DuckTales: The Movie - Treasure of the Lost Lamp (1990)

Alternatieve titel: DuckTales: Het Geheim van de Wonderlamp

Verenigde Staten / Frankrijk
Familie / Avontuur

geregisseerd door Gaëtan Brizzi, Paul Brizzi, Bob Hathcock, Clive Pallant, Matias Marcos en Vincent Woodcock
met de stemmen van Alan Young, Russi Taylor en Christopher Lloyd

Dagobert Duck arriveert samen met zijn domme piloot Turbo McKwek en zijn neefjes Kwik, Kwek en Kwak in Egypte waar hij de verloren schat van Collie Baba vindt. Dagobert weet echter niet dat een magische lamp deel uit maakt van de schat. Terwijl de drie neefjes plezier maken met de geest uit de lamp hebben ze geen idee dat ze achtervolgd worden door de tovenaar Murlock.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Dichtste Disney.

Voor alle mensen die met de serie zijn opgegroeid ongetwijfeld van nostalgische waarde, en wellicht het dichtst bij het beroemde weekblad dan de meeste andere Disney's, maar als uiteindelijke bioscoopfilm toch iets te dun. Niet bijster mooi geanimeerd en voorzien van een schreeuwerige Nederlandse stemmencast is men beter af met de originele geluidstrack. Voor de meeste kleintjes zal het best aardig wegkijken, maar de eventuele volwassenen hebben hier helaas minder te zoeken.

Redelijk.

avatar van rcuppen79
Na het succes van de tekenfilmserie uit de jaren 80 verscheen er in 1990 een heuse speelfilm. Treasure of the Lost Lamp was de eerste animatiefilm van de nieuwe DisneyToon Studios. Op animatiegebied kan deze film zich niet meten met de Disney Animated Classics. Het verhaal is nog wel aardig, maar de film heeft een chronisch gebrek aan humor. Het grootste gemis aan Ducktales was toch wel de afwezigheid van Donald Duck zelf.

Vermakelijk om een keer te bekijken op een regenachtige zondagmiddag. Maar niet echt een film die je daarna lang bij blijft.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De eerste film uit de DisneyToon reeks die nog titels zou afleveren als A Goofy Movie, Tinkerbell en Planes. Het is toch wennen aan de stijl. Zeker als je de kwaliteit van de Studio Animaties van Disney gewoon bent. En nog meer als je bedenkt dat die een jaar later met Beauty & the Beast zouden komen. Het concept is dan ook minder een gezinsfilm, maar eerder een kinderfilm. Gebaseerd op de gelijknamige serie. Het is daar wel trouw aan gebleven. Ik lees hier verwijzingen naar Aladdin. Die zijn er wel, maar bedenk wel dat de Disneyfilm pas uitkwam in 1992.

Eens het verhaal loopt, bevalt het me nog wel wat. Gelukkig is de film kort. Maar het blijft vooral voor kinderen en de nostalgie zal toch wat meespelen misschien. Ook had deze animatie wat meer kwaliteit gemogen. Anders had je evengoed een dubbele aflevering kunnen maken. Raar trouwens dat Disney dit nadien niet opnieuw heeft gedaan met series als bvb Quack Pack, Darkwing Duck, Rescue Rangers, The Wuzzles of Gummi Beren.Ze zullen ondervonden hebben dat het meer vereist om een serie te vertalen naar een film. Niet evident, zeker niet met korte snelle grappige animatiereeksen.

Vooral terend op nostalgie dus, maar op zich ook weer niet zo slecht. Het mist gewoon de kwaliteit van de meeste andere Disneyfilms en het filmgehalte om te mikken op een groter publiek en het wat epischer te maken.

avatar van centurion81
Alhoewel het nu ik 34 jaar ben wel echt wat van zijn magie verloren heeft qua spanning, bleef dit een nostalgisch weerzien met oude vrinden Bij vlagen smakelijk gelachen en vooral genoten van de stem van Dagobert, zo herkenbaar! Wat stemmen betreft: heel jammer dat de stemmen van de neefjes niet dezelfde waren als in de TV serie en jammer dat Donald niet een klein rolletje had in de film, zoals hij dat in de tv serie vaak wel had. Maar goed, sowieso mooi dat je op Netflix de taal in kon stellen, sympathiek! =)

Eigenlijk neig ik naar 3* maar toch 3,5 omdat het zo'n fijne trip down memory lane was

MaartenTuinstra
Fijn amusement, al is het niet zo goed als de serie.

Gedurende de hele speelduur leuk en boeiend genoeg. Het verhaal is wel aan de slappe kant, maar het blijft een heerlijke film. Ik heb trouwens genoten van de stem van Dagobert, past perfect bij hem!

avatar van Woland
DuckTales is wel echt een prachtig stukje nostalgie voor mij, de avonturen van Dagobert en de neefjes vond ik vroeger echt geweldig. Nu deze op TV kwam kon ik het toch niet laten om het even te proberen, en het is helaas niet zo'n feest als waar ik op gehoopt had. Alsnog af en toe redelijk mee vermaakt, maar het was toch kinderlijker (met name qua humor) dan veel andere jeugdfilms die ik ooit herzien heb, de animatie is oke maar niet meer dan dat, en qua verhaal en spanning is het allemaal wat magertjes - misschien leuk voor net een episode, maar een volledige speelfilmduur is teveel van het goede. Grotendeels vanwege de nostalgie, maar een krappe voldoende haalt ie wel.

avatar van Confusie
Dees was toch goed ey.