Yaaba (1989)

Burkina Faso / Zwitserland / Frankrijk

geregisseerd door Idrissa Ouedraogo
met Fatima Sanga, Noufou Ouedraogo en Roukietou Barry

Ergens in Afrika speelt een jongen, Bila genaamd, verstoppertje met zijn vriendinnetje Nopoko. Dor struikgewas is alles wat de kinderen nodig hebben om zich te kunnen vermaken. Aan de rand van hun dorp woont Sana, een oude en eenzame vrouw die door de dorpelingen verstoten is. Vooral Bila krijgt een sterke band met haar en hij noemt haar Yaaba, wat in Mooré-taal grootmoeder betekent. Bila vertrouwt op zijn gevoel en gelooft niet, in tegenstelling tot de dorpsbewoners, dat Sana een heks is. Hij krijgt gelijk, want met haar hulp en gezond verstand overleeft Nopoko een levensbedreigende infectie. Wanneer Yaaba sterft, beseffen de kinderen dat de oude vrouw hen een grote schat heeft nagelaten: het vermogen om de angst voor het onbekende te overwinnen.

avatar van Freud
De regisseur is niet Idrissa OuedraogA, maar Idrissa OuedraogO. Klein verschil, maar misschien toch wel belangrijk...

avatar van Prinz
Sfeervol, maar ook niet veel meer dan dat.