Houseboat (1958)

Familie / Romantiek

geregisseerd door Melville Shavelson
met Cary Grant, Sophia Loren en Martha Hyer

Tom Winters (Grant), een weduwnaar, probeert in zijn ééntje zijn drie kinderen in een woonboot groot te brengen. Hij krijgt daarbij een klein beetje hulp van Cinzia (Loren), een Italiaanse die haar vader heeft verlaten.

Tijdje geleden op tv gezien. Was wel een aarige film. Geen verassende dingen. 3*

avatar van Floris22
Zoals hierboven vermeld, absoluut niets bijzonders. Ik vind Sophia Loren sowieso niet erg bijzonder, maar ik ben bang dat ik dan in de minderheid ben. Zelfs Cary Grant is iets minder in deze film dan in de meeste van zijn films die ik heb gezien, al is hij nog steeds keigoed. Ik vond dat de 3 kinderen ook een positieve bijdrage leverden aan de film. 3.0*

avatar van matthijs_013
Inderdaad geen diepgaand verhaal, maar wel een interessante cast en leuke sfeer. Heb me op de zondagochtend in ieder geval vermaakt met deze film uit de oude doos.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Deze familiefilm is enigszins gedateerd maar met name door het luchtige verhaal en de sterke acteerprestaties van Grant en Loren valt het geheel nog goed te pruimen. Redelijk.

avatar van Baggerman
Was vroeger wel redelijk vaak op tv. Best een leuke familiefilm.

Een heerlijke stralend licht sleezy Sophia Loren weer in deze film!! En Cary Grant in een rol die eigenlijk bijna standaard is voor hem: stijlvol humoristisch.

avatar van movie acteurs
Luchtige komedie met Grant en Loren. Best mooi verhaaltje zoals Grant die verliefd wordt op Loren, en dat er dan weer een band tussen hem en zijn kinderen ontstaat. Voor de rest gewoon een aardige familiefilm. 3,0.

avatar van Legan
Houseboat begint luchtig waarbij onnodige introducties grotendeels achterwege worden gelaten. Gaandeweg echter verschuift de mood meer naar wat zwaardere romdram. Grant en Loren doen hun ding, maar slagen er totaal niet in ook maar een kleine indruk te maken, net zo min als enig andere personage. En dit geldt eigenlijk voor de gehele film.

Soms met een aardiger moment (veelal dankzij de "subtiele" en cynische humor welke veel te weinig aanwezig is), maar geen seconde groeit deze film boven de label "niemendalletje" uit. Desondanks voor de sfeer een kleine voldoende.

Sophia Loren heeft in de jaren 50/60 regelmatig de oceaan overgestoken voor rollen in Hollywood producties. Ik vind dat geen onverdeeld succes, omdat zij in die films doorgaans veel minder tot haar recht komt dan in de films van De Sica. Het heeft er bovendien alle schijn van dat Cary Grant de automatische piloot heeft aangezet. Typische dertien in een dozijn romcom, die het vooral moet hebben van de grote namen op het affiche.

avatar van clubsport
aardige komedie waarin je cultureel al ziet dat zelfs in die tijd vaders niet echt serieus genomen werden
als opvoeders .
Gelukkig is het niet de dosis manbashing die je vaak tegenwoordig ziet in vergelijkbare verhalen maar word het hier nog enigsins genuanceerd gebracht .
Het schijnt dat Grant na deze film zo ondersteboven was van Loren dat hij haar een tijdje bijna gestalkt heeft (overdreven gezegd) maar dat zij niks van hem moest hebben .