Iron Eagle (1986)

Verenigde Staten / Canada
Actie / Oorlog

geregisseerd door Sidney J. Furie
met Louis Gossett Jr, Jason Gedrick en David Suchet

De vader van Doug Masters wordt neergeschoten boven het Midden-Oosten en gevangengezet. Doug, die zelf ook ooit graag straaljagerpiloot wil worden, vindt dat de regering te weinig doet en besluit samen met zijn vrienden iets te ondernemen om hem vrij te krijgen. Ze roepen de hulp in van onderhoudsmonteur Chappy, een voormalige luchtmachtkolonel

avatar van Armin
Uit de "Oude Doos". Was toen wel vermakelijk,
maar dat is lang geleden. **1/2

Onrealistische film met een paar leuke momenten met veel hersenloze aktie. Verder is Louis Gosset geloofwaardig en ook Jason Gedrick doet het best goed.

2.0/5.0

Vroeger vond ik dit een goede film, tegenwoordig is dat wel wat anders .

avatar van Captain Pervert
Geen bijster goede film, al is Gossett jr. super zoals altijd als goedzakneger. Gedrick vond ik vrij waardeloos eerlijk gezegd.

Maar het mooiste aan de film is de manier waarop een prachtig tijdsbeeld geschetst wordt. Het xenofobische Reagan tijdperk komt heel mooi naar voren.

Tijdens de opnames is trouwens een piloot gecrashed en overleden.

3 sterren vooral omdat ik hem op mijn 12e zo cool vond.

De grootste onzin aller tijden, maar wel gelachen....
Voor het jeugdsentiment 2 sterren

avatar van Rujar
Zoals lizzy mcguire er voor de meisjes is is Iron Eagle voor de mannen

Super!

avatar van ikkezelf
Natuurlijk is deze film ongeloofwaardig.
Het is gewoon een jeugdfilm. Er zit wel errug goede muziek in deze film. One Vision van Queen in een straaljager is natuurlijk fantastisch.
3** vanwege de muziek en het jeugdsentiment.

djelle
Geen "hoogvlieger" maar vrij entertainend. Natuurlijk is het -zoals bij de meeste films waar een vlieg-of voertuig centraal staat- met momenten erg ééntonig. Louis Gossett Jr is een saai acteur om naar te kijken maar doet het niet slecht als ex-vliegenier. 2,5*

avatar van Ziggy007
Ja en ik zal op mijn fietsje met ingebouwde raketten en bommen Saddam wel ff bevrijden uit de hand van de gemene Amerikanen

Niet echt mijn ding deze Iron Eagle.
Het is het allemaal net niet.
Te amerikaans, te ongeloofwaardig.

Rujar schreef:
Zoals lizzy mcguire er voor de meisjes is is Iron Eagle voor de mannen

Super!

Mannen kijken toch echt liever naar Lizzy Mq Quire!!
Of nog beter Hillary Duff

avatar van Lavigne
3.5 ster. heb hem laatst op tv gezien en vond hem wel leuk!! wel beetje ongeloofwaardig ja dat 1 jongen zijn pa redt uit 1000-en mannen maar ja

Jah, hoog genoteerd op mijn lijstje
Gewoon omdat ik gek ben/was op F-16-s.
Het verhaal slaat alles, maar dat geeft toch niet. Wie droomt er als jongen nou niet van?

Weet iemand alleen wat de muziek is aan het begin van de film? Ik kan er niet opkomen en ik heb hem niet zodat ik de endcredits niet kan bekijken

avatar van Wembleyfever
One Vision van Queen is een van de betere ingrediënten van deze film.

avatar van Captain Pervert
Het is gewoon een echte stoere jongensfilm. Ik heb hem tussen mijn 10e en 14e erg vaak gezien, al was het alleen maar omdat SBS deze film steevast drie keer per jaar uitzond.

avatar van Thomas83
Om nostalgische redenen (ik was vroeger helemaal into straaljagers en zo) heb ik deze film vroeger erg vaak met veel plezier gekeken.
Natuurlijk stelt de film weinig voor met vaak heel foute acteerprestaties en maffe gebeurtenissen, maar toch vond ik het altijd erg vermakelijk.
Doug Masters met zijn muziekbandjes in de jet, de grappige Chappy en die over the top bad guy-commandant ("I want this people... destroyed!"), allemaal erg geinige en foute dingetjes in de film. Typisch een jaren tachtig-film eigenlijk.

sluit ik me helemaal bij aan

confucius
Jonge man, 18 lentes, mustang fan, rijdt er als een arrogate zak al slalommend door het verkeer. Weer zo´n typische Amerikaanse, aan hoogheidswaanzin lijdende film. "Rebel without an cause" maar nu met cessnas´s. En dat was nog maar de intro. De rest hoefde voor mij niet meer. De rest zoeken jullie zelf maar uit. deze prent is wel geschikt voor pubers. Volgens mij is het prettige aan deze film, deze te hebben, om hem vervolgens met glunderende pret in een "allesbrander" te gooien. Een 3 voor de rooie Mustang. Een halfke voor ... over wat ging het nou ook weer?
Confucius - de jonge - formuleert het zo:
' Baggerfilms maken biedt meer troost dan baggerfilms kijken.'

avatar van sofripa
In 1986 vond ik dit al crap vandaar mijn tip: Laat je huisdier eerst kijken en vraag om een review voordat je 2 uur van je leven verknald.

avatar van Pepski
Zou n leuke film zijn geweest als t niet zo'n heil america-film was.
Vooral t concept van wise ass amerikaanse tiener die niet kan dog-fighten als er geen all-american rock muziek op staat... "Zo, we zullen die stoute communisten/arabieren (doorhalen wat niet van toepassing is) maar eens amerikaanse kapitalistische billenkoek geven, wat ik je brom. Want amerika is wel de politie van de wereld hoor!"

avatar van movie acteurs
Ach deze is nog wel goed en vermakelijk. In ieder geval beter dan al de vervolg films. Best cool entertaining filmpje met een coole Gossett Jr, coole straaljagers en aardig verhaaltje. Ook het sfeertje is lekker jaren 80. 3,0.

avatar van yeyo
Een soort propaganda-film voor kinderen over een bende Republikeinse fils-à-papa's die zichzelf 'The Eagles' noemen. Eerder 'The Goonies', ja. Openlijk wordt er gedweept met de militaristische politiek van Reagan, er wordt zelfs letterlijk gezegd dat "he doens't take shit from gimpy little countries!"

Maar in de eerste plaats is dit natuurlijk gewoon een promo-filmpje voor het Amerikaans leger, waar oorlogstoestanden als coole 'Air Shows' vol loopings en rock muziek worden voorgesteld. Het hoofdpersonage is op een pathologische manier geobsedeerd door vliegtuigen, waardoor hij zelfs totaal geen oog heeft voor zijn lekkere blonde vriendin. Hij lijkt ook meer interesse te hebben in de overigens vreselijk acterende Louis Gosset Jr. Hun relatie is op z'n minst bizar te noemen: zo maakt de laatstgenoemde op een gegeven moment een cassette waar hij zijn liefde en gevoelens voor het hoofdpersonage uitdrukt. Is dit een testosteron gedreven actiefilm of een emo-theekransje?!

Nog een hilarisch detail is de voorstelling van de vijand: een Arabisch uitziend volk dat met een Russisch accent spreekt en Sovjet-sterren op hun vliegtuigen heeft staan. Het lijkt een soort fictieve belichaming van elke Republikeinse angst. Wellicht voeren ze er ook een pro-abortus politiek.

Voor wie van jaren '80 kitsch houdt (zoals ik) is dit best een leuk, maar heel fout curiosum. Voor iedereen anders, waarschijnlijk een ware nachtmerrie!

avatar van Yakolev
Was mijn interesse in de luchtvaart maar wat minder groot. Dan had ik vast naar deze film kunnen kijken zonder te storen aan de talloze fouten die te zien waren.

F-16's die aan de bovenkant wel misschien hun Amerikaanse logo hebben maar aan de onderkant is toch goed te zien van wie zij echt zijn. (Israel) eveneens zijn de Mig-23's ook IAI Kfir's, maar dat is ook begrijpelijk aangezien de Sowjet Unie niet graag vliegtuigen uitleende voor kapitalistische doeleinden.

Ik kon me ook redelijk storen aan Gedrick zijn acteerwerk maar hij is nog jong en het is natuurlijk ook een film uit de foute jaren 80. Gossett Jr weer flink aan het boze maar toch wel goede neger zijn, maar dat zijn natuurlijk al zijn rollen.

Al met al een leuke wegkijk film waaraan sommige mensen misschien wat nostalgie belevingen hebben maar eigenlijk is het toch bar slecht.

avatar van Bruens
Vroeger vaak gezien, toen vond ik ze helemaal geweldig, de muziek die werd gebruikt vond ik ook altijd genieten. Dadelijk nog maar eens kijken dan komt mijn cijfer.

avatar van Phantasm
Ik vind hem nog steeds geweldig, kijkt lekker weg.

avatar van vrossi
Gewoon een leuke film, muziek is top, actie is over de top, dat is een pluspunt in deze film.
minpunten, mischien het nummer bij de laatste actie scene dat sloeg nergens op.

avatar van Nicolage Rico
Jeugdsentiment, hoewel ik ongeveer alles van de film vergeten ben. Volgens mij zit er een straaljager in. Mijn vriendjes vonden het destijds leuker dan ik, weet ik nog.

avatar van stfuympos
Nicolage Rico schreef:
Jeugdsentiment, hoewel ik ongeveer alles van de film vergeten ben.
Je weet toch nog wel dat hij zn walkman op moest hebben anders kon ie er niks van.

avatar van DDT
DDT
Ik vond de muziek vroeger wel heel goed,is wel al ff geleden ik deze nog zag.

Vroeger eens gezien maar ik vond er dus geen reet aan. Verhaal is totaal ongeloofwaardig (eigenlijk te belachelijk voor woorden) en stelt ook beter weinig voor. Boeiend of spannend wordt het ook nergens in de film en de cast weet ook nergens te overtuigen, Louis Gossett Jr ging nog enigszins maar Jason Gedrick was een drama om te zien. Melora Hardin was overigens wel een lekkertje in deze film en dat is ze eigenlijk nog steeds (o.a. soms te bewonderen in de serie "The Office").

avatar van Beertje45
Ik vind deze film nog steeds erg goed, soms komen bepaalde delen van de film nogal stripachtig over, maar ik vind het geen minpunt. Louis Gossett jr. en Gedrick spelen aardig op mekaar in en er is voldoende aktie aanwezig. Bevalt me beter dan Top Gun en andere vergelijkbare films.

Geinig filmpje leuk om een keer gezien te hebben maar meer ook zeker niet.