No Way Out (1987)

Thriller

geregisseerd door Roger Donaldson
met Kevin Costner, Gene Hackman en Sean Young

Tijdens een woedeaanval vermoordt Minister van Defensie David Brice zijn maitresse. Om het schandaal te verbergen, creëert zijn trouwe medewerker de perfecte dekking: hij 'verzint' een verleidelijke moordenaar - een Russische spion - en roept dan de hulp in van marinecommandant Tom Farrell om hem te vinden. Echter, als door het lot bepaald, heeft Farrell ook een sterke betrekking met het slachtoffer... en alle sporen die hij ontdekt om de misdaad op te lossen leiden direct naar hem! De zoektocht van Farrell naar de moordenaar is niet alleen een zaak van nationale veiligheid, maar is er ook een om zijn eigen hachje te redden.

irisneeleman
Eigenlijk niet echt mijn soort film. Er zitten echter zoveel scenes in die ik nooit meer vergeet dat maakt hem indrukwekkend. Costner is ook veel beter dan anders!

The Last
Aangezien ik niet zoveel zin had om het elftal te zien spelen (EK) waar ik een stronthekel aan heb (Portugal), besloot ik dus No Way Out te kijken.

Ben aangenaam verrast, 't is een zeer sterke en spannende thriller. Script zit heel knap in elkaar en de twist op het einde is echt meesterlijk. Sterk spel van de gehele cast, met in het bijzonder natuurlijk Costner, die 1 van z'n betere rollen speelt. Verder weinig op aan te merken, en gewoon een vakkundig gemaakte thriller met een prima sfeertje. Jammer dat er tegenwoordig niet meer van dit soort films gemaakt worden.. je kunt duidelijk zien dat prul films als Chaos hier van hebben gejat.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Spannende thriller met sterke cast. Puik verhaal, een verrassende wendig, het zit er in. Soms enigszins voorspelbaar, maar zeer vermakelijk. Hackman is weer eens sterk. Drie vette sterren. Goed.

avatar van AGoos
Justice4All schreef:
Wat grappig is, is dat Kevin Costner zich leplazerus rent, maar geen druppel zweet te zien is

niet helemaal waar hoor...wanneer hij zo zichzelf helemaal het lapzazerus heeft gerend en in de metro stapt...zweet de goeie man zich kapot...

avatar van dumble
super vette soundtrack vond ik..

avatar van moviemafketel
Soms nog best wel spannend. Ben absoluut geen fan van Costner. Hier ging het nog wel. Het was het allemaal net niet, maar een goede B-film kan ook best te pruimen zijn. Ik heb eigenlijk naar een soort (letterlijke) marathon van Costner gekeken met hier en daar een obstakel. Beetje run Forrest run.
Die 2 slechteriken waren heerlijk dom wat wel komische stukjes opleverde.
Het einde vond ik maar vreemd en ook afgeraffeld. Ik hoorde de eindmuziek opkomen en dacht neeheeeeee maak het nou even netjes af allemaal, maar helaas de aftiteling was daar. Wel leuk om alle rangen etc wat daar rond loopt en de verschillende afdelingen een beetje in kaart te zien. Ik vrees wel dat ik deze prent snel weer vergeten ben. Keek hem gisteren en dacht nu al "wat heb ik ook weer gekeken? " 2,5 sterren.

avatar van Filmkriebel
Ontzettend spannende thriller. De regisseur neemt de tijd om de romance tussen Susan en Tom uit de doeken te doen, en het vervolg komt alleen maar harder aan. De positie van Costner in het hele komplot is het interessantste aan de film. Hoewel dat einde waar duidelijk wordt dat hij een russische spion is vond ik er net teveel aan en was ook niet nodig. De sfeer, waarbij de de val langzaam maar zeker Costner klem zet is werkelijk om van te genieten en doeltreffend in beeld gezet. Een dikke aanrader.

Zeer professioneel gemaakte thriller.

avatar van breedbeeld
Bananas schreef:
...... je moet hem ook een beetje in het tijdsbeeld plaatsen....... Jaren tachtig aanloop met eerst een credit roll van 5 minuten en dan de trage opbouw.....

Zover mee eens.
Die trage opbouw vind ik voor driekwart overbodig want dat gefriemel tussen die twee wordt behoorlijk vervelend.Verder is de film degelijk gemaakt met een aardig verhaal dat voor de doorgewinterde kijker natuurlijk geen verrassend eind plot heeft
De weerzin jegens Kosner heb ik nooit begrepen. Wellicht omdat hij meer een womans man is?Hij doet het in elk geval behoorlijk in deze film.
Aardig om gezien te hebben en bovengemiddeld.

avatar van hutsekluts
Uitstekende thriller met goed script en dito acteurs.
Tja. de film is van 1987 dus voor de jaren 10 van de 21e eeuw enigszins 'traag'. Maar dat mag de pret niet drukken. Hackman is weer uitstekend op dreef; Costner ook trouwens.
Zeer de moeite waard, twijfel tussen 3,5 en 4 sterren...

avatar van Roger Thornhill
Merkwaardig genoeg vermeldt niemand hier Will Patton als Scott Pritchard. De manier waarop hij "Commander Farrell" zegt, ik krijg het maar niet uit mijn kop, unieke half-lijzige half-zangerige intonatie. Wat mij betreft is zijn weloverwogen en aalgladde vertolking een Oscar voor beste bijrol waard.

avatar van Roger Thornhill
Vannacht op de BBC te zien. De Volkskrant maakt ons vast lekker door nog even de rollen van Gene Hackman en Kevin Costner met ons door te nemen : "Hackman, minister van Defensie, is niet alleen [Costners] baas, maar ook, zoals dat in vulgair Nederlands heet, zijn kutzwager.

avatar van Drifter
Erg goede film, komt vooral door het verhaal. Verfilming is ook goed en iedereen speelt zijn rol prima.
Soms zie ik een film van tientallen jaren terug die niet om aan te zien is (gedateerd dus) maar deze film kan zo weer in de bioscoop.

Deze Hitchcock-achtige thriller is inmiddels al zo'n kwart eeuw oud, maar hij blijft goed. Het verhaal vormt de basis voor de nodige plotwendingen en een flinke dosis spanning, die bijna de gehele film aanwezig blijft. De story is dan ook ingewikkelder dan ik vooraf inschatte. De cast is uitstekend, maar een nog jonge Kevin Costner is de ster van deze productie.

avatar van notsub
De aanloop is een beetje te zoet, maar als de wonden er zijn begint de film alsnog flink te bijten. Zo ontwikkelt de No Way Out zich tot een best aardige thriller, die alleen niet heel origineel is. De hoofdrollen worden worden goed vertolkt, maar de bijrollen overtuigen niet allemaal. Het eind is dan weer net te ver gezocht, daar hebben veel films last van.

edje555
Super film !

avatar van orko82
Typisch jaren tachtig begin met duidelijk aanwezige synthesizer. Onheilspellende zware tonen en opeens van die kippenvel hoge toontjes. Leuke goed doorwrochte film. Alleen beetje lange aanloop naar het beslissende slot van de film. Het einde kwam wat gemakkelijker over. Had meer ingezeten of plot was niet sterk genoeg ontwikkeld.

avatar van Bacchero
Ben geen grote fan van Costner maar deze thriller is zeker te genieten. De film speelt zich nog af ten tijde van de koude oorlog maar hij komt mij nog niet gedateerd over. Het verrassend einde maakt de film helemaal af.

avatar van Tanita
Eén van de sterkere thrillers van eind jaren tachtig (naast Witness en Sea of Love om er een paar te noemen.) Met sterke rollen van Kevin Costner en Gene Hackman. 4*

Film inmiddels voor de vierde keer gezien: blijft leuk, alleen het lachje van Sean Young begint wel te irriteren.

Onderhoudende thriller met intelligent scenario en leuke twist op het eind.
Romance tussen Costner en Young heeft chemie. Ook Hackman en Patton zijn erg goed op dreef in No Way Out. Film die ik vermoedelijk eind jaren ’80 begin jaren ’90 voor het eerst gezien heb en sindsdien nog een aantal keren herkeken. Goede, typische jaren ‘80 soundtrack van Maurice Jarre, vader van.
Alles bij elkaar een erg goede thriller, naar mijn mening lichtelijk ondergewaardeerd hier en op IMDB. 4*

Het eerste half uur is niet zo sterk, de ontmoeting en relatie tussen Tom en Susan is een beetje knullig en het rommelt maar een beetje aan. Na de moord komt er meer tempo in het verhaal en wordt de spanning naar het einde toe goed opgevoerd. De cast is goed, ook de bijrollen worden goed vervuld. De twist op het einde voegt niets toe en is wat vreemd.

avatar van Flavio
Goede jaren 80 thriller die de tijd neemt, wat ik wel kan waarderen- het hoeft niet vanaf minuut 1 te vlammen. Kevin Costner speelt overtuigend, maar ook Gene Hackman en vooral Will Patton in een memorabele vertolking zijn sterk. Sean Young mwah- komt misschien omdat ik haar nogal een "girl next door" uitstraling vond hebben terwijl ze toch voor een vamp/ femme fatale zou moeten doorgaan.

De laatste scene was te vergezocht en hadden ze beter weg kunnen laten. maar goed, kleine smet op een verder meer dan degelijke thriller.

avatar van W.V.
Na jaren deze film weer eens gezien, als je de film voor het eerst ziet dan zet de openingsscene je op het verkeerde been voor een groot deel van de film. Voor de rest is het een gedegen thriller met goed vertolkingen van zowel Kostner als Patton, Hackman vind ik een beetje op de automatische piloot. Goede rol ook van Dzundza als een van de eerste computernerds. De weinige actiescenes zijn goed in beeld gebracht, het politieke gekonkel word een beetje onderbelicht en dat is jammer. Het einde vond ik de eerste kijkbeurt zeer verrasend, nu was ik op de hoogte en, dan denk is de scene wat te kort, had meer uitgehaald kunnen worden. Als positief plus punt de muziek van Maurice Jarre, tijdloos.

avatar van Alathir
Goede film waarin we Kevin Costner aan zijn conditie zien werken . Run, Kevin, run want de FBI en wie weet wie nog allemaal zit je op de hielen man! Haha, dit is echter geen biopic van een atleet maar van een romance die uitmondt in een nachtmerrie. De film kent in het eerste uur een ietwat voorzichtige opbouw van de relaties waarin Sean Young dus zogezegd een femme fatale moest voorstellen. Daarin vind ik wel dat de film faalt want Young is, wat mij betreft, niet eens zo aantrekkelijk. Ze komt nogal opdringerig over en haar dood is nogal ongeloofwaardig. Ze valt ook nog eens op een salontafel dat haar val breekt en toch zou ze haar nek gebroken hebben, ik weet niet hoor. Ik bedoel Kevin Costner valt ook ergens vrij gelijkaardig, maar hij staat recht en rent verder alsof er niks gebeurd is. Wat een kanjer!

Costner presteert hier prima en zet hier een personage neer met balls of steel. Sean Young was wat irritanter (aan die lach kan ze vast niets veranderen). Will Patton kwam op mij over zoals dat van zijn personage werd verwacht. Voor het einde verwachte ik alsnog dat Costner zou ingerekend worden maar het echte einde van de film bleek anders te gaan uitdraaien. Het werd een einde dat nieuwe vragen stelt die nooit zullen beantwoord worden. Was het wel echte liefde tussen Farrell (Costner) en Susan (Sean Young) of was het eigenlijke doel vooral staatsgeheimen ontfutselen?

avatar van Captain.janek
dit blijft een fantastische thriller, en Costner zet een geweldige hoofdrol neer!

avatar van hannes64
Misschien al 6 a 7 keer gezien, maar hij blijft goed, en levert bijna niets van waarde in.
Een heerlijke "kat en muis-spel" film.
De kijker weet `t wel, maar er zitten zulke spannende scenes in, dat je nog steeds op `t puntje van je stoel zit...
Blijft een topper van Costner.
4 sterren, en die blijven rustig staan.