Escape from L.A. (1996)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door John Carpenter
met Kurt Russell, A.J. Langer en Steve Buscemi

Na een schok van 9.6 op de schaal van Richter in 2013, komt Snake Plissken terecht in Los Angeles. Zijn missie: zoek in het vernietigde L.A. een verloren gegane Doomsday Device. Als hij de deadline niet haalt, wordt er een gif in zijn lichaam gespoten. Maar zo makkelijk lijkt deze missie niet te zijn...

Reinbo
Jij moet deze maar eens herzien, erg geestige satire. Ik vind rnkel Ghosts of Mars en in iets mindere mate Body Bags een misser.

avatar van dutchtuga
Deze heb ik herzien, nog niet zo lang geleden. Score is blijven staan. Opgeblazen en vooral inspiratieloos vervolg, dit.

avatar van zombie
De teleurstelling na het zien van deze film (voor de eerste keer) is verdwenen. De tweede keer kijkt deze campy Carpenter heerlijk weg.
Extra ster is verdient!

avatar van sinterklaas
Eindelijk op de kop weten te tikken en herzien na 6 jaar ongeveer. En het is toch weer een uitstekende film. Kurt Russel zet opnieuw weer een vette rol neer als Snake Plisskin, en dit keer in het Post Acopalyptische LA, die ook visueel schitterend in elkaar zit. De actie was ook zeer goed te doen en de bijrollen van oa Steve Buscemi, Hendry Fonda zorgde ook voor variatie. Ook kan je dit een beetje zien als futuristische sportfilm want die basketball en surf trucs waren toch ook mooi gedaan.

Weer hele fijne film.

Verhoogd naar 4*

Nog niet zo lang geleden heb ik de eerste film, 'Escape From New York', nog gezien.
Dit tweede deel is toch nog iets minder, ondanks de vele sterren die er aan meedoen, o.a. Peter Fonda & Pam Grier.
De special effects zijn iets beter dan in de eerste film, maar toch merk je hier ook nog dat men zich moest behelpen met miniaturen, en vooral van de helikopter op het einde van de film zie je ook dat men hier een miniatuur heeft gebruikt, niet echt een geslaagde opname dus.
Maar, zoals ik reeds zei in mijn commentaar bij de eerste film, Snake is het beste personage dat Kurt Russell ooit op het witte doek heeft gebracht. Benieuwd wie hem gaat opvolgen bij de geplande remake van deel 1.
Toch leuk om Kurt Russell nog eens bezig te zien in de gedaante van Snake.

avatar van Justinw
Snake Plissken? I Thought You Were ...Taller

Wederom een zeer geslaagde Escape From. Carpenter brengt Plissken terug maar dan nog iets meer over-the-top. Plissken evenaart Michael Jordan en kan een aardige golf pakken. Gemixt met veel ammunitie en wapens worden we weer getrakteerd of een spektakel. Wat jammer dat Carpenter erachter kwam dat je hele decors op het filmscherm kan toveren door een simpele computer. Ik hou het liever bij het rauwe donkere New York wat Carpenter voorheen creërde.
L.A is wat meer glitter en glamour dan New York en helaas zijn erg veel decors, voer- en vliegtuigen volledig geanimeerd. Misschien was het beter geweest zijn hoge budget uit te geven aan echte decors. Nu wist deze film jammer genoeg rond de 90% van zijn productiekosten op te brengen.
Het blijft echter allemaal nog erg vermakelijk, de tijd vliegt voorbij en voor je het weet kickt de aftiteling in.
Russel word ditkeer bijgestaan door een paar leuke personages zoals Buscemi(die jammergenoeg niet zijn sterkste rol neerzettte). En dankzij een goede dosis actie heb je een prima avondje.
De film weet echter niet zijn voorganger te evenaren.
Voor nu een 3.5* Maar bij een herziening schiet het duo NY - LA misschien nog wel een half puntje omhoog.

avatar van Insignificance
En dit was die gare opvolger.. Zo'n beetje alles wat NY zo fijn maakte, is in LA verdwenen. Het lijkt wel een stoffige kermis. Het verschil tussen de manier waarop Snake de stad binnenkomt, is eigenlijk meteen al veelzeggend; een stuntelig duikbootje die maar net een computerhaai kan ontwijken. De luide muziek is niet te harden en de typetjes zijn storend. Zelfs Buscemi, maar zeker de T-shirt held.

Slechte enkele dingetjes die nog een beetje werken. De vermoeide blik van Plissken bij Cuervo's speech is best geinig, maar als hij daarna moet basketballen is de lol er wel weer af. Niet het beste idee zullen we maar zeggen. Dat LA grotendeels een herhalingsoefening is, maakt het nog een tikkeltje erger. Mja, campy, het zal wel. Weg ambiance, weg charme, welkom malle vertoning. Nee, niet aan mij besteed.

avatar van jipt
Dit vond ik dus een mega coole, geflipte actie komedie. Jammer van de special effects maar dat even ter zeide.

Super scherpe Amerikaanse satire die zeker in het rijtje van Starship Troopers, RoboCop, Dr. Strangelove & Fight Club past. Film volgt het zelfde ideetje als Escape from NY maar gaat eenmaal aangekomen in de verboden zone een totaal andere kant op. Waar het bij EFNY nog lach op de sfeer lag, ligt het in EFLA meer op humor, satire en komedie. Er springen echter een aantal geniale scènes uit zoals de surfscène, de vliegscène en de scène met de botox mensen . De film is natuurlijk totaal onbegrepen door de massa en dat is te begrijpen (de special effects helpen ook niet echt mee).

Kurt Russell was weer bad ass als Plissken en nam het ditmaal op tegen Fidel Castro en kornuiten, hoe geniaal wil je het hebben. Stop er Buscemi in met een leuk bijrolletje en Jackie Brown met een mannen stem, haha ik lach dubbel.

Deze ga ik zeker in huis halen! Ik neig nog naar een halfie omhoog maar de film kwam toch af en toe wat lomp en afgeraffeld over, misschien bij herziening nog wat hoger.

avatar van Prudh
Deze film is iets teveel Indiana Jones en iets te weinig Escape From. Plisskin blijft niettemin gewoon retecool.

avatar van FunkStarr
Gisteravond eerst EFNY en daarna deze gekeken, en het grootste gemis in deze film is de sfeer die EFNY zo sterk maakte. Verder wordt praktisch dezelfde route gevolgd en is deze alsnog zeer tof, met enkele memorabele scenes.

avatar van sofripa
Snake is en blijft een coole baas. De rest niet. Kartonnen effecten, houten klazen en een copyverhaal van EFNY geven helaas een teleurgestelde kijker. 2,5 ster

djelle
Escape From L.A. is ergens weer een beetje actueel met al die natuurrampen de afgelopen jaren, en de originele manier waarop de antiheld hier tenenkrommend inspeelt op een tsunami zou zelfs een Japanner terug even aan het lachen brengen. Ik heb me alvast kostelijk vermaakt met een verrassend goeie herziening -nog nooit zo oneens geweest met mijn vroegere zelf- ondanks ik nog steeds vind dat zijn voorganger (Escape From New York) het minder waarmaakt.

De begintitels alleen al getuigen van meer pit en power, met een krachtige animo en dito rock-achtige herwerking van de soundtrack die het volledig tot zijn recht laat komen. Misschien had Carpenter een nieuwe Synthesizer. Ook nieuw en/of beter is het gebruik van een hologram-gadget (lekker cheesy), een heerlijk stoere scene waarbij Snake Plissken -antiheld- zich klaarmaakt en nog meer cheesy close ups van Plissken die nog nadrukkelijker ongeamuseerd met zijn hoofd staat te draaien. Ook de geweldig cynische oneliners zijn talrijker en cynischer -'Catches on quick, doesn’t she?'.

Kortom het ligt er allemaal nog dikker op, het is lekker doorbakken campy en zo heb ik mijn actiefilms graag. Dat sfeer tenminste even belangrijk is dan de actiescenes an sich en ik mij überhaupt niet moet blindstaren op een genreaanduiding heb ik inmiddels wel geleerd. Niet dat het hier aan actie ontbreekt en gelukkig maar (uiteindelijk heeft zo’n plot wel een bepaald minimum nodig hoe sfeervol ook) en ook daar scoort de film met enkele fantastische cynische momenten. 'Draw!'

Volgens mij is dit sowieso het soort tongue in cheeck actiefilm die zich makkelijk laat misbegrijpen en dan ook vaak -zelfs door doorwinterde liefhebbers als mezelf- misbegrepen wordt hoe vreemd het ook achteraf lijkt. Sommigen zien het allemaal als een steek naar Amerikaanse blockbusters maar voor mij is dit allesbehalve een extra slecht gemaakte genrefilm. Ze zijn er duidelijk wel de op de hak-nemende onzinmomenten (dat bewuste stuk met die tsunami is gewoon veels té hilarisch toevallig om geen persiflage te zijn) maar ik voelde in hoofdzaak kritiek op Amerika in het algemeen, en dan vooral op het conservatieve beleid/mentaliteit, de hypocrisie en natuurlijk een hoge anti-presidentsfactor. En ook dat aspect voedt weer het hoge coolheidsgehalte van Snake Plissken, die opnieuw tegen wil en dank een dienst moet bewijzen voor het land die om al deze redenen in principe vierkant zijn kloten kan kussen.

Respect trouwens voor Kurt Russel, die niet alleen gegoten zit in de azijnzure rol van Plissken met dat geinige ooglapje en er het perfecte stemtimbre weet aan te geven, maar ook naar verluidt een grote rol gespeeld heeft in het effectief realiseren van deze sequel en zelfs meeschreef aan het script. Iets minder ben ik te spreken over de teleurstellend flauwe rol van Steve Buscemi, wat gelukkig voor een deel goedgemaakt wordt door de toffe verschijningen van Pam Grier en Bruce kinnebak -Campbell.

Escape From L.A. is alleszinds al bij al een heel erg coole film, het lijkt alsof ik er destijds zelf met een ooglapje zat naar te kijken. I Catch on Slow.

avatar van 606
Mooi verhaal djelle

Reinbo
Nog wel een sterretje te weinig, maar dat komt misschien wel bij de volgende herziening.

djelle
Haha, het is nooit genoeg voor de Carpenterfans .

avatar van Le Professionnel
Beetje teleurstellend het is allemaal net een beetje te ver over the top.

avatar van Skrean
Aardig vermaakt met deze film. Grappig hoe ze destijds dachten over de techniek van nu, zag telkens een soort van Ipad. Uiteraard over de top en 'onrealistisch' maar erg vermakelijk. De vernietiging van L.A. met aardbevingingen etc aan het begin waren goede effects. Verder zelfde opzet als Escape from New York. "Call me Snake" .... "Call me Pliskin" LOL

avatar van rep_robert
Escape from L.A. is zo'n vervolg dat teveel elementen uit het eerste deel pakt, waardoor je het gevoel hebt naar een gerecyclede versie van Escape From N.Y. zit te kijken.
Gelukkig werkt de formule hier nog steeds en zijn sommige decors ook weer om te smullen. Echter zijn de totaalshots vaak wel erg lelijk en zijn vele special effects ook niet om aan te gluren. Wat dat betreft is grootschaliger niet altijd beter. De film bevat verder wel weer van die typische personages en die plastische chirurgie bende was ook erg grappig. Wat dat betreft vind ik het wel leuker dat Carpenter iets meer met de bendes bezig is in dit deel.

Reinbo
Het is bewust een gerecyclede versie van NY. En dat allemaal op kosten van de grote Hollywood studio's. Carpenter's big fuck you statement, nadat hij jaren daarvoor Hollywood was ontvlucht.

avatar van rep_robert
Als Hollywood het zou financieren had ik toch wel wat betere special effects verwacht

Al had ik niet door dat dit een "Hollywood" product was eigenlijk, ik zag de gebruikelijke namen(o.a. Debra Hill) staan bij de openingcredits.

Reinbo
Het is Carpenters eenmalige terugkeer binnen het Hollywoodsysteem, nadat hij dat na Memories de rug toe had gekeerd. Neem aan dat hij het gros van het geld in eigen zak heeft gestoken en verder heeft hij EFNY zo'n beetje shot voor shot nagemaakt. Verder heeft hij het volgestopt met kritiek op Hollywood en Beverly Hills en wat vrienden gevraagd mee te doen.

avatar van Quentin
Reinbo schreef:
Neem aan dat hij het gros van het geld in eigen zak heeft gestoken.

Klopt, heb ergens gelezen - vind de bron helaas niet meer - dat een bijzonder groot deel van de 50 miljoen naar Carpenter en Russell is gegaan. Meen me te herinneren dat het in de buurt kwam van de helft van het totale budget.

Reinbo
Ik heb het toen ook ergens gelezen. Was een grote zakkenvulactie. Kon de film juist met die achterligggende gedacht extra waarderen. Past perfect bij de anti Hollywoodvibe van de film.

avatar van rep_robert
Mja, de gedachte is misschien leuk. Maar dat rechtvaardigt natuurlijk nog geen 5 sterren

Reinbo
De 5 sterren zijn voor: het feest der herkenning, de ubercoole soundtrack, de uber ubercoole Snake (Die niet dood is, maar wel kleiner schijnt te zijn dan verwacht. ) , de snijdende kritiek op Hollywood en Beverly Hills in het bijzonder, natuurlijk ook voor de geweldige campy look en cheesy actie, de 'all star cult cast' randfiguren (Niet Tarantino, maar Carpenter herontdekte Pam Grier) . En natuurlijk ook vooral het lekkere nihilistische eind. Dus die 5 dikke sterren zijn meer dan verdiend.

avatar van rep_robert
Wat is de kritiek op Hollywood in deze film dan? Ik zie de achterliggende gedachten niet in de film zelf als ik eerlijk mag zijn.
En wat vind je van de soms barslechte special effects?

Reinbo
Oppervlakkigheid, glitter, galmour & commercie.... En natuurlijk de sequelcultuur. Als je dan een sequel maakt, doe het dan shot voor shot. En steek de helft in je eigen zak.

avatar van rep_robert
Is dat nou kritiek op Hollywood & Beverly Hills of is het gewoon grappig?

avatar van Quentin
Alleen het epic Snake Plissken Theme al:

YouTube - ‪Snake Plissken Theme‬‏

rep_robert schreef:
Is dat nou kritiek op Hollywood & Beverly Hills of is het gewoon grappig?

Beide, maar vooral dat eerste.