Analyze This (1999)

Verenigde Staten / Australië
Komedie / Misdaad

geregisseerd door Harold Ramis
met Robert De Niro, Billy Crystal en Lisa Kudrow

Paul Vitti is een maffiabaas die, zonder dat zijn handlangers of vijanden dit mogen weten, diep in de psychologische problemen zit. Op aanraden van zijn beste vriend wil hij in therapie gaan bij een psychiater, Ben Sobol. Helaas vertrekt de zielenknijper net met vakantie om te gaan trouwen en hij wimpelt Vitti af. Met enkele moeilijk te weerleggen argumenten, waaronder een gratis duik in een haaienbad, wordt Sobol toch overtuigd om Vitti aan te nemen als patiënt.

Deze film is niet voortdurend onstuimig, maar de grappen ontstaan regelmatig en zijn zo nu en dan hilarisch; je zou ook kunnen zeggen dat de kracht van deze misdaadkomedie is dat de fijnzinnige humor geleidelijk en op een natuurlijk wijze ontstaat. Zowel gangsters als psychiaters worden bij regelmaat op de hak genomen. Twee zwaargewichten op acteergebied ontmoeten elkaar en spelen op topniveau: stand up komediant Billy Crystal en karakterrolspeler Robert de Niro.

avatar van Sergio Leone
Sporadisch grappig.

Het verhaaltje is een goede omkadering, maar de moppen zijn niet echt geslaagd. Het zijn eigenlijk vooral de geparodieërde moppen die doen lachen en blijven hangen. En of dat de bedoeling is, betwijfel ik.

Robert De Niro heb ik al betere komische rollen weten spelen. Zijn personage Paul Vitti is natuurlijk niet echt sympathiek, maar die huilbuien etc zijn ondanks hun over-the-topkarakter weinig overtuigend.
Billy Crystal is vooral wat druk. Op het einde kan hij nog even de aandacht naar zich toezuigen, maar dat is dan ook zijn enige wapenfeit gedurende de gehele speelduur.

Gewoon (een beetje) vermakelijk, meer niet.

"You broke my heart, Jelly, you broke my heart."

avatar van Tommy De Vito
Dit is zonder twijfel de leukste maffia-comedy. Grappen zijn om de haverklap geslaagd, acteurs doen prima hun werk en het verhaal is ook leuk! Na zoveelste kijk beurt blijf ik toch erg vaak lachen. Geweldige film deze!

heerlijk filmje! binnenkort het vervolg deel analyze that kiijken!

avatar van mystica
Grappig Moest er wel om lachen. Wel wat nep geacteerd als het om huilen gaat maar verder wel leuk om naar te kijken.

avatar van TM Scarface
Leuk filmpje. Het is een keer wat anders dan de standaard Mafia films.
Ik heb een aantal keer moeten lachen en het werd niet saai.

Alleen het huilen van Robert de Niro is om te janken maar verder goed geacteerd.
De eerste keer dat hij moest huilen, wist ik niet zeker of het nep of echt was.

Het vervolg, Analyze That, is helaas wel minder goed en grappig.

avatar van Erick1985
Heel erg geestig, en Robert DeNiro en comedy gaan gewoon hand in hand. Deze film blijft leuk.

TM Scarface schreef:

Dat was wel heel slecht inderdaad haha. Verder prima film en leuke grappen. Beetje de Sopranos in een komische vorm.

avatar van Vdk_Movie
Blijkt maar weer dat de Niro in alle genres kan spelen; Misdaad/Maffia, Komedie, Drama, Triller.. Beste acteur samen met Pacino sinds Marlon Brando!

avatar van DutchTakeshiro
If I talk to you, and you turn me into a fag... im gonna kill you, understand?

Hele leuke komedie. Analyze This is naar mijn mening al een klassieker geworden in het komediegenre. De grappen zijn geslaagd en goed getimed. Het verhaal van Analyze This is goed verzonnen en is de basis voor een hoop effectieve grappen. Tel hierbij op het leuke samenspel tussen Robert De Niro en Billy Crystal en je hebt een zeer degelijke komedie. De invloed van regisseur Harold Ramis is goed voelbaar. Ramis is niet de minste op het gebied van komedie en heeft enkele fijne komedies geregisseerd.

Robert De Niro speelt geweldig. De Niro heeft uiteraard verregaande ervaring als het gaat om het spelen van een gangster maar hij stelt niet teleur als een maffiabaas in een komedie. Alle clichés komen langs, maar die versterken zijn personage alleen maar. Billy Crystal is ook goed op dreef en speelt een personage dat typisch bij hem past: een intelligente man die verwikkeld raakt in een absurde situatie en er het beste van moet maken. De dialogen tussen De Niro en Crystal zijn een genot om naar te kijken. De scène met het kussen/sofa is een absolute klassieker.

Analyze This zit vol met geslaagde grappen en pleegt een aanslag op je lachspieren. Het verhaal is origineel en de wendingen die daar uit voortkomen zijn hilarisch. Ik heb van begin tot eind genoten van de film.

avatar van JeroenFR08
Goh, de eerste keer sinds lange tijd dat ik weer heb kunnen lachen om een film! Puik.

Crystal en DeNiro vullen elkaar goed aan en spelen allebei uitstekend. Vooral Crystal was echt sterk. Maar t samenspel van hun in zn geheel is om te smullen. Dat is de grote troef van deze film. Wat een humor komt er zo nu en dan uit voort. Prachtig.

Eigenlijk geen minpuntjes te noemen, misschien dat het zo nu en dan even inkakt, maar dat vergeef ik.

Leuk!

avatar van Vinokourov
Voor een liefhebber van het ouderwetse mafia-genre en/of The Godfather is dit nog wel een aardige film. Robert de Niro speelt met veel plezier een stereotiepe mafiabaas en daaromheen zit een geinig verhaaltje met Bill Crystal die als psychiater zich ongewild begeeft in die mafiawereld. Het is niet denderend grappig, maar het kan er wel mee door.

avatar van j0enne
Easter Weekend.

avatar van Toontje G
Niets bijzonders. Had er meer van verwacht.

avatar van notsub
Met de humor zit het wel goed in Analyze This! Ik heb wel een paar stevige schatersalvo's achter de rug in ieder geval. Ik was dan ook wel in de stemming voor wat simpele humor van een maffiabaas die met de meeste uiteenlopende zaken bij een psychiater te raad gaat. De situaties lopen regelmatig stevig uit de hand. De Niro heb ik wel eens beter gezien, maar dan nog blijft hij de trekpleister in deze maffe film.

mbr
Amerikaanse humor, ik kan er gewoon niet om lachen... maar als De Niro zo gemaakt gaat staan janken werkt dat dan weer wel op m'n lachspieren.

avatar van IH88
“What is my goal here, to make you a happy, well-adjusted gangster?”

Aardige film met een sterke De Niro en Crystal. Het leukste aan Analyze This is het samenspel tussen deze twee acteerkanonnen, en de humor die hieruit voortvloeit. Ook Viterelli heeft een sterke en wat onderbelichte bijrol als bodyguard van De Niro. Maffiabaas krijgt gewetenswroeging en mentale problemen, en huurt (dwingt) een psycholoog in om hem te helpen. Door sterk acteerspel is het een vermakelijk tussendoortje. Waarschijnlijk ook voor De Niro en Crystal, die dit soort rollen in hun slaap nog kunnen spelen.