• 8.263.118 stemmen

Genre: Komedie / Drama

Geregisseerd door: David S. Ward

Met onder meer: Nick Nolte, Debra Winger en Audra Lindley

Plot Cannery Row

"You don't have to be crazy to live here...but it helps."

Sinds er voor de kust van Californië niet langer op sardienen wordt gevist, is het een stuk rustiger geworden in Cannery Row. De fabriek waar de vis vroeger werd ingeblikt is tegenwoordig het huis annex laboratorium van zeebioloog Doc. Maar hij brengt het merendeel van zijn tijd door in het restaurant Bear Flag, dat gerund wordt door Fauna en inmiddels een even bedenkelijke reputatie heeft als de dames die daar hun beroep uitoefenen. Op een dag doet de mooie zwerfster Suzy het restaurant aan en vanaf dat moment staat het leven van Doc volledig op zijn kop.

imageimageimageimage

kappeuter (crew films)

Het boek van John Steinbeck won destijds de Nobelprijs.

avatar van FisherKing

FisherKing

Nou kappeuter. Gelukkig kan een boek geen nobelprijs winnen

De verdiensten van John Steinbeck zijn ook wel Grapes of wrath en Of mice and men

kappeuter (crew films)

Oeps, hoe lul ik me hier nou weer uit.

avatar van EmDee

EmDee

Wauw, Cannery Row in Monterey, Californië. Heel mooi en supergezellig.

avatar van speedy23

speedy23

FisherKing schreef:

Gelukkig kan een boek geen nobelprijs winnen

kappeuter schreef:

Oeps, hoe lul ik me hier nou weer uit.

In theorie kan men met een boek zeker de Nobelprijs voor literatuur winnen, maar doorgaans wordt hij gegeven aan schrijvers met verschillende 'grootse' werken op hun naam...

En Kap, voor Cannery Row kreeg John Steinbeck de Pullitzer Prize.

Belangrijkste werken: East of Eden, Grapes of Wrath, Of Mice and Men, Cannery Row, Sweet Thursday, The Moon is Down, The Pearl, The Red Pony, The Winter of Our Discontent en Travels With Charley.

avatar van heinonlein

heinonlein

en tortilla flat! niet te vergeten!

avatar van Movsin

Movsin

Na 8 jaar nog geen enkel filmcommentaar. vooruit dan maar.

Niet eenvoudig om een werk van John Steinbeck te verfilmen en er de juiste omgeving en sfeer waarin, laat ons maar zeggen randfiguren zich in bewegen, perfect over te brengen.

De werken van Steinbeck druipen doorgaans van sociale en verstandelijke achtergesteldheden.

Ze verfilmen is niet evident en deze "Cannery Row", ondanks de goede bedoelingen, kan aldus ook niet het peil van de roman halen en evenmin de smaak van het grote publiek.

Toch verdienstelijk. Gelet op de huisvesting van het meisje en van de kameraden ?

BBarbie

Omdat de focus van de film ligt op de liefdesgeschiedenis van Doc en Suzy is dit in mijn beleving veeleer een verfilming van Steinbeck’s “Sweet Thurday”, het vervolg op diens boek “Cannery Row”. Het resultaat is een nogal gekunstelde mix van romantiek, drama en humor, maar helaas ontspoort de film een paar keer (kikkerjacht, vechtpartij met studenten). Desondanks is de film goed te doen, vooral dankzij Nick Nolte en een hilarische Frank McRae.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Echt boring . Ik vond de verfilmingen van Grapes of Wrath en Of Mice and Men vele malen beter mbt de thematiek van dorpsgemeenschappen die zo goed als mogelijk de economische recessie proberen te overleven. De droefgeestige gebeurtenissen in het Californiaanse kustdorpje Cannery Row zijn dan ook niet bijzonder interessant te noemen; de mysterieuze figuur Doc, het liefdesverhaaltje, de bemoeizieke en berooide inwoners. Het kreeg me niet mee en blonk vooral uit in grijze saaiheid. Doe er dan nog de overaanwezige voice-over van John Huston bij en weinig fut in het acteerwerk en je hebt een film die vlug weer diep in de kast kan opgeborgen worden.