Genre: Horror / Thriller
Speelduur: 90 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Marcus Dunstan
Met onder meer: Josh Stewart, Madeline Zima en Robert Wisdom
IMDb beoordeling:
6,3 (78.897)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Collector
"He always takes one"
Ex-oplichter Arkin (Josh Stewart) is wanhopig op zoek naar geld om zijn vrouw af te betalen, zodat ze de stad niet verlaat met hun dochter. Als hij inbreekt in het huis op het platteland van zijn rijke baas, komt hij erachter dat de familie wordt vastgehouden door een gemaskerde moordenaar, die het huis vol boobytraps heeft gezet.
Externe links
Acteurs en actrices
Arkin
The Collector
Michael Chase
Jill Chase
Victoria Chase
Hannah Chase
Roy
Lisa
Cindy
Gena Wharton
Video's en trailers
Reviews & comments
SaNDuTjE
-
- 1434 berichten
- 3245 stemmen
Misschien omdat de spanning in het donkere huis veel mensen wel bevalt? Dat alles lekker mysterieus en bloederig is? Iets waar veel horrorfilms nog wat van kunnen leren. Deze film bevat bijvoorbeeld al meer spanning dan Saw 2 tm 6 bij elkaar.
De film begint inderdaad redelijk spannend maar nadat Arkin erachter is hoe de vork in de steel zit, gaat het snel bergafwaarts en vliegen de domme acties en ongeloofwaardigheden je om de oren. Wat mij betreft zorgen alleen de traps nog voor enige vermaak.
Saw mag dan door de vele sequels wel in herhaling vallen, de sfeer is in die films een stuk duisterder en grimmiger dan The Collector.
Het idee is goed maar zo slecht uitgewerkt dat het niet in de buurt van Saw komt.
dEUS
-
- 268 berichten
- 374 stemmen
... vliegen de domme acties en ongeloofwaardigheden je om de oren.
Ja Saw is natuurlijk wél geloofwaardig.
Saw mag dan door de vele sequels wel in herhaling vallen, de sfeer is in die films een stuk duisterder en grimmiger dan The Collector.
Maar de sfeer in The Collector is daarom niet minder goed.
Het idee is goed maar zo slecht uitgewerkt dat het niet in de buurt van Saw komt.
Wat mij betreft is het juist de uitwerking die de film sterk maakt. Het idee is inmiddels vrij onorigineel.
Filmkriebel
-
- 9979 berichten
- 4660 stemmen
Maar ik denk ook niet dat je deze film met Saw moet vergelijken. Want het verhaal en alles is anders.
En hier zijn ook nog geen vervolgen van gemaakt. Tuurlijk als er meerdere vervolgen van komen is het minder spannend dat zie je wel bij Saw. Er zitten misschien toch wel momenten in die op de film Saw lijken maar toch is het compleet anders.
Collector slaagt beter in het overbrengen van spanning. Saw moest het meer hebben van zijn geniale twist en enkele gore situaties. Omdat een film goor is betekent verder nog niet dat hij spannend is. Bovendien is de regisseur van Collector ook de scriptwriter van Saw.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4086 stemmen
Saw 1 vind ik ook van hoog niveau, daar kwam alles ook echt goed aan en draaide het niet alleen om de zieke apparaatjes.
De vervolgdelen worden steeds minder spannend, meer clichématig(vooral deel 6 is zum kotsen
) en pakken de essentie van het eerste deel totaal niet meer.
Daarbij is alles daar net zo ongeloofwaardig als in the Collector, dus als je het daar goed vindt moet je het hier niet gaan afkraken.
Overigens was the Collector eerst geschreven als een aflevering in de Saw reeks(Filmkriebel geeft het ook al aan), uiteindelijk paste het niet meer binnen de reeks en is er een stand alone film van gemaakt. Gelukkig maar, anders hadden we hier de moralistische speeches van Jigsaw + volgelingen ook moeten aanhoren, verwerkt in 20 flashbacks.
SaNDuTjE
-
- 1434 berichten
- 3245 stemmen
Ja Saw is natuurlijk wél geloofwaardig.
Met geloofwaardigheid bedoel ik de domme acties van de verschillende personages. Wat Saw juist sterker maakt is dat de personages geen enkele kans hebben om te ontsnappen en je de wanhoop en pijn kunt voelen, wat juist in deze film ontbreekt.
Maar de sfeer in The Collector is daarom niet minder goed.
De sfeeropbouw is minimaal en het zijn vooral de schrikmomenten waar deze film het van moet hebben. Het kat-en-muis spel bijvoorbeeld is verre van spannend en door het continu op- en aflopen van de trap eerder komisch.
Wat mij betreft is het juist de uitwerking die de film sterk maakt. Het idee is inmiddels vrij onorigineel.
Het idee is uiteraard verre van origineel, maar dat wil niet zeggen dat het geen basis voor een spannende film is. De uitwerking laat erg te wensen over, want er had mijn inziens meer ingezeten.
TragieStar.*
-
- 3473 berichten
- 1633 stemmen
Collector slaagt beter in het overbrengen van spanning. Saw moest het meer hebben van zijn geniale twist en enkele gore situaties. Omdat een film goor is betekent verder nog niet dat hij spannend is. Bovendien is de regisseur van Collector ook de scriptwriter van Saw.
Maar dan vind ik het nog onnodig om deze film met Saw te vergelijken alleen omdat de regisseur de scriptwriter is van Saw, dan kan je alsnog alle films desnoods met elkaar vergelijken.
En sommige hier vergelijken zelfs Saw 2 t/m 6 met deze film, dat vind ik al helemaal stom.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4086 stemmen
Ik vergelijk het we degelijk, er zitten gewoon een aantal key elementen in wat vergelijkbaar is met Saw in het algemeen. Alleen is de uitwerking wel heel anders, hier is het meer op de spanning gericht(ja ik vind deze film retespannend) dan Saw, waar het vooral op de gore is gericht.
SaNDuTjE
-
- 1434 berichten
- 3245 stemmen
Maar dan vind ik het nog onnodig om deze film met Saw te vergelijken alleen omdat de regisseur de scriptwriter is van Saw, dan kan je alsnog alle films desnoods met elkaar vergelijken.
En sommige hier vergelijken zelfs Saw 2 t/m 6 met deze film, dat vind ik al helemaal stom.
Precies, dat probeer ik steeds aan te geven maar de vergelijking blijft maar gemaakt worden.
SaNDuTjE
-
- 1434 berichten
- 3245 stemmen
Ik vergelijk het we degelijk, er zitten gewoon een aantal key elementen in wat vergelijkbaar is met Saw in het algemeen. Alleen is de uitwerking wel heel anders, hier is het meer op de spanning gericht(ja ik vind deze film retespannend) dan Saw, waar het vooral op de gore is gericht.
Deze key elementen komen in de meeste horrorfilms voor. Het enige wat vergelijkbaar is zijn de traps, maar die zijn hier meer van een Home Alone niveau en nauwelijks origineel.
dEUS
-
- 268 berichten
- 374 stemmen
Maar dan vind ik het nog onnodig om deze film met Saw te vergelijken alleen omdat de regisseur de scriptwriter is van Saw.
Niet alleen daarom en bovendien vind ik het woord 'onnodig' nogal ongelukkig gekozen. Geen enkele vergelijking is 'nodig', het is alleen boeiend om vergelijkingen te maken met andere films. Dat is toch een aspect van deze site, of niet soms?
moviechick-99
-
- 177 berichten
- 168 stemmen
Zeer goede film.Je ziet wel dat de film een beetje weg heeft van het saw genre.Bij de specials is er ook een alternate ending.Maar dat vond ik niet z'on goed einde.
TragieStar.*
-
- 3473 berichten
- 1633 stemmen
Niet alleen daarom en bovendien vind ik het woord 'onnodig' nogal ongelukkig gekozen. Geen enkele vergelijking is 'nodig', het is alleen boeiend om vergelijkingen te maken met andere films. Dat is toch een aspect van deze site, of niet soms?
Nou dat vind ik niet. Je mag best films met elkaar vergelijken alleen is dat heel moeilijk omdat de meeste films totaal niet op elkaar lijken of maar een klein beetje.
En dat is zeker niet de aspect van deze site, want als dat zo zou zijn dan zal ik maar even op elke pagina films met elkaar vergelijken. Ik vind dat deze site vooral is bestemd voor de beoordeling en recensies te plaatsen en te lezen. En dat je misschien iets opsteekt wat andere mensen vinden, en ook meningen kan delen en discussies met andere mensen kan aangaan.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4086 stemmen
Over de film zelf dan maar, als ik je recensie zo lees is de film prima geslaagd in haar doel. Het heeft jou de volle speelduur in spanning gehouden. Dan kan je het toch al geslaagd noemen? Over het acteerwerk ben ik het wel eens, types als Zima hebben hier vrij weinig te zoeken.
TragieStar.*
-
- 3473 berichten
- 1633 stemmen
Ja, het heeft me zeker wel in spanning gehouden, maar ik denk dat ik dat zoiezo al heb. Bij alle films die over dit soortgelijke onderwerp gaat heb ik dat wel, en ik denk dat iedereen dat wel heeft, of je nou geboeit bent door de film of niet.
Maar het draait niet alleen om spanning het draait nog op meerdere punten in de film.
En die punten vond ik toch duidelijk minder dan andere films die ik heb gezien dus daarom geef ik de film ook een lagere beoordeling anders kloppen mijn stemmen niet meer, snap je? 
dEUS
-
- 268 berichten
- 374 stemmen
En dat is zeker niet de aspect van deze site, want als dat zo zou zijn dan zal ik maar even op elke pagina films met elkaar vergelijken.
Dus omdat je op MM bijvoorbeeld gebruikers kan toevoegen aan je updates, zal je maar even elke gebruiker toevoegen? Rare implicaties die jij maakt zeg 
Ik vind dat deze site vooral is bestemd voor de beoordeling en recensies te plaatsen en te lezen... en discussies met andere mensen kan aangaan.
Ik vind een vergelijking naar een andere film dus perfect passen in een recensie. Personen die hem nog niet zagen, kunnen door een vergelijking met een andere film (die ze wél hebben gezien) een beter beeld vormen van de film in kwestie. Op die manier wordt hun interesse wat aangewakkerd
Ik zie dus niet in hoe dit nu GEEN aspect van deze site zou kunnen zijn?
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4086 stemmen
Ja, het heeft me zeker wel in spanning gehouden, maar ik denk dat ik dat zoiezo al heb. Bij alle films die over dit soortgelijke onderwerp gaat heb ik dat wel, en ik denk dat iedereen dat wel heeft, of je nou geboeit bent door de film of niet.
Maar het draait niet alleen om spanning het draait nog op meerdere punten in de film.
En die punten vond ik toch duidelijk minder dan andere films die ik heb gezien dus daarom geef ik de film ook een lagere beoordeling anders kloppen mijn stemmen niet meer, snap je?
Jawel hoor, alleen de argumenten dat je de motieven van de dader wilt weten vind ik ook zo corny eigenlijk. Waarom moeten we alles uitgelegd krijgen tegenwoordig? Dat maakt cinema toch helemaal niet mooier? Mij part schaffen ze het uitleg syndroom in films compleet af, dat heeft al reboots van films als Halloween en Nightmare on Elm Street de das om gedaan en zou de sfeer in deze film ook totaal niet goed doen.
dEUS
-
- 268 berichten
- 374 stemmen
Waarom moeten we alles uitgelegd krijgen tegenwoordig? Dat maakt cinema toch helemaal niet mooier?
Helemaal mee eens!
Filmkriebel
-
- 9979 berichten
- 4660 stemmen
Nou dat vind ik niet. Je mag best films met elkaar vergelijken alleen is dat heel moeilijk omdat de meeste films totaal niet op elkaar lijken of maar een klein beetje.
En dat is zeker niet de aspect van deze site, want als dat zo zou zijn dan zal ik maar even op elke pagina films met elkaar vergelijken. Ik vind dat deze site vooral is bestemd voor de beoordeling en recensies te plaatsen en te lezen. En dat je misschien iets opsteekt wat andere mensen vinden, en ook meningen kan delen en discussies met andere mensen kan aangaan.
Om bvb een cijfer te geven weeg ik toch af tegen films in hetzelfde genre. Je kunt natuurlijk niet Schindler's List met Collector gaan vergelijken, dat zou pas nutteloos zijn, maar ik vind wel dat de kwaliteiten van Saw en Collector naast elkaar zetten een goede vergelijkingsbasis is.
TragieStar.*
-
- 3473 berichten
- 1633 stemmen
Dus omdat je op MM bijvoorbeeld gebruikers kan toevoegen aan je updates, zal je maar even elke gebruiker toevoegen? Rare implicaties die jij maakt zeg 
Ik vind een vergelijking naar een andere film dus perfect passen in een recensie. Personen die hem nog niet zagen, kunnen door een vergelijking met een andere film (die ze wél hebben gezien) een beter beeld vormen van de film in kwestie. Op die manier wordt hun interesse wat aangewakkerd
Ik zie dus niet in hoe dit nu GEEN aspect van deze site zou kunnen zijn?
Nou, ik maak zeker geen rare implicaties zoals jij dat zo mooi zegt, want ik heb nooit iets gezegd over dat ik gebruikers aan mijn updates toevoeg
Maargoed, ik heb ook duidelijk aangegeven dat je best mag vergelijken, ik ben immers je moeder niet om te bepalen of je het wel of niet mag, maar ik vind het een rare vergelijk, en jij zegt dat je dan een beter beeld vormt voor mensen die de film nog niet hebben gezien? Dan vind ik dat je een verkeerd beeld geeft want niks (op uitzondering van de vallen, en bloed) vind ik het nergens op Saw lijken.
TragieStar.*
-
- 3473 berichten
- 1633 stemmen
Jawel hoor, alleen de argumenten dat je de motieven van de dader wilt weten vind ik ook zo corny eigenlijk. Waarom moeten we alles uitgelegd krijgen tegenwoordig? Dat maakt cinema toch helemaal niet mooier? Mij part schaffen ze het uitleg syndroom in films compleet af, dat heeft al reboots van films als Halloween en Nightmare on Elm Street de das om gedaan en zou de sfeer in deze film ook totaal niet goed doen.
Dat mag jij best vinden, maar als ik een film kijk wil ik ook graag antwoorden weten op mijn vragen die in mijn hoofd hebt, daar is toch niks raars aan?
Als jij bijv. iets graag wilt weten en je vraagt dat aan een persoon maar je krijgt uiteindelijk je antwoord niet te horen op jou gestelde vraag dan vind jij dat toch ook zonde? Terwijl je het wel graag wilt weten.
Nou dat heb ik ook bij een film, ik had wel graag willen weten wie de dader was ja, want het blijft onbeantwoord.
dEUS
-
- 268 berichten
- 374 stemmen
Nou, ik maak zeker geen rare implicaties zoals jij dat zo mooi zegt, want ik heb nooit iets gezegd over dat ik gebruikers aan mijn updates toevoeg
Het was een analogie om de eigenaardigheid van je uitspraak te benadrukken...
Dan vind ik dat je een verkeerd beeld geeft want niks (op uitzondering van de vallen, en bloed) vind ik het nergens op Saw lijken.
Dat mag jij ook best vinden. Maar daarom is de vergelijking toch nog niet 'onnodig' te noemen? Er zijn nu eenmaal mensen die er een andere mening op nahouden...
EDIT: Ik heb zelf overigens nooit de vergelijking met Saw gemaakt. 
SaNDuTjE
-
- 1434 berichten
- 3245 stemmen
Een vergelijking is inderdaad terecht of onterecht maar nooit onnodig. In ieder geval niet op een discussieforum als dit.
Bottleneck
-
- 8233 berichten
- 2117 stemmen
Helemaal mee eens!
Ik ook. Psychopaten hebben vaak ook geen duidelijke reden behalve dat ze verknipt zijn. Niet dat deze film met de vallen nou geloofwaardig is, maar beweegredenen in andere horrors vind ik vaak maar vergezocht of onzin. Buiten dat vind ik The Collector echt spannend gemaakt, was een leuke verrassing want afgaande op de titel verwachtte ik er niet veel van.
dEUS
-
- 268 berichten
- 374 stemmen
Nou dat heb ik ook bij een film, ik had wel graag willen weten wie de dader was ja, want het blijft onbeantwoord.
Dus mochten ze op het laatste hebben laten zien dat het de oom was, waarmee het gezin al jaren in ruzie lag, dan zou jij dat leuker hebben gevonden? Ik vind zoiets juist geforceerd en niks bijbrengen aan de kwaliteit van de film.
SaNDuTjE
-
- 1434 berichten
- 3245 stemmen
Ik ook. Psychopaten hebben vaak ook geen duidelijke reden behalve dat ze verknipt zijn. Niet dat deze film met de vallen nou geloofwaardig is, maar beweegredenen in andere horrors vind ik vaak maar vergezocht of onzin. Buiten dat vind ik The Collector echt spannend gemaakt, was een leuke verrassing want afgaande op de titel verwachtte ik er niet veel van.
Dat is nu precies de reden dat deze film niet te vergelijken is met Saw (in ieder geval met de eerste delen), aangezien daar wel degelijk sprake is van een motivatie.
Ik zeg niet dat er een motivatie nodig is, integendeel. Van films als Funny Games U.S. kan ik erg genieten en vind ik persoonlijk veel spannender dan The Collector. Vooral het emotieloze maakt het angstaanjagend.
TragieStar.*
-
- 3473 berichten
- 1633 stemmen
Dus mochten ze op het laatste hebben laten zien dat het de oom was, waarmee het gezin al jaren in ruzie lag, dan zou jij dat leuker hebben gevonden? Ik vind zoiets juist geforceerd en niks bijbrengen aan de kwaliteit van de film.
Nou, niet per se leuker denk ik, maar ik had het wel graag willen weten ja, het zat ook steeds in me hoofd dus vandaar, daarom dat het misschien een beetje een teleurstelling was voor mij, maar dat betekend niet als de dader wel bekend werd gemaakt dat ik dan de film 4* ofzo zou geven of hoger.
Dat overduidelijk niet, maar ik snap wel dat jij de film wel leuk vind hoor, daar heb ik geen problemen mee, ik heb zelf ook nooit gezegd dat deze film super slecht is.
Misschien is 2* niet zo hoog, maar vond het hier en daar ook positieve kanten aanzitten.
Minotaures
-
- 7810 berichten
- 2540 stemmen
Vond het een redelijke horror. Niet echt mijn stijl van horror, maar toch uit nieuwsgierigheid gezien.
De kills en boobytraps waren erg gruwlijk en bloederig. Een grote pluspunt.
Wat ik minder vond was de Collector en andere personages; totaal saai en oninteressant.
Voor de rest was het best spannend, alleen wel ongeloofwaardig en daarmee bedoel ik wel 't kat en muisspel tussen de inbreker en de moordenaar. Realisme zou ik me hierbij wel willen betrekken, want dit heeft geen gebied waarin fantasy of anders te pas zou komen. Soundtrack gaf de scènes meer spanning.
Het is wel een film die je met een aantal vragen achter laat staan. Wie/wat is de Collector, waarom doet die dat, wat gebeurt er dan, etc. etc. Gaat door van begin tot zelfs 't einde.
Qua horror niet erg een aanrader, maar wel lekker bloederig met mooie kills.
Poppe
-
- 644 berichten
- 628 stemmen
Ongeloofwaardig?, JA. Entertaining?, HELL YEAH!
Saw meets Home Alone!
3,5!*
Pre- en sequels

The Collection
2012
218 reacties
Het laatste nieuws

'Heated Rivalry' verbreekt records voor HBO Max: 'Waanzinnig'

De western 'Horizon: An American Saga - Chapter 1' verdwijnt binnenkort van Netflix

De Argentijnse dramafilm 'Goyo' van Marcos Carnavale is een kijktip op Netflix

Waargebeurde misdaadthriller 'City of Lies' met Johnny Depp morgenavond op televisie
Bekijk ook

Paris, Texas
Roadmovie / Drama, 1984
329 reacties

Eden Lake
Horror / Thriller, 2008
1.505 reacties

Antikörper
Thriller / Drama, 2005
12 reacties

The Last House on the Left
Horror / Thriller, 2009
610 reacties

San Taam
Misdaad, 2007
58 reacties

I Spit on Your Grave
Horror / Thriller, 2010
513 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









