Lebanon (2009)

Israël / Frankrijk / Duitsland / Verenigd Koninkrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door Samuel Maoz
met Oshri Cohen, Zohar Shtrauss en Michael Moshonov

Libanon, 1982. Een tank en een peleton paramilitairen worden op pad gestuurd naar een vijandige stad die gebombardeerd is door de Israëlische luchtmacht. De missie loopt mis en ze lopen in een hinderlaag. Als de nacht valt zijn ze gedwongen om zich in de ruïnes schuil te houden terwijl ze aangevallen worden door Syrische militairen. We zien het verhaal vanuit het oogpunt van de bemanningsleden van de tank die centraal staat in de film.

avatar van 93.9
Zeer weinig binding met de personages en niemand kan mij wijsmaken dat dat komt omdat ik me heb af laten keuren voor militaire dienst

avatar van kevin_vp
Mooie film die redelijk ondergewaardeerd word hier.
Alles is goed. camerawerk, sfeer enz.
Het enigste grote minpunt is dat de personages niet interessant zijn uitgewerkt zodat je ook niet echt met hen kan meeleven.

Toch blijft dit een zeer goede claustrofobische anti-oorlogsfilm.
De begin en eindscène zijn magisch mooi. (zonnebloemvelden!)

avatar van hel1
Prachtig. Ik was huiverig de film aan te zetten omdat ik vreesde voor het Israelische patriottisme maar de film bleek gelukkig geen gekleurde politieke lading te bezitten. In tegendeel, de film richt zich op de beleving van mensen die in het kruitvat van de wereld op enkele vierkante meter, terugvallen op hun meest primitieve instinct: overleven. Geen nostalgie, drama, tranentrekken, diepgaande dialogen of bombastische heroïsche daden. Je wordt meegezogen in de grauwe wereld die oorlog heet. Naarmate de film vordert begin je net als de militairen te snakken naar lucht, het verlaten van de tank en het heldere zonlicht. Dichter bij de realiteit dan dit kan een film mijns inziens niet komen.

avatar van hel1
Ik wil graag nog even reageren op de veelgenoemde kritiek hier dat de film te weinig binding geeft met de personages. Ik meen dat dit juist is wat de film zo sterk maakt. In oorlog is weinig tot geen ruimte voor menselijke waarden, sympathie en betrokkenheid. Overleven, je eigen belang, dat is wat telt. Het grote minpunt aan de film vond ik dan ook dat de chauffeur door zijn vizier personen zag die hij neer moest schieten en dat hij betrokken raakte bij deze personen. Deze emotionele betrokkenheid kwam voor mij onrealistisch over. Het besef dat je mensen gedood hebt komt pas later. Op een moment zoals geschetst in de film draait het maar om één ding: er zelf levend uitkomen. Er is niets humaans aaan oorlog

avatar van John Lee Hooker
Weergave van enkele soldaten in een willekeurige tank in Libanon. We begeven ons vrijwel continu op dezelfde plek en doordat het vizier fungeert als ogen van het voertuig wordt het meekijken naar buiten al meteen een stuk intenser. Het helpt dat de bijbehorende taal wordt gesproken en de figuren roetzwarte gezichten hebben. Ik had eigenlijk nog iets meer vijanden en actie willen zien; het was nu vooral veel wikken en wegen, afwachten en peinzen. Zo'n rustig scheermoment vormt dan wel direct een contrast en de acteurs zijn meedogenloos. De claustrofobische focus drukt de neus op de feiten.

avatar van wendyvortex
Leuk is anders, dus mensen die aangenaam filmvoer verwachten: begin er niet eens aan.
Claustrofobisch vanuit een tank gefilmd verhaal over Israëlische soldaten in de eerste dagen na de inval in Libanon. Tsja Libanon, begin jaren tachtig gegarandeerd goed voor een dagelijks item in het NOS-journaal en Israël viel er binnen in 1982 en hier zien we de eerste dagen vanuit een tank die een peloton grondtroepen begeleidt en vastloopt in vijandelijk gebied.
Oorlogsfilms mijden we de laatste tijd vrij bewust, maar vanwege de bijzondere aanpak mocht deze erdoor.

avatar van nadrin
Aangrijpende en staalharde film. Zeer realistisch naar de kijker gebracht. Vooral het beeld die de geschutsman ziet, het lijkt of je als kijker mee in de tank zit. Maar vooral het eerste uur zeer aangrijpend

Deze productie is meer een documentaire dan een speelfilm. Okee, ...de film grijpt je naar de keel en boeit van de eerste tot de laatste minuut, terwijl er vrijwel niets te zien is. Dat vind ik een bezwaar van dit soort cinematografisch gebeuren. Er zijn nogal wat films op deze manier gemaakt, met handcameraatjes etc. ( was Blair Witch niet de eerste?) Resultaat is vaak een vermoeiend volgen van de beelden, raden wat je denkt te zien. Ach het is niet zo belangrijk, als kijker zit je ook in die rottank , kijkt door zo'n onding naar buiten, net als de militairen. Je voelt hun claustrofobische afhankelijkheid van alles wat daar buiten gebeurt, erger nog, wat buiten gebeurt kan hun dood worden, in een kapotte tank. Tijdens de film vroeg ik mij af,waarom ze de tank niet verlieten en zich aansloten bij de andere militairen. Dat zal vast tegen de regels zijn,maar in een oorlog zijn er geen regels... alleen maar 1 regel: overleven en winnen. De film is een micro-opname van een micro-gebeuren en toont in micro dat er in een oorlog geen winnaars zijn. Israel is een politieke, geografische vergissing van na de Tweede Wereldoorlog , waarin beide partijen in zekere zin gelijk hebben. En hoe harder wie ook voor wie kiest hoe harder de beide partijen tegenover elkaar blijven staan.... nog duizend jaar..... Indrukwekkende film, die niet geschikt is voor een avondje 'gezellie filmpje kijken met je meissie, want de film zou zo door een echte militair gemaakt kunnen zijn en op YT zijn gezet. Vandaag nog. O....hulde aan de makers dat er geen Israelitisch pamflet van is gemaakt.

Erg low budget met zwak acteerwerk. De film kon me totaal niet pakken.

avatar van Mr_Mephisto
Gebuisd.
Want zwak acteren, slordig camerawerk en nerveuze situaties zorgen niet voor een aangename filmervaring. Er is tevens te weinig context en informatie over de personages om het geheel geloofwaardig te presenteren. Wat overblijft, is tenminste een poging tot de realistische en claustrofobische weergave van de binnenkant van een tank en de keuzes waarmee tankcommandanten te maken krijgen.

avatar van notsub
Een paar scenes pakken goed uit, maar eigenlijk komt Lebanon nooit echt van de grond. De film blijft hangen in een lange benauwde toestand in een smerige tank met teveel mensen die geen kant op kunnen. De hele toedracht en de personages maken nauwelijks ontwikkeling door. De oorlog als schrikwekkende achtergrond wordt dan vervolgens het enige wat echt blijft hangen.

avatar van Agent47
Zoals eerder vermeld is dit een film met een documentair tintje eraan.

Of dit een werkelijke weergave is kan ik niet zeggen, wel na het bekijken van deze film dat het goed te realiseren valt dat het best benauwend kan zijn mocht je hierin verkeren in zulke omstandigheden.

Zelf zou ik deze film niet meer kijken, maar voor een keer was het enigszins interessant. Anders zou ik zeggen zoek naar een andere film mocht je niets hebben met documentaire films, oorlog (IDF), Israël ect.