakt voor tienerventjes die kicken op vliegtuigen (en Top Gun (1986)). Louis Gossett Jr geeft deze film veel meer geloofwaardigheid dan het verdient. Het verhaal betreft een een tiener die met een F-16 het kamp van een Arabische schurk [David Suchet] plat bombardeert om zijn vader te redden van executie. De film zelf is nog belachelijker dan het verhaal, maar de vliegscènes zijn fraai in beeld gebracht. En ja, om de één of andere reden volgden er nog drie van dit soort gevalletjes...

Ik heb het idee alsof de makers van deze filmserie er een groot succes van probeerde te maken,maar niet het talent hadden om er echt iets van te maken,maar toch films willen maken.

avatar van FlorisV
Belachelijk weinig recensies hier tov Top Gun. Ik vond hem toen beter. Die walkman in de cockpit staat me nog bij en natuurlijk Gossett als vaderfiguur. Is weer aan een nodige beurt toe.

Enne...straaljagers, die waren gewoon gaaf. Had er posters van hangen, deed er modelbouw van...F-16 heb ik altijd een prachtig ontwerp gevonden ook, mooier dan de F-14 Tomcat, zal wel door de mooie rondingen komen.

avatar van FlorisV
Een film uit het onvolprezen "America, fuck yeah!" tijdperk. Fout kan best lekker zijn, want dit was gewoon een leuke jeugdherinnering die destijds als smakelijk videovoer heeft gediend voor mij.

Wat gezegd is over de geloofwaardigheid van het plot en het propaganda-achtige karakter (dit soort films werden toen al mede gefinancierd door de strijdmacht, anders mag je echt niet die F-16's lenen) kan ik wel beamen. De vijand is eendimensionaal slecht, maar ik vind dat voor zo'n soort film prima. Wie meer de nuances zoekt van internationale conflicten kan beter Homeland kijken. Het stuk waarin de maten van Doug helpen om de weg te banen voor zijn plan vond ik wel vrij stom en vervelend. Maar het is verder erg vermakelijk. De actie is best in orde.

David Suchet, die de vijandige generaal speelt, zat ook in Falcon and the Snowman, als Rus. En dat Russische accent waarmee hij hier wederom praatte hielp hier nu niet bepaald aangezien hij nu een Midden-Oosterse ploert moet voorstellen.

Gossett doet het redelijk als mentor Chappy maar ik vond zijn delivery soms steken laten vallen en zijn gezichtsuitdrukking te monotoon. Gedrick, de jonge Doug, speelde later nog een psycho in de ijzersterke serie Bosch en dat lijzige stemmetje hoor je in deze film ook, waardoor hij misschien wat apart lijkt maar ik vond hem geen verkeerde keuze.

Ik heb wel zin gekregen de andere Iron Eagles ook eens een keer op te zetten (ik ben nooit verder gekomen dan 2 trouwens, maar die vond ik toen ook leuk).